WADnWIND schreef :
Omdat je 0183 berichten niet kan adresseren komen ze dus overal binnen. Nu zal je plotter wel keihard kiezen voor intern of extern, dat zal dus geen probleem geven.
Als de plotter een GPS-signaal krijgt via de NMEA kiest deze automatisch voor extern inderdaad. Mogelijk is dit ergens aan te passen naar intern. Maar als AIS & GPS gegevens samen aan elkaar gekoppeld zijn (als de GPS van de marifoon aan de AIS zou hangen) kan dat dus niet.
awb3 schreef :
@Lennert: Met jouw miniplex (shipmodul) kun je volgens mij ook nog filters instellen, dus kiezen om sommige nmea input helemaal niet door te sturen naar specifieke nmea out poorten (weet ik niet zeker maar check dat) of anders zoals Wadnwind zei prioriteiten zetten, dat laatste is beter als backup misschien.
Ja klopt met de shipmodul / miniplex kun je allerlei bewerkingen van/aan de data instellen. Voor sommige dingen is dat noodzakelijk, maar eigenlijk wil ik dat zo veel mogelijk voorkomen: hoe simpeler het is hoe minder fout-gevoelig. En hoe minder tijd om alles weer werkend te krijgen in geval van problemen.
awb3 schreef :
heb je een stalen of polyester boot ? Hoe is de gps ontvangst van je marifoon benedendeks? Dit ivm suggestie hieronder om vhf niet aan te sluiten. Dat is een slimme optie als je goede gps ontvangst hebt benedendeks (bij polyester vaak okay). De rest wel aansluiten op je shipmodul multiplex, dan heb je alle NMEA data zoals snelheid, diepte, gps, AIS etc ook als je PC , tablet , telefoon gebruikt. Plotter heeft vaak ook maar 1 NMEA ingang.[/i]
Polyester. Denk dat de GPS van de plotter iets nauwkeuriger is (in de open lucht), maar de marifoon heeft ook een prima GPS-ontvangst. Tot nu toe heb ik de marifoon nooit aan de NMEA gehangen. De plotter heeft zoals hierboven aangegeven dus twee poorten welke elk één RXD en één TXD kabel hebben (geen plus en min!).
Op zich gaat het me daar nu niet om, maar heb de NMEA aansluitingen van veel Garmin plotters altijd wat merkwaardig gevonden, die zijn 'single end':
De min van de NMEA gaat i.t.t. de meeste andere NMEA apparaten via de accu min. Zoals ik het begrijp zijn de twee poorten naar keuze als TXD of RXD te gebruiken. Poort 1 van de plotter gebruik ik als RXD en poort 2 van de plotter als TXD.
Als het niet noodzakelijk zou zijn dat de AIS een eigen GPS-signaal krijgt wilde ik het als volgt aansluiten:
NMEA in:
1a. AIS+
1b. AIS-
2a. Plotter port 1 TXD
2b. lusje naar de GND poort van de multiplex
3/4a/b. (niet in gebruik)
NMEA out1:
a. Plotter port 2 RXD
b. (niet in gebruik)
COM. lusje naar de GND poort van de multiplex
NMEA out2:
a. stuurautomaat +
b. stuurautomaat -
COM. (niet in gebruik)
Was m.u.v. de AIS en stuurautomaat afgelopen seizoen zo aangesloten en dat werkte goed. Onderstaand (waarbij elk van de twee poorten van de Garmin plotter zowel kan zenden als ontvangen) zou volgens de handleiding van de multiplexer ook moeten kunnen, maar bleek in de praktijk niet goed te werken met de plotter: