Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wema brandstof meter issue

Wema brandstof meter issue 05 feb 2021 13:36 #1250784

Allen,

Na het opnieuw bekabelen van de brandstofmeter in de dieseltank is er iets vreemds aan de hand.
Nadat ik de oude bedrading losgenomen had bleef de aanwijzing op ca 75% staan (in werkelijkheid zit er ca. 25% in); opzich geen aandacht aan besteed (alle bekabeling van de boot is vervangen inmiddels, duurde dus paar maanden).
Ik heb hem vorige week aangesloten; echter bij het inschakelen van contact gaat de meter naar >100% ipv naar juiste aanwijzing (ca 25%).
Ik heb de 2 draden omgewisseld maar dit biedt geen oplossing.

1 draad van de dieselniveau opnemer ligt aan massa (0Vdc); de andere draad zou aan de signaaldraad van de meter gezet moeten worden.
De 12Vdc komt uit de startaccu; de 0Vdc van startaccu en lichtaccu is gemeenschappelijk (alle 0Vdc van boordnet en motor komen samen op de massaschakelaar voordat de accu's bereikt worden. Er is dus geen separate 0Vdc vanuit de startaccu naar de uitlezing (en dus niveauopnemer) gemaakt. Zou dit wellicht het probleem zijn?

Op bijgevoegd schema zijn de beide blauwe draden (van sensor en uitleesinstrument) aan de 0Vdc aangesloten. Dit is bij mij dezelfde 0Vdc.

Iemand suggesties?

Op bijgevoegde foto's de situatie met massaschakelaar ingeschakeld (te zien op de Voltmeter) en uitgeschakeld.

Dank alvast!

Gr. Benthouse
Bijlagen:
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 05 feb 2021 13:38 door Benthouse. Reden: additionele info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wema brandstof meter issue 05 feb 2021 13:40 #1250788

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Wellicht is de weerstand tussen meter en gever veranderd ten opzichten van de originele situatie ?(andere kabel)
Laatst bewerkt: 05 feb 2021 13:40 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wema brandstof meter issue 05 feb 2021 13:46 #1250790

Dat klopt natuurlijk, er ligt een nieuwe kabel van 2x 1,5mm². De oude oplossing was met 2 losse draden van 6mm². Maar gezien de afstand (ca. 4 meter) zou dit (wel wat) weinig uit moeten maken.
Een afstelmogelijkheid oid heb ik nog niet gevonden.

Lijkt mij ook dat als ik alle draden losneem van het meterdisplay dat de wijzer naar 0 zou moeten gaan.
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 05 feb 2021 13:47 door Benthouse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wema brandstof meter issue 05 feb 2021 15:00 #1250801

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Volgens mij wil de meter wil een gever zien met weerstandvariatie 240-33 Ohm (US Coastguard norm).

Wema gever: ik neem aan; type RVS pijp met ringvormige kunststofdrijver (zit magneet in..) er omheen.
De magneet bedient uit een lange rij zg reed-kontakten er eentje, afhankelijk van de drijverpositie. Deze kiest een weerstand uit een rij.

Er zijn (helaas) twee uitvoeringen:
1-Voor USA: 240-33 Ohm ( Die werkt OK met je klok..)
2-Voor Europa (VDO norm): 10-180 Ohm....(dan is het jammer..)

Even checken met Ohmmeter..
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl