Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Minimalistische LED navigatieverlichting

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 13:03 #1480795

  • Crane
  • Crane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo,

Graag vraag ik hier wat jullie denken van mijn idee voor minimalistische LED navigatieverlichting die veilig en volgens de regelgeving is.

Het gaat om een zeilboot (met motor) van 10,5 meter die ik vertrekkersklaar maak. De mast is er nu af en ik wil nieuwe LED verlichting en kabels installeren. De AIS/VHF antenne, windtransducer, verstaging etc ga ik ook vervangen door nieuw, maar het gaat mij nu om de navigatieverlichting. Ik wil voldoen aan de (inter)nationale regelgeving maar belangrijker nog: het moet veilig zijn. Ik wil ook LED dekverlichting, wellicht aan de zaling. Ik denk aan een minimale opzet (minder kosten en minder kans op storingen) en kwalitatief hoogwaardig.

Ik heb 2 setups in gedachten:

1. Tricolor op top mast met daarin een 360 ankerlicht. Het ankerlicht is meteen ook het 135 heklicht en 225 stoomlicht (mag worden gecombineerd). Minimaal 1 meter daaronder voorop de mast een bicolor lamp met boordlicht (SB/BB)

2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater. Vele informatie heb ik al hier gelezen en ik zie zelfs plaatjes (zie bijlage) op dit forum van de setup in optie 1. Als ik echter informeer bij winkels, een oud KNRM-er en zeilers dan hoor ik steevast de “klassieke” meer juridische opzet: heklicht achter, stoomlicht voorop mast, ankerlicht bovenop, boordlichten op preekstoel en soms dan ook nog een tricolor bovenop. Als ik de BPR (en internationale regelgeving) lees dan kan mijn optie 1 en 2 ook. Ook lijkt mij dit veilig en minder storingsgevoelig (hoger en minder kabels/lampen), maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Terzijde: ik heb/had Aqua Signal op het oog maar hoorde gisteren dat Aqua Signal is gestopt met maritieme verlichting. De winkel waar ik was had al redelijk veel leeg schap. Een andere winkel had veel Aqua Signal retour. Dat geeft toch altijd wat vraagtekens. Maar Hella Marine is ook een optie en mij is ook Osculati (tricolor) geadviseerd. Suggesties zijn welkom!
Bijlagen:
Jeanneau Melody 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 13:26 #1480800

Je bent de boot klaar aan het maken voor de grote reis,
ik denk dat je wat regelgeving en zichtbaarheid
jezelf al hebt ingelezen, dus bij deze
een andere benadering:

Door een driekleur in de mast
met daarbij een heklicht en een boordlicht
achterop en aan de boeg heb je een reserveverlichting tot je beschikking.

Onder zeil heb je dan de keuze driekleurenlicht
of de combinatie heklicht en boeglantaarn.

Wanneer je er voor kiest
om boven de driekleur in de mast
ook een ankerlicht te hebben kan dat de back-up zijn
wanneer het stoomlicht of het heklicht defect is, varende op de motor,
in combinatie met de boeglantaarn.

Dat zouden mijn gedachten zijn,

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 13:36 #1480802

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
idd dubbel uitvoeren is nu te overzien

zelf bij een nachtelijek aanloop (KingsLinn) de vraag gekregen toplicht te wisselen voor de lage verlichting
reden; de 25+ vissers die naar buiten kwamen keken nauwelijk naar boven

hebben we niet, maar wel eens gelezen van een vertrekker die een flitslicht in zijn mast er bij had gezet
volledig niet reglementair, maar je snapt het wel..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 13:41 #1480803

  • Crane
  • Crane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Beste Johan,

Bedankt voor jouw visie! Het idee van een backup is een goede en heb ik ook aan gedacht als reden om het uitgebreider te doen.

Overigens waren de argumenten van anderen uitsluitend gericht op wat juridisch vereist is, zichtbaarheid en voorkomen van verwarring bij anderen.

Ik neem het idee van backup mee in mijn overweging!
Jeanneau Melody 34
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 13:44 door Crane.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 13:50 #1480804

Crane schreef :
Hallo,

[…]
Ik heb 2 setups in gedachten:

1. Tricolor op top mast met daarin een 360 ankerlicht. Het ankerlicht is meteen ook het 135 heklicht en 225 stoomlicht (mag worden gecombineerd). Minimaal 1 meter daaronder voorop de mast een bicolor lamp met boordlicht (SB/BB)
Het klopt dat het heklicht en stoomlicht gecombineerd mag worden, echter is het ankerlicht veel minder fel dan een stoom- of heklicht. Hierdoor is het ankerlicht veel minder ver zichtbaar dan een stoom- en heklicht moet zijn en dus niet (officieel) geschikt.

Tenminste als je een kant en klaar tricolor met ankerlicht koopt zal dit hoogstwaarschijnlijk het geval zijn zoals bij de Aqua Signal AG34 AS 3-KLEUR/ANKERLICHT.

Het verschil in sterkte is enorm. Bij normale peertjes is het ankerlicht 10W en stoom/heklicht 25W. Dit zie je dus ook in LED varianten terugkomen.

2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).
Dit mag om dezelfde redenen als hierboven niet.

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater. Vele informatie heb ik al hier gelezen en ik zie zelfs plaatjes (zie bijlage) op dit forum van de setup in optie 1. Als ik echter informeer bij winkels, een oud KNRM-er en zeilers dan hoor ik steevast de “klassieke” meer juridische opzet: heklicht achter, stoomlicht voorop mast, ankerlicht bovenop, boordlichten op preekstoel en soms dan ook nog een tricolor bovenop. Als ik de BPR (en internationale regelgeving) lees dan kan mijn optie 1 en 2 ook. Ook lijkt mij dit veilig en minder storingsgevoelig (hoger en minder kabels/lampen), maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Terzijde: ik heb/had Aqua Signal op het oog maar hoorde gisteren dat Aqua Signal is gestopt met maritieme verlichting. De winkel waar ik was had al redelijk veel leeg schap. Een andere winkel had veel Aqua Signal retour. Dat geeft toch altijd wat vraagtekens. Maar Hella Marine is ook een optie en mij is ook Osculati (tricolor) geadviseerd. Suggesties zijn welkom!

Bi-color op de mast zou ik niet doen met als reden dat als je recht op een boot afvaart in het donker dan horen de rode en groene boordlichten zichtbaar te zijn. Onder zeil kan het zijn dat slechts 1 van de 2 zichtbaar is (de ander mogelijk erg difuus) en met opgerold zeil op de furlex kan het zijn dat zicht op beide kleuren gehinderd wordt. Hierdoor kan verwarring ontstaan over de koers die je vaart.

Voor een stoomlicht op de mast is dit minder van belang gezien er ook nog boordlichten zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 mei 2023 13:51 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 14:21 #1480805

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Zou zeker voor tri color gaan, ondanks dat het niets verplichts is. Bij de 200 mijl solo is dit nu namelijk wel verplicht, omdat je ander in wat hogere golven minder goed zichtbaar bent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 15:12 #1480810

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
www.k2wlights.de/de/unter50.html

is wellicht een optie, ik heb een Hella naviled aangeschaft maar de montage met het lullige bijgeleverde kabeltje wat je aan je boordnet moet zien te bevestigen stemt niet vrolijk...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 15:35 #1480813

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Die heb ik ook. Tegen meerprijs te bestellen met kabel gemonteerd op lengte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 15:40 #1480815

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
666 schreef :
Tegen meerprijs te bestellen met kabel gemonteerd op lengte.
waar ajb? Dekker biedt die optie niet aan, volgens mij.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 21 mei 2023 16:08 #1480823

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1124
Via Kniest gedaan

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 22 mei 2023 09:46 #1481044

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Crane schreef :
2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater.

Wat doe je dan precies aan wanneer je aan het zeilen bent? Volgens mij heb je dan of een heklicht te weinig, of een stoomlicht teveel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 22 mei 2023 13:53 #1481082

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Crane schreef :
Hallo,

Graag vraag ik hier wat jullie denken van mijn idee voor minimalistische LED navigatieverlichting die veilig en volgens de regelgeving is.

Het gaat om een zeilboot (met motor) van 10,5 meter die ik vertrekkersklaar maak. De mast is er nu af en ik wil nieuwe LED verlichting en kabels installeren. De AIS/VHF antenne, windtransducer, verstaging etc ga ik ook vervangen door nieuw, maar het gaat mij nu om de navigatieverlichting. Ik wil voldoen aan de (inter)nationale regelgeving maar belangrijker nog: het moet veilig zijn. Ik wil ook LED dekverlichting, wellicht aan de zaling. Ik denk aan een minimale opzet (minder kosten en minder kans op storingen) en kwalitatief hoogwaardig.

Ik heb 2 setups in gedachten:

1. Tricolor op top mast met daarin een 360 ankerlicht. Het ankerlicht is meteen ook het 135 heklicht en 225 stoomlicht (mag worden gecombineerd). Minimaal 1 meter daaronder voorop de mast een bicolor lamp met boordlicht (SB/BB)

2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater. Vele informatie heb ik al hier gelezen en ik zie zelfs plaatjes (zie bijlage) op dit forum van de setup in optie 1. Als ik echter informeer bij winkels, een oud KNRM-er en zeilers dan hoor ik steevast de “klassieke” meer juridische opzet: heklicht achter, stoomlicht voorop mast, ankerlicht bovenop, boordlichten op preekstoel en soms dan ook nog een tricolor bovenop. Als ik de BPR (en internationale regelgeving) lees dan kan mijn optie 1 en 2 ook. Ook lijkt mij dit veilig en minder storingsgevoelig (hoger en minder kabels/lampen), maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Terzijde: ik heb/had Aqua Signal op het oog maar hoorde gisteren dat Aqua Signal is gestopt met maritieme verlichting. De winkel waar ik was had al redelijk veel leeg schap. Een andere winkel had veel Aqua Signal retour. Dat geeft toch altijd wat vraagtekens. Maar Hella Marine is ook een optie en mij is ook Osculati (tricolor) geadviseerd. Suggesties zijn welkom!


Volgens mij is het plaatje (zeilend) niet compleet:
Of drie-kleur top licht.
Of boordlichten (en dan mist hier het heklicht)
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 27 mei 2023 07:39 #1482264

  • Crane
  • Crane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
K-NO schreef :
Crane schreef :
2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater.

Wat doe je dan precies aan wanneer je aan het zeilen bent? Volgens mij heb je dan of een heklicht te weinig, of een stoomlicht teveel?

Zeilend heb je dan voldoende aan alleen de tri-color.
Jeanneau Melody 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 27 mei 2023 07:43 #1482267

  • Crane
  • Crane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Reed schreef :
Crane schreef :
Hallo,

Graag vraag ik hier wat jullie denken van mijn idee voor minimalistische LED navigatieverlichting die veilig en volgens de regelgeving is.

Het gaat om een zeilboot (met motor) van 10,5 meter die ik vertrekkersklaar maak. De mast is er nu af en ik wil nieuwe LED verlichting en kabels installeren. De AIS/VHF antenne, windtransducer, verstaging etc ga ik ook vervangen door nieuw, maar het gaat mij nu om de navigatieverlichting. Ik wil voldoen aan de (inter)nationale regelgeving maar belangrijker nog: het moet veilig zijn. Ik wil ook LED dekverlichting, wellicht aan de zaling. Ik denk aan een minimale opzet (minder kosten en minder kans op storingen) en kwalitatief hoogwaardig.

Ik heb 2 setups in gedachten:

1. Tricolor op top mast met daarin een 360 ankerlicht. Het ankerlicht is meteen ook het 135 heklicht en 225 stoomlicht (mag worden gecombineerd). Minimaal 1 meter daaronder voorop de mast een bicolor lamp met boordlicht (SB/BB)

2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater. Vele informatie heb ik al hier gelezen en ik zie zelfs plaatjes (zie bijlage) op dit forum van de setup in optie 1. Als ik echter informeer bij winkels, een oud KNRM-er en zeilers dan hoor ik steevast de “klassieke” meer juridische opzet: heklicht achter, stoomlicht voorop mast, ankerlicht bovenop, boordlichten op preekstoel en soms dan ook nog een tricolor bovenop. Als ik de BPR (en internationale regelgeving) lees dan kan mijn optie 1 en 2 ook. Ook lijkt mij dit veilig en minder storingsgevoelig (hoger en minder kabels/lampen), maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Terzijde: ik heb/had Aqua Signal op het oog maar hoorde gisteren dat Aqua Signal is gestopt met maritieme verlichting. De winkel waar ik was had al redelijk veel leeg schap. Een andere winkel had veel Aqua Signal retour. Dat geeft toch altijd wat vraagtekens. Maar Hella Marine is ook een optie en mij is ook Osculati (tricolor) geadviseerd. Suggesties zijn welkom!


Volgens mij is het plaatje (zeilend) niet compleet:
Of drie-kleur top licht.
Of boordlichten (en dan mist hier het heklicht)

Het idee is zeilend alleen de tri-color en met (of alleeen) motor het ankerlicht als een gecombineerd heklicht en stoomlicht (ook 360 graden). Omdat er (ik dacht) een meter verschil moet zitten tussen het stoomlicht en de boordlichten heb je dan de boordlichten apart (in dit geval op de mast in 1 lantaarn).
Jeanneau Melody 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 30 mei 2023 16:14 #1483155

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Crane schreef :
K-NO schreef :
Crane schreef :
2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater.

Wat doe je dan precies aan wanneer je aan het zeilen bent? Volgens mij heb je dan of een heklicht te weinig, of een stoomlicht teveel?

Zeilend heb je dan voldoende aan alleen de tri-color.

Maar de wens was juist om die tri-color weg te laten en alleen het 360 anker/top-licht te gebruiken in combinatie met bi-color boordlichten en dat gaat zeilend dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 31 mei 2023 20:23 #1483475

  • Crane
  • Crane's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
K-NO schreef :
Crane schreef :
K-NO schreef :
Crane schreef :
2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater.

Wat doe je dan precies aan wanneer je aan het zeilen bent? Volgens mij heb je dan of een heklicht te weinig, of een stoomlicht teveel?

Zeilend heb je dan voldoende aan alleen de tri-color.

Maar de wens was juist om die tri-color weg te laten en alleen het 360 anker/top-licht te gebruiken in combinatie met bi-color boordlichten en dat gaat zeilend dus niet.

Ik volg nu wat je bedoelt! Maar de tri-color is niet verplicht bij zeilen. Zeilend is ook het 360 ankerlicht (mits voldoende bereik) als het gecombineerde stoom(top)licht en heklicht (in 1 lamp toegestaan) samen met de boordlichten (bicolor-tweekleuren) voldoende.
Jeanneau Melody 34
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 31 mei 2023 23:24 #1483499

Dat is niet correct Crane. De boot is dan namelijk verlicht als een motorboot omdat aan de voorzijde een wit licht èn boordlichten zichtbaar zijn of als een zeilschip onder zeil èn motor. En niet als enkel een zeilboot zonder motor in werking.

Kleine zeilboten (<7 meter) mogen wel ipv een boordlicht alleen een wit rondom schijnend licht voeren, maar dan ook met een zaklamp.

Zie BPR bijlage 3.

Je zou de verlichting wel zo kunnen gebruiken, maar bedenk dan wel dat je de voorrangsregels als zijnde een motorboot hanteert! Je maakt je immers kenbaar als motorboot aan je omgeving.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 23:30 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 04:11 #1483501

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 849
Het stoomlicht moet inderdaad minimaal een meter boven de rode en groene boordlichten zitten maar mag daarbij ook niet op dezelfde verticale as zitten.
Dus een driekleur boven in de mast met daarboven het witte voorwaarts schijnende licht is niet volgens de regels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 05:59 #1483507

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Je verlichting moet in orde zijn, zonder twijfel.
Het is echter zo dat van zodra je Nederland uit bent de verlichting van anderen dat meestal niet is.
Ik ben daar een voorbeeld van.
Een voorbeeld. Twintig jaar terug voeren bijna alle vissers aan de zuidkust van Turkije rond met als navigatieverlichting twee conserven dosen met een vuurtje er in. Hoe ze dat vuur maakten weet ik niet, het zal wel een vod geweest zijn gedrenkt in diesel en of pijnboomhars.
Hun vuurtjes rookten ontzettend zwart, en geloof me, hun verlichting viel op. Tijdens de winter hadden ze wegens de koude in hun open boten vaak ook een open vuur branden in hun boot. Een groot metalen feta blik waar ze een open houtvuur in aan het branden hadden. Stond er veel wind waren de vlammen soms een meter hoog. Je kijkt je ogen uit als je zo´n bootje ergens in een baai ziet binnenkomen.
Wij zijn indertijd afgevaren met roodkoperen navigatie verlichting op petroleum. Ik had wel de mogelijkheid het petroleum brandertje er uit te halen en van een verlengsnoer voorziene elektrische lampjes in de Den haan Rotterdam lampen te steken. Die kon je vroeger alleen aan hebben als je dieselde, accu´s waren niet erg betrouwbaar, meestal slecht geladen dus zeilde je een nachtvaart gebruikte je petroleum of niks.
Omdat ik eens dringend een verlengsnoer nodig had heb ik die lampjes niet meer. Was ik een jaar geleden in een Chinese markt en heb daar voor een paar Euro erg helle led lampjes gekocht, die werken op 3 AA batterijtjes en ze passen in mijn koperen petroleum lampen. Enige nadeel : omdat led licht een andere kleur heeft als een petroleum vlammetje is vooral het groene licht eerder blauw.
Maakt niet uit.
We maakten een nachtvaartje met gasten aan boord. Lekker romantisch, zeilen in een uiterst zwak windje, de petroleum lantaarns wierpen hun zachte licht op het water. Die stuur en bakboord lantaarns schuif je over een haak/ houder die aan de kajuitopbouw geschroefd is. Ze komen slechts aan die haken als ze nodig zijn, de rest van de tijd hangen ze in de ankerketting ruimte tegen het dek.
De man van ons bezoek was langs het brede gangboord eens naar de boeg geschuifeld, had waarschijnlijk een beetje gefilmd met zijn telefoontje. Hij kwam voorzichtig terug naar achter, voorzichtig want we hebben geen zeereling en hij was geen zeiler. Bij de kajuitopbouw stopte hij, wilde weer filmen en leunde met zijn onderrug tegen de kajuit. En daar hing de rode lamp. En die was bloedheet. Zo heet dat je een tang of zo moet gebruiken om het deurtje open te maken om het vlammetje uit te blazen.
Dus die man leunt met zijn achterste tegen die ontzettend hete lamp, geeft plots en gilletje en duikt het water in. Niet echt vrijwillig, gewoon een reactie als je kont plots 400° warm word. Telefoontje weg, dat was de enige schade. Zelfs geen schroeivlek op zijn shorts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 06:47 #1483516

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
swblom schreef :
Het stoomlicht [...] mag daarbij ook niet op dezelfde verticale as zitten.
waar lees je dat, ajb? Volgens mij maakt dat niet uit; de sectoren overlappen immers niet.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 07:08 #1483527

Artikel 3.13 lid 1 van het BPR:

1 Een alleenvarend klein motorschip moet ’s nachts voeren:

a. hetzij:
  • 1°. een toplicht in de lengteas van het schip, op dezelfde hoogte als de boordlichten en tenminste 1 m voor deze lichten. Dit licht moet een helder licht zijn;
  • 2°. boordlichten. Deze lichten mogen gewone lichten zijn. Zij moeten zich op gelijke hoogte en in één lijn loodrecht op de lengteas van het schip bevinden; en
  • 3°. een heklicht op het achterschip, op zodanige hoogte dat het voor een oploper goed zichtbaar is;

b. hetzij:
  • 1°. een toplicht, zoals voorgeschreven onder a, 1°. Dit licht moet echter ten minste 1 m hoger dan de boordlichten worden gevoerd;
  • 2°. de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd; en
  • 3°. een heklicht, zoals voorgeschreven onder a, 3°. In plaats van dit heklicht en van het onder b, 1°, bedoelde toplicht mag een wit rondom schijnend licht worden gevoerd.

Ze mogen niet altijd op dezelfde verticale as. Dit zijn de twee toegestane opties:
  1. Toplicht en boordlichten op gelijke hoogte, maar toplicht 1 meter vóór de boordlichten. Deze optie staat geen rondomschijnend licht toe ipv los hek en stoomlicht.
  2. Toplicht boven boordlichten, 1 meter verticaal hoogteverschil en boordlichten op of nabij de boeg. Deze optie staat wel een rondomschijnend licht toe ipv los hek en stoomlicht.

Optie 2 en ‘1b’ is meest praktisch voor een zeilboot en staat wel toe dat het toplicht gevoerd wordt op dezelfde verticale as als de boordlichten.

Verder mogen boordlichten mogen dus niet op de mast bij optie 2 (‘1b’ in het BPR), tenzij je mast op of nabij de boeg is.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 07:11 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 09:07 #1483569

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Crane schreef :
K-NO schreef :
Crane schreef :
K-NO schreef :
Crane schreef :
2. Zelfde als boven maar dan geen tricolor (want niet vereist) en alleen een 360 ankerlicht op top mast (dat dus ook dient als gecombineerd hek- en toplicht).

De boordlichten (bicolor-tweekleuren) voorop aan de mast voor beter zichtbaarheid in wat hogere golven en geen last van inwerkend buiswater.

Wat doe je dan precies aan wanneer je aan het zeilen bent? Volgens mij heb je dan of een heklicht te weinig, of een stoomlicht teveel?

Zeilend heb je dan voldoende aan alleen de tri-color.

Maar de wens was juist om die tri-color weg te laten en alleen het 360 anker/top-licht te gebruiken in combinatie met bi-color boordlichten en dat gaat zeilend dus niet.

Ik volg nu wat je bedoelt! Maar de tri-color is niet verplicht bij zeilen. Zeilend is ook het 360 ankerlicht (mits voldoende bereik) als het gecombineerde stoom(top)licht en heklicht (in 1 lamp toegestaan) samen met de boordlichten (bicolor-tweekleuren) voldoende.

In principe heb je bij het zeilen geen stoomlicht. Je voert dan dus een lamp die er bij het zeilen niet zou moeten zijn.

Helaas gaat 'hoe meer licht, hoe beter' niet op. Al zou je anders denken wanneer je 's nachts op de noordzee om je heen kijkt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 11:25 #1483606

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 849
TuuLeVi schreef :
swblom schreef :
Het stoomlicht [...] mag daarbij ook niet op dezelfde verticale as zitten.
waar lees je dat, ajb? Volgens mij maakt dat niet uit; de sectoren overlappen immers niet.

Ben nu niet in staat om het bpr erbij te pakken maar ik heb dit ruim een jaar geleden ook al een keertje met bpr artikel erbij op het forum gepost in een soortgelijk draadje.

Ikzelf heb dit helaas van een politieambtenaar moeten leren die onze verlichting afkeurde....
Edit, zie dat OS het antwoord al gaf, Dankjewel
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 11:27 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minimalistische LED navigatieverlichting 01 juni 2023 13:38 #1483634

swblom schreef :
[...]

Ben nu niet in staat om het bpr erbij te pakken maar ik heb dit ruim een jaar geleden ook al een keertje met bpr artikel erbij op het forum gepost in een soortgelijk draadje.

Ikzelf heb dit helaas van een politieambtenaar moeten leren die onze verlichting afkeurde....
Edit, zie dat OS het antwoord al gaf, Dankjewel

Geen probleem :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl