Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: accustatus meter

accustatus meter 11 juli 2005 18:41 #6042

Ik wil graag de status van m'n accu weten. Ik heb een "accustatus" meter gehaald die moest 43,- kosten! Nogal veel geld vind ik. Is dit de beste oplossing of is er nog een andere goedkopere oplossing (k kan t altijd terugbrengen!)?

Eventueel zat ik er nog aan te denken om er een ander schakelpaneel bij te zetten 1 met zo'n accustatus meter (3 schakelaars, 1 sigarettenplug en statusmeter)
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 12 juli 2005 07:26 #6045

en hoe bevallen die meters geintegreerd in zo'n schakelpaneel?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 12 juli 2005 08:10 #6047

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
het is echter wel zo goed voor je accu om hem pas op te laden als ie leeg is anders gaat de accu minder lang mee

Oei, dit is heel gevaarlijk wat je nu zegt en sterk afhankelijk van de soort accu, een gewone accu kan na een paar x geheel ontladen te zijn ook geheel kaduk zijn en mag maar 80 % ontladen, deep cycle of gelaccu's kunnen beter tegen geheel ontladen, waarbij de deep cycle noig steeds maar 50 % mag ontladen en de gel wat meer.
Steeds geheel ontladen is bij gewone accu's slecht voor de levensduur, regelmatig aan de druppellader of een zonnepaneel erbij is beter voor de accu, waarschijnlijk dacht je aan telefoon of boor accu's, daarbij is geheel ontladen wel beter.

hier is veel info over accu's en overige electronica aan boord te vinden.

Groet,


Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 12 juli 2005 08:22 #6048

Ik heb zo'n deep cycle accu en je moet de accu vol houden zoals jouzers schrijft.

Ik ga een koelboxje aan mijn accu aansluiten en als ik een dag/nacht voor anker lig wil ik graag weten of ik hem nog aan kan zetten of dat ik mijn accu moet sparen.

Ik ben nu aan het kijken voor een 2e hands voltmeter makkelijkste en goedkoopste oplossing

Weet iemand toevallig wat ongeveer de laadcapaciteit van een buitenboordmotor is (yamaha 8pk 2 takt). Is het de moeite om deze aan te sluiten en (alleen) als noodvoorziening te gebruiken om de accu op te laden (ik heb alles al yamaha lader etc).
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 12 juli 2005 12:02 #6049

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een koelbox vreet veel stroom, als je van 6 ampere uitgaat zal je hem theoretisch 10 uur aan kunnen zetten op en 60 ah accu, maar zoals eerder omschreven kan je deze beter niet meer als 50 % ontladen waarbij je dus op 5 uur zit, in de praktijk zal je met verlies en overige apparatuur nog lager zitten en veel goedkope koelboxen verbruiken nog meer.
Ik gebruik de koelbox alleen in de haven aan de walstroom of tijdens het varen op de inboardmotor maar als de koelbox een nacht aangestaan heeft heb ik aan het eind van de volgende zeildag nog steeds een ijskoud biertje.

De laadcapaciteit van een bbm met 8 pk is niet bijzonder veel, je kan van zo'n 3 a 4 ampére uitgaan en deze zal het verbruik van de koelbox niet compenseren en de accu ook niet snel opladen maar het scheelt altijd iets.
Bij deze yamaha zit er als het goed is een rood draadje bij een soort koelelementje met kabelschoen (vrouwtje) en de massa kan je van het motorblok halen, ik had hem vroeger op de bout van het koelelementje gedaan.


Succes en de groeten,

Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 12 juli 2005 15:58 #6051

Er zit al een kabel (alleen vernieuwen dus) aan mijn buitenboordmotor de vorige eigenaar heeft het op die manier gedaan. Dit is voor mij alleen een backup niet voor het draaien van de koelbox. Als ik een keer tijd heb knutsel ik dat wel in elkaar. Ik heb die motor ook nauwelijks aan over 2 weken van het ijsselmeer naar zeeland dus dan moet ie wel even werken

Ik heb een accu van 100ah en als je inderdaad aan de walstroom ligt en m af en toe overdag aanzet als je geen stroom hebt vreet de koelbox niet zoveel stroom. Ik ga denk ik wel een koelbox kopen met een compressor dus met een iets gunstiger verbruik.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 13 juli 2005 10:05 #6059

Hoe t het precies allemaal werkt weet ik niet precies. Ik weet alleen dat er een lader van yamaha op zit die speciaal is bedoeld voor het opladen van de accu m.b.v. de buitenboordmotor. Ik heb deze installatie ook nog nooit gebruikt maar wil m wel werkend krijgen dus ik zal van het weekend even kijken en eventuele nadere info verschaffen. Volgens mij ben je een heel eind als je die lader hebt ik zal ook naar het type nr kijken.

De enige reden dat ik het wil gebruiken is dat ik er niets extra's voor hoef te kopen (alleen nwe kabel). Het heeft weinig meerwaarde aangezien je de motor zeer weinig aan hebt.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 13 juli 2005 19:20 #6061

Het laden van een accu via de buitenboordmotor levert vaak niet veel op, je gebruikt tenslotte de buitenboordmotor zo weinig mogelijk op een Waarschip.
Maar het helpt natuurlijk altijd wat.

Wij overwegen dit jaar een klein zonnepaneeltje(www.icpsolar.com/ssfamille.php3?id_rubrique=11) aan te schaffen voor het bij bijladen van de accu onder het varen.

groet,

Johan

www.muzefalk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 13 juli 2005 19:32 #6062

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wij overwegen dit jaar een klein zonnepaneeltje(www.icpsolar.com/ssfamille.php3?id_rubrique=11) aan te schaffen voor het bij bijladen van de accu onder het varen.

groet,

Johan

www.muzefalk.nl

Die powerflex heb ik in de 5 watt uitvoering maar verwacht daar ook niet al te veel van, deze laad nog geen halve ampére per uur bij en dan doet hij 200 uur over een accu van 100 ampére, deze is meer bedoeld om door de weeks de accu weer vol te laden of op peil te houden.
Voor echt rendement zal je naar de 20 of 40 watt versie moeten gaan maar dan schiet de prijs ook de lucht in :wink:

Offtopic: leuk dat er zo door iedereen meegedacht wordt in dit topic, electra blijft een interessant onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 14 juli 2005 08:01 #6064

Ik heb doordeweeks een dektent over mijn bootje dus dan heb je echt alleen het profijt als je op vakantie ben en dus langere tijd kan opladen. Maar zoals Jouzers zegt moet je wel heel diep in de buidel tasten om er over een kortere tijd er wat aan hebben.

"Overlaad" het zonnepaneel dat niet je accu of hebben jullie er een lader tussen die overschakelt op druppelladen?

Unisolar flexibel paneel 12v/5w € 125.00
Unisolar felxibel paneel 12v/10.3w € 195.00
Unisolar flexibel paneel 12v/32w € 395.00

Valt trouwens wel tegen de stroomvoorziening totaal herzien. Ik knipte een draad door om er een hoofdschakelaar tussen te zetten, was de draad zwart van binnen. Even op schuren en het ging wel weer maar dat is niet echt positief. Dus besloten alles te herzien en de vorige eigenaar was zo handig geweest een zelf geknutselde schakelkast onder de kajuit opening te plaatsen ook niet echt verstandig. Maar ik hoop na het weekend klaar te zijn.
-nw schakelkastje gemaakt
-alle draden vernieuwd ook de kabel in de mast
-ankerlicht + stoomlicht + heklicht + 2 kleurenlicht geinstalleerd
-radio
-voltmeter + amperemeter
-diverse andere aansluitingen voor oa koelbox

flink bezig geweest maar nu moet ik toch storingsvrij op vakantie kunnen!
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 14 juli 2005 15:30 #6068

Wij hebben vorig jaar ons waarschip 570 voorzien van een elektrische installatie. de vorige installatie was niet betrouwbaar meer.

onze installatie bestaat nu uit

- Deplhi Freedom 105 ampere accu
- schakelpaneeltje met 12 volt aansluiting
- hoofdschakelaar
- navigatie licht
- kajuitverlichting
- Mastervolt IVO 12/10 Acculader (druppellader)
- Walsstroom aansluiting
- camping koelbox (4 ampere per uur)

GSM, GPS, Apple IPOD, speakers t.b.v Ipod en HP Ipaq laden wij via 12 volt aansluiting op of via onze isun (www.icpsolar.com/ssfamille.php3?id_rubrique=14).

Met de huidige Accu kunnen wij ongeveer 2 dagen zonder walstroom.
Wij hopen echter met de aanschaf van een zonnepaneeltje deze tijd wat te kunnen veruimen.
echter beseffen wij ook dat een zonnepaneel van 5 watt ongeveer 0.5 ampère per uur oplevert. het zonnepaneeltje dat wij op het oog hebben is beveiligd tegen overladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: accustatus meter 13 aug 2005 10:46 #6180

Over het laden van accu's heb ik een tijdje geleden een inventarisatie gemaakt van de mogelijkheden, misschien heb je er wat aan:

1) 'Normale' lood en aanverwante betaalbare accu's zijn niet gemaakt om diep te ontladen, houd ze zo vol mogelijk, niet onder 80% anders ontstaat er een isolatielaag tussen de loodplaten wat hem langzaam ontbruikbaar maakt. Dat ontlaad-verhaal geldt voor Nikkel-Cadmium batterijen, niet voor accu's. Voor aan boord kun je overwegen om een 'licht-accu' te kopen, die zijn beter afgestemd op het gebruik aan boord, maar ook duidelijk duurder. De levensduur bij verantwoord gebruik is iets langer dan dat van een conventionele accu.

2) Ik had vroeger een goedkoop ladertje (30 euri), die doet er heel lang over om je accu een beetje op pijl te krijgen, vol wordt hij nooit. In de vakantie ben je dan genoodzaakt 1 of 2 hele dagen aan de 220 te liggen om je accu 'vol' te krijgen, in de praktijk ben ik na een nachtje alweer weg, resultaat: na de vakantie zijn één of meer cellen van de accu stuk.

3) Een goeie lader (3-fase of UIU) pompt je accu in een paar uur nokvol, kost een paar centen maar je accu gaat er veel langer van mee en je kunt na een nachtje aan de 220 weer verder. Als je accu vol is gaat hij over op druppelladen, die kun je dus ook permanent aan de 220 laten zitten, dat maakt een vaste 220 walaansluiting in de thuishaven interessant.

4) Een zonnepaneel is een mooie manier van accu laden, voor een 80Ah accu heb je aan 10-14 W genoeg als hij de hele week kan laden en je alleen in de weekends vaart. Een zonnepaneel heeft niet zozeer directe zon nodig, wel licht, een dekzeil er overheen is natuurlijk funest voor je rendement. Bij intensief gebruik van je accu levert je paneel niet genoeg, in vakanties zul je dus af en toe met normale lader moeten bijladen. Die panelen worden geleverd met een spanningsregelaar. De meeste van die regelaars hebben ook een beveiliging die bepaalde apparaten uitschakelen als je accu gevaarlijk leeg raakt. Fijne optie voor een koelbox.

5) Houd er rekening mee dat je vanaf je buitenboord motor niet veel meer dan 30W bijlaadt. De eerder gegeven getallen komen daarmee overeen. Dit is ongeveer gelijk aan de navigatieverlichting op de motor. Hoe voller de accu hoe minder hij laadt, met je motor krijg je dus ook je accu niet helemaal vol. Er moet een spanningsregelaar tussen de motor en je accu. Meestal zijn die motormerk specifiek, als een ander merk goedkoper is moet je even naar de specificaties kijken. Als die vergelijkbaar zijn zou ik kiezen voor het goedkoopste alternatief, maar niet zelf knutselen. Een spanningsregelaar zorgt ervoor dat de varierende wisselstroom laadspanning van de motor wordt omgezet een constante gelijkstroom laadspanning. De spanningsregelaar is een electronisch componentje dat de prijs bepaalt, er zit ook een gelijkrichter in. Meestal zijn het waterdicht ingegoten blokjes. Let er op dat je je regelmaar molt als je hem wel op de motor en niet op een accu/afnemer aansluit.

6) Sommige koelboxen kunnen behalve op stroom (12/220V) ook op campinggas draaien, als je al kookt op gas zou ik dat overwegen!

Dat zijn zo wat overwegingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl