Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheidingstransformator in polyester zeilboot?

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 22:00 #1371684

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
...condensrijke omgeving..
Oei oei
Laat Cornelus maar niet lezen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 22:05 #1371685

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
sy helios schreef :
...condensrijke omgeving..
Oei oei
Laat Cornelus maar niet lezen

Tja, linksom of rechtsom, we doen het altijd fout.
Of we nu condens en stroom hebben of een luchtdroger met gevaar voor brand. :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 22:17 #1371688

Nachtvlinder schreef :
Waarom mag een metalen doorvoer niet potentiaalvrij zijn maar zou die “gebond” moeten worden?

Als je zoekt op internet is dat bonding system bedoeld om opvreten van metalen door elektrolyse te minimaliseren. Bijv een bilgepomp schakelaar die niet meer waterdicht is en via een plasje water in contact komt met een doorvoer. Doordat er stromen gaan lopen kan de doorvoer opgevreten. “Bond” je alles aan elkaar, dan worden je normale anodes eerst opgegeten, daarna pas de edelere metalen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 22:18 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 22:26 #1371691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
Orange Sunset schreef :
Nachtvlinder schreef :
Waarom mag een metalen doorvoer niet potentiaalvrij zijn maar zou die “gebond” moeten worden?

Als je zoekt op internet is dat bonding system bedoeld om opvreten van metalen door elektrolyse te minimaliseren. Bijv een bilgepomp schakelaar die niet meer waterdicht is en via een plasje water in contact komt met een doorvoer. Doordat er stromen gaan lopen kan deze doorvoer opvreten. “Bond” je alles aan elkaar, dan worden je normale anodes eerst opgegeten, daarna pas de edelere metalen.

Dat is altijd een discutabele mening. Bij bonding weet je n.l. zeker dat er een stroomkring ontstaat, als je die niet heel erg goed verbind aan een elektrode schiet je niet veel op. Als ik de verbindingsdraden (bonding)vaak zie, zijn die niet zelden in slechte staat.
Mijn ervaring is dat bij bonding vaker problemen ontstaan dan losse doorvoeren.

Bij ons eigen schip heb ik de messing doorvoeren vervangen, na 36 jaar geen spoor van elektrolytische aantasting en geen bonding.

Bilgepompschakelaars horen m.i. niet in de bilge te liggen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 23:46 #1371695

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Dus omdat jij een andere mening hebt zijn bootschappen.nl en Victron zwendelaren?

Calidris schreef :
15kt schreef :
Aan Calidris: Klopt je claim dan wel in je reactie op TS Huey dat de Victron advertentie "volslagen zwendel en nepperij" is? Hij vraagt duidelijk een oplossing voor een polyester boot en in de gelinkte advertentie wordt het Victron product specifiek aangeraden voor walstroom situaties. Als je de opening post verkeerd begrepen hebt zou je die woorden kunnen terugnemen.

Een Nederlandse watersport winkel en een gerespecteerd merk als Victron beschuldigen van zwendel is nogal wat.

Hieronder een link van Victron
www.victronenergy.com/isolatio...rs/galvanic-isolator

Ik snap al om te beginnen niet waarom je een engelse link post, terwijl het in NL produkt is????
www.victronenergy.nl/isolation...rs/galvanic-isolator

Ik heb geen enkel scrupules om te vertellen hoe en waarom. Als er een lekstroompje is, loopt de spanning al snel op boven de 1,4 volt. Bij ELK stroompje gaan de dioden namelijk al open. De oplettende lezer zal zeggen: "als de spanning nu <1,4 volt is?" Inderdaad zal de galvanische scheider niet opengaan, echter in de praktijk is een statische spanning vaak hoger dan 1,4 volt, zodat de scheider vrijwel altijd al open staat.

Ik zou zeggen wacht het experiment af van Joop af.

Van de website:
De galvanische isolator voorkomt elektrolytische corrosie. Het blokkeert de laagspanning gelijkstromen
Tot zover klopt het.
Echter het volgende is zelden waar:
die uw boot binnenkomen via de aardedraad van de walstroomaansluiting

Bij nieuwe toestellen in een droge omgeving kán de verschilspanning tussen walaarde en scheepsaarde best <1,4 volt zijn. Echter bij oudere toestellen in een condensrijke omgeving treden er al snel extra lekstroompjes op die een spanning veroorzaken groter dan 1,4 volt.
Daarbij komt dat je saildrive of kiel ook nog onderdeel is van allerlei zwerfstroomen van de buren etc.
Dergelijke lekspanningen zijn meestal ergens tussen 20-170 volt, afhankelijk van de kwaliteit van de achterliggende installatie. Door de aarding worden deze spanningen afgevoerd en merken we er niks van. Omdat het statische spanningen zijn, zijn de bijbehorende stromen ook erg klein, in de orde van microamperes tot miliamperes. Dat laatste is al redelijk grof.
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 23:47 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 00:48 #1371701

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Van zowel Victron als Calidris heb ik een hoge pet op. Zowel Calidris als de familie vader zijn vakidioten die het beste voor hebben met de mensen. Van veel watersportwinkels en zeker de dozenschuivers heb ik die mening niet.

:woohoo:15kt schreef :
Dus omdat jij een andere mening hebt zijn bootschappen.nl en Victron zwendelaren?

Calidris schreef :
15kt schreef :
Aan Calidris: Klopt je claim dan wel in je reactie op TS Huey dat de Victron advertentie "volslagen zwendel en nepperij" is? Hij vraagt duidelijk een oplossing voor een polyester boot en in de gelinkte advertentie wordt het Victron product specifiek aangeraden voor walstroom situaties. Als je de opening post verkeerd begrepen hebt zou je die woorden kunnen terugnemen.

Een Nederlandse watersport winkel en een gerespecteerd merk als Victron beschuldigen van zwendel is nogal wat.

Hieronder een link van Victron
www.victronenergy.com/isolatio...rs/galvanic-isolator

Ik snap al om te beginnen niet waarom je een engelse link post, terwijl het in NL produkt is????
www.victronenergy.nl/isolation...rs/galvanic-isolator

Ik heb geen enkel scrupules om te vertellen hoe en waarom. Als er een lekstroompje is, loopt de spanning al snel op boven de 1,4 volt. Bij ELK stroompje gaan de dioden namelijk al open. De oplettende lezer zal zeggen: "als de spanning nu <1,4 volt is?" Inderdaad zal de galvanische scheider niet opengaan, echter in de praktijk is een statische spanning vaak hoger dan 1,4 volt, zodat de scheider vrijwel altijd al open staat.

Ik zou zeggen wacht het experiment af van Joop af.

Van de website:
De galvanische isolator voorkomt elektrolytische corrosie. Het blokkeert de laagspanning gelijkstromen
Tot zover klopt het.
Echter het volgende is zelden waar:
die uw boot binnenkomen via de aardedraad van de walstroomaansluiting

Bij nieuwe toestellen in een droge omgeving kán de verschilspanning tussen walaarde en scheepsaarde best <1,4 volt zijn. Echter bij oudere toestellen in een condensrijke omgeving treden er al snel extra lekstroompjes op die een spanning veroorzaken groter dan 1,4 volt.
Daarbij komt dat je saildrive of kiel ook nog onderdeel is van allerlei zwerfstroomen van de buren etc.
Dergelijke lekspanningen zijn meestal ergens tussen 20-170 volt, afhankelijk van de kwaliteit van de achterliggende installatie. Door de aarding worden deze spanningen afgevoerd en merken we er niks van. Omdat het statische spanningen zijn, zijn de bijbehorende stromen ook erg klein, in de orde van microamperes tot miliamperes. Dat laatste is al redelijk grof.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 07:06 #1371712

Calidris schreef :
Bij ons eigen schip heb ik de messing doorvoeren vervangen, na 36 jaar geen spoor van elektrolytische aantasting en geen bonding.
Bonding is niet voor het voorkomen van galvanische corrosie, maar voor het verminderen van de kans op water lekkage tijdens een geval van overmatige inductie door een nabije bikseminslag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 10:21 #1371759

Orange Sunset schreef :
.................
In dit document noemen ze inderdaad metalen rompen. Maar kan dit ook van toepassing zijn op moderne polyester boten waar alle metalen delen geaard zijn (“bonding system”: afsluiters, motor, spreek, hekstoel, kiel, kikkers etc)? Ik acht de kans erg klein dat je op zo’n geaard vlak gaat staan en een de fase in handen neemt, maar ik ken de regels niet hiervoor of dit dan geaard moet zijn als je aan de walstroom hangt en dus mogelijk galvanische corrosie kan ontstaan.....

Tja, bonding, 1,4 volt, metalen rompen, walstroom…..

Leuk praktijkgeval: afgelopen najaar werkte ik aan een HOUTEN kotter in een drijvend dok in Zeeuws-Vlaanderen. Dat dok is van staal, drijvend in zout water; de kotter stond op houten blokken.
Er hing een draadje walstroom (enkelfase 230 volt) naar het schip. De technische en elektrische installaties op de kotter zijn vrij nieuw en van uitzonderlijk goede kwaliteit. De walstroom komt binnen op een blauwe scheidingstrafo.
De aarddraad is verbonden via het blauwe diodekastje met de stalen motorfundatie, schroefas, schotten, koelpijpen en brandstofbunkers.

Ik had al eerder geschreven (zeilersforum.nl/index.php/foru...ur?start=425#1329460 ) over de dubieuze kwaliteit van de stroomvoorziening op de werf. Verouderd, beschadigd, ondeskundig gewijzigd, staand in een natte zoute omgeving.

Ik ging aan het werk, maar telkens als ik het (houten!) schip aanraakte kreeg ik een opdondertje. Geen volle-fasegevoel, maar toch heel onaangenaam prikkend.
Met een gewoon multimetertje constateerde ik een wiebelige 50 tot 80 volt AC tussen de schroef en de dokvloer, maar met mijn vlakke hand op het vochtige hout en de meetpen in mijn andere hand was het niet veel minder.

Na wat zoeken heb ik de aarddraad in de walstroomstekker doorgeknipt en daarna kon ik weer werken zonder prik. En ik heb een draadje gelegd tussen de schroefaskoker en de dokvloer.

De moraal:
-ook houten en plestik bootjes kunnen soms stroom geleiden;
-je weet nooit wat er binnenkomt met de walstroom;
-fatsoenlijke zekeringen en werkende aardlekschakelaars zijn een luxe die niet overal vanzelfsprekend zijn;
-die blauwe diodekastjes zijn zinloos.
-op locatie werken is soms heel spannend :woohoo:

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 10:37 #1371766

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8310
Dit is inderdaad ongeveer wat je begint te voelen als onprettig.

Was nog interessant geweest om de stroom te meten. Als dat veel is, is de walinstallatie flink lek!

Hier helpt dus geen scheider tegen.

Morgen op de haven. Wel benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 11:57 #1371791

  • Huey
  • Huey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Allen, hartelijk dank voor jullie hulp en advies!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 14:16 #1371830

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Huey schreef :
Allen, hartelijk dank voor jullie hulp en advies!!!
Ik zou me niet baseren op de posts hier voor je beslissing. Zoek contact met Victron en leg je vraag voor ( bootschappen.nl gebruikt de documentatie van Victron, beide bedrijven zijn zeker geen zwendelaren). Wat wel een punt is dat Calidris zelf ook watersport ondernemer is als Shiptron blijkbaar en dus mede ondernemers als bootschappen.nl en Victron hier op zeilersforum onder het pseudoniem Calidris uitmaakt voor zwendelaren. Zoek contact met Victron en leg je vraag voor en baseer je niet alleen op een forum hoe nuttig het ook is in het algemeen
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 14:20 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 14:21 #1371831

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
15kt, je slaat de plank totaal mis
jammer

edit; maar misschien ben jij meer van WC-eend..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 14:23 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 14:24 #1371833

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
sy helios schreef :
15kt, je slaat de plank totaal mis
jammer

edit; maar misschien ben jij meer van WC-eend..

Noem 1 woord van mijn post dat niet klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 14:38 #1371834

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi ik ga het niet lezen :) toch is het leuk om te lezen. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 14:58 #1371835

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
15kt schreef :
Dus omdat jij een andere mening hebt zijn bootschappen.nl en Victron zwendelaren?

Calidris schreef :
15kt schreef :
Aan Calidris: Klopt je claim dan wel in je reactie op TS Huey dat de Victron advertentie "volslagen zwendel en nepperij" is? Hij vraagt duidelijk een oplossing voor een polyester boot en in de gelinkte advertentie wordt het Victron product specifiek aangeraden voor walstroom situaties. Als je de opening post verkeerd begrepen hebt zou je die woorden kunnen terugnemen.

Een Nederlandse watersport winkel en een gerespecteerd merk als Victron beschuldigen van zwendel is nogal wat.

Hieronder een link van Victron
www.victronenergy.com/isolatio...rs/galvanic-isolator

Ik snap al om te beginnen niet waarom je een engelse link post, terwijl het in NL produkt is????
www.victronenergy.nl/isolation...rs/galvanic-isolator

Ik heb geen enkel scrupules om te vertellen hoe en waarom. Als er een lekstroompje is, loopt de spanning al snel op boven de 1,4 volt. Bij ELK stroompje gaan de dioden namelijk al open. De oplettende lezer zal zeggen: "als de spanning nu <1,4 volt is?" Inderdaad zal de galvanische scheider niet opengaan, echter in de praktijk is een statische spanning vaak hoger dan 1,4 volt, zodat de scheider vrijwel altijd al open staat.

Ik zou zeggen wacht het experiment af van Joop af.

Van de website:
De galvanische isolator voorkomt elektrolytische corrosie. Het blokkeert de laagspanning gelijkstromen
Tot zover klopt het.
Echter het volgende is zelden waar:
die uw boot binnenkomen via de aardedraad van de walstroomaansluiting

Bij nieuwe toestellen in een droge omgeving kán de verschilspanning tussen walaarde en scheepsaarde best <1,4 volt zijn. Echter bij oudere toestellen in een condensrijke omgeving treden er al snel extra lekstroompjes op die een spanning veroorzaken groter dan 1,4 volt.
Daarbij komt dat je saildrive of kiel ook nog onderdeel is van allerlei zwerfstroomen van de buren etc.
Dergelijke lekspanningen zijn meestal ergens tussen 20-170 volt, afhankelijk van de kwaliteit van de achterliggende installatie. Door de aarding worden deze spanningen afgevoerd en merken we er niks van. Omdat het statische spanningen zijn, zijn de bijbehorende stromen ook erg klein, in de orde van microamperes tot miliamperes. Dat laatste is al redelijk grof.

15KT werkt denk ik voor Victron of aanverwant? Je mag het zeggen.
Wat ik beschrijf is geen mening, maar een natuurkundige werkelijkheid. Kennelijk valt dat buiten je denkraam, want je wilt of kunt op geen enkele manier inhoudelijk ingaan op de materie. Het enige waar je, via een omweg, op uit bent is om bepaalde mensen in een kwaad daglicht te stellen zonder daar inhoudelijke feiten te kunnen weerleggen. Dat laatste is precies wat ik wel doe.
Daarbij baseer ik deze feiten op kennis en ervaring binnen de scheepsbouw sinds de 80er jaren. meerdere onderzoeken en rapportages heb ik in het verleden gemaakt aangaande dit soort problemen bij schepen.
Nogmaals ik mis elke inhoudelijke reactie.
Ik heb reeds in de vroege 90er jaren mij gebogen over de galvanische scheiders, 15 jaar voordat Victron ze uberhaupt verkocht, en vastgesteld uit metingen dat ze geen effectieve werking hebben in combinatie met walstroom installaties.
Sterker nog: na bliksem inslag of inductie is door de galvanische scheider je hele elektrische wal installatie erg onveilig, omdat je niet weet of de galvanische scheider defect is door de stroom.
Kortom, de manier waarmee er geadverteerd wordt is de verkeerde, zolang dat niet ingezien wordt betreft het dubieuze aanbieders.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:14 #1371838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
15kt schreef :
Huey schreef :
Allen, hartelijk dank voor jullie hulp en advies!!!
Ik zou me niet baseren op de posts hier voor je beslissing. Zoek contact met Victron en leg je vraag voor ( bootschappen.nl gebruikt de documentatie van Victron, beide bedrijven zijn zeker geen zwendelaren). Wat wel een punt is dat Calidris zelf ook watersport ondernemer is als Shiptron blijkbaar en dus mede ondernemers als bootschappen.nl en Victron hier op zeilersforum onder het pseudoniem Calidris uitmaakt voor zwendelaren. Zoek contact met Victron en leg je vraag voor en baseer je niet alleen op een forum hoe nuttig het ook is in het algemeen

De vraag is welke extra kennis Victron of andere leveranciers zullen ten toon spreiden. Gezien de combinatie van de tekst en toepassing van het product, blijkt dat fabrikant / leverancier beide geen idee hebben van de toepassing icm de werking. Erger nog, er blijkt fundamentele kennis te missen over de werking van de inwendige onderdelen en het toepassings vlak.

Ik vraag me af waarom je expliciet boodschappen.nl noemt? kennelijk ben je daar aan verbonden en kom je hier op ZF op het geluid af om verhaal te halen? Of vertel even wat je werkelijke connectie en belangen zijn.

Het feit dat ik werkzaam ben bij de genoemde toko is hier op ZF al vele jaren bekend en voor weinig mensen een geheim. Echter zit ik hier prive op ZF als watersporter en promoot ik, zeker de laatste jaren, al helemaal geen producten. Ik vermijd zelfs mijn bedrijfsnaam om elke commotie en inquisitie over commerciële belangen te voorkomen. Als je je wat beter ingelezen had, had je gevonden dat ik alleen nog werkzaam ben in de industrie en overheidsprojecten. Kennelijk ben je dus uit op niet nader te beschrijven bestanddelen aan de knikker, zonder ook maar iets bij te dragen aan het inhoudelijke onderwerp van dit draadje.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:19 #1371839

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Wees een vent en neem je woorden terug waar je in je reactie naar TS spreekt over zwendel door je collega's in de watersport. Je levert toch aan watersportzaken, staat op je website.

Ik noem overigens bootschappen.nl en Victron omdat dit precies de link is van TS Huey die jij als zwendel benoemde.
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 15:24 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:23 #1371841

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Effe een vraagje als jullie boten op de wal staat? Kan je dan meten met een ohmmeter tussen de minpool van de startaccu en je schroef of boegschoef meten? En het is ook mogelijk met de minpool van huishoudaccu’s. :) vaar maar om een antwoord aan ( grapje) andere mensen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:27 #1371842

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4219
15kt schreef :
Wees een vent en neem je woorden terug waar je in je reactie naar TS spreekt over zwendel door je collega's in de watersport. Je levert toch aan watersportzaken, staat op je website.

Heee 15kt, hou eens op met vervelend doen. Calidris heeft al uitgelegd dat hij
hier op persoonlijke titel aanwezig is. Verder doordrammen is echt niet nodig
en ronduit storend.
Wees jij eens een vent en weerleg technische onderbouwing van Calidris eens,
heb tot nu toe niets inhoudelijks van jouw kant vernomen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:30 #1371843

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
Erikdejong schreef :
Calidris schreef :
Bij ons eigen schip heb ik de messing doorvoeren vervangen, na 36 jaar geen spoor van elektrolytische aantasting en geen bonding.
Bonding is niet voor het voorkomen van galvanische corrosie, maar voor het verminderen van de kans op water lekkage tijdens een geval van overmatige inductie door een nabije bikseminslag.

Ik begrijp wat je schrijft, was dat bijna alweer vergeten, maar of verzekeringen dat ook zo zien?
Probleem bij die toepassing is dat je dan geen 1.5mm2 moet gebruiken, maar gewoon een 10-35mm2 litze o.i.d.
Inderdaad als je het oppervlak vergroot zal de plaatselijke temperatuur minder hoog zijn als op 1 punt.

Het staat ook in de ZF telegram groep:

t.me/zeilersforum/62

t.me/zeilersforum/63
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:51 #1371846

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
15kt schreef :
Wees een vent en neem je woorden terug waar je in je reactie naar TS spreekt over zwendel door je collega's in de watersport. Je levert toch aan watersportzaken, staat op je website.

Ik noem overigens bootschappen.nl en Victron omdat dit precies de link is van TS Huey die jij als zwendel benoemde.

15Kt, zolang een fabrikant/leverancier willens en wetens een product aan blijft bevelen waarbij de beschrijving technisch niet gefundeerd is voor het toepassings gebied zie ik niet in waarom ik mijn kwalificatie zou afschalen. Dat winkels helaas niet beter weten, om uit opportunistisch oogmerk maar zoveel mogelijk te verkopen maakt ze niet veel beter.

Als het namelijk wel een goed product was geweest, had ik het 25 jaar geleden al gemaakt en aan de man gebracht.

Ik geloof niet dat onze website iets aangeeft voor watersporters:
shiptron.com/news/
shiptron.com/radio-inspections/

Overigens dat watersportwinkels collega's zouden zijn is voor jouw rekening.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 15:52 #1371847

FKZ schreef :
Je bedoelt je hebt enkel walstroom en geen omvormer. Je hebt dus feitelijke en vast verlengsnoer gemaakt. Daar hoeft geen scheidingstrafo tussen. Je eigen aardlek en zekering is meer dan voldoende.

Even terug naar de techniek. Deze samenvatting van FKZ lijkt mij het beste antwoord op de vraag van TS. Wat is hier nog aan toe te voegen voor een plastic boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 16:08 #1371852

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Je bent niet helemaal eerlijk hier. Je levert toch onder andere ATB, Standard Horizon aan watersportzaken? Helemaal prima en Shiptron is een goed bedrijf lijkt me maar je hebt wel degelijk een commercieel belang en daarom zou je mede watersport ondernemers niet moeten neerzetten als zwendelaren. Dat jij frustratie voelt dat Victron wel succesvol was in het ontwikkelen van een product waar jij volgens eigen zeggen 25 jaar geleden mee bezig was is geen reden ze op zeilersforum neer te zetten als zwendelaren. Mijn laatste post in dit draadje.

Ik hoop dat mijn posts niet gecensureerd worden mocht je dat hebben verzocht.
Calidris schreef :
15kt schreef :
Wees een vent en neem je woorden terug waar je in je reactie naar TS spreekt over zwendel door je collega's in de watersport. Je levert toch aan watersportzaken, staat op je website.

Ik noem overigens bootschappen.nl en Victron omdat dit precies de link is van TS Huey die jij als zwendel benoemde.

15Kt, zolang een fabrikant/leverancier willens en wetens een product aan blijft bevelen waarbij de beschrijving technisch niet gefundeerd is voor het toepassings gebied zie ik niet in waarom ik mijn kwalificatie zou afschalen. Dat winkels helaas niet beter weten, om uit opportunistisch oogmerk maar zoveel mogelijk te verkopen maakt ze niet veel beter.

Als het namelijk wel een goed product was geweest, had ik het 25 jaar geleden al gemaakt en aan de man gebracht.

Ik geloof niet dat onze website iets aangeeft voor watersporters:
shiptron.com/news/
shiptron.com/radio-inspections/

Overigens dat watersportwinkels collega's zouden zijn is voor jouw rekening.
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 16:23 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 16:09 #1371853

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29460
keeszeiler schreef :
FKZ schreef :
Je bedoelt je hebt enkel walstroom en geen omvormer. Je hebt dus feitelijke en vast verlengsnoer gemaakt. Daar hoeft geen scheidingstrafo tussen. Je eigen aardlek en zekering is meer dan voldoende.

Even terug naar de techniek. Deze samenvatting van FKZ lijkt mij het beste antwoord op de vraag van TS. Wat is hier nog aan toe te voegen voor een plastic boot?

Ja, helemaal gelijk.
Mijn advies zou dan wel een dubbelpolige zekering(automaat) te nemen. je weet nooit 100% zeker of de fase en de nul wel correct zijn vanaf de wal.
Of als je b.v. stroom van de buurman neemt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 25 feb 2022 16:48 #1371862

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Cornelus schreef :
Effe een vraagje als jullie boten op de wal staat? Kan je dan meten met een ohmmeter tussen de minpool van de startaccu en je schroef of boegschoef meten? En het is ook mogelijk met de minpool van huishoudaccu’s. :) vaar maar om een antwoord aan ( grapje) andere mensen :laugh:
Als je lange meetsnoeren hebt, moet dat wel lukken denk ik :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl