Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze?

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 09:47 #1526662

Ik ben de boot electra aan het verversen. En ben ook even aan het kijken of alle zekeringen en cut-off schakelaars wel op de juiste manier ingeregen zijn. Mijn installatie komt ongeveer hier op neer:





Nu de vraag, waar in dit schema zal ik allemaal een zekering en of een schakelaar inbouwen.

Momenteel denk ik dit:
Schakelaar tussen zonnepaneel plus en mppt, want dan is de zonnekracht van het net
Schakelaar tussen de inverter en de huis batterij
Schakelaar tussen de huis batterij en het 12v boordnet
Schakelaar tussen de start batterij en de motor

Maar zekeringen weet ik nog niet. Het hele 12v boordnet heeft al een zekeringen kast. De motor ook. De mppt heeft een zekering in het kastje. Maar moet ik daar niet nog een eigen zekering bij zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 09:54 #1526667

Wat is / zijn “ cut-off schakelaars “ ?
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 09:59 #1526669

Jeroen-Pion schreef :
Wat is / zijn “ cut-off schakelaars “ ?

Van die rooie stroom sleutels. Toen ik nog aan autos knutselde noemde we die dingen zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 10:43 #1526678

Er zijn al vele meningen over zekeringen en (hoofd)schakelaars gepost op dit forum.

Mijn opzet:
Hoofdschakelaar tussen housebattery en 12v busbar waar de verbruikers aan hangen (behalve automatische bilgepomp, die rechtstreeks op de accu zit).
Hoofdschakelaar tussen startaccu en motor (daar verschillen de meningen over).

Schakelaar tussen accu en omvormer/lader lijkt me niet nodig. En als niet nodig, kan je het beter weglaten, kan het ook geen problemen geven. Ook is een schakelaar tussen zonnepanelen en mppt niet nodig. Afkoppelen doe je bijna nooit, als het goed is. Er zijn trouwens ook mppt’s die je uit kan zetten, dacht ik.

Hoofdzekeringen kort op de pluspool van beide accu’s. En vervolgens verder telkens als de draad een kleinere diameter krijgt en de voorgaande zekering te zwaar is voor die draad.
Zekeringen in de stroomdraad naar omvormer/inverter en naar mppt heb ik niet, maar zou denk ik wel goed idee zijn vanwege risico op beschadiging van de draden.

Denk je ook aan zekeringen en aardlekschakelaar voor de walstroom en (eventueel) de AC-kant van de omvormer?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 11:15 #1526693

RobertWalter1 schreef :
Er zijn al vele meningen over zekeringen en (hoofd)schakelaars gepost op dit forum.

Daar heb ik er flink wat van gelezen, en ik kwam er niet uit. Er zijn zoveel meningen. En soms een verschil tussen kennis van oude systemen en mogelijkheden van nieuwe systemen.
RobertWalter1 schreef :
Mijn opzet:
Hoofdschakelaar tussen housebattery en 12v busbar waar de verbruikers aan hangen (behalve automatische bilgepomp, die rechtstreeks op de accu zit).
Hoofdschakelaar tussen startaccu en motor (daar verschillen de meningen over).

Schakelaar tussen accu en omvormer/lader lijkt me niet nodig. En als niet nodig, kan je het beter weglaten, kan het ook geen problemen geven. Ook is een schakelaar tussen zonnepanelen en mppt niet nodig. Afkoppelen doe je bijna nooit, als het goed is. Er zijn trouwens ook mppt’s die je uit kan zetten, dacht ik.

Op de omvormer zelf zit een drieweg schakelaar charge/off/on die ik dan op enkel charge of off kan zetten als ik weg ben bij de boot.

Verder vroeg ik me af of de MPPT niet ook direct op de busbar mag. Dat scheelt me een kabel trekken namelijk :-)

In een ander topic las ik dat je een MPPT niet mag aanzetten als de panelen aangesloten zijn. Wat ik vreemd vind, maar de meningen waren vrij stellig. Vandaar de schakelaar die ik had bedacht.

RobertWalter1 schreef :
Hoofdzekeringen kort op de pluspool van beide accu’s. En vervolgens verder telkens als de draad een kleinere diameter krijgt en de voorgaande zekering te zwaar is voor die draad.

Ah, dat klinkt logisch. Zo had ik het nog niet bekeken. De zekering beschermt de draad.
RobertWalter1 schreef :
Denk je ook aan zekeringen en aardlekschakelaar voor de walstroom en (eventueel) de AC-kant van de omvormer?

Ik heb nu twee AC zekeringen. Eentje voor de omvormer en eentje voor het AC boordnet. De AC kant van de omvormer komt op een eigen stopcontact. Daar overweeg ik een contact doos met zekering voor te gebruiken.



Het word maar 1 stopcontact gat bij de kaartentafel. De rest van stopcontacten laat ik lekker uitvallen als ik van de walstroom af ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 11:19 #1526695

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6531
Ja hoor, de MPPT mag best op de busbar. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 11:20 #1526696

procentje20 schreef :
Ik ben de boot electra aan het verversen. En ben ook even aan het kijken of alle zekeringen en cut-off schakelaars wel op de juiste manier ingeregen zijn. Mijn installatie komt ongeveer hier op neer:





Nu de vraag, waar in dit schema zal ik allemaal een zekering en of een schakelaar inbouwen.

Momenteel denk ik dit:
Schakelaar tussen zonnepaneel plus en mppt, want dan is de zonnekracht van het net
Schakelaar tussen de inverter en de huis batterij
Schakelaar tussen de huis batterij en het 12v boordnet
Schakelaar tussen de start batterij en de motor

Maar zekeringen weet ik nog niet. Het hele 12v boordnet heeft al een zekeringen kast. De motor ook. De mppt heeft een zekering in het kastje. Maar moet ik daar niet nog een eigen zekering bij zetten?

was toevallig mijn schema aan t bewerken omdat ik overstap op LifePO en een zware omvormer/lader ga installeren. Misschien helpt mijn oude schema?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 11:56 #1526700

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2117
procentje20 schreef :
In een ander topic las ik dat je een MPPT niet mag aanzetten als de panelen aangesloten zijn. Wat ik vreemd vind, maar de meningen waren vrij stellig. Vandaar de schakelaar die ik had bedacht.

Er zijn laadregelaars die zichzelf bij het opstarten instellen op 12 of 24 volt. Daar is de volgorde: Eerst aan de accu, daarna aan de panelen aansluiten van belang. Even de handleiding van jouw specifieke MPPT raadplegen dus.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 12:05 #1526701

Knoet schreef :
procentje20 schreef :
In een ander topic las ik dat je een MPPT niet mag aanzetten als de panelen aangesloten zijn. Wat ik vreemd vind, maar de meningen waren vrij stellig. Vandaar de schakelaar die ik had bedacht.

Er zijn laadregelaars die zichzelf bij het opstarten instellen op 12 of 24 volt. Daar is de volgorde: Eerst aan de accu, daarna aan de panelen aansluiten van belang. Even de handleiding van jouw specifieke MPPT raadplegen dus.

Ah, nog een nuance. De handleiding geeft aan dat de aansluit volgorde is: Batterij, dan verbruikers, dan panelen. Maar dat als ik handmatig het systeem voltage instel, het allemaal niet meer uitmaakt. Dat heb ik nu ingesteld. Dus die schakelaar is niet meer nodig.

Wel zie ik in de handleiding dat ze helemaal los gaan met zekeringen in de installatie.



In mijn huidige plan gaat de MPPT dan op een zekering in het schakelpaneel. En moet ik een losse zekering inbouwen in de plus lijn van de panelen. Want verbruikers komen niet op de MPPT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 06 dec 2023 15:11 #1526723

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4341
In principe zitten de zekeringen zo dicht mogelijk bij de stroom bron en/of bronnen die meer stroom kunnen leveren dan de kabels aankunnen

Over het algemeen zeker je dus zo dicht mogelijk bij de akku af om bij kortsluiting brand (rood gloeiende kabels) te voorkomen

De grote van de zekering onder de maximale stroom van de kabel (dikte) , tussen de zonnepanelen en mppt is een zekering niet nodig maar je kunt er wel een schakelaar tussen zetten zodat je de panelen kunt onderbreken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 07 dec 2023 22:57 #1527095

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 501
procentje20 schreef :
Knoet schreef :
procentje20 schreef :
In een ander topic las ik dat je een MPPT niet mag aanzetten als de panelen aangesloten zijn. Wat ik vreemd vind, maar de meningen waren vrij stellig. Vandaar de schakelaar die ik had bedacht.

Er zijn laadregelaars die zichzelf bij het opstarten instellen op 12 of 24 volt. Daar is de volgorde: Eerst aan de accu, daarna aan de panelen aansluiten van belang. Even de handleiding van jouw specifieke MPPT raadplegen dus.

Ah, nog een nuance. De handleiding geeft aan dat de aansluit volgorde is: Batterij, dan verbruikers, dan panelen. Maar dat als ik handmatig het systeem voltage instel, het allemaal niet meer uitmaakt. Dat heb ik nu ingesteld. Dus die schakelaar is niet meer nodig.

Wel zie ik in de handleiding dat ze helemaal los gaan met zekeringen in de installatie.



In mijn huidige plan gaat de MPPT dan op een zekering in het schakelpaneel. En moet ik een losse zekering inbouwen in de plus lijn van de panelen. Want verbruikers komen niet op de MPPT.
Let bij de zekering in de plus van de panelen ook even op of deze geschikt is voor de open klemspanning van de panelen.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 07 dec 2023 23:01 #1527096

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 501
Ik zou in dit schema nog een bmv of smart shunt toevoegen en de Rixensart vervangen voor een argo fet verdeler. De laatste houdt de accu’s echt gescheiden en zorgt voor een gelijkmatige lading.
Welke zekeringen waar kan je goed terugvinden in de voorbeeld schema’s van Victron. Zekering altijd aan de accu kant van de kabel installeren. Dan is de schade bij doorschavielen of andere schade het kleinst.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 08 dec 2023 00:30 #1527098

Zwaarte van de zekeringen baseer je op de kabeldiktes en plaats je zo dicht mogelijk bij de stroombron. Bij een kortsluiting tussen stroombron en zekering werkt de zekering niet, daarom wil je de kabel daartussen zo kort mogelijk houden om de kans op kortsluiting daartussen te minimaliseren.

Zekeringen plaats je op elke plek waar vanuit de accu naar een kleinere kabeldikte wisselt (of busbar, of intern ongezekerdd apparaat).

Gegeven de volgende installatie:
ACCU  —  150A kabel  —  busbar (max 500A)  —  50A kabel  —  autopiloot (max 40A)

In dit voorbeeld moet de autopiloot moet afgezekerd worden met 40A zekering volgens de handleiding omdat die geen interne zekering heeft.

Dan plaats je op deze plekken een zekering met de volgende waarde:
ACCU  —  [zekering 150A]  —  busbar (max 500A)  —  [zekering 40A]  —  autopiloot (max 40A)

Het bepalen van een veilige rating van een kabel is afhankelijk van de oppervlakte, locatie, met hoeveel deze gebundeld is en de initiële rating van de kabel die op de mantel staat. Zie hier voor meer informatie.

Is na het de-raten de kabel te licht voor de gewenste belasting, dan moet die vervangen worden door een dikkere kabel. Vergeet ook niet dat de min kabels de juiste dikte hebben, dus dezelfde dikte als de plus naar hetzelfde apparaat, busbar etc. Bij een gedeelde min, bijv via shunt naar min pool op de accu, en een meer gesplitste plus bijv direct op accupolen gesplitst even goed rekenen!

Voor het AC gedeelte obv 2,5mm2 bekabeling:
Walstroom   —  [16A zekeringsautomaat (optioneel)]  —  Inverter/charger —  [16A aardlek automaat]  —  AC afnemers
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 dec 2023 00:31 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 08 dec 2023 00:59 #1527099



Testvraag :)

In dit plaatje is de kabel tussen MPPT regelaar en paneel aan de paneelzijde gezekerd. Wie kan uitleggen waaróm die kabel is gezekerd (deze kabel zal véél zwaarder zijn dan het paneel kan leveren…) en waarom aan díe zijde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 08 dec 2023 01:29 #1527100

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4341
Nachtvlinder schreef :

Testvraag :)

In dit plaatje is de kabel tussen MPPT regelaar en paneel aan de paneelzijde gezekerd. Wie kan uitleggen waaróm die kabel is gezekerd (deze kabel zal véél zwaarder zijn dan het paneel kan leveren…) en waarom aan díe zijde?

ik vraag me dat ook altijd af, waarom panelen gezekerd worden
de panelen zijn een stroombron en kunnen makkelijk zonder schade kortgesloten worden
de panelen kunnen echter nooit meer leveren dan er op het plaatje vh paneel staat en de kabels worden altijd veel groter gekozen dan de panelen maximaal kunnen leveren om verliezen zoveel mogelijk te beperken

het voltage is weer laag genoeg om niet gevaarlijk te zijn (bij enkele panelen of panelen parallel)

misschien gebruiken ze de zekering om de panelen te kunnen loskoppelen van de mppt ? maar daar zou ik dan weer een schakelaar voor willen gebruiken (of de stekkers loshalen)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringen en cut-off switches. Waar moeten ze? 08 dec 2023 16:05 #1527209

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4341
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :

Testvraag :)

In dit plaatje is de kabel tussen MPPT regelaar en paneel aan de paneelzijde gezekerd. Wie kan uitleggen waaróm die kabel is gezekerd (deze kabel zal véél zwaarder zijn dan het paneel kan leveren…) en waarom aan díe zijde?

ik vraag me dat ook altijd af, waarom panelen gezekerd worden
de panelen zijn een stroombron en kunnen makkelijk zonder schade kortgesloten worden
de panelen kunnen echter nooit meer leveren dan er op het plaatje vh paneel staat en de kabels worden altijd veel groter gekozen dan de panelen maximaal kunnen leveren om verliezen zoveel mogelijk te beperken

het voltage is weer laag genoeg om niet gevaarlijk te zijn (bij enkele panelen of panelen parallel)

misschien gebruiken ze de zekering om de panelen te kunnen loskoppelen van de mppt ? maar daar zou ik dan weer een schakelaar voor willen gebruiken (of de stekkers loshalen)

uitleg gevonden waarom soms wel en soms niet een zekering tussen panelen en mppt
weer wat geleerd

explorist.life/how-to-fuse-a-s...you-may-not-need-to/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.328 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl