Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ais inbouwen

Ais inbouwen 23 dec 2021 21:59 #1352706

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Beste zeilers,

Vraagje: in het boekje van mijn nieuw aangeschafte AIS sotma transponder (met ingebouwde gps, splitter en WiFi), staat dat de transponder minimaal 40 cm af moet zitten van andere elektronische apparatuur. Waarom is dat? (De ideale plek op mijn boot is nu namelijk net tegen een houten plank tegen de zijwand van het schip, vlak onder het dek, maar vlakbij en vlak achter de marifoon, radio, gps en navtex… :silly: ). De andere apparatuur zit toch ook allemaal vlak bij elkaar? Waarom zou dit dan niet kunnen? Of kan het gewoon :) ?
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 23 dec 2021 22:04 #1352707

Welke heb je? (Gewoon nieuwsgierig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 23 dec 2021 22:09 #1352709

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
De Easy TRX3.
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 23 dec 2021 23:35 #1352726

Zoiets


Geen enkel probleem hangt bij ons ook bij de rest en werkt perfect.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 08:00 #1352748

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Ok! Ga t eerst wel proberen op de “makkelijke plek”. Mocht t niet goed werken, dan verplaats ik em gewoon :)
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 08:02 #1352749

Corazon schreef :
Ok! Ga t eerst wel proberen op de “makkelijke plek”. Mocht t niet goed werken, dan verplaats ik em gewoon :)

Gewoon alle kabels van de AIS in takt laten.
Niks inkorten, eerst een goede plaats opzoeken. En dan definitief installeren.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 08:10 #1352752

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Bij mijn EasyTrx2S viel de GPS soms uit en dan zendt de AIS niet meer en kan hij geen chocola maken van inkomende berichten. Creepy, als je net met slecht zicht in een druk gebied zit. Het bleek te wijten te zijn aan de plek waar ik de AIS gemonteerd had. De hemel werd daar deels afgeschermd door andere apparatuur en het dek ter plekke was vaak nat. Verplaatsen naar een betere plek heeft het probleem volledig opgelost. Kijk dus vooral of de GPS van de AIS vrij zicht op de hemel heeft.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 08:42 #1352758

Daarom adviseer ik sowieso een externe GPS antenne toe te voegen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 08:58 #1352765

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Hij komt nu vlak onder het dek. Daar deed ie t op de vorige boot ook heel goed. Mocht dat niet goed werken, dan heb ik nog de externe gps die erbij zit… ;)
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 09:24 #1352782

Arcadia schreef :
Creepy, als je net met slecht zicht in een druk gebied zit.
Dat dus, het werkt altijd perfect tot je het echt nodig hebt......
Als er een flinke bui boven je hangt verzwakt het GPS signaal nogal.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 09:29 #1352783

ik gebruik de externe GPS antenne van mijn EM-trak ET B100 en heb de kabel daarvan op lengte gelaten. die antenne ligt binnen onder het gangboord. tot dusver geen problemen bij verschillende weersomstandigheden. mocht ik problemen krijgen, dan kan door de lange kabel die antenne snel buiten gelegd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 11:55 #1352830

Ankeraar32 schreef :
ik gebruik de externe GPS antenne van mijn EM-trak ET B100 en heb de kabel daarvan op lengte gelaten. die antenne ligt binnen onder het gangboord. tot dusver geen problemen bij verschillende weersomstandigheden. mocht ik problemen krijgen, dan kan door de lange kabel die antenne snel buiten gelegd worden.

Bij mij het zelfde, ook geen probleem.
Gert
Laatst bewerkt: 24 dec 2021 11:55 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 12:31 #1352846

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Zeilprutser schreef :
Daarom adviseer ik sowieso een externe GPS antenne toe te voegen.

+1
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 24 dec 2021 22:16 #1352970

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Inmiddels ingebouwd! En werkt supergoed! Heb de transponder toch wat verder van alle apparatuur gemonteerd en de externe gps antenne gebruikt. Tevens het CPA alarmkastje aangesloten :)
Bijlagen:
HR Forever!
Laatst bewerkt: 24 dec 2021 22:18 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ais inbouwen 25 dec 2021 06:31 #1352990

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Corazon schreef :
Inmiddels ingebouwd! En werkt supergoed! Heb de transponder toch wat verder van alle apparatuur gemonteerd en de externe gps antenne gebruikt. Tevens het CPA alarmkastje aangesloten :)

Dat CPA alarm zal je veel plezier EN ergernis opleveren. Ergernis omdat het zo'n kabàal maakt dat je dat niet lang kunt verdragen en plezier omdat je volkomen gerust bent dat het alarm je niet ontgaat (bijvoorbeeld als je lekker ligt te slapen). Gelukkig zit er een knop op om het geluid uit te zetten.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl