Saeftinghe schreef :
De paneelspanning is véél te laag om het laden te starten.
Één paneel zou, bij voldoende licht 22V behoren te leveren.
paneel spanning zo hoog als mogelijk wat de regelaar als ingaande spanning kan hebben geeft het beste resultaat.
Panelen parallel geeft nooit meer SPANNING dan één paneel! Het laden start dan veel later dan met panelen in serie.
DAAR zit de winst.
Met weinig licht is er in serie véél eerder laden dan parallel.
Het eerder (en langer) laden geeft duidelijk meer stroom dan parallel.
De paneelspanning moet zo hoog mogelijk zijn!
In mijn ervaring is 4 (60Wp) paneeltjes in serie op een 100/20 regelaar de meest efficiente combinatie, 80 tot 90 Volt spanning op de 100 Volt ingang,langer in de avond (wanneer dit nodig zou zijn)
De accu is vroeg vol, panelen leveren direct aan verbruikers, aan ´t eind van de dag is de accu dus ook nog vol en zal minder in spanning zakken gedurende de nacht Wat weer goed is voor de levensduur van de accu.
Bij vele schepen deze combinatie geplaatst, alleen tevreden klanten
Dat kleine beetje dat parallel beter laadt dan serie gaat alleen op wanneer parallel totaal zonder schaduw is, en goed gerichtte panelen.
De tijd dat serie langer laadt geeft veel meer stroom de accu in.
Ik heb ALLE mogelijk schakelingen uitgeprobeerd. met de resultaten in een statistiekje bijgehouden Serie geeft duidelijk het beste rendement.
Ik heb die testjes ook gezien bij sterke zon, waarbij parallel ietsje meer gaf bij goed met de hand richten en volgen. Is er altijd sterke zon?
Kun je dat en doe je dat aan boord?
Ja, op de MED was dat wel zo. Hier in NL is het wat anders natuurlijk. Ik ga het eens in de gaten houden. Het is natuurlijk een kleine moeite om de drie paneeltjes in serie te zetten. Dan zou ik op 60volt komen. Ik weet even uit mijn hoofd niet of mijn MPPT Victron dat aan kan.