Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: hulp bij elektra problemen, bedrijf?

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 15:34 #1483390

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Koezt schreef :
Baasklusje schreef :
Met 5 A continu heeft hij in 10 uur een goede 110 Ah accu tot het maximum acceptabele nivo leeg gemaakt.
Je 12,4 V laat dat ook zien.
Het gaat hier om een compressor koelbox. Niet peltier of absorptie. Er is geen sprake van een continue 5A. Dat kan hij mogelijk gebruiken, terwijl de compressor draait. Dat is niet de hele tijd, maar zal hooguit 10-15 min per uur zijn. Alleen daarom zit je er al een factor 4-6 naast.
En idd, als je het ding aan zet, zal hij eerst een tijd continue draaien. Na bereiken van de ingestelde waarde echter zal hij gaan pendelen.

Dat schreef ik al, maar het lijkt of baasklus slechter gaat lezen denk ik?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 19:27 #1483454

Calidris schreef :
Koezt schreef :
Baasklusje schreef :
Met 5 A continu heeft hij in 10 uur een goede 110 Ah accu tot het maximum acceptabele nivo leeg gemaakt.
Je 12,4 V laat dat ook zien.
Het gaat hier om een compressor koelbox. Niet peltier of absorptie. Er is geen sprake van een continue 5A. Dat kan hij mogelijk gebruiken, terwijl de compressor draait. Dat is niet de hele tijd, maar zal hooguit 10-15 min per uur zijn. Alleen daarom zit je er al een factor 4-6 naast.
En idd, als je het ding aan zet, zal hij eerst een tijd continue draaien. Na bereiken van de ingestelde waarde echter zal hij gaan pendelen.

Dat schreef ik al, maar het lijkt of baasklus slechter gaat lezen denk ik?

Bijzonder dat niemand de opening post leest met daarin 1 simpele vraag... Dat een accu in rust (werd niet geladen volgens TS) met spanning van 12.4V "leeggetrokken" is klopt niet. Die accu is dan nog pakweg driekwart vol. Met 12.4V valt een heel schakelpaneel ook niet uit, verstandig dat TS er gewoon een elektriciën bijhaalt, vakmensen genoeg in Nederland en je moet ook niet alles zelf denken te kunnen. Zeker met gas en electra zouden heel wat zeilers een voorbeeld kunnen nemen aan TS en gewoon een vakman/vrouw inschakelen bij twijfel aan de gas of electra installatie.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 19:30 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 19:32 #1483455

dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Koezt schreef :
Baasklusje schreef :
Met 5 A continu heeft hij in 10 uur een goede 110 Ah accu tot het maximum acceptabele nivo leeg gemaakt.
Je 12,4 V laat dat ook zien.
Het gaat hier om een compressor koelbox. Niet peltier of absorptie. Er is geen sprake van een continue 5A. Dat kan hij mogelijk gebruiken, terwijl de compressor draait. Dat is niet de hele tijd, maar zal hooguit 10-15 min per uur zijn. Alleen daarom zit je er al een factor 4-6 naast.
En idd, als je het ding aan zet, zal hij eerst een tijd continue draaien. Na bereiken van de ingestelde waarde echter zal hij gaan pendelen.

Dat schreef ik al, maar het lijkt of baasklus slechter gaat lezen denk ik?

Bijzonder dat niemand de opening post leest met daarin 1 simpele vraag... Dat een accu in rust (werd niet geladen volgens TS) met spanning van 12.4V "leeggetrokken" is klopt niet. Die accu is dan nog pakweg driekwart vol. Met 12.4V valt een heel schakelpaneel ook niet uit, verstandig dat TS er gewoon een elektriciën bijhaalt, vakmensen genoeg in Nederland en je moet ook niet alles zelf denken te kunnen. Zeker met gas en electra zouden heel wat zeilers een voorbeeld kunnen nemen aan TS en gewoon een vakman/vrouw inschakelen bij twijfel aan de gas of electra installatie.

Omdat jij niks kan/weet/durft (kiest u maar) kunnen wij overal beter een vakman bij inschakelen? Als ze al te vinden zijn?

Heel bijzonder weer dit, om je eigen faalangst te projecteren op ons allen.
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 19:33 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 19:40 #1483459

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
Wat een gezellig draadje zo.
De vraag van de ts;
"Ik zoek hulp ergens rond Harderwijk, wie weet iemand die me verder helpt? Is denk ik nog niet beantwoord maar dat maakt natuurlijk niet uit :lol: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 19:44 #1483460

Sunshine 36 schreef :
[...]Heel bijzonder weer dit, om je eigen faalangst te projecteren op ons allen
Omdat jij niks kan/weet/durft (kiest u maar) kunnen wij overal beter een vakman bij inschakelen? Als ze al te vinden zijn? [...]

Sneu weer dit... Beantwoord gewoon de vraag van een vraagsteller zoals Boswachter en als je niets te melden hebt zeg dan niets. Iemand zoals Boswachter die een vakman/vrouw in wil schakelen bij problemen met een electra installatie heeft geen faalangst maar is gewoon verstandig en getuigt van zelfkennis. Dat jij daar op neerkijkt zegt iets over jezelf maar niets over een ander.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 19:46 #1483462

Serus schreef :
Wat een gezellig draadje zo.
De vraag van de ts;
"Ik zoek hulp ergens rond Harderwijk, wie weet iemand die me verder helpt? Is denk ik nog niet beantwoord maar dat maakt natuurlijk niet uit :lol: .

zeilersforum.nl/index.php/foru...f?start=%1$d#1483354
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 21:06 #1483486

dehler31abc schreef :
Sunshine 36 schreef :
[...]Heel bijzonder weer dit, om je eigen faalangst te projecteren op ons allen
Omdat jij niks kan/weet/durft (kiest u maar) kunnen wij overal beter een vakman bij inschakelen? Als ze al te vinden zijn? [...]

Sneu weer dit... Beantwoord gewoon de vraag van een vraagsteller zoals Boswachter en als je niets te melden hebt zeg dan niets. Iemand zoals Boswachter die een vakman/vrouw in wil schakelen bij problemen met een electra installatie heeft geen faalangst maar is gewoon verstandig en getuigt van zelfkennis. Dat jij daar op neerkijkt zegt iets over jezelf maar niets over een ander.

Lees m’n eerste post nog eens. Dat ik geen vakmensen ken in die regio wil niet zeggen dat ik niet wil helpen. En laat die frame dat ik neer zou kijken op Boswachter maar weg hoor. Jij bent de enige op dit forum op wie ik neerkijk. (Vooruit, één van de twee)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 31 mei 2023 21:33 #1483490

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
dehler31abc schreef :
Serus schreef :
Wat een gezellig draadje zo.
De vraag van de ts;
"Ik zoek hulp ergens rond Harderwijk, wie weet iemand die me verder helpt? Is denk ik nog niet beantwoord maar dat maakt natuurlijk niet uit :lol: .

zeilersforum.nl/index.php/foru...f?start=%1$d#1483354

Mea culpa, ik ging zo op in het gehakketak :cheer: dat ik jouw antwoord over het hoofd heb gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 05:51 #1483505

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
dehler31abc schreef :
Calidris schreef :
Koezt schreef :
Baasklusje schreef :
Met 5 A continu heeft hij in 10 uur een goede 110 Ah accu tot het maximum acceptabele nivo leeg gemaakt.
Je 12,4 V laat dat ook zien.
Het gaat hier om een compressor koelbox. Niet peltier of absorptie. Er is geen sprake van een continue 5A. Dat kan hij mogelijk gebruiken, terwijl de compressor draait. Dat is niet de hele tijd, maar zal hooguit 10-15 min per uur zijn. Alleen daarom zit je er al een factor 4-6 naast.
En idd, als je het ding aan zet, zal hij eerst een tijd continue draaien. Na bereiken van de ingestelde waarde echter zal hij gaan pendelen.

Dat schreef ik al, maar het lijkt of baasklus slechter gaat lezen denk ik?

Bijzonder dat niemand de opening post leest met daarin 1 simpele vraag... Dat een accu in rust (werd niet geladen volgens TS) met spanning van 12.4V "leeggetrokken" is klopt niet. Die accu is dan nog pakweg driekwart vol. Met 12.4V valt een heel schakelpaneel ook niet uit, verstandig dat TS er gewoon een elektriciën bijhaalt, vakmensen genoeg in Nederland en je moet ook niet alles zelf denken te kunnen. Zeker met gas en electra zouden heel wat zeilers een voorbeeld kunnen nemen aan TS en gewoon een vakman/vrouw inschakelen bij twijfel aan de gas of electra installatie.

En daar ga je zelf nat. Er is in de openingspost geen sprake van een accu in rust die 12.4v aangaf. Maar een accu aan een lader die 12.4V aangeeft. Groot verschil!
Dus eerst checken of die accu niet droog staat te koken en de boel veilig stellen. Iemand zoeken om te helpen kan daarna wel.

Dat die lader niets deed is een ander verhaal.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 05:52 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:06 #1483509

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Nu ja, ik weet niet of zo'n Victron lader, als ie aangeeft dat de accuspanning 12,4 Volt is, aan het laden is. Als ie niet laadt is 12,4 V niet persé een indicatie van een lege accu. Is ie aan het laden, ligt het anders.

Ergens het advies gelezen: meet de accuspanning onbelast (geen lader erop, geen verbruikers) en meet de accuspanning met lopende verbruikers (i.c. de koelbox, zonder lader aangesloten). Dat zegt wat meer.

Een accu die vlak na het laden 12,4 V heeft is er niet best aan toe. Een accu die een uurtje of zo na het laden, onbelast 12,4V aan geeft is niet kaduuk.

Maarre, volgens mij zoek je een adresje voor een vakman, die kan ik je dan weer niet geven.Ik sluit me aan bij Dehler31: succes en hopelijk werkt het straks allemaal weer goed!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 06:09 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:23 #1483512

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Wat ik denk:

Je compressor koelbox heeft je akku helemaal meegetrokken tot <10v en schakeld dan uit
Omdat je akku nu niet meer belast wordt loopt de spanning op je akku langzaam op naar 12.4v , dit voltage meet je ook op je lader maar je akku is nog steeds leeg

Alles werkt niet meer omdat je als je een lege akku een klein beetje belast je voltage weer naar <10v gaat


Wat je moet doen is je akku opladen tot vol , dwz laden tot 14.6v en deze spanning houden totdat je de laadstroom langzaam ziet teruglopen

Daarna alles nog een keer testen

Wijze les : een compressor koelkast trekt een akku leeg in een uur of 10 terwijl je ligt te slapen als je hem instelt dat hij tot onder de 12v je akku mag leegtrekken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 06:23 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:31 #1483513

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
De klemspanning van een accu is een maat voor de laadtoestand.
Zorg wel dat je pas meet als de accu een paar uur rust heeft, dus onbelast.
Bij belasting zal de accuspanning altijd iets dalen.
Hoe meer stroom, hoe lager de klemspanning.
Bij een oudere accu zal dit verschil groter worden door de oplopende interne weerstand van de accu.



Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:35 #1483514

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Je hebt een 110Ah akku , 50% bruikbaar tot leeg dus 55Ah
Je compressor koelkast gebruikt 5A als hij draait , normaal gesproken 30 minuten per uur dus je verbruikt is 2.5A (de helft) * 10 uur is 25Ah

Als je met een kneiter volle akku ‘s morgens weggaat en tijdens het varen niet voldoende bij laad ga je de avond in met een 50-60% SoC akku en heb je 25Ah verbruikt

Gedurende de nacht gebruikt de compressor koelkast nog een keer 25Ah en het resultaat is ‘lege akku’

Doe je dit (van 100% naar 50%) 300 keer met tussendoor je akku helemaal vol laden houd je akku dit 300 keer vol

Laad je tussendoor je akku niet helemaal bij verkort dit je akku levensduur tot misschien 100x of minder
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:44 #1483515

Heren, dank voor alle antwoorden, de berichten waar mensen elkaar vliegen proberen af te vangen neem ik maar voor lief, dat schijnt hier te horen. Ik kom nog uit het oude stand.nl tijdperk, dus heb een dikke huid, maar vind het wel jammer. De vriendelijkheid van watersporters in de haven hoop ik hier ook terug te vinden, en als autist weet ik dat de boodschap soms anders overkomt dan hij bedoeld is ;-)
Vooral dat laatste plaatje geeft mij wat houvast.
De victron geeft zoals ik al eerder aangaf verschillende waarden weer, de laadspanning en accuspanning zijn anders, dat is logisch, en volgens het laatste staatje zou ik nog 80% in de accu moeten hebben.
De koelkast heb ik speciaal uitgezocht op formaat (hij past onder de tafel in de "kajuit" en verbruikt minimaal (zo ongeveer de zuinigste zonder meteen 800 euro neer te tellen) Mijn doel is uiteindelijk onafhankelijk van walstroom een dag of 3 op het water te kunnen blijven met als beloning een koud biertje en wat sla bij het eten in de avond. Ik ga er geen langere tochten mee maken, of mijn zoon zou de smaak echt te pakken moeten krijgen, maar dan stappen we wel weer over naar iets groters.
Geniet van de dag allen, en ik bericht wel als we weten wat er nou mis was :)
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:50 #1483518

ReneK schreef :
Je hebt een 110Ah akku , 50% bruikbaar tot leeg dus 55Ah
Je compressor koelkast gebruikt 5A als hij draait , normaal gesproken 30 minuten per uur dus je verbruikt is 2.5A (de helft) * 10 uur is 25Ah

Als je met een kneiter volle akku ‘s morgens weggaat en tijdens het varen niet voldoende bij laad ga je de avond in met een 50-60% SoC akku en heb je 25Ah verbruikt

Gedurende de nacht gebruikt de compressor koelkast nog een keer 25Ah en het resultaat is ‘lege akku’

Doe je dit (van 100% naar 50%) 300 keer met tussendoor je akku helemaal vol laden houd je akku dit 300 keer vol

Laad je tussendoor je akku niet helemaal bij verkort dit je akku levensduur tot misschien 100x of minder
Dan is mijn vraag de volgende aan de MPPT 75/10 hangt een 60W paneel, die zou tijdens het varen toch voldoende stroom moeten leveren? Of kan ik beter een zwaardere accu zoeken?
300 keer ontladen is voor mij toch een paar jaar zoals eerder geschreven doe ik trips van max 3 dagen, en dat 3-4 keer per jaar. Verder is de boor een daysailer, en wordt dan de koelbox niet gebruikt
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:55 #1483521

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Op zich moet dit voldoende zijn voor hetgeen je verbruikt, maar kan je het paneel richten of ligt die aan dek. Dat maakt een groot verschil. Heb zelf 100 w aan dek en 50 w achterop die ik kan richten, ben daardoor echt volledig onafhankelijk van walstroom, zeker als ik ook nog af en toe motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 06:59 #1483523

Avalon schreef :
Op zich moet dit voldoende zijn voor hetgeen je verbruikt, maar kan je het paneel richten of ligt die aan dek. Dat maakt een groot verschil. Heb zelf 100 w aan dek en 50 w achterop die ik kan richten, ben daardoor echt volledig onafhankelijk van walstroom, zeker als ik ook nog af en toe motor
Mijn paneel hangt boven de BBM en is beperkt te richten, tijdens het zeilen is het altijd afhankelijk van je koers natuurlijk, maar ik verwacht dat de stand van het paneel optimaal is in de haven (ik lig redelijk op het zuiden)
uploads.sportinaforum.net/orig...47028beec2c5430.jpeg
even een linkje naar het clever forum, hier zie je hoe het paneel hangt
clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:02 #1483524

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Is deze wel kantelbaar ? Zo niet dan zou ik dat zeker maken, scheelt al veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:14 #1483529

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
De afgelopen 4 jaar meet ik vrij nauwkeurig wat mijn niet gerichte zonnepanelen opbrengen in de maanden mei t/m half augustus. Dat is gemiddeld 2,4 maal het watt piek vermogen in watt uur per dag.
Jou paneeltje zou in die rekensom 144Wh gemiddeld per dag opbrengen. Deze metingen heb ik meermaals hier op ZF gepubliceerd. Als je hem optimaal richt zou dat 240Wh kunnen zijn volgens sommigen. Ik heb echter de metingen die dit bevestigen tot op heden niet gezien.
Jouw koelbox gebruikt per dag volgens opgave 240Wh per dag.

Op dagen dat de zon de hele dag schijnt heb je altijd stroom genoeg. Het probleem zit in de dagen met wolken voor de zon.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 07:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:23 #1483533

Hi Boswachter, Goed bezig . Gewoon even een elektriciën erbij halen. Wat betreft die koelbox, mooi ding en zou ik zelf ook wel willen als ik niet zo bezig was het bootje lichter te maken, kilos vs koud steigerbiertje, first world problem ;) In je handleiding staan die settings en zelf probeer ik met mijn accu niet onder de pakweg 12.1V in rust, dus onbelast (= +-50% ontladen) te komen (ik heb een heel simpele setup). Welke instelling daarbij hoort moet je even uitvogelen maar dat zal belast gemeten worden dus mag wel wat lager dan 12.1V (want dat is 50% in rust dus onbelast) zijn natuurlijk en zal wel in je handleiding staan. Je hebt een buitenboordmotor begrijp ik dus je hebt de accu niet nodig voor starten toch? In je handleiding staan dan geschikte settings en je kunt wat verder gaan daarin dan mensen die de accu ook nodig hebben als start accu maar ondergrens instellen zoals per handleiding zou ik wel doen. Zo,n gevulde koelbox blijft lang koel ook zonder op tijd aanslaan. Succes en niet gerelateerd aan dit draadje maar als je koelbox rendement wat wilt verhogen zijn trucjes zoals opvullen van de ongebruikte ruimte met isolatie materiaal of bijvoorbeeld een waterfles thuis invriezen en laten ontdooien in de koelbox als een soort koelelement wat dingen die ik zelf doe met mijn huidige koelbox ("offline" kampeer ding dus zonder stekker, gewoon een ouderwetse koelbox waar je van die blauwe voorgekoelde koel elementen indoet) . Voor meerdere dagen lukt het soms wat ijsblokken te scoren bij een restaurant of supermarktje, vaak van die 2kg dingen die ik daarna gebruik als drinkwater, maar wat jij hebt is veel makkelijker natuurlijk en als je dat zonnepaneeltje / accu / koelbox trio aan de praat krijgt heb je gewoon lekker koud steiger bier.

www.lidl.nl/p/ijsblokjes/p7404272

zeilersforum.nl/index.php/foru...f?start=%1$d#1483354
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 07:54 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:27 #1483535

boswachter schreef :
Of kan ik beter een zwaardere accu zoeken?

Dat ligt er aan wat je andere verbruikers tijdens die drie dagen weg zijn, naast de koelkast. Gebruik je een stuurautomaat? Veel/lang?

The usual aan lampjes (mits led), smartphone laden etc dat vraagt allemaal niet veel. Of je met een 110Ah drie dagen weg kunt met jouw set-up/zonnepaneel, dat zal vooral van het weer afhangen. Vaar je over het algemeen veel in de zomer, bij zonnig weer?

Het kantelbaar maken van je paneel achterop zou al het verschil kunnen maken tussen accu wel/niet groot genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:31 #1483537

dehler31abc schreef :
Succes en niet gerelateerd aan dit draadje maar als je koelbox rendement wat wilt verhogen zijn trucjes zoals opvullen van de ongebruikte ruimte met isolatie materiaal of bijvoorbeeld een waterfles thuis invriezen en laten ontdooien in de koelbox als een soort koelelement

Dit is een goed advies. Als je bij 25 graden die koelbox + de boodschappen nog helemaal naar een graad of 5 moet gaan brengen, dat duurt uren, met het bijbehorende flinke verbruik.

Die 1,5 liter fles water vooraf invriezen scheelt enorm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:40 #1483541

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
ReneK schreef :
Wat ik denk:

Je compressor koelbox heeft je akku helemaal meegetrokken tot <10v en schakeld dan uit
Omdat je akku nu niet meer belast wordt loopt de spanning op je akku langzaam op naar 12.4v , dit voltage meet je ook op je lader maar je akku is nog steeds leeg

Alles werkt niet meer omdat je als je een lege akku een klein beetje belast je voltage weer naar <10v gaat

Goede opmerking. Meet de akkuspanning nog eens als de accu (flink) belast wordt. Dan zie je mogelijk wat anders dan die 12,4 V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 07:48 #1483545

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
boswachter schreef :
ReneK schreef :
Je hebt een 110Ah akku , 50% bruikbaar tot leeg dus 55Ah
Je compressor koelkast gebruikt 5A als hij draait , normaal gesproken 30 minuten per uur dus je verbruikt is 2.5A (de helft) * 10 uur is 25Ah

Als je met een kneiter volle akku ‘s morgens weggaat en tijdens het varen niet voldoende bij laad ga je de avond in met een 50-60% SoC akku en heb je 25Ah verbruikt

Gedurende de nacht gebruikt de compressor koelkast nog een keer 25Ah en het resultaat is ‘lege akku’

Doe je dit (van 100% naar 50%) 300 keer met tussendoor je akku helemaal vol laden houd je akku dit 300 keer vol

Laad je tussendoor je akku niet helemaal bij verkort dit je akku levensduur tot misschien 100x of minder
Dan is mijn vraag de volgende aan de MPPT 75/10 hangt een 60W paneel, die zou tijdens het varen toch voldoende stroom moeten leveren? Of kan ik beter een zwaardere accu zoeken?
300 keer ontladen is voor mij toch een paar jaar zoals eerder geschreven doe ik trips van max 3 dagen, en dat 3-4 keer per jaar. Verder is de boor een daysailer, en wordt dan de koelbox niet gebruikt

Puur theoretisch

60watt paneel levert in de volle zon : 60/12.5 = 4.8A als het paneel constant de optimale hoek heeft tov de zon . Als we er van uit gaan dat je het paneel niet constant (handmatig) richting the zon houd kun je de opbrengst met 100% verminderen

Dwz van de theoretische 4.8A blijft de helft over , 2.4A @ 12v
Dit is net voldoende om je koelkast aan de gang te houden , maar is absoluut onvoldoende om 1 of meer nachten door te komen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hulp bij elektra problemen, bedrijf? 01 juni 2023 08:17 #1483552

man, ik ga nog een hoop leren hier :D Koelelementen hebben we genoeg thuis, en ik heb op de trailersailingdag van de toerzeilers ook gehoord dat veel zaken ook prima buiten de koeling te bewaren zijn, dus aleen bier verplicht in de koelbox :p (oh en het vlees ook natuurlijk, heb wel eens bedorven gehakt gehad toen ik nog jong was, en in het bos kampeerde zonder iets....)
Voor mij is van belang dat de accu niet helemaal leeg raakt, verlichting is allemaal led, de waterpomp van het kraantje wordt niet gebruikt, en het zou fijn zijn als ik mijn telefoon kan bijladen. (die piepte al dat hij een echte samsung lader nodig heeft, wat een ellende tegenwoordig) De tablet kan langer zonder stroom, en desnoods haal ik daar nog eens een powerbank voor. BBM is handkracht helaas, had eerder een elektrisch startende, maar die is gejat. de nieuwe slaat wel meteen aan dus dat is geen probleem
clever 23
Laatst bewerkt: 01 juni 2023 08:18 door boswachter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.351 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl