Een m10 bout heeft al snel een contactoppervlak van 100 mm2. Om daar dan een 2,5 mm2 draad aan te sluiten?
Op die 80A zekering komt dus de "accukabel" en die zijn in mijn beleving eerder 50 mm2 per definitie.
Door de eerste kabel (de accukabel) lopen ALLE stromen misschien wel tegelijkertijd, wie weet.
Zowel de koelkast aan, AP heftig roerende, marifoon zendend, alle mobieltjes aan de lader, koffie loopt.....
Bereken dus alle stromen bij elkaar, dan weet je de max stroom uit de accu, en dan dus ook de minimale draaddikte.
Maar dan weet je nog niks over het vermogensverlies door weerstand in de kabels.
Bereken voor elke draad naar een eindverbruiker aan de hand van de grootte van de stroom, het geaccepteerde verlies en de totale kabellengte (van accu naar verbruiker en terug naar accu!) de benodigde draaddikte voor die verbruiker.
Daar waar meerdere verbruikers door 1 kabel van stroom worden voorzien (bijvoorbeeld vóór het paneel), tel je al die individuele kabeldiameters op. Dat is dan de theoretische kabeldikte van die ene kabel).
Zo krijg je netjes inzicht in de boomstructuur van enkele takjes (naar de eindverbruiker) naar de stam (de accukabel).
Nu pas ga je je zorgen maken over de zekeringen.
Je weet nu per kabel de dikte. Pas daarop de zekering aan. Zorg ervoor dat de zekering een lagere waarde heeft dan de kabel max. aankan. Je zal zien dat deze waarde altijd hoger is dan de totale stroom die door die kabel loopt (door die verlies-rekening)
Overal daar waar een dunnere kabel aftakt van een dikkere kabel moet opnieuw een zekering.
Houdt ook rekening met de 'interrupt-rating' van de zekering. Hoe dichter bij de accu, hoe belangrijker.
Nu pas ga je nadenken over de 'gelijktijdigheidsfactor" als je dat al zou willen.
Waarom zou je dat willen?
Nou misschien om geld te besparen (dunnere kabels zijn goedkoper) of om gewicht te besparen.
Een andere reden weet ik niet te verzinnen.
Het gaat niet veel helpen, in die zin dat ik vermoed dat juist bij de zware gebruikers je niet op voorhand kan uitsluiten dat ze toch een keer gelijktijdig aanstaan.
Daar de zekeringwaarde niet verandert, is de ruimte tot besparen sowieso beperkt.