Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zekering interrupt ratings

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 20:36 #1347281

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1218
Video te lang om nu te bekijken. Ik verwacht dat bij het gebruik van een fet bms zoals b.v daly of jdb de fets de zwakke schakel zullen zijn. Je eerste zekering in dit geval is je bms. Als ik snel google dan is voor een degelijk bms de max overcurrent protectie 3x de continue amp rating. Dan zou een t class zekering in de kabel van accu nar bms moeten. Na de bms zou een anl zekering genoeg moeten doen. Gebruik je geen fet bms dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 20:42 #1347282

Ik ga er vanuit de de FETS in het BMS geen 10kA kunnen onderbreken. Dat moet de hoofdzekering wél kunnen.
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 20:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 20:57 #1347285

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17278
Hoe gedraagt een, door de bms aangestuurd relais zich bij dit verschijnsel?
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 20:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 20:59 #1347286

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3846
Hebben jullie wel elke keer gedronken dat Nigel “ampacity” zei?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:00 #1347287

Ik zou de specs nakijken. Een relais is geen circuit breaker; relais is alleen een schakelaar op afstand zoals ik het zie. Tegen kortsluiting gebruik je een zekering (circuit breaker)
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 22:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:04 #1347288

Menno schreef :
Hebben jullie wel elke keer gedronken dat Nigel “ampacity” zei?

De lengte van de kabel maakt dus niet uit daarvoor. “Maximum current” vinden die rednecks te lang denk ik. Irritanter vind ik dat “got ya” telkens wanneer de interviewer iets dacht te begrijpen. Even doorheen kijken maar...

On-topic: een interne weerstand van 0.24mOhm geeft een kortsluitstroom van 3.5/0.00024=14.5kA. Dat onderbreken lukt alleen met Class T. Die exploderen van binnen en laten geen vervuiling achter waar het pad voor een vlamboog door kan ontstaan. Kortsluiting met een paar meter kabel in het pad geeft al een stuk lagere stroom.
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 22:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:11 #1347289

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17278
Klopt, maar wel anders dan bij via de bms aangesloten verbindingen.
Bij de 123 bms gaat de load via een zekering naar buiten en wordt dan eventueel pas onderbroken door een relais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:15 #1347290

De zekering moet het werk doen bij kortsluiting. Relais / FETS het afkoppelen bij HVD, LVD, temp en “normale” overcurrent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:17 #1347292

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3846
Nachtvlinder schreef :
Menno schreef :
Hebben jullie wel elke keer gedronken dat Nigel “ampacity” zei?

De lengte van de kabel maakt dus niet uit daarvoor. “Maximum current” vinden die rednecks te lang denk ik. Irritanter vind ik dat “got ya” telkens wanneer de interviewer iets dacht te begrijpen. Even doorheen kijken maar...

On-topic: een interne weerstand van 0.24mOhm geeft een kortsluitstroom van 3.5/0.00024=14.5kA. Dat lukt alleen met Class T. Die exploderen van binnen en laten geen vervuiling achtercwaarceennvlamboog kan ontstaan.

Bij de live-videos van deze vlogger is er blijkbaar altijd een woord voor een drankspel:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:26 #1347293

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30031
Onderbreken van grote stromen is hoofdzakelijk een probleem als er inductieve belastingen aan hangen. De contact afstand moet groot genoeg zijn om de vonkboog te onderbreken of blussen. Het relais moet vooral snel genoeg zijn en voldoende contact oppervlak hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 21:36 #1347295

“Gewoon” ohms is minder een probleem, of helemaal niet? ANL interrupt current is 2700A, Class T 15000A...

De ABYC schrijft Class T voor voor Lithium. Hier uitleg waarom (wordt niet gekoppeld aan type load):
www.escapeforum.org/forums/f38...1488.html#post395690
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 22:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 04 dec 2021 23:57 #1347321

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Nachtvlinder schreef :
“Maximum current” vinden die rednecks te lang denk ik.
[...]
een interne weerstand van 0.24mOhm geeft een kortsluitstroom van 3.5/0.00024=14.5kA.
Rednecks gebruiken ook een punt als decimaalteken. In Europa doen we dat met een komma.
Tevens graag een spatie zetten tussen het getal en de eenheid. Drie koeien schrijven we ook los. 0,24 mOhm schrijven we dus ook los.

En nu weer eventjes on-topic: het filmpje is smullen!
De afschakelstroom is gespecificeerd, niet het type last. Wel is het zo dat de afschakel- (en inschakel-) stroom afhankelijk is van de last.
Bijvoorbeeld een 1000 watt gloeilamp afschakelen is niet zwaar voor een relais. Maar een 1000 watt motor afschakelen kan heel zwaar zijn omdat de in de spoelen opgeslagen magnetische energie moet worden afgevoerd, meestal in de vorm van een vonk tussen de relaiscontacten.

Calidris schreef :
Onderbreken van grote stromen belastingen is een probleem als er inductieve belastingen aan hangen deze inductief zijn.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 03:41 #1347326

Bedankt voor je aanvullingen!

Bij een volle kortsluiting dichtbij de accu bepaalt de accu niet het type last de kortsluitstroom lijkt mij?

Hoe kan ik veilig testen of ANL (goedkoop, heb ik al...) voldoet of ik naar Class T (bijna eur 100 incl houder) moet?

Voor het idee: het gaat hier niet om een vonkje bij het loskoppelen van een inductieve belasting, maar om een hoge DC kortsluitstroom waarbij nadat een zekering gesmolten is, de stroom de vorm van een blijvende vlamboog aanneemt (daar waar voorheen zekeringmateriaal was). Zoiets als na 1:00 min in deze demonstratie:
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 06:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 08:27 #1347346

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1218
Op yt is wel ea te vinden, helaas niet zo veel testen. Ik snap dat jeje zorgen maakt over de hoofd zekering. Maar om alle zekeringen direct verdacht te maken. Zekeringen zijn primair om je kabels te beschermen. De hoofd zekering om je accu te beschermen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 08:41 #1347347

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 254
Ook met een LiFePO4 projectje bezig. Dit draadje zet me wel even tot nadenken. Ik heb deze zekeringen er tussen zitten:



Foto ooit gemaakt om een paar reserve te bestellen. Van links naar rechts voor: ankerlier op serviceaccu, servicegroep op serviceaccu, service accu laden op startaccu (via diodebrug). 500V 120 kA staat erop, maar wel AC :dry: . Ik was eigenlijk van plan om tussen de nieuwe LiFePO4 en de BMS een 250A Mega fuse op te nemen en van de BMS dan naar deze zekeringen. Beter is deze nu allemaal maar te vervangen voor gTr? Of gewoon lekker laten zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 08:44 #1347349

Die linker en rechter kunnen tot 120000 A onderbreken. Bij AC: voor DC zal dat (hoeveel?) lager liggen. Prima dus verwacht ik. Dit zijn “meszekeringen” volgens mij.

FKZ schreef :
De hoofd zekering om je accu te beschermen.

Volgens mij dient de hoofdzekering om het eerste stuk kabel te beschermen. Bij mij is dat de kabel van accu tot de eerste busbar. Daarna vertakt het systeem en worden de zekeringen lichter. De accu zelf kan meer stroom leveren voor die op een gevaarlijke manier kapot gaat. Eens dat zekeringen (dus ook de hoofdzekering volgens mij) de kabels beschermen. Worst-case is dat wanneer een kabel net na haar zekering kortsluit (en de weerstand in die kabel niet meehelpt de kortsluitstroom stroom te begrenzen). De stroom die er dán loopt (en bepaald wordt door accu en de dikkere kabel vóór de kortsluiting) dient onderbroken te kunnen worden.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 09:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 09:30 #1347358

Even een andere vraag die mij te binnen schoot...

Wat gebeurt er of “zou er moeten gebeuren...” wanneer een gezekerde rode 35 mm2 kabel sluiting maakt naar een zwarte 4 mm2 kabel uit een ander circuit waarbij de bijbehorende rode 4 mm2 gezekerd is?

We zekeren in de praktijk alleen de +12 V af en niet de retourgeleiders in dat circuit. Er wordt er blijkbaar vanuitgegaan dat sluiting altijd binnen één circuit maar nooit tussen circuits plaats vind. Blijkbaar voldoende in de praktijk...
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 09:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 09:37 #1347359

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik heb me meer aan de Victron richtlijnen gehouden dan aan de ABYC regels
Dus geen T maar mega fuses (uit mijn hoofd 400A)

Ik zie dat Victron inmiddels in aan aantal tekeningen ANL gebruikt tussen de lifepo4 akku pack en de lynx distribution?



www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 09:43 #1347360

Mooi overzicht. Waarom staat bij Class T een inverter genoemd; bepaalt het apparaat de kortsluitstroom?


Zal ik die 150 A ANL gewoon eens kortsluiten? Een patroon kost een paar euro... De vraag is dan hoe ik contact maak zonder dat er gesmolten koper in de rondte vliegt en of ik de stroom kan onderbreken mocht er een vlamboog over de ANL ontstaan. Zal nog eens zoeken: er zal vast iemand zijn die dit eerder getest heeft...
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 09:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 09:56 #1347362

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17278
Leuk lijstje.
Naar mijn idee waren midi zekeringen wat lichter dan mega zekeringen.
Kleiner fysiek maar ook qua belasting.
In dit lijstje blijkt dat andersom te zijn v.w.b. interrupting capacity?
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 09:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 10:03 #1347365

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 05 dec 2021 10:12 #1347369

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17278
Volgens mij zijn de mega en de midi zekeringen omgedraaid/verwisseld in dit schema.
Foutje vermoed ik!


Blijkt idd correct te zijn :blush:

mega zekering:

Laatst bewerkt: 05 dec 2021 11:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 09:37 #1347702

Nachtvlinder schreef :
Zal ik die 150 A ANL gewoon eens kortsluiten? Een patroon kost een paar euro... De vraag is dan hoe ik contact maak zonder dat er gesmolten koper in de rondte vliegt en of ik de stroom kan onderbreken mocht er een vlamboog over de ANL ontstaan.










Cellen in serie met 3 stukjes 12 mm2; van en naar 160 A ANL zekering met totaal 60 cm 25 mm2. Cellen 280 Ah EVE klonen.

Kortsluiting laat geen enkele neiging tot ontwikkeling vlamboog zien. Koper in zekering spat deels uiteen en verdampt deels om neer te slaan op ruitje in zekering.

Ik ga dus niet in Class T investeren :)
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 09:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 09:45 #1347706

Mooi!
(Mijn handen jeuken om zoiets te proberen met een hoop meetapparatuur om de piekstromen te meten :-) )
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekering interrupt ratings 06 dec 2021 09:58 #1347712

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
gmdv schreef :
Ook met een LiFePO4 projectje bezig. Dit draadje zet me wel even tot nadenken. Ik heb deze zekeringen er tussen zitten:
Ja ik heb nu ook deze NH00 mespatronen in gebruik. Komt wat gedateerd over maar zowel houders als patronen zijn goed betaalbaar, solide, op veel plekken te krijgen (maar juist niet bij watersportwinkels) en in verschillende uitvoeringen. En vervangen zonder dat je moeren oid er uit moet draaien, gewoon er uit wippen.
Ik was eigenlijk van plan om hier mee door te gaan voor de lifePo4 installatie.

Nadelen:
- de meeste houders zijn niet van (louter) RVS gemaakt. Tot nu toe nog een spoortje van corrosie te zien.
- vrij groot.

Wat wat ik me echter afvraag of ze ook goed geschikt zijn voor DC..

NH00 gaat van heel weinig tot 160A (lijkt me zat, ik was er van plan om de 50mm2 kabel naar startmotor af te zekeren met 160A maar vooralsnog houdt een trage 80A variant het al een paar jaar uit).
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 10:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl