Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 18:42 #1547837

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Ik heb een EVO 100 op mijn one-off De ridder 36 en wil zaken als overstaptijd beïnvloeden.
Ik krijg met zwaar weer op de auto pilot de boot niet snel genoeg overstag met golfslag W6-76 lagerwal IJsselmeer . Regelmatig kom ik dan niet door door de wind
Ik heb een EVO-100 met PC nautiek tiller met roerstand.
mogelijke settings en invloed:
Hard over hard tijd: is hoger getal nu meer roeruitslag of minder?
Type boot, als je een trage boot kiest, stuurt hij dan meer?
Daarnaast natuurlijk met toer vs performance gespeeld,
maar ik krijg de reactie voor overstag op golven niet snel genoeg.
Is er ook een soort van expert mode waarin je gain/overstagtijd en gewoon zou kunnen aangeven?
Is er een uitleg van de invloed van instellingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 19:32 #1547845

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
Wat ik begrijp is de EVO-100 redelijk dichtgetimmerd, kwa opties.

SPX5 ervaring zegt dat een roerstandsensor echt zorgt voor een flink strakker sturende AP. Ik kan me dat ook voorstellen voor de EVO.

raymarine.app.box.com/s/j9uaqm...cp/folder/1787035935

Section 4 van de manual zegt wat over het instellen er van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 19:48 #1547848

Enige dat je in kunt stellen is het Response Level. “Performance” is de meest agressieve instelling.

Hard-over-time is geen tuning parameter maar moet je instellen om de AP te vertellen na hoeveel s. volledig stuursignaal je drive vast zou lopen. Dit is het aantal s. dat benodigd is om de helmstok van boord tot boord te laten bewegen wanneer je AP met volle snelheid uitstuurt. Bij een roerstandgever is dat niet nodig, omdat de EVO dan wéét wanneer de helmstok aan boord ligt (en dit niet hoeft te schatten).

Als je de boot met de hand door golven en wind stuurt, dan doe je dat in een golfdal waarschijnlijk. Je AP doet dat pas wanneer jij op een knopje drukt. Moment goed timen denk ik. Maar desondanks: hoeveel en hoe snel roer geef je zelf dan?

staticcdn.watski.com/files/evo...nd-p70r-en-11pvc.pdf

Mosterd na de maaltijd, maar bij mijn eerdere Simrad AP kon ik heel veel instellen, met de PC-Nautic nog méér; heb daar een profiel aangemaakt voor dit soort omstandihgeden (al is 7bft a.d.w aan lagerwal wel een erg grote uitdaging, denk ik…)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 19:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 19:54 #1547849

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
de PC nautic tiller die ik gebruik heeft toestand sensor ingebouwd die naar de EVO terugkoppelt , maar ik merk niet echt verschil
En ook met de performance setting is hij nog ruim te traag. Hij pakt gewoon teveel golven voor ze in de wind ligt Ik lig dan soms al stil en ga deinzen en kom gewoon niet door de wind. Nogal irritant als je wedstrijd vaart..

Met de hand lagerwal IJsselmeer stuur ik op hand significant sneller dan de Tillerdrive dat doet.Ik denk dat de Evo >15 sec zit waar je dat manueel met dat soort golven op ca 8 sec houdt.
Bij een NKE kan je de overstagtijd gewoon instellen.
maar Trage boot vs snelle boot, wat betekent dat voor de snelheid va sturen?
Is er geen expert modus te inlocken of zo met gewoon gain setting etc.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 20:07 door aluijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 19:59 #1547850

Is die daadwerkelijk aangesloten? Dan hoef je hard-over-time niet in te stellen (kán niet eens, als het slim gebouwd is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 19:59 #1547851

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Een EVO100 is normaal gesproken ook wel behoorlijk onderbemeten voor een 36-voeter. Ik weet niet wat de specs zijn van de PC nautic drive, maar ook daarvoor lijkt het me een zware klus. Onder normale rustige omstandigheden kan iedere stuurautomaat sturen, maar bij harde wind en/of hogere golven heb je een stevige drive en zeker een roerstandgever nodig voor een dergelijke maat boot.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 20:01 #1547852

Arnoud heeft een goed gebalanceerde, licht sturende boot!

De vraag is denk ik of de drive voldoende kracht heeft om daarbij snel te reageren (danwel trager dan bij lichtweer stuurt vanwege grote weerstand), of dat de software niet slim genoeg is (te laat of niet snel genoeg reageert).

Wat ik op een eerdere boot gedaan heb (had zeer krachtige Octopus drive…) is deze dichterbij (dan het boekje zei…) bij het draaipunt laten aangrijpen: deze drive kon dat aan; leverde een hard-over-time van net geen 8 s. op. En dat is nog steeds minder snel dan je zelf soms aan de helmstok trekt/duwt.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 20:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 20:08 #1547857

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Ongetwijfeld, maar je AP moet ook goed blijven sturen in omstandigheden waarbij het even niet gebalanceerd is: weggezet door stijle golven aan lagerwal, te hoge zeildruk bij een overkomend frontje, sterke dwarsstroom etc.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 20:09 #1547858

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Mijn nieuwe roer stuurt zeer licht (Modus Marine bedankt!) en de AP heeft geen enkele moeite de kracht te leveren, Met mijn oude roer had de AP er wel meer moeite mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 20:16 #1547860

Ik krijg bij het lezen van de linkjes een gevoel dat ik bij veel Apple producten krijg: er zit veel (onzichtbare) slimmigheid in en het is voor de gemiddelde gebruiker met gemiddelde doelen erg makkelijk gemaakt, maar als je iets onder de motorkap wilt beïnvloeden dan is dat niet mogelijk of afgeschermd.

Helpt jou niet nu; als je naar de verschillen tussen “leisure” en “performance” kijkt; zie je dan wel verbetering? Beweegt de helmstok sneller en/of meer, met grotere uitslag?

Hoever grijpt de drive voor de roerkoning aan nu? Kun je daar mee experimenteren (tijdelijk met slangklem, bindsel oid)? Risico is dan wel dat je drive z’n snelheid niet meer haalt omdat ie overbelast wordt…
Laatst bewerkt: 20 mrt 2024 20:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 20:48 #1547865

Je tillerpilot is sterk genoeg, maar ik vrees dat je hard over to hard over time te langzaam is om snel genoeg door de wind te sturen.
Hoe groot is uberhaupt je uitslag bij vol sturen met de tillerpilot, kan die even ver sturen als zonder de tillerpilot?

Als t nu niet met de pilot lukt kun je altijd nog even 5 graden afvallen, grootzeil aan, uit het roer lopen, tijdens het uit het roer lopen op tack klikken en door. :whistle: :whistle:
Als t niet gaat zoals t moet, moet t maar zoals t gaat toch? :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 21:29 #1547870

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2330
Ik herken de vraag van TS heel sterk en heb dus met een 31-voeter dezelfde vragen en ervaringen. Ik heb ook de PCnautic drive met aangesloten roerstandgever en vraag me ook af welke waarde ik in moet vullen bij de hard-over-time. Ik merk ook weinig verschil met de originele Raymarine tiller.
Waar ik me ook heel erg aan stoor is bij een voordewindse koers bij harde wind. Dan is hij altijd te traag met reageren, waardoor ik dan of met de hand, of met veel te weinig zeil moet gaan varen.
Met traag reageren bedoel ik dat hij de motor ook echt langzaam aanstuurt terwijl ik weet dat hij veel sneller kan. In sommige situaties doet hij dat ook, maar ik kan niet beïnvloeden wanneer hij dat zou moeten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 20 mrt 2024 23:00 #1547888

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
ilCigno schreef :
... sterke dwarsstroom etc.

Dat maakt helaas niets uit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 04:34 #1547895

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2575
La Mavare schreef :
ilCigno schreef :
... sterke dwarsstroom etc.

Dat maakt helaas niets uit.
Omdat.....?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 06:44 #1547903

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6775
Overstag in zware omstandigheden aan lagerwal dan gaat heel snel de vaart uit het schip. En loop je geen vaart, dan doet je roer ook niets meer.
Stuur je op de hand dan zal je in die omstandigheden snel en veel roer geven. Grote kans dat je drive te langzaam is om dit automatisch te doen. Daar helpt verder geen enkele instelling aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 07:05 #1547906

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8232
XanderB schreef :
Ik herken de vraag van TS heel sterk en heb dus met een 31-voeter dezelfde vragen en ervaringen. Ik heb ook de PCnautic drive met aangesloten roerstandgever en vraag me ook af welke waarde ik in moet vullen bij de hard-over-time. Ik merk ook weinig verschil met de originele Raymarine tiller.
Waar ik me ook heel erg aan stoor is bij een voordewindse koers bij harde wind. Dan is hij altijd te traag met reageren, waardoor ik dan of met de hand, of met veel te weinig zeil moet gaan varen.
Met traag reageren bedoel ik dat hij de motor ook echt langzaam aanstuurt terwijl ik weet dat hij veel sneller kan. In sommige situaties doet hij dat ook, maar ik kan niet beïnvloeden wanneer hij dat zou moeten doen.

Dat is irritant. Een trage actuator zorgt dat de bandbreedte van de hele regelkring onderuit gaat, en daarmee de PID parameters die nog stabiel werken. En daarmee de nauwkeurigheid.

Wat dat betreft presteert de Pelagic drive net wat minder dan de originele RM. Maar dat scheelt niet genoeg om de overige voordelen teniet te doen, denk ik.





Maar, wat ik merkwaardig vind: als je de roerstand sensor aangesloten hebt, dat je überhaupt de mogelijkheid hebt om de hardovertime in te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 07:53 #1547923

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
De Evo kan zeker sneller reageren, dat herken ik ook, maar hij stuurt heel langzaam de wind in. Het zit echt in het algoritme.
En ja daar omheen werken zoals Accelerate ook doet is wat je dan gaat doen, maar het kan absoluut beter.
De stuurautomaat. weet wanneer je overstag gaat (1 en 10 knop tegelijk) en kan prima een aparte functie aansturen met een andere parametrering.
De langzame reactie is op zich ook wel een vaker gehoord probleem van de Raymarine stuurautomaten. Op pogo' s etc gebruiken e een evt voor aan de wind. en een NKE lid voor reachen. Want idd ook ruime wind is een Raymarine niet aggessief genoeg in de aansturing.

De arm verkorten is inderdaad wel iets dat zal helpen. Een klein stukje kan we de huidige positionering in de boot. Of dat genoeg is... Anders kan ik weer gaten gaan boren, of toch maar direct naar onderdeks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 08:18 #1547929

De roeruitslag is al genoemd, is die even groot met de automaat erop als zonder?
Bij mij (Type 1 onderdeks) is met automaat erop de uitslag minder dan 30 graden, en zonder automaat rond de 45 graden. De slag van de Type1 is te kort, eigenlijk.
Dat is nogal een verschil, zeker als je bedenkt dat de uitslag feitelijk veel minder is als de boot eenmaal draait. Het gaat om de uitslag tov de cirkel die de kont van de boot maakt, niet die tov de hartlijn.

Bij de Type1 is de hard-over time 11 seconden.
Dat is van ene naar andere volledige uitslag.
Bij een snelle overstag wordt de 90 graden-draai op de hand gemaakt in 5 a 6 seconden.
Dat komt in de buurt bij de helft van de 11 seconden van de Type1, maar die 6 seconden is wel met niet-aangesloten Type1 (los van het kwadrant) en dus grotere roeruitslag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 09:12 #1547942

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Mi is uitslag niet het probleem, bij mij is die max 30? en met de automaat ca 20 gr.
Maar voordat hij die uitslag haalt........
Volgens mij wil je nooit een uitslag van 30Gr of meer, dat is een plank dwars zetten onder je boot. Niet zinvolt, niet nodig, niet snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 09:20 #1547945

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16813
Zo'n automatische overstag zie ik een beetje als een luxe feature wat het zeker solo niet zou moeten zijn.

Mijn indruk: overstag moet normaal gesproken niet te abrupt dus stuurt ie een beetje gemiddeld zonder correcties van de omstandigheden. Bij klotsers moet het anders maar daar zijn ze niet op afgericht. Het is geen feature die je kunt tunen maar iets wat altijd hetzelfde doet.
Korter monteren zou dan moeten helpen mits voldoende power.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 09:20 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 09:32 #1547948

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Mijn boot gaat vrij zwaar overstag. Ik licht de stuurautomaat even van de helmstok en ga dan overstag. Op lange rakken geen probleem en op korte rakken stuur ik toch al met de hand. Vaar meestal solo.
West 6 of 7 en een krappe lagerwal neem ik het risico meestal niet en gijp en loef op over de nieuwe boeg. Zelden nodig want die situatie zie je ruim van tevoren aankomen en dan ga ik op tijd overstag. Mislukt het, dan heb ik nog weer een tweede kans.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 09:35 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 09:43 #1547949

De uitslag moet je bekijken tov de Rate of Turn van de boot.
Als je een cirkel met een diameter van 2 bootlengtes vaart (en dat doe je met een snelle overstag, maar dan slechts een kwart cirkel) en de boot draait om zijn midden (de kiel) dan is de afstand van draaipunt tot roerblad ca een halve boot, zeg 5 meter. Vaak zal de cirkel nog kleiner zijn.

Om die cirkel te blijven draaien is een roeruitslag van ca 30 graden nodig, dan blijf je op die cirkel. De roeruitslag tov de draai is dan vrijwel 0 graden. De bocht wordt niet kleiner en niet groter. De weerstand van het roer is klein, dat staat in de aanstroomrichting van het water.

De Rate of Turn kan erg groot worden. Hier een plaatje van een tack bij de Oktoberraces 2022 (was je bij! ;-) )

X as seconden
Y as RoT, graden per seconde
Zwarte cijfers de hoeveelheid graden reeds gedraaid.
Op het moment van de grootste RoT is dat 12 graden per seconde. Dat is in 1 minuut twee volledige rondjes!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 mrt 2024 09:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:14 #1547953

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Je kan ook de overstag hoek vergroten. Bij veel wind zet ik de hoek om af te leggen op 100_110gr in 9_11sec. Zodra de boot weer goed vaart maakt laat ik de ap weer hoger sturen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:15 #1547954

aluijten schreef :
Mi is uitslag niet het probleem, bij mij is die max 30? en met de automaat ca 20 gr.
Maar voordat hij die uitslag haalt........
Volgens mij wil je nooit een uitslag van 30Gr of meer, dat is een plank dwars zetten onder je boot. Niet zinvolt, niet nodig, niet snel.

De uitslag is juist het probleem. Kleinere uitslag betekent een kleinere draaisnelheid. De draaisnelheid neemt ook nog eens af tijdens je overstag omdat je bootsnelheid afneemt (en nog meer met flinke golven). Dit versterkt elkaar want door de lagere draaisnelheid duurt de overstag langer en is er meer tijd om bootsnelheid te verliezen etc. etc.

Met een grotere uitslag heb je een hogere draaisnelheid en dus een grotere bootsnelheid op het moment dat je precies recht in de golven/wind ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EVO-100 settings:met W6-7 lagerwal overstag 21 mrt 2024 10:20 #1547955

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 624
Mi is het is niet het primaire probleem omdat hij pas na ca 6? sec op de maximale uitslag.zit (gaat lang niet vol gas sturen , dus hij haalt lang zijn potentieel niet. Misschien dat het dan nog niet genoeg is, maar het moet aanzienlijk beter kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl