Orange Sunset schreef :
.................
In dit document noemen ze inderdaad metalen rompen. Maar kan dit ook van toepassing zijn op moderne polyester boten waar alle metalen delen geaard zijn (“bonding system”: afsluiters, motor, spreek, hekstoel, kiel, kikkers etc)? Ik acht de kans erg klein dat je op zo’n geaard vlak gaat staan en een de fase in handen neemt, maar ik ken de regels niet hiervoor of dit dan geaard moet zijn als je aan de walstroom hangt en dus mogelijk galvanische corrosie kan ontstaan.....
Tja, bonding, 1,4 volt, metalen rompen, walstroom…..
Leuk praktijkgeval: afgelopen najaar werkte ik aan een HOUTEN kotter in een drijvend dok in Zeeuws-Vlaanderen. Dat dok is van staal, drijvend in zout water; de kotter stond op houten blokken.
Er hing een draadje walstroom (enkelfase 230 volt) naar het schip. De technische en elektrische installaties op de kotter zijn vrij nieuw en van uitzonderlijk goede kwaliteit. De walstroom komt binnen op een blauwe scheidingstrafo.
De aarddraad is verbonden via het blauwe diodekastje met de stalen motorfundatie, schroefas, schotten, koelpijpen en brandstofbunkers.
Ik had al eerder geschreven (
zeilersforum.nl/index.php/foru...ur?start=425#1329460 ) over de dubieuze kwaliteit van de stroomvoorziening op de werf. Verouderd, beschadigd, ondeskundig gewijzigd, staand in een natte zoute omgeving.
Ik ging aan het werk, maar telkens als ik het (houten!) schip aanraakte kreeg ik een opdondertje. Geen volle-fasegevoel, maar toch heel onaangenaam prikkend.
Met een gewoon multimetertje constateerde ik een wiebelige 50 tot 80 volt AC tussen de schroef en de dokvloer, maar met mijn vlakke hand op het vochtige hout en de meetpen in mijn andere hand was het niet veel minder.
Na wat zoeken heb ik de aarddraad in de walstroomstekker doorgeknipt en daarna kon ik weer werken zonder prik. En ik heb een draadje gelegd tussen de schroefaskoker en de dokvloer.
De moraal:
-ook houten en plestik bootjes kunnen soms stroom geleiden;
-je weet nooit wat er binnenkomt met de walstroom;
-fatsoenlijke zekeringen en werkende aardlekschakelaars zijn een luxe die niet overal vanzelfsprekend zijn;
-die blauwe diodekastjes zijn zinloos.
-op locatie werken is soms heel spannend
Wim.