Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 17:08 #1270191

Terzijde, ter info :
BMS = Battery Management System of Battery Monitoring system.

Groot verschil! :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 17:09 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 18:07 #1270226

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 772
Ik ben redelijk technisch aangelegd, maar tevens mens. Ik haal mezelf dus graag uit de accu-management-loop en laat het BMS zijn ding doen. Omdat de LiFePo-cellen gelijk half dood zijn als ze te ver (1) ontladen of (2) opgeladen worden kies ik voor een BMS-met-de-M-van-management. Zeker als een van mijn maten de boot meeneemt met een klassieke loodaccu-mindset heb ik graag dat de zaak zo monkey-proof is als ik het kan krijgen.

Het BMS schakelt de lader af wanneer een van de cellen te hoog geladen dreigt te worden en schakelt het electrisch systeem van de boot af wanneer een van de cellen te diep ontladen wordt. Bij het afschakelen van de electriek heb ik een backup voor de belangrijkste zaken: navigatieverlichting (2 Navisafe-lampjes) en een handmarifoon.


Ik heb een buitenboord-motor, de laadspoel sluit ik niet aan. Dus ook geen risico dat de dyname/laadspoel bij lading afschakelen naar de *&#%# gaat. Dat is lijkt mij praktisch niet te regelen met een "volg de kleurtjes"-aanpak.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 18:29 #1270235

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16286
Ik zie die Daly BMS'en in vele tientallen variaties en soorten.
Heeft iemand wat specifiekere info of link?

Niemand noemt Electradacus of is die alleen voor solar toepassingen?
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 18:30 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 19:29 #1270278

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ce est parti schreef :
PvO schreef :
Een BMS ontbreekt volgens mij nog in je lijstje.
En of je huidige lader(s) geschikt zijn voor lithium.
De orion moet wel de smart versie zijn!

Als je de Daly BMS neemt, die bestaat met een aparte laad en ontlaad aansluiting. Die worden dus afzonderlijk bestuurd door de BMS. Op de laad aansluiting kan je dan je zonnepanelen, acculader en/of DC/DC aansluiten.
Je kan dan met de simpelste accudar af.

Das de " Separate port" variant, die heb ik. Nog geen ervaring mee aangezien ik nog aan het bouwen ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 19:46 #1270286

Wat was je overweging om de separate laadpoort te nemen??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 19:51 #1270287

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
holtere schreef :
Ik zie die Daly BMS'en in vele tientallen variaties en soorten.
Heeft iemand wat specifiekere info of link?

Niemand noemt Electradacus of is die alleen voor solar toepassingen?

Daar ga ik voor. Er was niks bij mij aan boord. Prijs vannde sbms is het zelfde als een bmv van victron. Samen met een multiplus en een paar solid state relais word de boel bij hv of lv op cel niveau afgeschakeld. In eerste instantie laden met wal spanning of zonnepaneel. Dynamo laad enkel de start accu. Mogelijk komt er nog een dc-dc lader voor dynamo laden of een regeling zoals walt b al eens heeft beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 19:55 #1270288

holtere schreef :
Ik zie die Daly BMS'en in vele tientallen variaties en soorten.
Heeft iemand wat specifiekere info of link?

Niemand noemt Electradacus of is die alleen voor solar toepassingen?

Oja, wat wil je weten van Electrodacus? :)
Werkt heel mooi, maar vergt wat meer "aansluit-vaardigheden". Zo moet je zelf 2 shunt's in je systeem bouwen, en een Victron battery protector om je systeem te beveiligen.
Het is een management systeem inclusief een actieve balancering.
Bij mij aan boord in werking te zien.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 20:25 #1270313

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Sailingcamelot schreef :
Wat was je overweging om de separate laadpoort te nemen??

De voor en nadelen van seperate vs common port

En het beschermd de mppt lader bij bms shutoff.
Laatst bewerkt: 05 apr 2021 20:29 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 21:05 #1270333

holtere schreef :
Het begon in een ander draadje met de vraag:
Eigenlijk mis ik na al die tijd nog steeds een hufterproof schema waarmee je een lifepo4 accu in de plaats kunt schuiven van je huidige loodaccu's.
Iets wat door simpele geesten uit te voeren is in eigen beheer, geen omkijken naar behoeft en een vriendelijk prijsniveau.
Met eigen beheer bedoel ik:
Zelf je losse accutjes kopen, een bmsje eventueel met een oplossing voor je acculader en voor je dynamo maar wel op het niveau van gekleurde draadjes volgen ;)
Tot nu toe zijn het allemaal toch wel de boys met sjoege die zoiets oppakken!

Wat betreft de start van dit topic, denk ik dat bovenstaande een 'contradictio in terminis' is.

Er is mijns insziens geen ontsnappen aan om je eerst goed in te lezen in de LFP materie.

Heb je geen kennis van LFP of lukt het niet om die kennis op te doen, schakel dan hulp in!
Elk draadje over LFP loopt altijd flink uit, waaruit steeds maar weer blijkt dat het toch niet zo'n eenvoudig DIY project kan zijn.

Om maar even een simpele te noemen: LFP moet cyclen, maar wie van ons cycled nou 280 Ah per dag of twee dagen?
LFP wil je niet voortdurend in hoog geladen toestand houden.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 05 apr 2021 21:26 #1270337

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1171
Allemaal eens, maar we verzanden weer in voorkeuren of deelprijzen en zoek het maar uit.

Vertel TS Holtere gegeven het topic “low cost” nu gewoon hoeveel je uitgeeft aan:
-kale cellen; welke en Ah
-noodzakelijke aanpassing aan je systeem bovenop de kale cellen; bms, dynamo regeling, andere majeure componenten
-gereedschap en extra’s

Wat kopen jullie voor welk geld.
En na installatie terugmelden hoe het werkt en wat je hebt aangepast.

Als Holtere ons dan de lol doet om daar een tabelletje van te maken en te sorteren naar zijn smaak dan weten we wat.

Foolproof voor uitlenen aan derden:
dat is ook mijn grootste zorg: als een ander er mee vaart of als je zelf ook niet helemaal helder bent na een 24+ uur overtocht: ik wil er wel complex over nadenken en voorbereiden, de uitvoering tot het essentiele terugbrengen, onder voorwaarde dat het straks simpel en intuitief moet werken.
Want met zo’n grote accu, ga ik als weekendzeiler, de uitersten maar een enkele keer bereiken, misschien zelfs niet ieder jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 07:56 #1270410

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
DeBommel schreef :


Ik heb een buitenboord-motor, de laadspoel sluit ik niet aan. Dus ook geen risico dat de dyname/laadspoel bij lading afschakelen naar de *&#%# gaat. Dat is lijkt mij praktisch niet te regelen met een "volg de kleurtjes"-aanpak.

Wat je ook kunt doen is de laadspanning van de BBM terugbrengen naar 14.2 of zelfs 13.8 volt. Dan kan je de laadspoel wel gebruiken om de accu bij te laden. Het is toch een potentiële bron van energie voor je accu.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 08:09 #1270416

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16286
Hoever zijn we?
4 x lifepo 280 voor 340,=
DC/DC lader afhankelijk van dynamo vermogen 20 tot 60+ Ah
Suggesties:
-Victron Orion smart (ik neem aan de geisloleerde?) 12/12/30 kost 270,-
-Renogy DC DC lader 20A kost 110,-, de 40 A kost 165,-

Wat mij betreft moet de BMS zeker veiligheidskleppen hebben en de boel bewaken/grenzen stellen bij onjuist gebruik.
Verder weinig of geen bijzondere vaardigheden eisen stellen aan het installeren of instellen en onderhouden. Voldoende krachtig voor een omvormer dus 200A.
Suggesties:
-BMS 123. Lijkt me een degelijke keus maar is reteduur met 335,-
-Daly lijkt interessant en wat leuke opties te hebben in de vorm van meerdere poorten maar ik moet daar nog huiswerk van maken. Ik meen 120,-
-Jason op Marktplaats zal misschien ook iets hebben voor een redelijke prijs en daarbij geeft hij ook wel wat ondersteuning. 100,- tot 150,-
Aandachtspunt is voor mij dat de BMS soms beperkte instellingen hebben en dat je ze maar weinig conservatief kunt afregelen.
Zitten we nu richting 1000,- voor een 280 Ah set toch?

Schema's nu maar? wie heeft er wat in die richting?
-startaccu lood
-huishoud lifepo4
-BMS
-DC/DC lader
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 08:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 08:13 #1270421

Bijlage:

Bestandsnaam: Electrisch...odel.pdf
Bestandsgrootte:77 KB


Zo heb ik het gemaakt. De Lifepo4 bestaat ondertussen uit 8 cellen van totaal 470aH. Voor deze installatie reken idd op ongeveer 800-1000 euro.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 08:19 door Ce est parti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 08:14 #1270422

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
holtere schreef :
Ik zie die Daly BMS'en in vele tientallen variaties en soorten.
Heeft iemand wat specifiekere info of link?

Niemand noemt Electradacus of is die alleen voor solar toepassingen?

Had je al zelf die verschillen uitgezocht ? Zo vergroot je je kennis en pas dan weet je wat je moet kiezen.
Ik kan wel zeggen koop een 4s 150a seperate port bms maar daar zit wel een gedachte achter. Een 4s 80a common is de helft goedkoper en doet wellicht precies wat jij nodig hebt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 08:55 #1270431

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
De eigenschappen van deze accu's stroken niet helemaal met het vaak gewenste gebruik. In deze spagaat ontstaan "nieuwe" eigenschappen van deze accu's die meer aan de wens zijn ontsproten dan aan de fysieke werkelijkheid.
Om een voorbeeld te noemen;

We willen dat onze boot opgeladen en klaar voor vertrek in de haven op ons ligt te wachten. Een fysieke eigenschap van deze accu's is dat ze zeer slecht er tegen kunnen vol geladen bewaard te worden. Maar dat strookt niet met onze wens. Gevolg we sluiten een zonnepaneel op de accu aan en gaan rustig naar huis om 5 dagen weer terug te komen. Gevolg is dat onze accu de helft van de tijd vol geladen bewaard wordt. We "hopen" dat de BMS dit probleem op magische wijze voor ons oplost.

Zo zijn er nog een aantal pijnpunten waar de ogen voor toegedekt worden. Immers we willen het en dus moet er een technische oplossing voor komen. Er is dan altijd wel een verkoper die je het onmogelijke belooft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 09:07 #1270435

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16286
@ Nardus:
Ja, ik schreef al dat er nog huiswerk gemaakt moet worden. Evengoed zijn mijn inzichten beperkt in de materie en vertrouw ik voor een deel op inzichten van anderen met meer achtergrond.

@ 3Noreen,
We zijn gewend om 130 Ah beschikbaar te hebben. Genoeg voor twee à drie dagen. 280 Ah is voor ons dus al een bijzonder luxe en we hoeven de grenzen niet op te zoeken. Daarbij ligt er inmiddels 260 w aan panelen aan boord.
Daarbij, ik geloof niet dat ik helemaal blue ben. Ook niet als ik toch wat hulp kan gebruiken om wat installatietechnische onzekerheden recht te strijken.

@ Ce est parti, nog meer huiswerk B) !
Laatst bewerkt: 06 apr 2021 09:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 09:17 #1270437

3Noreen schreef :
De eigenschappen van deze accu's stroken niet helemaal met het vaak gewenste gebruik. In deze spagaat ontstaan "nieuwe" eigenschappen van deze accu's die meer aan de wens zijn ontsproten dan aan de fysieke werkelijkheid.
Om een voorbeeld te noemen;

We willen dat onze boot opgeladen en klaar voor vertrek in de haven op ons ligt te wachten. Een fysieke eigenschap van deze accu's is dat ze zeer slecht er tegen kunnen vol geladen bewaard te worden. Maar dat strookt niet met onze wens. Gevolg we sluiten een zonnepaneel op de accu aan en gaan rustig naar huis om 5 dagen weer terug te komen. Gevolg is dat onze accu de helft van de tijd vol geladen bewaard wordt. We "hopen" dat de BMS dit probleem op magische wijze voor ons oplost.

Zo zijn er nog een aantal pijnpunten waar de ogen voor toegedekt worden. Immers we willen het en dus moet er een technische oplossing voor komen. Er is dan altijd wel een verkoper die je het onmogelijke belooft.

Noot: Lifepo4 kan prima tegen 'vol" opgeladen blijven, alleen niet tegen continu opgeladen worden. M.a.w. , na bereiken volledige lading moet het laden worden afgeschakeld. Dat doet bij mij de Electrodacus.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 10:02 #1270450

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Een eigenschap van internet fora is dat er altijd wel iemand is die schrijft wat jij wilt horen. Als het achteraf anders blijkt is het leed geleden. Maar dat leed komt meestal niet terecht bij diegene die het op internet geschreven heeft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 10:16 #1270453

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
3Noreen schreef :
De eigenschappen van deze accu's stroken niet helemaal met het vaak gewenste gebruik. In deze spagaat ontstaan "nieuwe" eigenschappen van deze accu's die meer aan de wens zijn ontsproten dan aan de fysieke werkelijkheid.
Om een voorbeeld te noemen;

We willen dat onze boot opgeladen en klaar voor vertrek in de haven op ons ligt te wachten. Een fysieke eigenschap van deze accu's is dat ze zeer slecht er tegen kunnen vol geladen bewaard te worden. Maar dat strookt niet met onze wens. Gevolg we sluiten een zonnepaneel op de accu aan en gaan rustig naar huis om 5 dagen weer terug te komen. Gevolg is dat onze accu de helft van de tijd vol geladen bewaard wordt. We "hopen" dat de BMS dit probleem op magische wijze voor ons oplost.

Zo zijn er nog een aantal pijnpunten waar de ogen voor toegedekt worden. Immers we willen het en dus moet er een technische oplossing voor komen. Er is dan altijd wel een verkoper die je het onmogelijke belooft.

Ik denk dat je de spijker op de kop slaat, 3Noreen. Bretscher en Collins behandelen in hun artikels veroudering ten gevolge van hoge SOC. Komt neer op iets van een 10 % per jaar. Lijkt mij niet verwaarloosbaar.

Dat de meeste LFP systemen de neiging hebben te lang in de absorptiefase te blijven, onder meer omdat het laadalgoritme typisch enkel spanning in rekening neemt (en niet de accustroom), verbetert deze problematiek niet echt. Het over lange tijd aanbieden van een spanning boven 3.4 V (maar onder de 3.65 V) bij 100 % SOC vormt geen veiligheidsprobleem, maar leidt wel tot versnelde veroudering door zogenaamde 'lithium plating'.

Ik begrijp dat het daarom de voorkeur geniet om LFP accu's partieel geladen te houden. Maar ook dat is niet zo eenvoudig, onder meer omdat de spanningscurve zo vlak is. Het lichte geheugeneffect maakt de situatie er ook niet gemakkelijker op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 10:40 #1270462

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16286
Ik begrijp dat het daarom de voorkeur geniet om LFP accu's partieel geladen te houden. Maar ook dat is niet zo eenvoudig, onder meer omdat de spanningscurve zo vlak is. Het lichte geheugeneffect maakt de situatie er ook niet gemakkelijker op.
Dank voor de waarschuwingen!
Een goede BMS is je vriend denk ik, met ruim instelbare marges.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 10:55 #1270473

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
holtere schreef :
Ik begrijp dat het daarom de voorkeur geniet om LFP accu's partieel geladen te houden. Maar ook dat is niet zo eenvoudig, onder meer omdat de spanningscurve zo vlak is. Het lichte geheugeneffect maakt de situatie er ook niet gemakkelijker op.
Dank voor de waarschuwingen!
Een goede BMS is je vriend denk ik, met ruim instelbare marges.

Dit is nog zo'n voorbeeld waar de wens in conflict komt met de feiten. Hoe gaat die "goede" BMS de ladingstoestand bepalen ? Er zijn helaas maar twee momenten waarop je met zekerheid kunt bepalen wat de ladingstoestand van een LifePo4 is. Namelijk als de cel leeg is of vol. Waarbij belangrijk is om te beseffen dat alle cellen waaruit de accu bestaat niet noodzakelijkerwijze in de zelfde ladingstoestand zich bevinden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 11:00 #1270474

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16286
Ok, ik besef dat en daarbij leef ik mijn leven met conflicterende wensen ;)
Weer ontopic dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 11:22 #1270481

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Gelijk heb je; On topic dan maar weer.

3Noreen schreef :
Hoe gaat die "goede" BMS de ladingstoestand bepalen ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 11:29 #1270486

Gewoon SBM bordje (60,-) en balancer boards (4x5,-). Goede lader er bij en je bent klaar. De rest is tierelantijn.

Je maakt jet jezelf pas lastig als je zonnecellen en alternators wilt aansluiten, want dan heb je de SOC niet meer in eigen beheer. Ver onder de 100% afstellen is dan het devies. Niet heel erg, je moet je accu dan zien als een kleinere accu met een extra bonuscapaciteit die ja naar behoefte aan kn spreken door met walstroom naar 100% te laden. Dat past meestal prima bij hoe wij onze schuiten gebruiken. Op vakantie bij de eerste haven even inprikken en je hebt voor dagen stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar low priced, DIY Lifepo4 accu systeem 06 apr 2021 12:03 #1270501

Ik denk dat het voor de meeste nieuwe gebruikers van LFP vooral een grote mentale aanpassing is dat de LFP cellen niet meer permanent aan de (wal of zonnepaneel) stroom meer hoeven tijdens je afwezigheid. Omdat ik vaak maanden niet aan boord ben heb ik me voorgenomen om de LFP volledig af te koppelen als ik langer weg ben. Ik vraag me alleen af wat het verbruik van de BMS is.

Als je echter bereid bent om zelf na te denken en actie te ondernemen dan kun je in ieder geval de kosten laag houden
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl