Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boegschroef, wat zou het kunnen zijn?

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 13:17 #1541004

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Beste Experts,

Omdat ik het niet goed weet, maar wel graag wil leren de volgende situatie:

Op onze boot beschikken wij de voordelen van een side-power SE80 boegschroef.
Afgelopen jaar en het jaar ervoor hebben we een keer te maken gehad met het doorbranden van de 300A zekering. Na het vervangen van de zekering doet alles het weer. Visuele inspectie van de kabels, accu, bedieningspaneel en vrijloop van de schroeven valt niets op.

De schroef loopt gewoon soepel en heeft geen extra speling.
De boegschroef is ruim 8 jaar oud en tot op heden zijn de koolborstels nooit vervangen.

Is het mogelijk dat versleten koolborstels incidenteel te veel stroom vragen en de zekering doen doorbranden?

Hoor graag of ik in de juiste richting zit te denken of dat ik iets totaal over het hoofd zie.

Met vriendelijke groet en dank,

Pepi
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 13:26 #1541006

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1922
Als eerste zou ik alle connectoren controleren.
Overal waar verbindingen in de kabels zitten natrekken en kijken of deze nog goed vast zitten.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 14:54 #1541020

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Ik lees op www:
Side Power SE80 boegschroef 80-96 kgf 12 Volt
Side Power boegschroef Voltage: 12V
aandrijving: dubbele schroef
tunneldiam.: 185 mm
stuwkracht: 80-96 kgf
vermogen (kw): 4,4 bij 10,5V
boten van/tot: 10-15 mtr
zekering / waarde: 400 A

Side Power SE80 boegschroef 80-96 kgf 24 Volt
Side Power boegschroef Voltage: 24V
aandrijving: dubbele schroef
tunneldiam.: 185 mm
stuwkracht: 80-96 kgf
vermogen (kw): 4,4 bij 21V
boten van/tot: 10-15 mtr
zekering / waarde: 250 A

Dus ofwel zekering 400A ofwel 250A afhankelijk voltage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 15:46 #1541023

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
Ronaldl schreef :
Ik lees op www:
Side Power SE80 boegschroef 80-96 kgf 12 Volt
Side Power boegschroef Voltage: 12V
aandrijving: dubbele schroef
tunneldiam.: 185 mm
stuwkracht: 80-96 kgf
vermogen (kw): 4,4 bij 10,5V
boten van/tot: 10-15 mtr
zekering / waarde: 400 A

Side Power SE80 boegschroef 80-96 kgf 24 Volt
Side Power boegschroef Voltage: 24V
aandrijving: dubbele schroef
tunneldiam.: 185 mm
stuwkracht: 80-96 kgf
vermogen (kw): 4,4 bij 21V
boten van/tot: 10-15 mtr
zekering / waarde: 250 A

Dus ofwel zekering 400A ofwel 250A afhankelijk voltage.


Mirakels zeg! Jij weet hoe internet werkt! ;)
Het kan ook nog een houtje of object zijn in de tunnel klem tussen de schroef.
Ik heb dat eens gehad met een 100PK boegschroef, toen brak het schroefasje voorin. :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 18:44 #1541053

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8473
Ronaldl schreef :
Ik lees op www:
Side Power SE80 boegschroef 80-96 kgf 12 Volt
Side Power boegschroef Voltage: 12V
aandrijving: dubbele schroef
tunneldiam.: 185 mm
stuwkracht: 80-96 kgf
vermogen (kw): 4,4 bij 10,5V
boten van/tot: 10-15 mtr
zekering / waarde: 400 A

Side Power SE80 boegschroef 80-96 kgf 24 Volt
Side Power boegschroef Voltage: 24V
aandrijving: dubbele schroef
tunneldiam.: 185 mm
stuwkracht: 80-96 kgf
vermogen (kw): 4,4 bij 21V
boten van/tot: 10-15 mtr
zekering / waarde: 250 A

Dus ofwel zekering 400A ofwel 250A afhankelijk voltage.

In de handleiding staat hier over het volgende:



en ook:



Aangezien ook zekeringen een karakteristiek hebben, is dit echt even na te zoeken.

Bijvoorbeeld:

4donline.ihs.com/images/VipMas...-S-A0013277322-1.pdf

Als je zeker weet dat eea niet mechanisch geblokkeerd is uiteraard. :whistle:

Slecht contact in koolborstels zorgt meestal voor meer weerstand. Dat betekent minder vermogen, maar ook minder stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 18:51 #1541054

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
dank voor al jullie reacties.

Kabels heb ik allemaal visueel gecontroleerd. Kan ze idd eens natrekken en zien of er een breuk zit.
De zekering van 400A had ik ook in de handleiding gelezen. Echter bij de installatie door een expert is er toen al een zekering van 300A geplaatst terwijl 400 zou kunnen. Waarom dit ooit zo is gedaan, kan niemand meer vertellen.

Redelijk snel na het doorbronden van de zekering, ben ik in een veilige situatie ook onderwater geweest om te zien en voelen hoe alles nog liep. Daar heb ik niets kunnen ontdekken. De verschillende breekpennen, bij de schroeven in het water en binnen bij de koppeling van de motor, zijn niet gebroken.


Goed om te weten wat Joop66 schrijft dat er bij slechte koolborstels minder stroom gaat lopen en dus de zekering niet zou moeten doorbranden.

Zeer waardevol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 19:10 #1541055

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15852
Je zou de bedrading ook eens na kunnen lopen op dikte en lengte en dan de rekensom maken of de bedrading dik genoeg is om op 400A te worden afgezekerd. Een zekering beschermt de bedrading op overbelasting, zodat het niet in de fik vliegt door de hitte die ontstaat bij te hoge stromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 20:33 #1541067

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8953
"to take an amperage draw for at least 5 minutes"

Je zit toch geen 5 minuten te boegschroeven?
Laatst bewerkt: 13 feb 2024 20:33 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 13 feb 2024 20:38 #1541068

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13964
TS misschien wel, dat weet je niet
niet eens of het een zeilboot betreft...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 14 feb 2024 08:54 #1541092

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
we hebben het over een zeilboot.
En inderdaad de keren dat we de boegschroef gebruiken zijn per seizoen misschien op 2 handen te tellen en dan vermoed ik dat het niet eens boven de minuut komt.

B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 14 feb 2024 09:42 #1541102

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1443
Heb je nou een 12V of 24V accu?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 14 feb 2024 10:22 #1541106

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hi Ironman,

er staat 12V op het systeem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef, wat zou het kunnen zijn? 17 feb 2024 13:53 #1541584

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18623
koko schreef :
Je zou de bedrading ook eens na kunnen lopen op dikte en lengte en dan de rekensom maken of de bedrading dik genoeg is om op 400A te worden afgezekerd. Een zekering beschermt de bedrading op overbelasting, zodat het niet in de fik vliegt door de hitte die ontstaat bij te hoge stromen.
Zoals Koko zegt, zekeringen beschermen de bedrading, niet het apparaat (in dit geval de boegschroef). Als de monteur indertijd een 300A zekering geplaatst heeft kan dat m.i. om twee redenen zijn:
1) Hij heeft eigenlijk te dunne bedrading gebruikt waardoor 400A zekeren niet veilig was
2) Hij had toevallig geen 400A zekering bij zich maar wel 300A
In beide gevallen is er onderzoek en correctie nodig :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl