Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BOEM

BOEM 14 juli 2021 16:41 #1304712

En jouw boot? Beter?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 16:51 #1304714

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ja , beter ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 17:28 #1304721

Ongelofelijk wat er geprutst wordt in de praktijk! Vaak denkt men na 10-20 jaar bijkronen: “ik zet er een mooi uitziende terminal strip tussen, verstop de aders in wat ducting en maak een net paneeltje” en noem dit renovatie. Zonder de topologie en zekering hygiëne goed te (her)ontwerpen is dat alleen uiterlijk vertoon...
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 17:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 17:34 #1304723

Gelukkige doe ik mijn eigen electro .
Weet ik zeker dat het goed zit.

Gelukkige in mijn boot is er niks aan geknoeit .
Op een zonnepaneel lader wat niet is wat het moet zijn.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 17:37 #1304724

Ik ben benieuwd. Hoe ziet je schema er uit? Kabellengtes, -diktes, zekeringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 18:02 #1304730

Nachtvlinder schreef :
Ik ben benieuwd. Hoe ziet je schema er uit? Kabellengtes, -diktes, zekeringen?

Van mij is heel simpel .
De huis accu zit niet aan de motor en alles zit bij elkaar zodat je geen meters kabels hoef te trekken.

Accu geeft continue 150a word met 250a af gezekerd . ( lifepo4)
Dus
Accu
250a zekering
Nood afsluit accu schakelaar 350a
Victron accu bewaker 225a
Victron 12/1200 omvormer met 200a zekering.
De mppt word aangesloten direct op de accu met 20a zekering
De wallader direct op ee accu met 40a zekering .
Alles word in de gaten gehouden door de victron gx control centrum verbonden aan 4g internet .
Zelfs op werk of thuis bij me broertje kan ik alles zien.

Is het 5 graden sluit de accubewaking alles uit .

De boot originelen huis accu is nog steeds originele en niet aan geklote .
De motor en de accu daarvan inclusief het laadsyteem is door drinkwaard aangebracht inclusief nood afsluiting.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 18:25 #1304742

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik zie hierin terug dat ik goed ben begonnen, maar her en der toch keuzes heb moeten maken of door later bij te prikken onder tijdsdruk dat er slordigheden in terecht zijn gekomen.
Ik had me al gerealiseerd dat er een moment is dat de installatie wel klaar is en dan het moment moet komen om de bundels weer netjes te maken, de laatste labels aan te brengen en krimpkous toe te passen op alle verbindingen. Nu is dat niet overal toegepast, al ben ik ver over de helft.

Wat het complex maakt is dat data en spanning kabels door de zelfde doorvoeren moeten.
Eigenlijk leg je zo’n installatie twee keer aan. De eerste keer als je alles plaatst, herplaatst en weer verwijderd en de tweede keer als je precies weet hoe het moet worden.

Waar ik over na zit te denken is: in mijn boot gaan er best wat 12v kabels van de ene plek naar de andere. Allemaal bijelkaar gebundeld, maar allemaal losse kabels. Nu kan je ook 10 aderig of zo iets krijgen voor je aanhanger. 10x 1,5mm2 in 1 keurige draad. Dan hou je langs alle doorvoeren en kabelgoten nog maar 1 kabel over, die je keurig uitgeslplits op je zekering paneel kan aansluiten. Maar wel verschillende kleuren natuurlijk. Meer als een draadboom dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 18:58 #1304756

Nou, ik dacht dat ik alles in mijn "nieuwe " boot goed voor elkaar was maar deze video heeft me toch wel op een paar punten gewezen zoals; alle uiteinden afschermen met krimpkous , stapelen groot naar klein bij accu terminal en een paar andere zaken.

Weet iemand of een professionele "elektriciteit audit" voor je boot zoals blijkbaar in de US bestaat hier in NL ook bestaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 20:51 #1304802

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
ac320 schreef :
Nou, ik dacht dat ik alles in mijn "nieuwe " boot goed voor elkaar was maar deze video heeft me toch wel op een paar punten gewezen zoals; alle uiteinden afschermen met krimpkous , stapelen groot naar klein bij accu terminal en een paar andere zaken.

Weet iemand of een professionele "elektriciteit audit" voor je boot zoals blijkbaar in de US bestaat hier in NL ook bestaat?

Natuurlijk, elke GOEDE vakman kan je dit allemaal vertellen.
Wij deden dat vroeger voor grote schepen en stevige jachten. Wat belangrijk is dat alle opmerkingen in een goed gedocumenteerd rapport staan met foto's en de vooral de motivaties kloppen
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 14 juli 2021 21:05 #1304813

Je hebt gelijk natuurlijk maar ik zocht meer zoiets als in de video, soort snelle scan of deelkeuring (voor jezelf niet voor kopen) zoals je dat ook voor bv verstaging etc hebt. Is denk ik wel een markt voor , ook het ZF staat best vol met elektra onderwerpen. Ik ben redelijk technisch ook voor basis elektra maar ook "bewust onbekwaam " als het over echt detail in elektra gaat vooral werk van vorige eigenaars beoordelen etc. Voor iemand met de juiste papieren en ondernemers zin is hier wel wat te verdienen misschien
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 21:24 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: Edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 15 juli 2021 07:26 #1304880

ik heb de video nog eens bekeken. Een paar dingen die ik zelf ga -dubbel- checken als ik weer op de boot ben:
Video 1:
27:24 (kleur AC kabel moet zwart / wit zijn, nooit 12V rood kleur)
32:40 ("grounds" duidelijk voorbeeld vond ik "boom" vs ground loops)
Video II
3:44 (ik heb diesel en geen benzine aan boord maar wil toch even dubbelchecken dat er geen "AC outlet" in de motorruimte is)
5:25: "non ignition protected fuse" . Ga ik ook even checken.
14:10 " battery switch en later stukje over battery isolator direct bij bron) even checken

Bedankt voor het delen Nachtvlinder, voor mij erg nuttig en prettig om te volgen. Voor deze inhoud moet je anders een heel pak documenten doorlezen waarbij het verband snel zoek is. Goede video.
Laatst bewerkt: 15 juli 2021 07:30 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: tijd video
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 15 juli 2021 07:40 #1304883

Onze AC kleuren zijn anders dan in de VS overigens:
-BL neutraal
-BR fase
-GL+GR aarde

Zwart wordt in woningen als schakeldraad (een fase waar wel of geen spanning op staat) gebruikt - hoe dat aan boord op te lossen zal vast uitgezocht zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 15 juli 2021 07:44 #1304887

Klopt voor NL (ik quote uit filmpje). Ik bedoel dat wisselspanning (of moet ik zeggen wisselstroom ?) bedrading niet verward mag worden met gelijkstroom bedrading. Ik ga checken of er in mijn boot bv geen rood gebruikt is. Volgens mij niet maar ga ik checken
Laatst bewerkt: 15 juli 2021 07:49 door account op verzoek verwijderd 2. Reden: Ac
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 15 juli 2021 08:07 #1304895

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Bij mij aan boord zit werf af 12v dc bruin en blauw als draadboom door de boot. Om het nog listiger te maken is blauw 12v+. Het schijnt de juiste kleurcodering te zijn voor het bouwjaar bij dc installaties. Omdat het geheel verwijderen en “omkleuren” nogal een klus is, als het al lukt, maar zo gelaten en een grote sticker gemaakt achter het schakelpaneel.

De 220v kabels zijn allemaal en als enige geel van kleur (buitenmantel) en uiteraard alles afgedekt in lasdozen enz enz.

Echt een goed topic, omdat je vanzelf wat slordiger wordt als je alles zelf doet. “ “Dat onthou ik wel”. Niet…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 15 juli 2021 15:40 #1305025

Gecheckt vandaag, valt allemaal mee ( voor zover ik als amateur kan inschatten..) op een paar punten na.


Niet alle uiteinden hebben krimpkous bijvoorbeeld. Omdat het doel (in video) voorkomen van corrosie is plan ik om vulkanische tape te gebruiken, een beetje uit luiheid omdat alles loshalen een hele klus is maar ook omdat ik krimpkous nooit echt mooi dicht krijg .

Dom plan? Schiet maar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 15 juli 2021 17:53 #1305074

Zelf-vulcaniserende tape lijkt mij prima hiervoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 16 juli 2021 06:44 #1305176

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Maar misschien wel meer werk dan los halen? Tape er omheen wikkelen terwijl het eind nog vast zit is ook een gepriegel denk ik. Bij loshalen heb je gelijk en controle op de verbinding. Ik heb toch best wat losse draadjes aangetroffen in niet goed aangeknepen amp stekkertjes tijdens de opknapbeurt.

Voor krimpkous met lijm gebruik ik een verfföhn. Beetje afstand houden om de boel niet te verbranden.
Laatst bewerkt: 16 juli 2021 13:32 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 16 juli 2021 06:45 #1305177

Kijk, dat is al 1 ding van mijn lijstje af dan !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 16 juli 2021 07:01 #1305184

koko schreef :
....Bij loshalen heb je gelijk en controle op de verbinding. Ik heb toch best wat losse draadjes aangetroffen in niet goed aangeknepen amp stekkertjes tijdens de opknapbeurt.

Maar heb je dus ook weer de kans dat ie net niet helemaal vast zit bij het aandraaien, terwijl ie dat daarvoor wel zat.

Bij mij zijn de stroompjes wat groter, en drie weken geleden had ik ook weer last van een net niet vast boutje. Bij 100A gaat dat toch wat naar ruiken. (En dat is meteen de trigger om alles te controleren.)

Jugo, of anderen, is er misschien een goedje dat niet ruikt, maar boven de 80 graden wel? Lijkt me een goede alarmpasta :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BOEM 16 juli 2021 07:15 #1305190

Goed vastzetten met borgringen; dan kan er toch niets loslopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl