Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheidingstransformator in polyester zeilboot?

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 13:32 #1371366

  • Huey
  • Huey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Hi,

Ik heb in mijn zeilboot een klein 230v netwerk aangelegd met een aantal stopcontacten. Hiertussen zit nog een 16A aardlekschakelaar en dan gaat deze naar de walstroom. Dit systeem werk perfect en draait al ongeveer 2 jaar (alleen winters). Nu las ik iets over corrosie en dat het advies is om een scheidingstransformator ertussen te zetten. Nu heb ik niet het idee dat er nergens lekstroom is, laat staan op een stuk waar nog staal zit want het is een polyester schip. Wat is jullie advies hierin?

Overigens vond ik onderstaande goed betaalbare isolator, andere zijn namelijk erg kostbaar :)
www.bootschappen.nl/galvanisch...QFuEJD80aAhELEALw_wc

Alvast bedankt voor jullie advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 13:48 #1371367

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
Als ballast?

De link over die galvansiche scheider is volslagen zwendel en nepperij. Zoerk het forum maar eens waar ik dat meerdere keren uitleg.

Korte versie: het ding helpt niets tegen lekstromen, maar zou héél misschien ietsje kunnen doen bij elektrolytische spanningsverschillen kleiner als 1,4 volt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 13:58 #1371372

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1185
Je bedoelt je hebt enkel walstroom en geen omvormer. Je hebt dus feitelijke en vast verlengsnoer gemaakt. Daar hoeft geen scheidingstrafo tussen. Je eigen aardlek en zekering is meer dan voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 14:54 #1371389

Ik zou zeggen, niks aan doen. Het werkt, het is simpel, het is veilig.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 15:01 #1371390

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16808
Mooi weer en goede berichten.
Je dag moet weer goed zijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 19:02 #1371450

2 diode,s in serie en dan 2 keer in tegengestelde richting plaatsen .in de aarde draad plaatsen dan heb je een drempel spanning van minimaal 1.4 volt voordat er stroom gaat lopen en de aardlek word aangesproken dus geen stroom van potentiaal verschillen van diverse metalen die naar de aarde weglekken

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 19:10 #1371456

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8230
Hier lopen een heel aantal dingen door elkaar heen.

Een scheidingstrafo is niet tegen corrosie, maar voor de veiligheid.

Een galvanische scheider is tegen corrosie.

Hoe moet je dat zien?

Nou, er lopen 3 draden door je walstroomkabel: fase, nul en aarde.

Een scheidingstrafo zet je tussen nul en fase ~220V dus, en aan de andere kant komt ook ~220V uit, maar nu zwevend tov aarde. Als je 1 pool per ongeluk aanraakt, zal het hele systeem, via jou, aan die pool nul worden. Dat het via jou is, is niet zo erg: er zit nauwelijks capaciteit in, het stroompje zal niet groot zijn.

De aarddraad hebben we nog niet gehad. Die zit vaak aan de motor en kiel verbonden. Maar nu komt het: de plek waar die aan de aarde gekoppeld is, kan best een eindje verderop zijn, en er kan dus toch een kleine spanning op staan. Als dat zo is, gaat je kiel/saildrive/schroefas als anode dienen, er gaan stroompjes lopen, met corrosie als gevolg. Wat zo'n galvanische scheider doet, is daar een kleine drempel aan toevoegen. Iets in de orde van 1V of zo. Dus er gaat pas stroom lopen als de spanning op je boot aarde meer dan die 1V is. Voor jou totaal niet gevaarlijk, en het voorkomt corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 19:14 #1371460

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
TS is gerustgesteld B) … ik moet eerlijk zeggen dat het waarom mijn technische / electrische kennis te boven gaat. Maar mijn polyester boot heeft een hele dikke Victron scheidingstrafo voor de Victron Combi 12V 2000 70A hangen, door electriciën gemonteerd. Is dat dan onnodig?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 19:17 #1371461

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13658
Walgemoet schreef :
2 diode,s in serie en dan 2 keer in tegengestelde richting plaatsen .in de aarde draad plaatsen dan heb je een drempel spanning van minimaal 1.4 volt voordat er stroom gaat lopen en de aardlek word aangesproken dus geen stroom van potentiaal verschillen van diverse metalen die naar de aarde weglekken

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

en nu de zoekfunctie gebruiken en eea over nalezen
succes!
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 19:18 #1371463

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
Walgemoet schreef :
2 diode,s in serie en dan 2 keer in tegengestelde richting plaatsen .in de aarde draad plaatsen dan heb je een drempel spanning van minimaal 1.4 volt voordat er stroom gaat lopen en de aardlek word aangesproken dus geen stroom van potentiaal verschillen van diverse metalen die naar de aarde weglekken

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Jou 2 diodes of peperdure galvanische scheiding heeft niets , maar dan ook werkelijk niets met aardlekstromen, aardlekschakelaars te maken.

Als er al een potentiaal verschil tussen walaansluiting en schip is, is dat vaak een spanning verschil tussen b.v. 30-110 volt. Daar helpt 2 diodes antiparallel helemaal niets tegen en zijn daar ook net voor bedoeld.

galvanische scheiders met dioden en walstroom valt onder volksgeloof.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 feb 2022 19:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 19:20 #1371464

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
Sailabout schreef :
TS is gerustgesteld B) … ik moet eerlijk zeggen dat het waarom mijn technische / electrische kennis te boven gaat. Maar mijn polyester boot heeft een hele dikke Victron scheidingstrafo voor de Victron Combi 12V 2000 70A hangen, door electriciën gemonteerd. Is dat dan onnodig?

Als ballast een serieuze factor....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 22:01 #1371491

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18169
Calidris schreef :
Zoek het forum maar eens waar ik dat meerdere keren uitleg.
Ik heb het geprobeerd te zoeken maar kom wel een post tegen waar je dit ook als zwendel aanmerkt maar kan niet vinden waar dit nu goed uitgelegd wordt. Mag ik je vragen om nog even te linken naar je uitleg of dit nogmaals toe te lichten? Ben ook erg geïnteresseerd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 23 feb 2022 22:29 #1371494

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Joop66 schreef :
Hier lopen een heel aantal dingen door elkaar heen.

Een scheidingstrafo is niet tegen corrosie, maar voor de veiligheid.

Een galvanische scheider is tegen corrosie.

Hoe moet je dat zien?

Nou, er lopen 3 draden door je walstroomkabel: fase, nul en aarde.

Een scheidingstrafo zet je tussen nul en fase ~220V dus, en aan de andere kant komt ook ~220V uit, maar nu zwevend tov aarde. Als je 1 pool per ongeluk aanraakt, zal het hele systeem, via jou, aan die pool nul worden. Dat het via jou is, is niet zo erg: er zit nauwelijks capaciteit in, het stroompje zal niet groot zijn.

De aarddraad hebben we nog niet gehad. Die zit vaak aan de motor en kiel verbonden. Maar nu komt het: de plek waar die aan de aarde gekoppeld is, kan best een eindje verderop zijn, en er kan dus toch een kleine spanning op staan. Als dat zo is, gaat je kiel/saildrive/schroefas als anode dienen, er gaan stroompjes lopen, met corrosie als gevolg. Wat zo'n galvanische scheider doet, is daar een kleine drempel aan toevoegen. Iets in de orde van 1V of zo. Dus er gaat pas stroom lopen als de spanning op je boot aarde meer dan die 1V is. Voor jou totaal niet gevaarlijk, en het voorkomt corrosie.
Bedankt voor deze uitleg, heel helder en nu snap ik eindelijk het verschil want ik zie die termen steeds door elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 05:46 #1371501

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Een onderwerp als een boemerang, het blijft maar terugkomen.

@Joop, je hebt gelijk dat een scheidingstransformator er is voor de veiligheid. Maar indirect ook ter voorkoming van corrosie.
Op een stalen boot heb je namelijk een scheidingstransformator nodig om een veilige installatie aan te leggen die geen koppeling met de walaarde heeft.
Die ontkoppeling van de walaarde doe je om corrosie te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 05:47 #1371502

Dit topic gaat over polyester geen stalen boten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 05:55 #1371503

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Ik dacht dat het al duidelijk was dat voor de vraagsteller een scheidingstransformator niet nodig was. Mijn aanvulling was algemeen bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 09:37 #1371550

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
ilCigno schreef :
Calidris schreef :
Zoek het forum maar eens waar ik dat meerdere keren uitleg.
Ik heb het geprobeerd te zoeken maar kom wel een post tegen waar je dit ook als zwendel aanmerkt maar kan niet vinden waar dit nu goed uitgelegd wordt. Mag ik je vragen om nog even te linken naar je uitleg of dit nogmaals toe te lichten? Ben ook erg geïnteresseerd.

U vraagt:.....

www.machinekamer.nl/forum3/vie...1d8c41a455524#p40328

Dit hele draadje is ontopic:
zeilersforum.nl/index.php/foru...r-en-scheidingstrafo

zeilersforum.nl/index.php/foru...lekschakelaar#267706

Het komt er op neer dat een lekstroompje al snel de drempel van 1,4 weet te overschrijden. een 1 micro ampere stroompje kan gemakkelijk door de diodes van de z.g. scheider. Daar het potentiaal verschil tussen scheepsaarde en walaarde in vrijwel alle gevallen meer als 1,4 volt is (2x diode van 0,7V in serie) gaat er dus altijd een aardstroompje lopen door die z.g. scheider.

Don't try this at home!
Met de nodige veiligheid en voorzichtigheid zou je eens kunnen proberen om de aarde los te halen en de spanning te meten tussen de walaarde en de scheepsaarde. Kans is groot dat dit meer dan 1,4 volt is.
Meet dan wel op wisselspanning (AC).

De galvanische scheider is bedoeld voor galvanische verschillen tussen verschillende metalen, b.v. een aluminium saildrive en bronzen afsluiters. Die galvanische DC spanningkjes zijn vaak < 1,4 volt.

Kortom een galvanische scheider met een drempel van 1,4 volt is compleet useless voor walstroom systemen en zwerfstromen tussen walaarde en scheepsaarde.

De fabrikant weet dat het onzin is, de winkelier vaak onwetend..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 10:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 09:54 #1371555

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8230
Dank. Ga dat voor de flauwekul eens meten. Heb dan wel geen scheider. Toch benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 10:03 #1371558

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
Joop66 schreef :
Dank. Ga dat voor de flauwekul eens meten. Heb dan wel geen scheider. Toch benieuwd.

Het geldt voornamelijk voor metalen schepen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 10:15 #1371561

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Aan Calidris: Klopt je claim dan wel in je reactie op TS Huey dat de Victron advertentie "volslagen zwendel en nepperij" is? Hij vraagt duidelijk een oplossing voor een polyester boot en in de gelinkte advertentie wordt het Victron product specifiek aangeraden voor walstroom situaties. Als je de opening post verkeerd begrepen hebt zou je die woorden kunnen terugnemen.

Een Nederlandse watersport winkel en een gerespecteerd merk als Victron beschuldigen van zwendel is nogal wat.

Hieronder een link van Victron
www.victronenergy.com/isolatio...rs/galvanic-isolator
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 10:40 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 19:44 #1371658

Hier kun je uitleg van Victron zelf vinden voor het aarden van mobiele installaties:

www.victronenergy.com/upload/d...imited-EN.pdf#page60

Galvanic corrosion:

www.victronenergy.com/upload/d...imited-EN.pdf#page66
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 20:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 20:34 #1371662

Orange Sunset schreef :
Hier kun je uitleg van Victron zelf vinden voor het aarden van mobiele installaties:

www.victronenergy.com/upload/d...imited-EN.pdf#page60

Galvanic corrosion:

www.victronenergy.com/upload/d...imited-EN.pdf#page66

Maar dan gaat het wel over bootjes van blik, niet over bootjes van plastic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 20:53 #1371667

keeszeiler schreef :
Orange Sunset schreef :
Hier kun je uitleg van Victron zelf vinden voor het aarden van mobiele installaties:

www.victronenergy.com/upload/d...imited-EN.pdf#page60

Galvanic corrosion:

www.victronenergy.com/upload/d...imited-EN.pdf#page66

Maar dan gaat het wel over bootjes van blik, niet over bootjes van plastic.

In dit document noemen ze inderdaad metalen rompen. Maar kan dit ook van toepassing zijn op moderne polyester boten waar alle metalen delen geaard zijn (“bonding system”: afsluiters, motor, spreek, hekstoel, kiel, kikkers etc)? Ik acht de kans erg klein dat je op zo’n geaard vlak gaat staan en een de fase in handen neemt, maar ik ken de regels niet hiervoor of dit dan geaard moet zijn als je aan de walstroom hangt en dus mogelijk galvanische corrosie kan ontstaan.

Voor mijn boot niet relevant, er is geen “bonding system” geïnstalleerd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 feb 2022 20:59 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 21:05 #1371670

Waarom mag een metalen doorvoer niet potentiaalvrij zijn maar zou die “gebond” moeten worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheidingstransformator in polyester zeilboot? 24 feb 2022 21:57 #1371681

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29233
15kt schreef :
Aan Calidris: Klopt je claim dan wel in je reactie op TS Huey dat de Victron advertentie "volslagen zwendel en nepperij" is? Hij vraagt duidelijk een oplossing voor een polyester boot en in de gelinkte advertentie wordt het Victron product specifiek aangeraden voor walstroom situaties. Als je de opening post verkeerd begrepen hebt zou je die woorden kunnen terugnemen.

Een Nederlandse watersport winkel en een gerespecteerd merk als Victron beschuldigen van zwendel is nogal wat.

Hieronder een link van Victron
www.victronenergy.com/isolatio...rs/galvanic-isolator

Ik snap al om te beginnen niet waarom je een engelse link post, terwijl het in NL produkt is????
www.victronenergy.nl/isolation...rs/galvanic-isolator

Ik heb geen enkel scrupules om te vertellen hoe en waarom. Als er een lekstroompje is, loopt de spanning al snel op boven de 1,4 volt. Bij ELK stroompje gaan de dioden namelijk al open. De oplettende lezer zal zeggen: "als de spanning nu <1,4 volt is?" Inderdaad zal de galvanische scheider niet opengaan, echter in de praktijk is een statische spanning vaak hoger dan 1,4 volt, zodat de scheider vrijwel altijd al open staat.

Ik zou zeggen wacht het experiment af van Joop af.

Van de website:
De galvanische isolator voorkomt elektrolytische corrosie. Het blokkeert de laagspanning gelijkstromen
Tot zover klopt het.
Echter het volgende is zelden waar:
die uw boot binnenkomen via de aardedraad van de walstroomaansluiting

Bij nieuwe toestellen in een droge omgeving kán de verschilspanning tussen walaarde en scheepsaarde best <1,4 volt zijn. Echter bij oudere toestellen in een condensrijke omgeving treden er al snel extra lekstroompjes op die een spanning veroorzaken groter dan 1,4 volt.
Daarbij komt dat je saildrive of kiel ook nog onderdeel is van allerlei zwerfstroomen van de buren etc.
Dergelijke lekspanningen zijn meestal ergens tussen 20-170 volt, afhankelijk van de kwaliteit van de achterliggende installatie. Door de aarding worden deze spanningen afgevoerd en merken we er niks van. Omdat het statische spanningen zijn, zijn de bijbehorende stromen ook erg klein, in de orde van microamperes tot miliamperes. Dat laatste is al redelijk grof.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl