Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LiFePo4 FAQ

LiFePo4 FAQ 13 apr 2021 13:08 #1273130

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Wadloper schreef :
nardus schreef :
Kan de startpost niet meer aanpassen :(

Voor dit soort zaken (informatie van algemeen en blijvend nut voor zeilers) hebben we de Zeilerswiki, jongens.

Misschien is het idee verder terug in draad al eerder geopperd, hoewel ik daar in de wiki nog niks van terugzie. Dus in dat geval nog maar 's..

Hee ! Was jij er ook weer ? Wb !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 31 okt 2025 19:41 #1658140

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Dit draadje gaat deels over de Mastervolt Alpha pro III

Heeft iemand een schema hoe je een niet Bosch dynamo moet aansluiten op de Aplpha pro III?

De handleiding geeft alleen de oplossing voor een Bosch alternator met een D-aansluiting.

Misschien kan iemand ook even toelichten wat er precies gebeurt met de dynamo door de verbindingsstrip D- en de massa te verwijderen?

Ik heb een WAI dynamo van 110 A. Om deze de Lifepo4 accu's op te laden zonder meerdere DC DC omvormers te kopen vind ik deze oplossing van ca. 350,00 voor de hand liggend.

Ik lees graag jullie adviezen.

Ik heb 400A 24 volt lifepo4 staan.

:)
Laatst bewerkt: 31 okt 2025 19:43 door Andy. Reden: verbeteren tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 31 okt 2025 21:11 #1658148

Andy schreef :
Dit draadje gaat deels over de Mastervolt Alpha pro III

Heeft iemand een schema hoe je een niet Bosch dynamo moet aansluiten op de Aplpha pro III?

De handleiding geeft alleen de oplossing voor een Bosch alternator met een D-aansluiting.

Misschien kan iemand ook even toelichten wat er precies gebeurt met de dynamo door de verbindingsstrip D- en de massa te verwijderen?

Ik heb een WAI dynamo van 110 A. Om deze de Lifepo4 accu's op te laden zonder meerdere DC DC omvormers te kopen vind ik deze oplossing van ca. 350,00 voor de hand liggend.

Ik lees graag jullie adviezen.

Ik heb 400A 24 volt lifepo4 staan.

:)
Dan zal je eerst moeten vertellen wat er aan een WAI dynamo anders is dan aan een Bosch dynamo.
Eén eis die er aan je dynamo wordt gesteld weet ik toevallig. En dat is dat hij geisoleerd moet zijn. Oftewel het huis moet geen verbinding met de min hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 10 nov 2025 10:49 #1659501

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4076
Door een gesprek met een medezeiler die 24 volt aan boord heeft, is de volgende vraag ontstaan.
Aan boord bevinden zich nu aparte loodzwavel cellen elk 2,3 volt die gezamenlijk 24 volt maken.
Plan is om naar lifepo4 over te stappen maar dan gedacht aan 2 dropin accu's van elk 12 volt.
Aangezien de inwendige weerstand erg laag is en dan 2 in serie zou dit goed gaan?
Er zijn ook 24 volt lifepo4 maar zijn aanzienlijk meer in prijs.
Er is nu rond de 650 ampère lood zwavel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 10 nov 2025 10:54 #1659502

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
dehler schreef :
Door een gesprek met een medezeiler die 24 volt aan boord heeft, is de volgende vraag ontstaan.
Aan boord bevinden zich nu aparte loodzwavel cellen elk 2,3 volt die gezamenlijk 24 volt maken.
Plan is om naar lifepo4 over te stappen maar dan gedacht aan 2 dropin accu's van elk 12 volt.
Aangezien de inwendige weerstand erg laag is en dan 2 in serie zou dit goed gaan?
Er zijn ook 24 volt lifepo4 maar zijn aanzienlijk meer in prijs.
Er is nu rond de 650 ampère lood zwavel.
Een 12V loodaccu bestaat uit 6x 2V cellen in serie.
Een 12V LiFePo4 accu bestaat uit 4x 3,3V cellen in serie.
Zet je 2 12V LiFePo4 accu's in serie zet je er dus in werkelijkheid 8 cellen in serie.
Dat kan prima, thuis heb ik 16 in serie staan.

Heb je een kant en klaar accu pakket met ingebouwde BMS, dan zal er in de documentatie van dat BMS vast iets staat over serie en parallel schakeling.

Maar in principe is dit gewoon mogelijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 10 nov 2025 10:54 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 10 nov 2025 12:10 #1659512

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
Parallel is geen probleem, dropin's in serie dan is er geen enkele garantie dat de accu's gelijk geladen blijven. De ingebouwde BMS houd wel de (4)cellen per accu gelijk, maar dus niet de ene accu gelijk aan de andere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 10 nov 2025 12:34 #1659516

dehler schreef :
Door een gesprek met een medezeiler die 24 volt aan boord heeft, is de volgende vraag ontstaan.
Aan boord bevinden zich nu aparte loodzwavel cellen elk 2,3 volt die gezamenlijk 24 volt maken.
Plan is om naar lifepo4 over te stappen maar dan gedacht aan 2 dropin accu's van elk 12 volt.
Aangezien de inwendige weerstand erg laag is en dan 2 in serie zou dit goed gaan?
Er zijn ook 24 volt lifepo4 maar zijn aanzienlijk meer in prijs.
Er is nu rond de 650 ampère lood zwavel.
Technisch is mogelijk wat je wilt met 2x 12V accu's. Maar of dat prijsverschil nu dusdanig is dat dit de moeite waard is dat betwijfel ik eerlijk gezegd een beetje. Ik heb bij de leverancier van mijn accu's gekeken (Tezepower) en daar is bij een capaciteit van 200 Ah de 24V versie 30 euro duurder t.o.v. 2x 12V. Maar die 30 euro krijg je er nog wel uit onderhandeld. Bovendien heb je bij een keuze voor 12V accu's ook wat meer aansluitkosten. Dan is het verschil wat over blijft helemaal fractioneel. Bovendien moet je de accu's vast zetten. Eén zet je gemakkelijker vast dan twee. Het is ook maar de vraag of je binnen een 24V installatie beter af bent met een keuze uit 12V accu's. Dat kiezen voor 12V accu's is een overblijfsel uit het loodtijdperk waarin geen 24V accu's te koop waren. Ik heb zelf sinds 2 jaar 2 drop in accu's van 24V 200Ah van Tezepower staan. Ik heb nog geen moment gedacht van "had ik maar beter voor vier 12V accu's gekozen" want het werkt volledig naar behoren.
Het enige argument om voor 12V accu's te kiezen zou voor mij het gewicht per accu zijn. Indien de accu's op een moeilijk bereikbare plaats staan zet je 20 kg gemakkelijker op zijn plaats dan 37 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4 FAQ 10 nov 2025 12:48 #1659520

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Drop in is een toverformule. Het wekt vast.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl