Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Programmeerbare DCDC converter

Programmeerbare DCDC converter 08 juli 2021 19:39 #1302757

Om een 12V 280Ah LiFePO4 accu te kunnen laden via de op een lood-startaccu aangesloten dynamo had ik een Victron Orion 12/12/30 gekocht. Dit in de veronderstelling dat de max laadstroom 30A zou zijn en ik deze op elke waarde kon beperken via de BT app. Ik zou dan eenmalig een temperatuurmeting aan dynamo doen en de stroom terugschroeven zodat deze op bv 90 grC beperkt wordt.

Dit blijkt niet mogelijk: je kunt zo’n beetje alles instellen, maar de max stroom niet. Alternatief is de 18A versie, maar liever gebruik ik een apparaat dat ik zelf als CC CV bron in kan stellen. Liefs via software, maar met potmeters mag ook.

Max stroom 30A is zat; het zal daar vast ergens onder eigenen...

Wie weet wat? Een firmware update zou mooi zijn; de multiplus kan dit wel bv...
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 05:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 08 juli 2021 20:42 #1302780

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Op onze Mastervolt Mac Plus DC-DC converter kun je precies doen wat jij wil: je kunt de laadstroom instellen (tot het maximum van 50A). Het inschakelen van laadstroom gaat ook nog eens mooi geleidelijk (instelbare softstart) zodat de riem van de dynamo niet in één klap voor de volle laadstroom wordt belast.

Wij hebben in verschillende omstandigheden de temperatuur gemeten en onze 115A dynamo blijkt die 50A in de door ons geteste situaties te kunnen leveren zonder dat hij structureel te warm wordt, maar je kunt alles instellen tussen 1 en 50A.

De Victron Orion Tr Smart DC-DC converters bestonden nog niet toen wij overgingen op LFP, maar het verbaasde mij toen ik er recent achter kwam dat ze géén laadstroom instelling hebben en je dus alleen kunt kiezen uit de verschillende modellen met vaste laadstroom. Een optimale instelling (waar je pas na meting aan boord achter komt) wordt zo wel erg lastig. Omdat de Orions nogal eens genoemd werden in LFP draadjes was ik er net als jij van uitgegaan dat je de laadstroom - net als bij de Mac Plus - gewoon kon instellen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 04:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 08 juli 2021 20:50 #1302783

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Mastervolt lijkt in dit geval idd een betere keuze dan victron.
Wel wat duurder.
Zou fijn zijn als victron de mogelijkheid om de laadstroom te begrenzen zou kunnen toevoegen dmv firmware update.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 08 juli 2021 21:13 #1302791

Eens. EUR 500(!) koop je wel 4 18A Orion’s voor die je parallel zou kunnen zetten ;)

Zal Victron eens bellen of er plannen zijn in die richting.

Hoe programmeer je die Mac Plus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 08 juli 2021 21:24 #1302793

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
De lompe manier:
2x Orion 18A waarvan je er een laat afschakelen op een bepaalde temperatuur?
Er vanuit gaande dat 18A altijd wel moet kunnen.
Of desnoods 2x temp switch met ieder een eigen waarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 08 juli 2021 21:33 #1302794

Te complex vind ik. Begin wel met 18A. Dynamo is ook maar 50A. Als er ooit een zwaardere komt dan “ruil” ik voor een 30A versie.

En dat alles om het ontbreken van een softwaresetting :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 04:41 #1302808

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Hoe programmeer je die Mac Plus?

Via Masterbus (UTP) kun je in de MasterAdjust software zo’n beetje alles instellen aan de Mac Plus. Heb je al een Masterbus netwerk aan boord met een EasyView display, dan is daar ook e.e.a. mee in te stellen zonder computer.

De Mac Plus was het enige dat beschikbaar was dat bij onze switch naar LFP de DC-DC functionaliteit bood die wij zochten en is wat mij betreft nog steeds de gouden standaard van hoe een DC-DC lader aan boord zou moeten functioneren. Maar er hangt inderdaad een (gouden) prijskaartje aan.

Nachtvlinder schreef :
En dat alles om het ontbreken van een softwaresetting :(

Ik heb het idee dat Victron andere keuzes heeft gemaakt, het is interessant om te weten of het inderdaad een softwaresetting is die alsnog eenvoudig via een firmware-update (gaat bij Victron heel eenvoudig via de Victron app) te implementeren is. Ik ben benieuwd naar hun antwoord of je vraag.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 04:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 05:18 #1302809

Om een Mac Plus te configureren zou er dit nog bijkomen:


Dat doet Victron in de Orion Tr smart toch handiger, via BT...

Victron heeft ook een MAC Plus trouwens - zelfde prijs echter met USB aansluiting (geen BT)
www.victronenergy.nl/upload/do...-25A-50A-100A-NL.pdf
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 05:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 07:15 #1302831

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
minder geavanceerd de renogy DC-DC converter heeft een reductie mogelijkheid met een simpele switch volgens de handleiding. bij activeren word de helft van het vermogen geleverd. In drie modellen verkrijgbaar 20,40 en 60 amp. Die op half vermogen 10,20 of 30 amp leverern. verder niet zo mooi in te stellen als de victron.

In de RC wereld is ook een trend om met een grote accu kleinere accus te laden. Veel DC-DC lader beschikbaar met veel programma's etc. Nadeel is dat jij het laden aan moet zetten. Dit gaat voor zover ik weet niet automatisch zodra er spanning is op de ingang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 09:21 #1302887

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4336
@nachtvlinder

Waarom ga je het eerst niet proberen ?
Er zitten een aantal instellingen op en beveiligingen waar je denk ik de output goed mee kan regelen

1) vanaf 40c gaat de Orion terug regelen
2) maximale voltages van absorptie en float wat lager instellen zodat deze waardes eerder bereikt worden

Je zult dan misschien geen 100% SoC bereiken (bij bijvoorbeeld 13.8v absorptie, al zijn de meningen daarover verdeeld) maar het is wel een veilige spanning waarbij de laadstroom teruggebracht wordt , evt nog wat lager ?

Verder zou je kunnen overwegen om met een eenvoudige thermostaat / temperatuur regeling op de alternator de Orion te laten afschakelen? <80c aan , boven de 80c uit ?

Ps aan/uitschakelen van de Orion alleen doen als
De Orion ook als buffer voor de alternator werkt of als je ook een lood start akku gebruikt die als buffer fungeert
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 09:26 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 09:39 #1302890

Ik denk dat het praktisch onmogelijk is de stroom te begrezen door met de ingestelde uitgangsspanning te spelen. Inwendige weerstand accu is ongeveer 0, dus als je vanaf een moment van evenwicht (klemspanning==ingestelde spanning) de instelling ook maar 50mV verhoogt, zal er meteen 30 (of 18...) A lopen.

Als ik met temperatuurregelingen of switches verder ga, kan ik net zo goed naar de losse Ali modules, voltage controlled relais etc. Ik wil het bij standaard componenten houden.


Ik zie in de app dat de Orion Tr smart de opgenomen/uitgestuurde stroom überhaupt niet laat zien. Zal wel iets van een interne shunt voor nodig zijn, die dit apparaat niet heeft...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 10:08 #1302901

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4150
Er is een weinig bekend alternatief voor de Macplus. Dat is de Victron Full range automotive. Die is eigenlijk van TopSystems. Ik heb de 25a versie. Volgens mij kan je werkelijk alles instellen, ook de stroom. Bovendien wordt je door de mensen van TopSystems super aardig en bekwaam geholpen. Je kunt bij Victron het programmaatje downloaden en in de demo mode zien wat er in te stellen is.

Let op! Nieuw zijn deze apparaten erg duur, maar ze komen regelmatig ongebruikt op Marktplaats voorbij. Ik denk dat men ze dan te ingewikkeld vind. Ik geef toe dat ik ook even bezig was hem goed te monteren en in te stellen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 09 juli 2021 10:23 #1302909

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Victron heeft ook een MAC Plus trouwens - zelfde prijs echter met USB aansluiting (geen BT)
www.victronenergy.nl/upload/do...-25A-50A-100A-NL.pdf
.

Dit is geen Victron ontwerp maar werd/wordt o.a. door hen onder eigen naam verkocht. Bestond al toen wij overstapten op LFP, maar kost ongeveer hetzelfde als de Mac Plus en bood (voor ons) minder functionaliteit.

Puur op prijs kun je beter voor een van de andere opties gaan. Als je niet vies bent van externe relais en vertrouwt op de externe temperatuursensor op je alternator en een herhaalde (harde) aan-uit schakeling geen probleem vindt is de suggestie van ReneK het overwegen waard.

Voor degenen die het eenvoudig willen houden en daar de buidel voor willen trekken is de Mac Plus een perfect apparaat.

Die Masterbus USB interface heb ik een keer van een werf geleend, dus zelf aanschaffen is niet altijd nodig. Inmiddels hebben we zelf zo’n ding, als het zo uitkomt mag je die wel een keer lenen (weet niet waar je woont).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 10 juli 2021 18:29 #1303350

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1168
Nachtvlinder schreef :
Om een Mac Plus te configureren zou er dit nog bijkomen:


Dat doet Victron in de Orion Tr smart toch handiger, via BT...

Victron heeft ook een MAC Plus trouwens - zelfde prijs echter met USB aansluiting (geen BT)
www.victronenergy.nl/upload/do...-25A-50A-100A-NL.pdf

PB aan Nachtvlinder gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 11 juli 2021 10:19 #1303512

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4150
Een clublid biedt een dergelijke interface op dit moment aan.

De Victron/ Top systems heeft deze interface ingebouwd. Komen, zoals ik al zei, regelmatig (nieuw) op MP voorbij:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr

Kost normaal meer dan 500 euro.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 12 juli 2021 10:52 #1303910

Dank voor deze tip: gekocht; kan ik alle kanten mee op, bij huidige of zwaardere dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 12 juli 2021 19:01 #1304059

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4150
Welke heb je gekocht? De dc dc converter of de interface? Alletwee goed natuurlijk, maar gewoon nieuwsgierig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 12 juli 2021 19:53 #1304081

Die Victron/Topsystems 50A DC/DC converter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 12 juli 2021 20:41 #1304099

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Heb je Victron nog gebeld over hun plannen m.b.t. laadstroombegrenzing op hun eigen Orion converters? Zo ja, wat was hun antwoord? Zou voor andere forumleden van nut kunnen zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 12 juli 2021 20:51 #1304100

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Dat zou idd wel een prachtige upgrade zijn!
Wie belt ze B)
Laatst bewerkt: 12 juli 2021 20:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 12 juli 2021 22:06 #1304126

www.victronenergy.nl/battery-m...-bms-current-limiter

Deze had je moeten hebben er voor.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 13 juli 2021 03:12 #1304141

Deze werkt alleen met Victron batterijen. Veuls te duur!


Vanaf 10:00
Laatst bewerkt: 13 juli 2021 03:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 13 juli 2021 08:35 #1304206

Deze DC/DC converter is overigens wat de naam aangeeft, een programmeerbare CC+CV voeding eigenlijk met wat slimmigheden om zichzelf aan en uit te schakelen. Het bevat geen drietraps acculaad algoritmen.



In dit geval geeft dat niet; ik wil de LiFePO4 accu niet barstens vol laden, maar stoppen op basis van een vooraf ingestelde SOC of klemspanning. Aangezien dit niet ver boven 85% zal liggen, zal deze “lader” meestal volledig in bulkfase draaien (CC tegen de ingestelde stroomlimiet) totdat ie (extern) uitgezet wordt.

Logica:
Starten als
-EN motor loopt (ingebouwd in apparaat)
-EN handmatige laadschakelaar op “laden” staat
-EN SOC < 80% (BMV712 relais)
-EN Het BMS laden toestaat

Stoppen als
-OF een of meer van bovenstaande voorwaarden wegvalt
-OF SOC > 85%

Doorladen ivm balanceren alleen aan de walstroom...
Laatst bewerkt: 13 juli 2021 08:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Programmeerbare DCDC converter 13 juli 2021 13:35 #1304328

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4150
Ik zou de paarse draad gebruiken om hem in te schakelen, je kunt dan de dc dc converter wat verder weg van de motor monteren. Hij wordt (net als een Orion) best warm.

De paarse draad moet echt op het contactslot zitten of iig op een plek die pas stroom krijgt als het contactslot aan is.

Sluit hem tijdens het draaien van de motor ook even op je laptop aan, dan zie je goed wat hij doet. Mijn scenario is vergelijkbaar met dat van jou.

Ik heb begrepen dat de groene draad met een BMS van Victron (maar misschien ook anderen) kan communiceren om het laden bij een bepaalde soc te stoppen. Als je bij TopSystems een responsformulier invult wordt je de volgende dag gebeld (tenminste, zo ging dat bij mij)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl