3Noreen schreef :
FKZ schreef :
naar verwachting is de helft van de laadstroom veilig voor je dynamo. dus in 1 uur 40amp
Uit de wijze waarop je jouw antwoord formuleert maak ik op dat jij iets verwacht maar geen eigen ervaring. Klopt ? WaltB heeft ervaring in de praktijk. Die zou waardevolle info kunnen delen over opbrengsten in de praktijk. Ik neem aan dat mensen die hun dynamo overwegen aan te passen graag willen weten wat ze kunnen verwachten.
Maar als we even aannemen dat jou 40A goed zit. Dan levert een uur lang dieselen bij de accu die nu via de inkoopactie aangeschaft is 14% acculading op. Om de accu van leeg naar vol te krijgen moet de diesel 7 uur lopen.
Dus voor anker liggend stroom draaien wordt dan een langdurige bezigheid.
40A is wel een reele waarde voor een 80A dynamo. Alleen geef je met je berekening "de leek" een volkomen vertekend beeld. Het suggereert dat laden met een dynamo een uiterst inefficiente bezigheid is. Als je een andere laadmethode weet waarbij je geankerd met meer dan 40A kunt laden, dan hoor ik dat heel graag.
Ik denk dat als je geankerd de accu's helemaal leeg verbruikt en dan tot 100% gaat laden, je een slechte schipper bent.
Als je uitgaat van de worst-case situatie dat je bij regen of harde wind voor onbepaalde tijd ankert om beter zeilweer af te wachten ben je voor 100% afhankelijk van de dynamo.
Bij regen levert solar echt niet veel op. Als je je LFP accus laadt met een DC-DC converter moet de motor ook lopen, alleen veel langer, dubbel de tijd als je bijv. een 20A DC-DC converter hebt.
Waar je naar moet kijken is je gemiddeld gebruik per dag. Ook bij LFP geldt nog steeds dat wat je aan energie verbruikt ook weer bijgeladen moet worden, ook al krijg ik soms de indruk dat sommigen denken dat die wet niet meer geldt bij LiFePO4 accu's.
LiFePO4 accu's geven je wel meer flexibiliteit door de grotere buffer. Als je verbruik (stilliggend) 30Ahr per dag is onder bovenstaande omstandigheden , dan kun je beslissen elke dag 45min. te stroomdraaien of elke 2 dagen 1,5 uur of elke drie dagen iets meer dan 2 uur, enz. Is de weersverwachting voor over 2 dagen prachtig zonnig weer, kun je het laden uitstellen om zo meer van zonneenergie te profiteren.
Wil je echter wanneer het weer is verbeterd meteen weer gaan zeilen, dan zal het moeilijk zijn om met zonneenergie de "achterstand" van 2 dagen niet laden weer in te halen, omdat onder het zeilen zonnepanelen door de beweging en schaduw van zeilen en verstaging een sterk gereduceerde opbrengst hebben en je verbruik hoger zal zijn door auto pilot, navigatie apparatuur e.d.
Gebruik je de boot als drijvend vakantiehuisje en blijf je dagenlang bij mooi weer op dezelfde plek geankerd, dan zal het best mogelijk zijn dat als de boot niet te veel slingert en draait op tij en je je best doet om zo goed of zo kwaad de panelen te richten, je hele dagelijkse verbruik wordt bijgeladen met solar. In het mooie klimaat alhier op lat. 37S lukt dat wel heel makkelijk. Maar geloof het of niet, ook hier hebben we soms dagen slecht weer zonder zon. Daarom blij met de manier waarop de energievoorziening d.m.v. dynamo regelaar en solar op Ma Belle werkt.
Maarja, dat weten de doorgewinterde cruisers natuurlijk allemaal wel. Als dit niet een draadje voor leken zou zijn, zou ik de moeite ook niet genomen hebben met dit verhaal.
Persoonlijk vind ik 1,5 uur per 2 dagen stroomdraaien totaal niet bezwaarlijk. De motor is goed geisoleerd en vaak laten we ook de watermaker, die met een compressor op de motor werkt ook draaien. Dat levert in die 1,5 uur ook nog 120l helder drinkwater op.
Groet,
WAlt