Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 17:25 #1524943

Precies 5 jaar geleden heb ik 8 Winston 300Ah cellen gekocht. Alle cellen waren gelijk met 3,28V. Sindsdien zijn ze in de garage gestald en verder ongebruikt gebleven.
Vandaag heb ik ze uitgegraven en opnieuw gemeten. Nu alle cellen gelijk op 3,27V.
Mooi bewijs dat de zelfontlading van deze cellen wel verwaarloosd kan worden.

Ook heb ik destijds een 123Smart BMS gekocht. Die printjes daarvan zijn bedoeld om rechtstreeks op de polen te schroeven. Dat ga ik niet doen en wil de printplaatjes in een apart kastje onderbrengen.

Wat zou de draaddikte moeten zijn die de accu polen met de printjes verbind? Lengte ca. 1,5-2 meter.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 17:30 #1524945

Volgens mij zijn de stromen slechts meetstromen. Als er ook gebalanceerd word is het een ander verhaal. Ik heb voor het meten van mijn cellen 0,14m2 en dat werkt prima. Over 5 meter.

Voor de klemmers onder ons; ik vaar ongeklemd, niks te zien.

Wat ik vaak zie is dat "wijsheden" uit andere vakgebieden toegepast worden. In de modelvliegerij wordt met wel 20C geladen en ontladen. In EV toepassingen wordt ook vaak met meer dan 10C ontladen en geladen.

Als je niet electrisch kookt of een ankerlier op een kleine pack zet is er niks aan de hand. Mijn systeem is max 16A. Alleen de omvormer (die kan 25 amlere trekken) zit vóór de beschermingsprint, omdat de omvormer zelf al de nodige beveiligingen heeft.
Laatst bewerkt: 25 nov 2023 17:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 17:34 #1524946

Ze balanceren ook met 1.0A volgens de specs op de doos.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 nov 2023 17:41 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 18:02 #1524950

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Ik heb de de printplaatjes ook in een kastje gebouwd i.p.v. op de cellen.
Zie:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 18:12 #1524953

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Aangesloten met een 8-aderige kabel en die gewapend met een dyneema kous. Wel de aansluitingen bij de accu polen gezekerd zowel plus als min.
Er zat bij ons weinig ruimte boven de accu vandaar deze oplossing.

Mocht je dit ook willen dan moet je het anders doen dan ik. De printplaatjes worden heet bij het balanceren, tot 50 graden en dan slaat de bms in de beveiliging en stopt het laden.
Je moet ze dus luchtig plaatsen en daarbij niet op een isolerende ondergrond schroeven maar zorgen dat er wat massa zit, dat werkt als een heatsink.
Misschien zijn jouw cellen van betere kwaliteit en is het balanceren niet zo'n issue maar van onze cellen is er een die altijd achter blijft en dat veroorzaakt warmte.
Verder mis je een veiligheidsvoorziening mochten je cellen te heet worden. Er is dan geen waarschuwing nog ingrijpen van de bms. De sensor van de bms zit immers niet op de accu.
Laatst bewerkt: 25 nov 2023 18:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 19:25 #1524963

holtere schreef :
Ik heb de de printplaatjes ook in een kastje gebouwd i.p.v. op de cellen.

Ja dat wist ik, ook van dat heet worden. Ik sprak Bert H gisteren.
Hmm misschien dan toch maar rechtstreeks op de polen. Ik kan er alleen zo verrekte slecht bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 25 nov 2023 21:40 #1524970

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Leuke bms van 123, werkt heel goed maar kost wel wat ruimte, vooral de hall sensor. Daardoor heb ik voor een test, welke inmiddels is afgelopen de set niet meer nodig, gaat om een 8s set met comkabel voor naar de Cerbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 30 dec 2023 20:30 #1531545

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3308
1A balanceer stroom heb je geen bijzonder dikke kabels voor nodig. 1 a 1.5 mm volstaat iig wel, minder waarschijnlijk ook. Ik gebruik daar de standaard "balance kabel" voor uit de modelbouw die GWL ook meelevert. Heb de aderdikte niet gemeten maar die haalt de 1 niet volgens mij. Die kabel wordt niet warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 20 mei 2024 10:35 #1560901

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Heb aardig wat gespit maar deze specifieke vraag nog niet kunnen vinden:
Kan ik als noodoplossing mijn LifePO4 accu opladen met een standaard lood accu lader als ik deze na de 'Bulk fase' uitschakel en de lader dus niet naar adsorptie fase laat gaan? Gedurende de Bulk fase is de spanning laag genoeg en zou dit goed moeten gaan of zie ik iets over het hoofd?
Dit is de lader: www.supercheapauto.com.au/p/ca...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Dit is de LiFePO4: au.renogy.com/core-12v-24v-48v...n-phosphate-battery/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 20 mei 2024 11:16 #1560908

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028

Inmiddels 8 celen , Daly bms en Heltec balancer gemonteerd en werkend.
De accu ruimte is zeer beperkt en met de nieuwe accu bak was het millimeter werk.
Met de multitool wat meer ruimte gemaakt en hardhouten lat met epoxy en verf weer netjes gemaakt.
Nu 8 cellen van 125 AH aan boord en voor mij meer als voldoende.
De Heltec balancer de automatische werking weg gehaald en een schakelaar tussen gesoldeerd.
Aan of uit.
Maar na het toppen van de cellen blijven ze nagenoeg gelijk.
De bedrading van BMS en Balancer zitten nu extra stroom beveiligingen tussen.
De grote stromen die kunnen ontstaan eventueel door defecte elektronica zijn mij te groot.
Misschien overkill maar voor mij voelt het goed.
Deze kleine overstroom beveiligingen zijn voor de bms 2 ampère en voor de heltec 7 ampère.
Laatst bewerkt: 20 mei 2024 15:02 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 20 mei 2024 15:12 #1560937

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
costijn schreef :
Heb aardig wat gespit maar deze specifieke vraag nog niet kunnen vinden:
Kan ik als noodoplossing mijn LifePO4 accu opladen met een standaard lood accu lader als ik deze na de 'Bulk fase' uitschakel en de lader dus niet naar adsorptie fase laat gaan? Gedurende de Bulk fase is de spanning laag genoeg en zou dit goed moeten gaan of zie ik iets over het hoofd?
Dit is de lader: www.supercheapauto.com.au/p/ca...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Dit is de LiFePO4: au.renogy.com/core-12v-24v-48v...n-phosphate-battery/

Voor nood gaat dat prima, zou wel even de spanning blijven monitoren. Ik weet niet wat jou BMS allemaal wel en niet regelt.
Ik heb voor bulk (nooit nodig) gewoon de loodacculader aangesloten en de hoogste spanning op 13,8 V ingesteld. Gaat prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mei 2024 15:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 05:42 #1561004

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Nog beter en veiliger is je om de absorptie fase in te stellen op b.v. 13,4 volt. Dan heb je wel ongeveer 90% lading en is er geen risico voor lithium-plating.
Als je dat allemaal niet kan instellen, zou ik wel blijven controleren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 mei 2024 05:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 06:19 #1561009

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
costijn schreef :
Heb aardig wat gespit maar deze specifieke vraag nog niet kunnen vinden:
Kan ik als noodoplossing mijn LifePO4 accu opladen met een standaard lood accu lader als ik deze na de 'Bulk fase' uitschakel en de lader dus niet naar adsorptie fase laat gaan? Gedurende de Bulk fase is de spanning laag genoeg en zou dit goed moeten gaan of zie ik iets over het hoofd?
Dit is de lader: www.supercheapauto.com.au/p/ca...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Dit is de LiFePO4: au.renogy.com/core-12v-24v-48v...n-phosphate-battery/

Ik vermoed dat je geen manier hebt om de accu spanning te monitoren. Je wilt misschien de leds van de lader gebruiken om te bepalen op welk moment je het laden wilt onderbreken. Omdat bij de meeste lood accu. laders bij een spanning van ruim boven de 14 volt pas overgaan naar de adsorptie fase zal de LifePO4 overladen worden.
Als je met een voltmeter de spanning monitort en je laad totdat de spanning opgelopen is tot 13,6-13,8 volt en dan de lader loskoppelt kan je voor nood prima een LifePO4. Het nadeel is wel dat je zelf moet blijven opletten. Als je te laat de lader los neemt is dat niet goed voor je accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 07:56 #1561034

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
zie deze Youtube:
Wij regelen inmiddels de boordaccu maar ook onze thuisbatterij op deze wijze.
Je laat de loodaccu laadschema's los en je neemt zelf de controle over. Alleen bulk en absorption bestaan nog.
Dit filmpje laat zien hoe de verbindingen te maken maar het laat nog niet helemaal uit de verf komen hoe dat DVCC (en daar draait het om) werkt met een geschikte lader.
Simpel, je stel een maximum voltage in bijvoorbeeld 13,4 volt. Nu zullen alle mee-communicerende laders diezelfde spanning hanteren en samen laden en houden tot rond de 90-94%.
Met een paar tikjes op het scherm maak je er 13,3 van voor een langere rustperiode of om af te toppen/balanceren 13,6 Volt.
Het vergt wat investering in een schermpje/ een ding met Venussoftware/ acculader en zonnepanelen die hier mee werken maar dan heb je ook wat!
Overigens lijkt het ingewikkeld maar stap voor stap is het echt voor dummies zoals ik ook ben. Mijn ervaring is dat laadschema's van acculaders veel lastiger te sturen zijn en een voortdurende bron van bijstellen en monitoren.



Wat uitleg en compatibele apparatuur:
www.victronenergy.com/media/pg...current-control.html
Laatst bewerkt: 21 mei 2024 11:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 08:35 #1561040

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Even voor het beeld een screenshotje uit die Venussoftware (cerbo of rpi)




DVCC is ingesteld op 3,35 Volt per cel en dan krijgen we dit beeld over 24 uur met een overdaad aan zon en in de nacht wat verbruik. De vullingsgraad blijft maximaal rond 70%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 09:21 #1561050

dehler schreef :

Inmiddels 8 celen , Daly bms en Heltec balancer gemonteerd en werkend.
De accu ruimte is zeer beperkt en met de nieuwe accu bak was het millimeter werk.
Met de multitool wat meer ruimte gemaakt en hardhouten lat met epoxy en verf weer netjes gemaakt.
Nu 8 cellen van 125 AH aan boord en voor mij meer als voldoende.
De Heltec balancer de automatische werking weg gehaald en een schakelaar tussen gesoldeerd.
Aan of uit.
Maar na het toppen van de cellen blijven ze nagenoeg gelijk.
De bedrading van BMS en Balancer zitten nu extra stroom beveiligingen tussen.
De grote stromen die kunnen ontstaan eventueel door defecte elektronica zijn mij te groot.
Misschien overkill maar voor mij voelt het goed.
Deze kleine overstroom beveiligingen zijn voor de bms 2 ampère en voor de heltec 7 ampère.

Mooi gemaakt. Een starre verbinding over de Polen is wel spannend...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 11:10 #1561076

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
holtere schreef :
Met een paar tikjes op het scherm maak je er 13,3 van voor een langere rustperiode of om af te toppen/balanceren 13,6 Volt.

Wij doen aan boord het zelfde: als we voor de deur liggen op 13,42V en als we gaan varen naar 13,60V
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 14:02 #1561103

@dehler ik ben benieuwd naar je overwegingen hoe je tot deze oplossingen bent gekomen?
De Daly heeft al cel monitoring en pasive balancers, voldeden die niet zodat de extra active balancers nodig waren?
Nu heb je de cellen verdubbeld waardoor je de spanning meet en balancing doet per cel pack van 2, nu zie ik wel een sensor/balance draad naar elke cel gaan, is er 1 van de BMS en 1 van de Heltec balancer?
Of heb je een sensor/balance draad naar elke cel van af de Heltec?
Ik verwacht de eerste optie omdat ik denk dat er ook geen spanningsverschil op de bushbar kan ontstaan van een pack?
Echter je kunt wel met een single cel uit een pack van 2 problemen krijgen, gezien de verschillende leeftijd? (want je had er al 4) is dat iets dat me lijkt te kunnen gebeuren.
Ik persoonlijk had dan liever 2 packs gehad met 2 BMSen en dan daarna parallel je hebt dan wel een balancing per cel en een modulair systeem. Of zie ik iets over het hoofd?
Oh ja je zou dan verschil tussen de packs kunnen krijgen maar mocht dat een probleem zijn dan heeft juist Daly daar een balance oplossing voor.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 21 mei 2024 14:03 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 16:09 #1561135

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
De tijd zal het leren....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 16:24 #1561138

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Twee cellen verknoopt balanceren vanzelf, daar hebben ze de hele dag tijd voor. 2 accu sets met 2 BMS'sen lijkt me een veel grotere uitdaging om mee om te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 21 mei 2024 16:46 #1561142

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De daly BMS balanceert te weinig en op een bepaalde spanning verschil.
De Heltec houd het continu bij en werkt naar volle tevredenheid.
De cel verschillen zijn erg klein honderdste milivolt.
De balancer staat alleen aan als ik een paar dagen weg ga, er bevind zich een led op de print die goed waarneembaar is.
De dubbele draden zijn elk BMS en balancer.
Een gebruikte en nieuw cellen zijn tegelijk opgetopt tot 3,6 volt en daarna parallel en serie geschakeld.
1 gebruikte en 1 nieuwe parallel.
stabiliseren zich aan elkaar.
Inderdaad de tijd zal het leren maar ik voorzie geen problemen.
De cellen zijn met busbars star aan elkaar gekoppeld, het staat klem opgesteld en geeft geen problemen.
op de foto zie je een bruine band lopen en dat is magneet band.
Hier gaat een kunststof deksel passend op met even eens magnaat band, magneet kracht is voldoende en dus mooi opgesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 mei 2024 07:51 #1561203

dehler schreef :
De daly BMS balanceert te weinig en op een bepaalde spanning verschil
Heb je dat ervaren of denk/vindt je dat?
dehler schreef :
1 gebruikte en 1 nieuwe parallel.
Dat is zover mij bekend een no go!
dehler schreef :
De cellen zijn met busbars star aan elkaar gekoppeld, het staat klem opgesteld en geeft geen problemen.
Nu nog niet...
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 mei 2024 12:23 #1561275

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Via de Daly app zie ik weinig balancing gebeuren geconstateerd en getracht dit te veranderen maar dat werkt niet lekker.
cellen 1 gebruikte en 1 nieuwe heb ik nergens gelezen dat dit niet de goede manier is.
Voornamelijk gedaan om de cel spanningen zo goed mogelijk te verdelen.
Niet te veel afwijkingen.
Het is geen denken als lood zwavel accu's parallel te plaatsen.
Waarom zou in een starre situatie busbars niet kunnen?
Een niet wensbaar opstelling in beweging in minimale onderling cellen.
Met de eerste samenstelling van 4 cellen heeft dit 3 jaar geen problemen gegeven.
Gebeurt dit wel zal ik dit hier melden.
Iedereen dot het op zijn manier en ik heb hier voor gekozen.
Zoals ik ok voor extra bescherming gekozen heb voor elke ader die balancing uitvoert.
Dat heb ik ook niet eerder gelezen.
Laatst bewerkt: 22 mei 2024 12:24 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 mei 2024 15:32 #1561313

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Over de starre verbindingen van de polen:
Ik heb de strippen een knikken gegeven om meer flexibiliteit te geven. De cellen zitten met trekstangen opgesloten in een bak. Geen enkele beweging mogelijk.
De enige beweging is de dikte van de siliconen bakmatten die er tussen zitten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 mei 2024 16:21 #1561323

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.605 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl