3Noreen schreef :
Als je dan de grafiek bedenkt van het vermogen uitgezet ten opzichte van het spanningsverschil tussen lader en accu zul je ontdekken hoe stijl deze oploopt. Dat regelen op basis van spanning bij voorbaat hopeloos is en dat je dus moet regelen op stroomsterkte. => CC tot het moment dat R oploopt. Als R oploopt betekend het dat de accu vol is.
Bijna goed... Er zijn geen aanwijzingen dat de Ri verandert bij het laden van een LFP cel. De Ri van een Lood-zwavelzuur cel wordt lager bij een hogere lading. Dit komt omdat het loodsulfaat op de platen wordt omgezet naar loodoxide op de + plaat en naar zuiver lood op de - plaat. Hierdoor neemt de zwavelzuur concentratie in het elektrolyt (accuwater) en de soortelijke massa toe en de weerstand van het elektrolyt af.
Bij LFP cellen is er geen verandering van het elektrolyt in welke ladingstoestand van de cel dan ook. Er is daarmee ook geen verandering van de inwendige weerstand.
"Wat gebeurt er dan?"
De spanning van de cel neemt toe. Dat wil zeggen dat het verschil tussen laadspanning en actuele celspanning kleiner wordt en de (laad)stroom lager (bij gelijkblijvende Ri).
De celspanning bij een ontladen cel (en 25
oC kerntemperatuur) is ongeveer 1,5V. Blijf je bij deze spanning de cel belasten, dan zal de cel overgaan naar de eerste laadfase en kan dan geen lading vasthouden en de celspanning valt terug naar 0V. Wil je de cel dan laden, dan heb je daar een hoge stroom voor nodig om Lithium ionen aan het Ferrofosfaat te binden en zo te clusteren totdat de 2
e laadfase ingaat. Is de cel in de 2
e laadfase, dan gaat het clusteren verder totdat alle beschikbare Lithium ionen vast zitten aan het ferrofosfaat en de spanning op de cel 3,45V bij 25
oC is gehaald. Dit is het 100% SoC punt.
Uitgaande van de 0,3mOhm Ri die 3Noreen noemt, zal er bij het opladen met een CV lader met een laadspanning van 3,40V en een actuele celspanning van 2,5V een laadstroom lopen van 0,9V / 0,0003 Ohm = 3000A. Het is onwaarschijnlijk dat je daarvoor de bedrading hebt aangelegd of dat je een dynamo aan boord heeft die dat haalt. Dit vraagt een laadvermogen van 3000A x 0,9V = 2700W. Ik schat in dat dan de PVC isolatie van de kabels in de fik vliegt, de dynamo rookt en een kersrode kleur aanneemt en de zekeringen van de walstroom eruit knallen.
Bij een actuele celspanning van 3,0V wordt de laadstroom bij een laadspanning van 3,4V: 0,4V / 0,0003 Ohm = 1333A. Dat prak je ook niet door een 2,5mm
2 draadje heen. Het laadvermogen is dan 1333A x 0,4V = 5333W en dat vraagt nog een flink zonnepaneeltje.
Is de cel bijna 'vol' en heeft deze een actuele spanning van 3,3V dan is er nog maar een spanningsverschil van 0,1V om te laden en kakt de laadstroom in naar 0,1V / 0,0003 Ohm = 333,3A.
Zie hier waarom er een stroombegrenzer in het laadsysteem moet zitten...
In alle berekeningen veranderd de weerstand niet, alhoewel het lijkt of deze toeneemt. Dat is schijn, het is de actuele celspanning die toeneemt en daardoor neemt de laadstroom af.
Zou je de (eind)laadspanning boven de 3,45V verhogen, dan blijft er ook stroom lopen als de cel 'vol' is en geen lading meer kan opslaan. Het vermogen dat wordt dan gebruikt om de cel door Lithium plating kapot te maken en in het ergste geval om een 'Thermal runaway' in te zetten.
Einde college...
Groeten, Peper.