Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 09:00 #1334782

  • alexkoel
  • alexkoel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Zijn er forumleden die ervaringen hebben met LiFePo4 accu's die op AliExpress worden aangeboden.
Ik zie daar merken als Kepworth en Scremower. Optisch lijken ze uit dezelfde fabriek te komen. Als je ze uit Polen laat komen dan heb je geen last van de douane. Best interessant dus.

Ik hoop dat we niet meteen gaan zeuren over Chinese troep e.d. Veel mensen beseffen niet dat een zeer groot deel van onze artikelen daar vandaan komen. Ik weet niet of het waar is, maar een elektronica reparateur wist mij te vertellen dat diverse apparatuur van Mastervolt en Victron ook daar worden gemaakt.

Graag serieuze reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 09:26 #1334788

Op diysolarforum.com/ vind je héél veel ervaringen. Check ook de reviews op Ali Express: dat geeft je een goede indruk hoe consistent de kwaliteit van een bepaalde leverancier is. Koop niet té goedkoop of van een leverancier die korter aktief is dan de gemiddelde levertijd. Je kunt, bij de vaak gebruikte (zelfs als “A grade new cells” aangeboden) cellen welke opnieuw in glimmend blauw gewrapped zijn met mooie nieuwe QR “garantiesticker” geluk of pech hebben. Check krassen op de aluminium polen: dat verraad beter of er gesleuteld is.

Ik heb een pakket thuis staan dat aan bovenstaande beschrijving voldoet. Heel licht opgeblazen zijkanten (2mm per kant schat ik), namen goed op tijdens topbalancen, maar nog geen capaciteitstest op uitgevoerd. Zeker weten dat je nieuw koopt lukt niet, en kun je ook niet verwachten voor iets meer dan eur 100 per 300Ah cel ;) Ik zou wel waarderen wanneer de herkomst netjes aangegeven is, dan zou ik best iets meer willen betalen voor nieuwe cellen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2021 10:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 11:13 #1334806

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Ik heb inmiddels minimaal 4 jaar een 100Ah LifePo4 in mijn boot. Heeft inclusief 20A oplader 400 euro gekost. Doet nog steeds wat die moet doen.. niks geen problemen tot nu toe. Heb wel simpele toepassing en gebruik. Opladen met lader aan walstroom. Gebruik enkel voor koelkast, radio en kachel. Kwaliteit kan ik nauwelijks beoordelen, als leek. Het enige dat gedaan is door de verkoper: die heeft het eerste exemplaar "gesloopt" en uitvoerig getest. Toen conclusie positief was heeft hij een container besteld en ging ze verkopen. Hij levert ze nog steeds echter, nu tegen hele andere bedragen. Hij heeft zich nu gespecialiseerd in Lifepo4 oplossingen (hij had al electra bedrijf). Nog steeds betaalbaar overigens. Er zijn vast een boel van dit soort bedrijven/ personen. De kunst is, de juiste te treffen. Of gewoon gokken en hopen, en zelf in China kopen.
Laatst bewerkt: 24 okt 2021 11:54 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 11:33 #1334812

Inderdaad goed checken, reviews en verkoper checken. Het is niet per definitie troep natuurlijk, maar er is wel een kans dat er troep tussen zit.
Met een potentieel zeer gevaarlijk product (hoge energie dichtheid / thermal runaway) zou ik overigens heel voorzichtig zijn en liever een paar 100 euro meer betalen voor een bewezen en getest product van een gerenommeerde leverancier. De goedkopere prijs moet ergens vandaan komen, natuurlijk betaal je vaak ook voor een naam, maar die naam moet zijn eer ook hoog houden door een goede R&D en test faciliteiten. Men kan besparen op cellen, bms, slechte kabel en noem maar op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 12:11 #1334816

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21275
Dit (en andere) draadje(s) lezend, kom ik eerlijk gezegd opnieuw tot de overtuiging dat het nog te vroeg is om mijn lood-calcium accu's om te ruilen voor LiFePo4-accu's.
Het is nog teveel wild-west op de markt. Onder andere in dit forum is er een soort hausse/hype gecreëerd in deze nieuwe technologie. Er is kennelijk een enorme vraag geschapen door alle mooie verhalen. En de markt speelt daar genadeloos op in.

Ondertussen blijkt ook dat je aardig wat moet weten en doen om de geclaimde levensduur en prestaties van deze cellen daadwerkelijk te halen. Ik lees in ZF teveel over 'balancen', allerlei hardware die daarvoor nodig is, welke kwaliteit die hardware dan wel of niet heeft en meer van dat getoeter.
Dat hele gedoe is voor sommigen een liefhebberij op zich, maar voor wie dat niet geldt, is het nog steeds een vrij ondoorzichtig gebeuren, waarbij voor dubbeltje op de eerste rang willen zitten een streven is dat zich kennelijk nog wel eens afstraft.

Als ik me moet gaan afvragen of de accu's, die ik aangeboden zie, wel nieuw zijn en niet opgedirkte exemplaren, die al een half leven achter de rug hebben, dan hoef ik al niet meer.

Gelukkig hoef ik voorlopig ook nog niet, want m'n huidige accu's zijn nog niet veel capaciteit kwijt en die capaciteit is, zoals ie nu is, voldoende. Maar ik hoop wel dat de markt, tegen de tijd dat ik wel aan een accu-wissel toe ben (wat zo maar nog vijf jaar kan duren) een beetje opgeschoond is en dat de prijs/kwaliteitverhoudingen wat duidelijker liggen dan nu kennelijk het geval is.
En tevens de technologie van eenzelfde eenduidigheid en duidelijkheid is, als nu bij loodaccu's het geval is.
Laatst bewerkt: 24 okt 2021 12:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 12:24 #1334818

Gewoon bij lood blijven dan inderdaad!

Als het goedkoop moet, is het inderdaad wat pionieren, maar je kunt ook gewoon wat uit de Victron catalogus uitzoeken.

Nieuw is de technologie absoluut niet meer, het zijn meer de nauwelijks gedocumenteerde cellen op Ali, waarbij er een risico bestaat dat je niet krijgt wat je verwacht. Dat risico op cellen met een lager dan geadverteerde capaciteit neem je (wat mij betreft) bewust als je de allergoedkoopste cellen besteld.

Winston (of Victron...) is 4x duurder, de verwachtingswaarde kWh/euro van dit soort Chinese cellen is veel hoger, wat dat betreft.
Laatst bewerkt: 24 okt 2021 12:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 14:06 #1334827

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1806
Ik ben het wel met Wadloper eens. Omschakelen leek mij allemaal veel te ingewikkeld voor een leek als ik ben. Daarom in het begin van dit jaar 4 nieuwe Victron accu's aangeschaft. De oude van Victron zijn ruim 11 jaar meegegaan en dat is uiteraard prima. Ik weet niet of ik over 11 jaar nog vaar en if so dan is de nieuwe ontwikkeling ongetwijfeld beter uitgekristalliseerd. Alhoewel naar verluid de ontwikkeling in de accutechnologie zodanig schijnt te zijn dat we nog maar aan het begin staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 24 okt 2021 21:49 #1334889

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2316
martinw schreef :
Ik ben het wel met Wadloper eens. Omschakelen leek mij allemaal veel te ingewikkeld voor een leek als ik ben. Daarom in het begin van dit jaar 4 nieuwe Victron accu's aangeschaft. De oude van Victron zijn ruim 11 jaar meegegaan en dat is uiteraard prima. Ik weet niet of ik over 11 jaar nog vaar en if so dan is de nieuwe ontwikkeling ongetwijfeld beter uitgekristalliseerd. Alhoewel naar verluid de ontwikkeling in de accutechnologie zodanig schijnt te zijn dat we nog maar aan het begin staan.

De vraag is dan maar: op welk moment wil je instappen met welke technologie?

LiFePo4 is er al een tijdje en naar mijn mening voldoende ontwikkeld om dit als veilige keuze te beschouwen. Ontwikkelingen op accu gebied gaan traag.

Om weer voor lood te kiezen is een uitstekende optie als je niet de extra voordelen van LiFePo4 perse nodig hebt, niets mis mee.

Mastervolt geïntegreerd (bijvoorbeeld) is peperduur en geïntegreerd heeft beperkingen.

Op dit moment is het volgens mij zo dat je heel goed kunt instappen, maar dat je het wel heel graag wilt en bereid bent om er vele uren in de steken van studie als je het op de goedkope en potentieel superieure manier ten opzichte van een geïntegreerde oplossingen wilt doen.

Hopelijk vind er komende 10 jaar standaardisatie en vereenvoudiging plaats voor niet geïntegreerde systemen samen met aanpassingen van andere componenten in de DC installatie zoals alternator bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 07:28 #1334910

Ondertussen blijkt ook dat je aardig wat moet weten en doen om de geclaimde levensduur en prestaties van deze cellen daadwerkelijk te halen. Ik lees in ZF teveel over 'balancen', allerlei hardware die daarvoor nodig is, welke kwaliteit die hardware dan wel of niet heeft en meer van dat getoeter.

Zoals genoegelijk bekend lees je dan ook zéér selectief.

Het zijn de frutsels die opgehyped zijn. Voor LiFePo4 heb je niets nodig. Net als bij een loodaccu, moet je de juiste lader er bij aanschaffen (die vele malen simpeler is dan een loodacculader). Als je het jaarlijks handmatig balanceren vervelend vind kun je er passieve balancers op zetten á 5 euro per cel.

De rest is hobby. Gezien de aanschafprijs van de cellen en de prijs van een batterijbeschermer (vanaf een paar tientjes), zie je dat de meeste mensen er voor kiezen om de investering te beschermen.

"BMS" is bij LiFePo4 niet nodig.

Bovenstaande setup (balancerboardjes en een eenvoudige baterijbeschermer) draait nu 7 jaar probleemloos. Van de Chinees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 07:40 #1334912

TS heeft het over een complete kant en klare accu, geen zelfbouwproject.
Het zou fijn zijn als de zelf knutselaars niet ook dit topic gaan overspoelen met allerlei technische verdieping wat niet aansluit bij de vraag: ervaring met Chinese drop-in.

Ik heb goede ervaring met een Chinees maar wel gekocht via een betrouwbaar Nederlands bedrijf die ze uitvoerig getest heeft en service en garantie erop geeft. Via Ali zou ik, zoals eerder genoemd een dergelijk potentieel gevaarlijk product niet zomaar kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 07:53 #1334915

Ik heb in één van de draadjes over LiFePo4 gevraagd (ik kan dat niet zo snel meer terug vinden)
Of er mensen zijn, die ervaring hebben met het in Zeilen gepubliceerd artikel (juni 2021) over het LE300 Duo pakket.
Dat is een compleet geïnstalleerd pakket en veilig.
..........................MAAR (peper) DUUR.....................

Heb dat bekeken bij Vissers in Bru en het zag er netjes uit.

Ben je nu als "LEEK" veroordeeld, om zoiets aan te schaffen??? OF :

Er is hier veel kennis aanwezig.................
Zijn er nu niet een paar mensen, die deze kennis bij elkaar willen brengen en bv. bij mij in de werkplaats (bij Breda) een workshop willen houden om e.e.a. eens daadwerkelijk uit te leggen.

Ik denk dat hier zo langzamerhand behoefte aan is. De ruimte is er..............ik wil wel.
Er kunnen wel 20 man deelnemen. (behoudens evt veranderende Coronamaatregelen)

Reacties:.....................laat maar weten.
Gert
Laatst bewerkt: 25 okt 2021 07:54 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 08:10 #1334921

Laatmaarwaaien schreef :
TS heeft het over een complete kant en klare accu, geen zelfbouwproject
...
Via Ali zou ik, zoals eerder genoemd een dergelijk potentieel gevaarlijk product niet zomaar kopen.

OK, had pas later door dat dit om drop-ins ging.






Dit "tear-down" filmpje wijst op een amateuristisch in elkaar gezet "product", dat vervolgens verkocht wordt. Dat Scremower "merk" kan ik niets van vinden.

Dit ziet er echter veel beter uit, maar is eveneens een "fantasiemerk":


Drop-ins zou ik alleen van Victron kopen (dus bij lood blijven in mijn geval)...
Laatst bewerkt: 25 okt 2021 08:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 08:11 #1334923

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5055
Eigenlijk worden alle cellen gemaakt in China, ook die van de dure(goede?) merken.
Als je bij 'Alie' bv 1000 accu's besteld zetten ze er een logo naar keuze voor je op. En bij een afname van 2000 krijg je ze ook in mooi blauw :)
Nou kan er zeker wel verschil zitten in de kwaliteit van de gebruikte cellen en aanvullende elektronika. En ook in China heeft kwaliteit z'n prijs, maar ook in China zijn er handelaren die rommel voor veel geld verkopen. Wil je een miskoop voorkomen dan wel de kans hierop verkleinen dan zal je toch je huiswerk moeten doen, en specificaties ed doorspitten. Dit huiswerk kan je ook uitbesteden aan een bedrijf in Europa, maar die willen daar wel voor betaald worden. En dat bedrijf wil ook best garantie geven, maar dat kost wel extra...
Kortom het is een keuze. Hoe groot is risico(€/gedoe) dat je wilt/kan nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 08:53 #1334936

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5926
Chinese cellen van de betere merken zijn echt top en maken waar. Pioneerfase is echt voorbij.
Merken zoals CATL, Basen leveren aan fabrikanten zoals BMW.voor zijn IX3.
Echter de cellen die niet door de kwaliteit inspectie komen en nog wel bruikbaar zijn komen zo de markt op.
Als je een pack koopt, moet je weten wat er in zit en vooral welke kwaliteit, weet je dat niet zijn het de restjes die van de band zijn gehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 08:57 #1334937

nardus schreef :
[...]
Als je een pack koopt, moet je weten wat er in zit en vooral welke kwaliteit, weet je dat niet zijn het de restjes die van de band zijn gehaald.
Nuttige info. Enig idee hoe je daar achter komt? Is daar een éénduidige notatie, product codering of kwaliteits kenmerk voor?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 09:08 #1334940

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5926
Maarten-IW31 schreef :
nardus schreef :
[...]
Als je een pack koopt, moet je weten wat er in zit en vooral welke kwaliteit, weet je dat niet zijn het de restjes die van de band zijn gehaald.
Nuttige info. Enig idee hoe je daar achter komt? Is daar een éénduidige notatie, product codering of kwaliteits kenmerk voor?

Goede packmakers hebben productsheets aan waarin dit staat opgenomen evenals de garantiebepalingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Chinese LiFePo4 accu's 25 okt 2021 11:30 #1334982

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 164
boarderbas schreef :
"BMS" is bij LiFePo4 niet nodig.


Mee eens. Daar staat tegenover dat je dan, net als "vroegâh" bij loodaccu's, persoonlijk als BMS moet functioneren.

Voor lood hield die biologische BMS-functie ruwweg in: (1) accu niet te ver ontladen, (2) accu altijd zo vol mogelijk houden, bv. via een druppellader. Een accu overladen kwam eigenlijk niet voor; de druppellaadfunctie van je lader regelde dat wel voor je.


Voor LiFePo is het iets kritischer: (1) individuele cellen niet te ver ontladen,(2) accu vooral niet altijd zo vol mogelijk houden, dus geen druppellader en niet overal en altijd opladen tot 100% en(3)overladen van individuele cellen is een risico dat niet met een acculader kan worden ondervangen. (Tenzij je de individuele cellen separaat gaat laden).

Als je een beetje oplet kun je prima zonder electronisch BMS. Die onbalans wegwerken stelt allemaal niet zoveel voor, kan inderdaad prima eens per jaar of met balancerboardjes.


(Voor de goede orde: ik kies zelf wel voor een BMS (Electradacus). Hoewel ik (vind dat ik) prima weet waar ik mee bezig ben, is het vooral tijdens weekenden en vakanties HEERLIJK om lekker ongecompliceerd de zaak te kunnen vergeten. Spanning te laag: geen sap meer, liggen we ergens met walstroom en moet er worden geladen: lader gaat automatisch aan als het nodig is en kan niet overladen.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl