Nick schreef :
H700 schreef:Het type antenne is van belang, op een (hellende) zeilboot vaak een 3dB en op een motorboot vaak een 6dB. De stralingspatronen staan denk ik in je boek, anders:
www.practical-sailor.com/marin...f-transmission-range
H700, deze site legt goed uit waarom een antenne met 3dB gain beter werkt op een zeilboot dan een met 6 of 9 dB!
En Booty24: Jij formuleert de vragen beter dan ik!
Hartelijke groeten, Nick
Tjonge tjonge wat een hoop nonsens toch weer!
Het klopt dat een antenne met versterking bij helling minder effectief is. Tot daat klopt het.
Maar de getallen 3, 6, 9 dB zijn complete facebook nonsens van de 1e orde.
Een "gewone" marifoon antenne van 1 meter heeft 0 dB versterking (nul!)
Een grote marifoon antenne van 2,60 meter, ik heb ze hier in het magazijn, doet +3dB versterking. 6 en 9 dB zijn complete fantasie getallen. Als "men" spreekt over "marine" dB's weet je al dat je commercieel besodemietert wordt. Marine-dB's bestaan gewoon NIET, nada!!!
De gewone marifoon antenne is een 1/2 golf. In de techniek is het rendement van een 1/2 golf antenne genormeerd op 0dB. Dan is er nog een theoretische (niet bestaande) Isotrope antenne, puur als reken model. Die isotrope antenne heeft een versterking van -2,15 dB t.o.v. een 1/2 golf (-dipool).
We hebben dus een referentie dBd (d = dipool) en een referentie dBi (i = isotroop) met een verschil van 2,15.
Commerciële toko's doen het dan mooier lijken dan het is, dus geven ze de getallen op in dBi, die dus 2,15 hoger uitvallen dan je oorspronkelijke marifoon antenne. Die 2,15 wordt vaak gemakshalve afgerond op 3. En zo belazeren fabrikanten je met getallen omdat de klant er toch geen kloot verstand van heeft,
Helaas blijken er dus ook cursus leiders die geen snars snappen van hun leerstof.