Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Multiplexer aan Compoort knopen?

Multiplexer aan Compoort knopen? 07 juni 2021 20:25 #1293246

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Even voor de zekerheid:
Ik wil een compoort van mijn computer aan de multiplexer knopen om de data uit SPD zichtbaar te maken. Ik heb dat niet eerder gedaan. Ik wist al dat het om pin 2,3 en 5 gaat. To be sure: ground (5) en 2 aan de (female Dsub9) poort?

Er hoeft alleen nmea data uit de computer naar de multiplexer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 06:04 #1293303

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
Hangt er vanaf, of het een mannetje of een vrouwtje is. Want wat voor jouw computer TX is, is voor de multiplexer RX en omgekeerd.
Dit vind ik wel een duidelijk verhaal, maar dat is persoonlijk natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 07:02 #1293334

koko schreef :
Even voor de zekerheid:
Ik wil een compoort van mijn computer aan de multiplexer knopen om de data uit SPD zichtbaar te maken. Ik heb dat niet eerder gedaan. Ik wist al dat het om pin 2,3 en 5 gaat. To be sure: ground (5) en 2 aan de (female Dsub9) poort?

Er hoeft alleen nmea data uit de computer naar de multiplexer.

Hoe krijg je de data uit de mux in SPD? USB uit de mux?

Ga je de 2e COM van SPD gebruiken, alleen uit? Dan pen 3 en 5.

De pennummers zijn NIET afhankelijk van male of female. Ze staan gewoon op de stekkers.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 08:03 #1293365

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17596
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Even voor de zekerheid:
Ik wil een compoort van mijn computer aan de multiplexer knopen om de data uit SPD zichtbaar te maken. Ik heb dat niet eerder gedaan. Ik wist al dat het om pin 2,3 en 5 gaat. To be sure: ground (5) en 2 aan de (female Dsub9) poort?

Er hoeft alleen nmea data uit de computer naar de multiplexer.

Hoe krijg je de data uit de mux in SPD? USB uit de mux?

Ga je de 2e COM van SPD gebruiken, alleen uit? Dan pen 3 en 5.

De pennummers zijn NIET afhankelijk van male of female. Ze staan gewoon op de stekkers.

Of pen 2 dan wel pen 3 de data verzendende of ontvangende pen is is afhankelijk of het ding waar de poort zich op bevind een DTE of DCE device is.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 08:41 #1293390

3Noreen schreef :

Of pen 2 dan wel pen 3 de data verzendende of ontvangende pen is is afhankelijk of het ding waar de poort zich op bevind een DTE of DCE device is.

DCE is hier niet aan de orde. Dat zijn (meestal) modems die per definitie tussen 2 netwerken zitten.
Hier is het PC en mux.

En verder is het logisch dat als de ene zendt, de andere ontvangt (en vice versa).
Anders heeft dat zenden niet veel nut....
Dan wordt het net ZF: zo hard mogelijk tegen elkaar in praten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 juni 2021 08:44 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 08:43 #1293391

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17596
Baasklusje schreef :
3Noreen schreef :

Of pen 2 dan wel pen 3 de data verzendende of ontvangende pen is is afhankelijk of het ding waar de poort zich op bevind een DTE of DCE device is.

DCE is hier niet aan de orde. Dat zijn (meestal) modems die per definitie tussen 2 netwerken zitten.
Hier is het PC en mux.

Ik heb hier geen mux maar een mux gedraagt zich dus als een DTE ?
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 08:54 #1293399

3Noreen schreef :

Ik heb hier geen mux maar een mux gedraagt zich dus als een DTE ?

Aan de mux-kant zit geen DB9 of soortgelijke voor Listeners en Talkers.
3 draadjes in een steek- of schroefklem. Gnd, ontvangen en praten.
Kan niet missen ;-)

Zeker niet bij oudere pre-USB muxen:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 09:01 #1293405

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1802
Simpele vuistregel: Bij een male DB9 is pin 3 de Tx pin. (DTE). Dus pin 3 en 5 van PC naar input van mux.
Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 15:25 #1293589

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Even voor de zekerheid:
Ik wil een compoort van mijn computer aan de multiplexer knopen om de data uit SPD zichtbaar te maken. Ik heb dat niet eerder gedaan. Ik wist al dat het om pin 2,3 en 5 gaat. To be sure: ground (5) en 2 aan de (female Dsub9) poort?

Er hoeft alleen nmea data uit de computer naar de multiplexer.

Hoe krijg je de data uit de mux in SPD? USB uit de mux?

Ga je de 2e COM van SPD gebruiken, alleen uit? Dan pen 3 en 5.

De pennummers zijn NIET afhankelijk van male of female. Ze staan gewoon op de stekkers.

Idd: data uit de mux de computer in naar Oa SPD via usb en via de 2e compoort van SPD naar multiplexer.

Helaas kon ik vandaag niet naar de boot. Ben niet meer zeker of er nu een male of female poort in de computer zit. Maar ik weet nu het belangrijkste: altijd ground.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 15:29 #1293590

koko schreef :
Idd: data uit de mux de computer in naar Oa SPD via usb en via de 2e compoort van SPD naar multiplexer.

Waarom zou je dat zo doen?? De USB gaat ook al naar de mux.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 15:42 #1293593

COM in de PC is altijd male
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 20:31 #1293689

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Idd: data uit de mux de computer in naar Oa SPD via usb en via de 2e compoort van SPD naar multiplexer.

Waarom zou je dat zo doen?? De USB gaat ook al naar de mux.
Het moet inderdaad niet, maar ik wou proberen om zonder Navmonpc, maar wel met een draadje de data te verdelen over Wingps en SPD. Dan kan ik nog kiezen om Franson via WiFi data binnen te laten halen en de usb voor SPD te gebruiken. Beetje ouderwets van mij, maar ik heb liever een draadje.

Voorlopig komt er steeds iets tussen als ik eigenlijk de boel buiten zichtbaar wil maken. Loop al 2 weken te zoeken naar een mooi rustig moment. Fingers crossed voor morgen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Multiplexer aan Compoort knopen? 08 juni 2021 20:31 #1293690

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Nachtvlinder schreef :
COM in de PC is altijd male

Dank je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl