Beste zeilers, er zijn inmiddels veel vragen en antwoorden in diverse draadjes te vinden over de LFP/ LiFePo4 bank aan boord waar ik reeds dankbaar gebruik van heb gemaakt!
Wellicht handig om daarom de "veel gestelde vragen" op 1 punt verzamelen, bij deze !
Moet zeker
geen technische handleiding worden. Ik zal jullie aanvullingen in deze startpost opnemen.
Algemeen
*Kan ik een LFP bank 1 op 1 vervangen voor mijn loodaccu ? > In de meeste gevallen niet. Inlezen is aanbevolen.
*Hoeveel cycles heeft een LFP bak t.o.v. loodaccu? >ongeveer 10x zoveel.
Veiligheid :
*Is een LFE bank veilig aan boord? > LiFePO4-technologie is ten opzichte van Lithium-Ion chemisch stabieler en onbrandbaar. Ze kunnen ook hogere temperatuur doorstaan zonder dat er ontbinding optreedt. Ze hebben bovendien een langere levensduur. De fimpjes over in de fik vliegende batterijen zijn van het type Lithium-Ion.
*Wat gebeurt er als een LFP bank onder water komen te staan ? >Er kan wat stroom gaan lopen tussen de polen maar in principe zijn ze waterdicht.
Bouwen van een LFP bank
*Ik ben redelijk handig, kan ik zelf een bank bouwen ? > Enige kennis van electra is zeker aan te bevelen, het verschil tussen spanning en stroom zijn je niet onbekend, en het gebruik van een multimeter.
*Wat heb ik allemaal nodig ? >Daar zijn de meningen over verdeeld en is zeer afhankelijk van jouw situatie. Als je dit nog niet precies weet is dat een goede rede om verder in de materie te duiken.
Laden :
*Kan ik mijn oude loodlader nog gebruiken ? >De meeste leveranciers van LFP cellen raden aan een CCCV laadprofiel. (Constant Current Constant Voltage) Als je lader een LFP profiel heeft ook goed.
*Hoever kan ik LFP ontladen ? > LFP accu's kunt u tot circa 95-100% ontladen
*Kan je LFP onder 0 °C laden > LFP bank zal beschadigen als je ze in een omgeving onder 0 °C laad.
*Kan ik mijn LFE laden met de dynamo ? >Zonder iets ertussen zal je dynamo er flink van langs krijgen, een alternator regulator wordt aanbevolen, er zijn ook andere oplossingen.
*Kan ik mijn startaccu laden met de LFE? > Hier zal je een zg. dc-dc converter nodig hebben.
Inlezen (NL)kan je
<hier> met dank aan Aike van der Hoeff voor de vertaling.
Inlezen (NL)kan je ook <
hier> dank aan GWL.