Zoals jullie weten heb ik best een hekel aan elektronica. Als het werkt is het prima, maar graag zo min mogelijk en zo simpel mogelijk en het moet vooral lang mee gaan. Kosten maken me niet zoveel uit als het maar heel blijft.
Alles aanboord is van Furuno, de problemen daarbij waren beperkt tot een communicatie fout tussen de AIS transponder en de boord computer, maar dat was redelijk snel weer gefixed.
Echter, een autopilot vind ik het meest kritische stukje elektronica wat er aanboord is en ik wil niet zonder komen te zitten. ik heb er dus twee. In 2014 heb ik op advies van een bevriende electro man gekozen om een Simrad AP als tweede autopilot te installeren (van 2009 tot 2013 had ik er slechts 1). Wat betreft autopilots is dus alles dubbel, beide pilots hebben hun eigen roerstand aangever, eigen compas, eigen motor, eigen displays, eigen computer etc. Doormiddel van een accu keuze schakelaar kan ik bepalen welke autopilot gebruikt word. Dit om te voorkomen dat je er per ongeluk twee tegelijk kan inschakelen.
De Simrad is in gebruik sinds 2014 en werkt en stuurt fantastisch, als hij het ook daadwerkelijk doet. En dat laatste mankeerd het nogal eens aan. 3 maanden na ingebruik name stopte de computer er mee om niet verklaarbare reden. Deze is onder garantie vervangen, maar ik zat in Noord Groenland en de onderdelen konden niet opgestuurd worden. Die zomer dus geen Simrad Beschikbaar. In de herfst van 2014 stopt de control unit er mee. ook onder garantie vervangen. In het voorjaar van 2015 stopt het kompas er mee, ook onder garantie vervangen, maar ook in Groenland en dus veel wachttijd. In 2016 stopt de display er weer mee, net 2 maanden buiten garantie. Ik heb flink ingepraat op het service team en uiteindelijk toch onder garantie vervangen omdat er al zoveel mis was gegaan. Later in het seizoen stopt de computer er weer mee. Geen garantie, berg geld armer. Daarna stopt de display er weer mee (is al de derde inmiddels) voor $400 kan ik een gebruikte vinden op Ebay die met 2 maanden garantie komt. Prima, zet die er maar op. Vorig jaar stopte het kompas er weer mee. Weer $1500 over de balk. Nu is de computer er weer mee gestopt. Ik heb 3 uur met tech support aan de telefoon gehangen om uit te vinden wat er mis gaat. De conclusie is dat er intern iets verkeerd zit op het moeder bord in de computer. Ze repareren echter niets meer en kunnen dus alleen een nieuwe opsturen. Er zit alleen wel een addertje onder het gras, de nieuwe computer kan niet meer aangestuurd worden door de oude displays, alles moet dus nieuw. Ik heb het net op zitten tellen, dat apparaat heeft me meer dan 10 euro per gestuurd uur gekost en moet nu volledig vervangen worden. Ik ben er klaar mee, ik heb een tweede Furuno besteld want die 13 jaar oude Furuno heeft nog nooit een kik gegeven en heeft er inmiddels ruim 15.000 gestuurde uren op zitten.
Sorry jongens en meisjes, ik moest even stoom afblazen. Nu eerst maar eens lekker met een biertje en een nootje in het zonnetje in de kuip gaan zitten.