Yellow Boat schreef :
mim schreef :Nog een variant: als je toch al gas aan boord hebt: een heteluchtblazertje op gas, start beter op (ook bij zwakke serviceaccu), heeft alleen maar een vonkje nodig, schoner en stiller. Bv Trumatic, vrachtwagenkacheltje, met thermostaat.
Op zich een prima optie , afgezien van deprijs.
Maar er zit een heel vervelend nadeel aan. Een keer starten met de verkeerde verhouding gas en verbrandingslucht en je zit mogelijk in het explosiegeboed dus BOEM! En dat is bij diesel onmogelijk.
Op het plaatje kun je zien waar dei grenzen liggen voor o.a. butaan en propaan .
Ik vraag me af hoe ze dat beveiligen bij dit soort gas hetelucht kachels maar misschien weet iemand dat?
Ad

Bij de Trmatic in onze sleurhut uit 2006 is dat niet echt beveiligd.
Na een mislukte startpoging moet je een bepaalde tijd wachten voordat je het weer probeert.
Één keer wilde de eerste startpoging niet en was ik te ongeduldig voor de tweede;
BOEM zei de kachel en een seconde later landde het schoorsteenkapje naast de caravan op de bestrating.
Toen snapte ik pas waarom die schoorsteenkapjes zo ielig vast bevestigd zitten....
De verbrandingslucht wordt onder de caravan aangezogen en via de schoorsteen gaan de verbrandingsgassen er weer uit.
De ventilator is er enkel om de warme lucht te verdelen en is in de lagere verwarmingsstanden niet noodzakelijk.
CO melder altijd aanwezig.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app