Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 01 apr 2024 19:19 #1550290

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Dit weekend met een potmeter aan de gang geweest om naar de weergegeven stuuruitslag te kijken.
De roerstand heeft 3 draden . Tussen twee draden is de weerstand vast, de andere twee veranderen met de roerstand.

Volgens Raymarine moet de vaste weerstand 5 kOhm zijn.

Roodgroen zou 5KOhm, gemeten 35 Ohm
Rood-blauw 1,5 tm 3,5 : gemeten 21
Groen Blauw 1,5 tot 3,5 gemeten 13
Wel vreemd dat deze weerstanden zoveel lijken af te wijken van de Raymarine weerstanden?
Ik had 1 potmeter bij me , en kon dus een van de 3 met een parallel weerstand beïnvloeden. De toestand werd daar anders van. Ik had aan 1 potmeter helaas niet voldoende om het systeem werkend te krijgen, volgende keer verder testen als ik nog een tweede potmeter heb. Het lijkt met een parallel weerstand over de rook blauw en groen blauwe tot een juiste weergave te kunnen komen. Met een potmeter op beide kan ik dan de roerstand ook kalibreren.
Daarnaast ook de afstand van de stuurautomaat tot draaipunt met 9 cm verminderd (20%) Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren. Over een paar weekjes het water in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 02 apr 2024 07:22 #1550361

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Deze waarden wijken inderdaad wel sterk af van wat RM gebruikt / verwacht. Een beperkte afwijking is op zich niet erg, tijdens de calibratie wordt de roeruitslag gematched met de weerstand.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 02 apr 2024 07:42 #1550370

Deze roerstandgever zal geïmplementeerd zijn als een spanningsdeler lijkt mij. De EVO stuurt (bv) 0V en 12V uit naar de potmeter en meet de feedbackspanning die terug komt via de loper. 6V zou dan ongeveer het midden zijn (bij een lineaire potmeter)...

5 kOhm vs. 35 Ohm scheelt wel heel veel; benieuwd of de EVO daarmee om kan gaan. Geeft RM nog aan of dit een lineaire potmeter of logaritmische moet zijn?
Laatst bewerkt: 02 apr 2024 07:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 02 apr 2024 08:28 #1550379

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Gewoon lineair
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 02 apr 2024 08:56 #1550384

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Nachtvlinder schreef :
Deze roerstandgever zal geïmplementeerd zijn als een spanningsdeler lijkt mij. De EVO stuurt (bv) 0V en 12V uit naar de potmeter en meet de feedbackspanning die terug komt via de loper. 6V zou dan ongeveer het midden zijn (bij een lineaire potmeter)...

5 kOhm vs. 35 Ohm scheelt wel heel veel; benieuwd of de EVO daarmee om kan gaan. Geeft RM nog aan of dit een lineaire potmeter of logaritmische moet zijn?

In technische toepassingen vrijwel altijd lineair. Logaritmische potmeters zijn vooral bedoeld als volume regelingen in audio. Onze oren werken ook logaritmisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 02 apr 2024 08:59 #1550387

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
ilCigno schreef :
aluijten schreef :
Maar eigelijk lees je overal dat het stuurgebruik beter is met roerstandaanwijzer.
Dat kan ik beamen. Rustiger stuurgedrag met kleinere uitslagen. Niet spectaculair minder, maar wel merkbaar.

Ervaring met SPX-5: vooral stuurt de AP de actuator veel doelgerichter aan. Het tikkie erbij tikkie terug regelen is er echt uit. Dat geeft veel rustiger gedrag. Een echt lineaire regelaar (PCnuatic doet dat volgens mij) zou nog wat prettiger zijn. En vooral eerder ingrijpen met kleine aanpassingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 03 apr 2024 06:47 #1550531

Zeilprutser schreef :
Hier staat uitgelegd hoe het werkt: www.vermontficks.org/northernlight/rudder_sensor.html

Het is een spanningsdeler met 5Volt reference voltage dus de waarde van de potentiometer doet er niet echt toe.
Maar Raymarine gebruikt door hun waardeloze ontwerp en beperkte software alleen de range tussen 2 en 3 volt, vandaar dat de extra weerstanden/potmeters om in de gewenste range te komen nodig zijn.
Maar ik verwacht helemaal niet dat dit helpt, de EV100 zou zelflerend zijn als hij een bepaalde draaisnelheid zou willen zou hij moeten leren dat hij meer roer moet geven en door de roerstand weet hij dat dat kan.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 03 apr 2024 06:57 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 24 sept 2024 15:23 #1586965

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Afgelopen week een raymarine roestandgever gemonteerd en wat een verschil, overstag gaat nu goed.
zoals gemeten bij de pcnautic zijn de weerstanden daar niet kloppend voor imput voor roerstand voor de EVO-100.
Nu testen met de 200 mijls, maar het lijkt veelbelovend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 29 sept 2024 19:37 #1588122

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Met de 200 mijls maar een keer kritisch geweest met de overstag, ondanks het heftige weer. Een serieuze stap in de goeder richting.
Wel heb ik ook de arm met 20% verkleind om zo ook een snellere draaiing te realiseren.
Laatst bewerkt: 29 sept 2024 19:38 door aluijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl