Bert65 schreef :
Allereerst, ik snap je frustratie. Als je artikelen maakt die regelmatig stuk gaan, kan je maar beter voor een perfecte service zorgen of spotgoedkoop zijn. Maar Simrad koop je niet bij de Action, en de service valt dus ook tegen.
Goedkoop is het inderdaad niet nee, een goede reputatie heeft het schijnbaar wel. Hoe het met de service in Europa is weet ik niet, maar die gasten hier in Amerika beantwoorden de telefoon vaker niet dan wel en als je al eens iemand aan de telefoon krijgt dan zijn ze of niet te verstaan (ergens in India uitbesteed of zo) of ze weten niet waar ze het over hebben en zeggen direct dat je maar een nieuwe moet kopen.
Klopt het dat je ook al eerder met je primaire stuurautomaat ook al een nare ervaring hebt gehad?
Met het appraat zelf, een Furuno Navpilot 511, heb ik nooit enig probleem gehad. De enige uitzondering daarop was dat het best we wat voeten in aarde had om er een sateliet kompas op aangesloten te krijgen, maar dat is inmiddels opgelost. Die automaat zit er in sinds ik de boot voor het eerst te water heb gelaten in 2009 en heeft er nu om en nabij de 15.000 stuur-uren op zitten. Dat is een equivalent van 2 jaar 24/7/365 werken. Waar ik wel problemen mee heb gehad met deze opstelling is de stuurmotor. Die is echter niet van Furuno, maar van Jefa uit Denemarken. Die motoren kosten €2500 per stuk en zijn hun geld echt niet waard. Ik heb er in de eerste 8 jaar 3 'versleten' en garantie of coulance van Jefa is er niet. Het is de elektro magnetische koppeling die de geest geeft en die is in de motor ingebouwd. Veel te fragiel en kwetsbaar met ultra dunne draadjes die van de spoelen afkomen en op het harde overgangspunt afbreken. Altijd zo kort op de spoel dat het ook niet meer te solderen valt. Na vele jaren ellende met die motoren heb ik ook bijna alle onderdelen van Jefa over de railing gegooid en vaar ik nu met een hydraulische cilinder die aangedreven word door een Furuno pomp. Sindsdien geen problemen meer gehad, behalve wat roest op de fittingen van de hydraulische slangen. Daar moet ik nog eens wat mee gaan doen.
Ook via andere draadjes begrijp ik dat stuurautomaten kennelijk fragiele aparaten zijn, dat terwijl wel heel belangrijk werk doen (je kan niet zonder?) Dat is een lastige combinatie.
Het lange-afstand zeilers wereldje is maar een klein wereldje en we komen veel gelijkgezinden tegen. Stuurautomaten staan inderdaad erg hoog op het lijstje van de hoofdpijn dossiers en daar lijkt maar weinig tegen te doen.
Ik realiseer mij dat je vooral even stoom af moet blazen en niet per sé zit te wachten op adviezen maar ik zou wel benieuwd zijn hoe anderen in min of meer vergelijkbare situaties dat dan doen? Welke aparatuur gebruiken zij? Blijft die wel heel?
Alle andere boten die ik ken die op een vergelijkbare manier gebruikt worden als de mijne hebben allemaal 2 of zelfs 3 stuurautomaten ingebouwd en dan ook echt alles dubbel, inclusief alle sensoren zoals kompas en roerstandaanwijzers. Op vrijwel iedere boot die je tegenkomt is er 1 stuuratomaat in reparatie of word er gewacht op onderdelen.
De drie merken die je het meest ziet zijn Furuno, NKE en oudere B&G's van voor het jaar 2000.
Ik heb net een nieuwe Furuno Navpilot711 besteld, maar die blijkt door het werledwijde chip-tekort niet leverbaar te zijn tot januari volgend jaar
Net een uur terug dus via een marine-elecronics-refurbishing-store in Florida 2 Furuno Navpilots 511's gekocht. Oud, maar getest, gecertificeerd en met 3 maanden garantie. Identiek aan wat ik er nu al 13 jaar probleemloos in heb zitten. Ga 1 van die twee inbouwen in plaats van de Simrad en ik houd er 1 op de plank voor het kunnen uitwisselen van componenten als het nodig is. Ik denk dat ik nu dus behoor tot de categorie langeafstandzeilers die 3 stuurautomaten aanboord heeft