Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektra schema

Elektra schema 19 feb 2021 21:13 #1255082

  • marie
  • marie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Hoi! Vraag aan de experts. Ik heb een schema gemaakt voor mijn elektra aan boord. 24V, startaccu set en huishoud accu set. Een victron multiplus 24/2000/50, een victron mppt 75/150, een cyrix 120A, BMV 712. Een zekering bij de huishoudaccus, een zekering bij de multiplus (is dit nodig?) Een zekering bij de cyrix. Schakelaar om de huishoudaccus af te schakelen en één bij de startaccu. (Groen kruis) kabeldiktes staan er (nog) niet in. Aan boord vooral veel op 24v (verlichting, koelkast,navigatie, pompen etc).
Klopt mijn schema enigszins?? Mis ik iets?
Jullie hebben vast nog wel tips... En dingen die ik over het hoofd zie! :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 19 feb 2021 21:57 #1255090

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik zie een paar dingetjes die me opvallen.

- Persoonlijk zou ik in de min van de cyrix een kleine (2,5A) zekering opnemen in de min. Deze is nu niet gezekerd als de cyrix intern sluiting naar de min zou krijgen.
- Je zekering voor de multi is nu zwaarder dan de hoofdzekering van je huishoudaccu, en dus nutteloos. En dus is de zekering van je huishoudaccu te licht.
- Er loopt nu een mindraad tussen beide accupolen, weghalen. Nu loopt deze buiten de shunt om en meet je geen laadstroom van de dynamo. Min van de startaccu gewoon op de busbar leggen van de huishoudkant. Hou als basisregel dat er maar 1 mindraad komt vanaf je huishoudaccu, die gaat naar de shunt. Ál het andere zit NIET op de accu.
- Zonnepanelen kunnen uitschakelen tussen de panelen en regelaar is erg fijn, dit moet namelijk als je de accu losneemt om beschadiging of ontregeling van de regelaar te voorkomen.
- Regelaar van de zonnepanelen is niet gezekerd, advies, 15a zekering opnemen.

Zijn zo even wat dingetjes die me opvallen.

Succes!
Yannick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 20 feb 2021 06:31 #1255106

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Min tussen start accu en service accu wel laten zitten (anders kan je niet meer laden met de dynamo) wel aan de andere zijde van de shunt aansluiten.
Zekering van de multiple multiplus is idd nutteloos en kan verwijderd worden.
Zekering bij de cyrix zou ik aan de startaccu zijde plaatsen zo dicht mogelijk bij de accu.
Zekering in de min van de cyrix is idd een goed idee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektra schema 20 feb 2021 12:02 #1255186

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
1. De hoofdschakelaar achter de shunt, want anders meet de BatMon geen voltage meer als de schakelaar uit staat.
2. Ik heb gekozen om die hoofdschakelaar weg te laten en 5 hoofdschakelaar te plaatsen direct NA de plus busbar. 1x voor schakelpaneel lage stroomsterktes, 1x voor schakelpaneel hoge stroomsterktes, 1x voor multiplus, 1x voor generator, 1x reserve
3. Zekering tussen accu en busbar T-class 500A. Is je noodstop.
4. Zekeringen na de 5 schakelaars T-class 300 - 150 naar gelang verwachte stroomafname en kabeldikte.
5. Geen citrix, maar dat is persoonlijke keuze: startaccu hoef je niet bij te laden (hou het simpel, een apart 230VAC auto-ladertje werkt ook, je hebt toch een multiplus?), en vaar je dan zoveel op de motor dat je daarmee je huishoudset wil opladen? Gewone dynamo's hebben moeite met grote, lege accubanken.
6. Voltages bij 24V systemen kunnen bij laden oplopen tot 31V. Niet alle apparatuur kan daar tegen. Mijn 3-kleuren licht bovenin ging spontaan uit boven 28V bleek. Was toch een echte watersport uitvoering. Veel specificaties van apparatuur geeft de spannings-range niet aan, je zoekt je een ongeluk. K heb dus ook veel (galvanische gescheiden) DC/DC converters 24V/24V zitten puur voor en scheiding en voor piek-aftopping.
7. Geen ankerlier? Geen boegschroef? Geen autopilot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl