Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:16 #1282014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
En waar komt de tempsensor op of tegen de cel?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:32 #1282020

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
WADnWIND schreef :
En waar komt de tempsensor op of tegen de cel?

Om welke bms gaat het ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:47 #1282026

3Noreen schreef :
nardus schreef :
roozeboos schreef :
bij Lifepo: Lader uitzetten bij van boord. Er is geen zelfontlading.
Moet je natuurlijk wel alle apparatuur uitzetten. AIS ook.

Victron laders met LFP profiel doen dit automatisch.

Laden zonder dat je zelf aan boord bent moet ik net als boarderbas afraden. Zeker met een door een leek samengesteld systeem.

Dat is lang niet altijd praktisch natuurlijk. Het laden duurt in de praktijk wel even. En je wilt als je langer weggaat toch wel met aardige volle accu's vertrekken.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:54 #1282027

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Ik snap eigenlijk niet waarom van laden terwijl je er niet bij bent een probleem gemaakt wordt.
Als je een lader hebt die ophoudt met laden wanneer de accu een bepaalde lading heeft bereikt, dan is dat denk ik veiliger dan zelf met je neus erboven hangen en met de hand iets afschakelen wanneer dat punt bereikt is.
En die laders zijn er gewoon!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 09:55 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:59 #1282029

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ErikSnel schreef :
Ik snap eigenlijk niet waarom van laden terwijl je er niet bij bent een probleem gemaakt wordt.
Als je een lader hebt die ophoudt met laden wanneer de accu een bepaalde lading heeft bereikt, dan is dat denk ik veiliger dan zelf met je neus erboven hangen en met de hand iets afschakelen wanneer dat punt bereikt is.
En die laders zijn er gewoon!

Dat is het eenvoudige gedeelte :laugh: .

Stel dat tijdens je langdurige afwezigheid de accu zover wordt ontladen dat opnieuw laden noodzakelijk wordt? Wat dan?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 10:03 #1282030

Het moest voor leken, hè in dit draadje.

Dan is het meest simpele:

- Lader zelf schakelen. Af en toe spanningen monitoren, voor te grote onbalans.
- Lader sowieso uitzetten als je er niet bij bent.
- Alles uit aan boord als je er niet bent. Geen zelfontlading dus lader kan uitblijven.
- Niet laden met de alternator.

Nu kan er een intelligente lader bij, alternator stroom regelaar, en BMS met allerlei relais . Maar dat trekt een leek niet.

Overigens denk ik dat velen gewoon uitkunnen met alleen een walspanning lader. die liggen toch savonds weer in een haven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 10:04 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 10:05 #1282032

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Victron laders met lfp profiel stoppen gewoon als de accu aan de voorwaarde voldoet.
Kan je het mee oneens zijn. Maar in tegenstelling tot domme ccv lipo laders knallen die door tot 14.6v Dat wil je niet echt.

PVO : Leeg is leeg. Dat heb je ook met lood toch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 10:06 #1282034

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Een leek kan maar mijn idee het best een complete lifepo4 accu van bijvoorbeeld victron of mastervolt kopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 10:08 #1282035

Een leek en een onhandig persoon is toch niet het zelfde Nardus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 10:11 #1282036

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
PvO schreef :
ErikSnel schreef :
Ik snap eigenlijk niet waarom van laden terwijl je er niet bij bent een probleem gemaakt wordt.
Als je een lader hebt die ophoudt met laden wanneer de accu een bepaalde lading heeft bereikt, dan is dat denk ik veiliger dan zelf met je neus erboven hangen en met de hand iets afschakelen wanneer dat punt bereikt is.
En die laders zijn er gewoon!

Dat is het eenvoudige gedeelte :laugh: .

Stel dat tijdens je langdurige afwezigheid de accu zover wordt ontladen dat opnieuw laden noodzakelijk wordt? Wat dan?

Nou, dan gaat die lader de accu weer bijladen. En schakelt weer af zodra het opgeladen is. Ik zie nog steeds het probleem niet. Helemaal omdat volgens de experts de ontlading te verwaarlozen is, dus weer bijladen gaat wsch helemaal niet gebeuren
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 10:28 #1282042

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
boarderbas schreef :
nardus schreef :
boarderbas schreef :
[
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes

En wat doet dat dan beveiligen ? Te hoge Stroom, te hoge voltage , te hoge temperatuur, diefstal ?

Niets staat je in de weg de spec te lezen hoor!

Over/onderlaadbeveiliging op cel- en pack niveau, kortsluitbeveiliging en een heel erg klein beetje balanceren.

Ok,eindelijk de specsheet gelezen en tot de conclusie dat deze pcm niet geschikt is voor prismatische cellen zoals wij die aan boord hebben.
Opsomming:

1: Geen laadbeveiliging op packniveau alleen op celniveau.
2: te hoge overchargeprotection van 3.9v(!) Specs van prismatic cells zijn max 3.65v
3: deze pcm is 16a, bij 200w stopt ie ermee. (Hoeveel w was jouw omvormer?)
4: geen release voltage gegevens, dus de module moet je helemaal loshalen om te resetten na trip.

Verder onderzoekje bracht mij erop dat deze dingen voornamelijk gebruikt worden voor 18650 cellen welke in tegenstelling tot prismatische cellen wel tot 4.2v geladen mogen worden.

Daarnaast blijf ik erbij dat een moderne bms je accu moet beschermen en binnen alle specs moet houden en wat balanceert bij het laden. Deze regels omzeilen door aan boord te blijven tijdens laden en in de winter afkoppelen dekken de lading niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 11:00 #1282054

Leuk te zien dat iedereen zijn eigen systeem aanprijst :)

Misschien handig als TS eerst zelf aangeeft wat hij verwacht van het systeem. Eerst zoveel mogelijk info verzamelen voordat je iemand adviseert. Of nemen jullie systeemverantwoordelijkheid?

Bovendien vind ik zelf dat TS zelf verantwoordelijkheid heeft zich te verdiepen in de materie. Er staat zat op ZF.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 11:11 #1282056

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
3Noreen schreef :
FKZ schreef :
naar verwachting is de helft van de laadstroom veilig voor je dynamo. dus in 1 uur 40amp

Uit de wijze waarop je jouw antwoord formuleert maak ik op dat jij iets verwacht maar geen eigen ervaring. Klopt ? WaltB heeft ervaring in de praktijk. Die zou waardevolle info kunnen delen over opbrengsten in de praktijk. Ik neem aan dat mensen die hun dynamo overwegen aan te passen graag willen weten wat ze kunnen verwachten.
Maar als we even aannemen dat jou 40A goed zit. Dan levert een uur lang dieselen bij de accu die nu via de inkoopactie aangeschaft is 14% acculading op. Om de accu van leeg naar vol te krijgen moet de diesel 7 uur lopen.
Dus voor anker liggend stroom draaien wordt dan een langdurige bezigheid.

Dat klopt geen ervaring met deze manier. Is gebaseerd op ervaring met DC-DC motoren en S!,S2,S3 vermogens. Feitelijk is het natuurkunde het koelende vermogen van een dynamo is niet toereikend om vol continu max amperes te laden. Dus of je verlaagd de stroom waardoor minder warmte wordt ontwikkeld of je verhoogt de koeling. In mijn eigen set up trekt de DC-DC lader 40 amp daar heeft de 120 amp dynamo geen problemen mee ook niet op 60% van het toerental wat een rustige kruissnelheid is.

Ik twijfel nog om een schakeling zoals ook door WaltB voorgesteld. Echter wil ik een start accu houden en mogelijk cut off door BMS dan is het wat meer puzzelen. En krijg je wat meer relais erbij omdat mijn motor nog in garantie zit laat ik dat even zo zonder aanpassing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 11:32 #1282060

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
nardus schreef :
WADnWIND schreef :
En waar komt de tempsensor op of tegen de cel?

Om welke bms gaat het ?

JBF
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 11:35 #1282061

nardus schreef :
boarderbas schreef :
nardus schreef :
boarderbas schreef :
[
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes

En wat doet dat dan beveiligen ? Te hoge Stroom, te hoge voltage , te hoge temperatuur, diefstal ?

Niets staat je in de weg de spec te lezen hoor!

Over/onderlaadbeveiliging op cel- en pack niveau, kortsluitbeveiliging en een heel erg klein beetje balanceren.

Ok,eindelijk de specsheet gelezen en tot de conclusie dat deze pcm niet geschikt is voor prismatische cellen zoals wij die aan boord hebben.
Opsomming:

1: Geen laadbeveiliging op packniveau alleen op celniveau.

Ten eerste behoort dit uit je lader te komen. De overlaadbeveiliging grijpt op zijn laatst in bij 4x 3,9V. Het is een beveiliging, géén dagelijks te gebruiken laadbegrenzer. Dat is voor vrijwel alle LiFePo4 cellen "binnen spec" voor een beveiliging.

Als verrassing kan ik melden dat hij netjes bij 4x 3,65 afslaat. De datasheet is niet de beste, maar gezien je die liever geloofd dan duizenden gebruikers...
nardus schreef :
2: te hoge overchargeprotection van 3.9v(!) Specs van prismatic cells zijn max 3.65v
Het is een beveiliging, geen dagelijks te gebruiken begrenzer. Je balancers zorgen voor balans, je lader sluit op het juiste ogenblik af. Het nut van dit board is dat het je batterij beschermd tegen bijv. een kapotte lader. Een cel kan prima een keer naar 3,9V gaan in een foutsituatie.nardus schreef :
3: deze pcm is 16a, bij 200w stopt ie ermee. (Hoeveel w was jouw omvormer?)

Zie mijn eerdere post. Mijn omvormer zit niet achter het board. Op de site zijn talloze boards te koop met verschillende belastingen. Op Ali nog meer. Ook moet je goed lezen dat het 16A continue is.
nardus schreef :
4: geen release voltage gegevens, dus de module moet je helemaal loshalen om te resetten na trip.

Een heftige conclusie! Klopt niet.
nardus schreef :

Verder onderzoekje bracht mij erop dat deze dingen voornamelijk gebruikt worden voor 18650 cellen welke in tegenstelling tot prismatische cellen wel tot 4.2v geladen mogen worden.

Daarnaast blijf ik erbij dat een moderne bms je accu moet beschermen en binnen alle specs moet houden en wat balanceert bij het laden. Deze regels omzeilen door aan boord te blijven tijdens laden en in de winter afkoppelen dekken de lading niet.

Pittige mening voor een leek!

Dat is een persoonlijke wens en maakt het voor een leek niet gemakkelijker. Ik ben van mening dat onder de 0 graden er niks aan je LiFePo4 moet hangen en ik gooi dan ook een pool los. In het seizoen kan ik gewoon onbeheerd laden.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 11:37 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 12:05 #1282069

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Bas je weet nu dat je een 18650 bms heb gehangen aan je prismatische cellen he ? :whistle:

Ieder zijn keus maar in hemelsnaam koop de goede bescherming voor je kostbare cellen mensen.
Pak de specsheet van je batterij en je bms erbij en zorg dat dit op elkaar aansluit.

Dit is geen mening, maar ik volg als leek alleen de specssheets. Als we die niet volgen zijn we uitgepraat hier.

Voorbeeld van de specsheets van "onze" cellen:
Product Parameters


XLD Prismatic size 2500 cycle rechargeable lithium 3.2v 280ah lifepo4 bateria 280ah
Cell 3.2v lifepo4 battery cell
Battery Chemicals Lithium Iron Phosphate
Nominal Voltage 3.2V
Nominal Capacity 280ah
Charge Method CC-CV
Standard Charging Current 1c
Continuous Discharging Current 1C
Fully charged Voltage 3.65v
Discharging Cut-off voltage 2.6V
Dimensions (L*W*H) 72*175*205mm
Inner resistance ≤0.05mΩ
Weight 5.3Kg
Charging Temperature (Charging) 0°C ~45°C
Working Temperature (Discharging) -20°C ~60°C
Cycle life (100% DOD) > 3500 times
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 12:10 #1282071

Is hier niet in dit draadje meer voor leken, inmiddels.... :(
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 12:11 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 12:21 #1282072

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
ErikSnel schreef :
Nou, dan gaat die lader de accu weer bijladen. En schakelt weer af zodra het opgeladen is. Ik zie nog steeds het probleem niet.

Voor mij zijn er twee redenen om dat niet te doen.

1e De accu's vol bewaren is slecht voor ze. Mijn accu set koste ruim €1200,- mijn plan is er minstens 15 jaar mee te doen.

2e Hij lijkt hier vredig te liggen maar ik vertrouw die man niet.




Inmiddels is er bij mij in de haven twee keer bliksem inslag geweest terwijl Noreen aan de walstroom lag. Met veel schade als gevolg.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 12:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 12:36 #1282075

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ErikSnel schreef :
PvO schreef :
ErikSnel schreef :
Ik snap eigenlijk niet waarom van laden terwijl je er niet bij bent een probleem gemaakt wordt.
Als je een lader hebt die ophoudt met laden wanneer de accu een bepaalde lading heeft bereikt, dan is dat denk ik veiliger dan zelf met je neus erboven hangen en met de hand iets afschakelen wanneer dat punt bereikt is.
En die laders zijn er gewoon!

Dat is het eenvoudige gedeelte :laugh: .

Stel dat tijdens je langdurige afwezigheid de accu zover wordt ontladen dat opnieuw laden noodzakelijk wordt? Wat dan?

Nou, dan gaat die lader de accu weer bijladen. En schakelt weer af zodra het opgeladen is. Ik zie nog steeds het probleem niet. Helemaal omdat volgens de experts de ontlading te verwaarlozen is, dus weer bijladen gaat wsch helemaal niet gebeuren
Zou je een linkje kunnen plaatsen van een lader die stopt zodra de accu vol is, en weer begint zodra de accu een SOC van zeg 40% heeft bereikt.
Het mooist zou zijn dat de start SOC instelbaar is.
Ik heb een dergelijke lader nog niet kunnen vinden, wat uiteraard niet wil zeggen dat ze niet bestaan.

Ontlading van de accu hoeft natuurlijk niet door zelfontlading te komen, het kan ook zo zijn dat er nog bepaalde apparatuur aanstaat.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 12:49 #1282077

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Voor zover ik weet gaan die laders niet uit van SOC bij aan of afslaan, maar van de spanning. Als de tijdens de lading de spanning boven een bepaalde waarde komt zou de lader af moeten slaan.

Laders die op die manier in te stellen zijn:

Epever MPPT Charge controler Tracer AN series
nl.aliexpress.com/item/3264233...4c8ab89577343c88f0de

Victron MPPT 150 I 35

SRNE MPPT
nl.aliexpress.com/item/4000134...02_,searchweb201603_


Dit zijn MPPT laders voor zonnepanelen, er zijn ook laders voor 220v en dynamo
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 12:59 #1282083

nardus schreef :
Bas je weet nu dat je een 18650 bms heb gehangen aan je prismatische cellen he ? :whistle:

Ieder zijn keus maar in hemelsnaam koop de goede bescherming voor je kostbare cellen mensen.
Pak de specsheet van je batterij en je bms erbij en zorg dat dit op elkaar aansluit.

Dit is geen mening, maar ik volg als leek alleen de specssheets. Als we die niet volgen zijn we uitgepraat hier.

Voorbeeld van de specsheets van "onze" cellen:
Product Parameters


XLD Prismatic size 2500 cycle rechargeable lithium 3.2v 280ah lifepo4 bateria 280ah
Cell 3.2v lifepo4 battery cell
Battery Chemicals Lithium Iron Phosphate
Nominal Voltage 3.2V
Nominal Capacity 280ah
Charge Method CC-CV
Standard Charging Current 1c
Continuous Discharging Current 1C
Fully charged Voltage 3.65v
Discharging Cut-off voltage 2.6V
Dimensions (L*W*H) 72*175*205mm
Inner resistance ≤0.05mΩ
Weight 5.3Kg
Charging Temperature (Charging) 0°C ~45°C
Working Temperature (Discharging) -20°C ~60°C
Cycle life (100% DOD) > 3500 times

Ah, meneer gebruikt zeker ook zijn bumper om in te parkeren, de groepenkast om het licht uit te doen en het reddingsvlot om van boord te gaan?
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 12:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:09 #1282085

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
3Noreen schreef :

Inmiddels is er bij mij in de haven twee keer bliksem inslag geweest terwijl Noreen aan de walstroom lag. Met veel schade als gevolg.

In welk verband tot LifePo accu's?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:14 #1282087

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Peper schreef :
WADnWIND schreef :
Daar was ik al bang voor: dit gaat weer een lang draadje worden uit eigen ZF werk...........

Als ik me er niet mee bemoei, scheelt dat een hoop ellenlange posts waarvan de inhoud al eens is geplaatst.
Groeten, Peper.

Sorry Han,

Zelfs zonder jou bijdrage lukt het de zelf benoemde ZF experts..... :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:33 #1282089

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :

Inmiddels is er bij mij in de haven twee keer bliksem inslag geweest terwijl Noreen aan de walstroom lag. Met veel schade als gevolg.

In welk verband tot LifePo accu's?

Kun je mij 1 goede reden geven dat ik, als zelf benoemde expert, jou hier antwoord op zou WILLEN geven ?

Maar voor de meelezers. Elektronica van lader en BMS kan heel slecht tegen een flinke inductie van een bliksem inslag op te steiger/aanliggende bootjes. Dus als je jou lader in de walstroom laat als je weg bent loop je een redelijke kans op schade.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 13:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:33 #1282090

3Noreen schreef :
ErikSnel schreef :
Nou, dan gaat die lader de accu weer bijladen. En schakelt weer af zodra het opgeladen is. Ik zie nog steeds het probleem niet.

Voor mij zijn er twee redenen om dat niet te doen.

1e De accu's vol bewaren is slecht voor ze. Mijn accu set koste ruim €1200,- mijn plan is er minstens 15 jaar mee te doen.
Dus niet volledig opgeladen opslaan is prima. Met een wat betere lader/MPPT controller zou je er ook voor kunnen kiezen dat je maar tot 80% oplaad. Hiermee wordt het aantal mogelijke cycles flink verhoogd, maar natuurlijk tegenover verminderde capaciteit. Maar als je er 15 jaar mee wilt doen het wellicht overwegen waard. (80% is trouwens indicatief, er zijn onderzoeken naar gedaan en die zou ik raadplegen als je dit overweegt)
2e Hij lijkt hier vredig te liggen maar ik vertrouw die man niet.


[...]
Ik denk dat je die gast wel kunt vertrouwen, want hij dat je er niet van uit gaan dat het wel goed gaat en blijft gaan. ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 13:34 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.875 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl