Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu kapot door te lang te motoren?

Accu kapot door te lang te motoren? 28 juli 2023 06:55 #1497771

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27165
Het is geen intelligente lader, ik vermoed dat de actuele laadspanning en stroom afhankelijk zijn van de netspanning. Vij oplopen van de accuspanning zal de laadstroon ook afnemen.
Daardoor kan je moeilijk uitspraak doet over de laadtijd.

Kortom; 2 dagen aan de lader .
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 28 juli 2023 07:31 #1497783

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8010
MacLuky schreef : Die is volgens niet geschikt voor aan boord. Als ik (snel scannend) de handleiding doorneem, mag deze niet blijvend aan de accu blijven zitten. De accu wordt dan leeg getrokken door de lader (als die van het stroomnet is losgekoppeld). Na het laden moet de accu losgekoppeld worden. Accu mag tijdens het laden niet belast worden. Motor mag niet gestart worden tijdens het laden.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 28 juli 2023 08:38 #1497795

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
PvO schreef :
Noballast schreef: Tenzij de dynamo niet laad en de accu dus 8 uur lang door de motor instrumenten is ontladen.

Eerst accu proberen vol te laden / herstellen, daarna het laden controleren ismij advies.
Inderdaad: laadt ie wel? Start de motor eens (evt. met de hand), en meet de spanning over de polen (zou 13-14V moeten zijn). Stond het contact wel aan tijdens het motoren?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 28 juli 2023 09:21 #1497809

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
Johan22 schreef :
PvO schreef :
Noballast schreef: Tenzij de dynamo niet laad en de accu dus 8 uur lang door de motor instrumenten is ontladen.

Eerst accu proberen vol te laden / herstellen, daarna het laden controleren ismij advies.
Inderdaad: laadt ie wel? Start de motor eens (evt. met de hand), en meet de spanning over de polen (zou 13-14V moeten zijn). Stond het contact wel aan tijdens het motoren?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Contact aan... zou maar zo kunnen maar dacht op dit stukje wel. Dank voor alle goede adviezen, ga eerst eens een vitron lader kopen. De dynamo is nieuw maar heb even niet scherp wat nu de laadspanning was blijkbaar maakt 14.5 of 14.8 uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 30 juli 2023 11:30 #1498286

Nog even een dwarsstraat: weet je zeker dat je accu leeg is? Of is er misschien iets mis in de aansluiting van de startmotor? (slechte massaverbinding bijvoorbeeld). Meet je de spanning van de accu aan de polen (onbelast) of op je instrumentenpaneel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 01 aug 2023 10:40 #1498984

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ik ben wel benieuwd naar de ontknoping van dit raadsel

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 10 aug 2023 07:37 #1501145

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
Tja, ik moet het antwoord schuldig blijven. Heb er een nieuwe accu lader van vitron bij gezet en daarvoor inderdaad de Polen los gehad.

Hij besluit het weer te gaan doen :-) laadt tot een volt of 13,x zakt bij starten in naar 10-11 allemaal opeens weer heel normaal gedrag. Ook na 6x starten levert ie gewoon nog.

En de lader vertelt dat er niet veel bij moet. Sterker nog, het zonnepaneel hing eerst alleen aan de huishouding accu maar kan nu geschakeld worden en deze houdt de accu ook prima op spanning.

Hoewel de Polen stevig vast zaten kan ik niets anders verzinnen. Of geleid GTL stroom? Dan kan er een sluiting zijn geweest toen ik een brandstof lek had. Het vliegwiel heeft de brandstof overal heen gestuurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 17 aug 2023 15:46 #1502899

  • MacLuky
  • MacLuky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
En hij doet het weer niet. Ik ben er wel klaar mee.

De leverancier beweert dat er 70Ah in moet, maar dat kan ik niet rijmen. Deze moet 1000A kunnen leveren gedurende een paar seconden om startmotor te laten draaien. Dat lijkt me genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 17 aug 2023 16:04 #1502909

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12583
1000 amp, sure...dat met die Polen begrijp ik niet, Polen Roemenen, Bulgaren of polen...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 18 aug 2023 20:39 #1503270

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15520
MacLuky schreef :
En hij doet het weer niet. Ik ben er wel klaar mee.

De leverancier beweert dat er 70Ah in moet, maar dat kan ik niet rijmen. Deze moet 1000A kunnen leveren gedurende een paar seconden om startmotor te laten draaien. Dat lijkt me genoeg.

Je bedoelt dat de opgegeven CCA (cold cranking amps) 1000A is? Dat is best veel, maar niet ongebruikelijk. De kans dat je startmotor dat ook echt nodig heeft is nagenoeg zeker nul.
Als je accu het nog steeds niet volhoud om je motor te starten is het tijd voor een nieuwe. Je hebt er alles aan gedaan toch? Een startaccu is nu ook weer niet vreselijk duur, die zure appel ben je zo doorheen.

En ja; viezigheid op je accu kan lekstroom veroorzaken tussen de polen. Goed schoonhouden dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Accu kapot door te lang te motoren? 18 aug 2023 21:32 #1503282

Interessant onderwerp. :)
Wat het laden betreft, heb ik begrepen, geldt voor acculaders: voor serviceaccu's max. 10% en voor startaccu's max. 20% van de accu capaciteit.
Laatst bewerkt: 18 aug 2023 21:34 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu kapot door te lang te motoren? 18 aug 2023 23:15 #1503308

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Hoe veel spanningsverlies heb je over je hoofdschakelaar en eventuele zekeringen?
Accu kan vol zijn, maar een geoxideerd (hoofd) schakelaar kan zoveel weerstand geven dat er aan de startmotor net te weinig over blijft.

Je moet met een voltmeter op de plus van de accu en aan de andere kant van de schakelaar meten. Dat hoort 0 of 0,1 te zijn.

Vooral de zwarte schakelaars met de rode sleuteltjes zijn berucht. Als je daar een spanningsval van 3/4 volt hebt en er zit nog ergens een zekering met matige contacten die een val van 0,25 volt heeft blijft er net te weinig over om te starten.

Weet niet precies hoe het een en ander aangesloten zit, maar een slecht contact van een hoofd of keuzeschakelaar, om accus te koppelen dus, zou ook het slechte laden kunnen verklaren.
Laatst bewerkt: 18 aug 2023 23:17 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl