Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verschil was en tws bij stilliggen b&g

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 06:49 #1559009

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Er zit een behoorlijk verschil tussen die 2. Ook in de windrichting trouwens. Is dat op te lossen?
Bijlagen:
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 06:54 #1559011

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Probeer het eens met je GPS(en) uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 07:04 #1559013

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Dat mag niet baten.
Bijlagen:
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 08:13 #1559025

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 961
Ik kan de schermpjes net niet lezen. (Resolutie foto te laag?) Wat staat er precies op?
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 10:28 #1559057

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Meten is weten.
Maar, wat meet je eigenlijk?
AWS: aantal omwentelingen schoepjes per seconde.
Het signaal ziet er erg wiebelig uit, wordt dus gefilterd ergens tot een smooth signaal. En er is een vertaling van aantal omwentelingen naar snelheid. Is dat lineair of niet?
AWA: hoekmeting van een draaiend geval. Ook hier wiebeligheid en filtering. En nullen (wat is recht van voren?)

Er zit dus een hoop hocus pocus in de data.

Dan de bootsnelheid en koers.
Waarachijnlijk zijn dat berekende waarden uit verschillende in tijd verschoven gps posities. Of dst is een combi van log (draaischoepjes) en kompas.
Die gps posities kennen ruis en onnauwkeurigheid. Ook hier speelt filtering een rol om tot een zekere stabiele waarde reeks te komen.

En dan wordt heftig gerekend aan de combi van AWS, AWA, SOG en COG.
Al die filtering en calculaties gaan met algoritmen die alleen de B&G programmeur kent.
Vast en zeker zitten daar "voortschrijdende gemiddelden" tussen en " negeer kleine variaties die ruis kunnen zijn".

Stilliggend is de ruis van de gps groot ten opzichte van de te berekenen waarde , met als gevolg dat de ruis genegeerd wordt in het algoritme waardoor het voortschrijdend gemiddelde niet veranderd wordt.
Dus de AWA verandert wel, maar de berekende TWA niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 17:31 #1559141

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
DeBommel schreef :
Ik kan de schermpjes net niet lezen. (Resolutie foto te laag?) Wat staat er precies op?
Het middelste scherm heeft aan dat de gps uit staat(beide) tussen app windspeed en true zit een halve knoop verschil. De beide richtingen scheelt soms ook enkele graden.
Snelheid haalt ie van t log neem ik aan dus daar valt weinig te berekenen als ik stil lig.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 17:35 #1559143

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6288
HenkT schreef :
Snelheid haalt ie van t log neem ik aan dus daar valt weinig te berekenen als ik stil lig.

Tenzij het log door enig beweging van het water toch draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 17:39 #1559144

Voor de berekening van TWS en TWA vanuit de (wel direct gemeten) AWS en AWA wordt allen de bootsnelheid (STW gemeten door het log) gebruikt. Het enige dat ik mij kan bedenken is een verschillend ingestelde demping, waardoor een van beide achter loopt.

GPS SOG wordt gebruikt om de geowind (TWD) te berekenen; daarvoor is ook de heading nodig. Daar gaat TS’ vraag echter niet over.
Laatst bewerkt: 12 mei 2024 17:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 18:14 #1559159

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
Ik gok dat het antwoord nog veel eenvoudiger is.

Voor AWS gebruik je de meting op tijd t=n
Voor TWS gebruik je de meting op tijd t=n-1, dit corrigeer je voor de bootsnelheid op t=n-1.
Op t=n presenteer je dan de data van TWS voor t=n-1.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

Om appels met appels te vergelijken moet je volgens mij de AWS bepalen op hetzelfde tijdsinterval als TWS, STW en HDG. Dus 'oude' data voor AWS en AWA presenteren.

Dat gaat voor mij een beetje tegen de reden in waarvoor je AWS wil zien (kind, badwater). Maar goed, als je er beter van slaapt...

Wil je het echt weten zou je BS kunnen vragen of hij een AWS op het scherm kan toveren met dezelfde tijdsinterval als de TWS. In SPD natuurlijk.
Laatst bewerkt: 12 mei 2024 18:27 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 18:27 #1559162

HenkT schreef :
Er zit een behoorlijk verschil tussen die 2. Ook in de windrichting trouwens. Is dat op te lossen?

Weet de B&G de masthoogte?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 18:42 #1559163

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Baasklusje schreef :
HenkT schreef :
Er zit een behoorlijk verschil tussen die 2. Ook in de windrichting trouwens. Is dat op te lossen?

Weet de B&G de masthoogte?
Nee
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 18:46 #1559164

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Eigenlijk is het hele gebeuren me op gaan vallen omdat soms, als ik aan de wind op de automaat zeil en die op app 30 graden zet, de automaat op 25 graden gaat sturen. En dat dan blijft doen.
Aws interesseerd me verder niet heel veel. Maar ik ontdekte wel het verschil.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 19:28 #1559173

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
HenkT schreef :
Eigenlijk is het hele gebeuren me op gaan vallen omdat soms, als ik aan de wind op de automaat zeil en die op app 30 graden zet, de automaat op 25 graden gaat sturen. En dat dan blijft doen.
Aws interesseerd me verder niet heel veel. Maar ik ontdekte wel het verschil.

De stuurautomaat stuurt toch op AWA of HDG?
Dan lijkt mij de eerste boosdoener de helling.

Dat probleem zou dan compleet los staan van AWS/TWS voor anker.
De vertaling naar TWS lijkt mij puur voor de gebruiker en/of het getal op de meter.
Laatst bewerkt: 12 mei 2024 19:30 door Reuver2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 19:38 #1559178

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Helling, das een goede. Ik zal eens checken of het compas van de precision 9 wel wordt gebruikt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 12 mei 2024 20:23 #1559197

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
Denk naast de invloed van helling op de windmeter ook even aan deviatie door de metalen op de boot zelf. (Waar zit de compas/gyroscoop/IMU van de stuurautomaat?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 03:17 #1559222

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
De boot is van polyester.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 06:53 #1559243

  • Reuver2
  • Reuver2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 297
HenkT schreef :
De boot is van polyester.
Dat betekent dat "mits de compas goed geplaatst is" je er "minder last" van hebt.

Maar als de flux van de autopilot te dicht bij de motor, lieren, compas of apparatuur zit heb je alsnog deviatie. Voor mij vallen de "niet-opgeruimde telefoon die naast de flux ligt" of de "hond die bovenop de flux ligt te slapen met stalen halsketting" ook onder deviatie, maar de laatste zijn meestal makkelijk te verhelpen als je het ziet.

Een verschil in aanwijzing tussen stuurautomaat en compas hoeft geen probleem te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 07:09 #1559252

De heading wordt helemaal niet gebruikt bij de berekening van TWA en TWS uit AWA en AWS! Alleen boatspeed (STW) is benodigd, tenzij TS bij calibrate>boat speed>use SOG for STW heeft aangevinkt.

Dán zou, bij zeer zwakke wind en een ruizige SOG de TWA ruisig kunnen worden. Limietgeval is 1 kn AWS recht van voren en een SOG die random 1 kn aangeeft. TWA is dan ongedefinieerd (want het waait niet)

Als TS netjes het log gebruikt, zet ik in op verschillen in ingestelde demping.
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 07:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 07:14 #1559255

Als de snelheid door het water 0 is (van de log) dan is er geen verschil tussen AWA en TWA en tussen AWS en TWS.
De berekening van True heeft zowel watersnelheid als AWA en AWS nodig.
Die dingen (watersnelheid en windgegevens) komen niet tegelijk binnen in de meters, het netwerkje is niet oneindig snel.
En dus zal de True Wind berekend worden met een net iets eerder of later gemeten watersnelheid.
Een snelheid van 1 keer per seconde is normaal, sommige systemen doen wel 10 Hz.
Dus alleen als de wind binnen een fractie van een seconde verandert zou de TWA en TWS wat achter kunnen lopen. Dat is goed te herkennen, je ziet dan de hele tijd TWS wat na-ijlen op AWS (stilliggend).
Maar wel een halve knoop.... zeer vreemd....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 08:20 #1559274

Heb gesimuleerd wat een foute STW (of wanneer STW := SOG geselecteerd is) doet (wanneer deze fout in de buurt komt van de gemeten AWS) met de TWA en TWS berekening.

Filmpje start met echte STW (wat je moet kiezen wanneer er een log aanwezig is). Hier voor anker met STW=0. Je ziet, bij 2 s. demping dat er geen verschillen zijn.

GPS staat tijdens het hele filmpje in simulatie met SOG = 6.4 kn, ongeveer net zo hard als de gemeten AWS (die hier van voren komt). Later kies ik op de Triton om SOG te gebruiken voor STW. Je ziet dan dán de TWA alle kanten op gaat.







Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat dit in de demping zit. Wat heb je als “true wind source” gekozen? Als het goed is, heb je dat voor al je klokken gelijk ingesteld. Controleer verder dat je géén STW := SOG hebt aangevinkt op je apparaten
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 08:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 09:01 #1559281

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Nachtvlinder schreef :
De heading wordt helemaal niet gebruikt bij de berekening van TWA en TWS uit AWA en AWS! Alleen boatspeed (STW) is benodigd, tenzij TS bij calibrate>boat speed>use SOG for STW heeft aangevinkt.

Dán zou, bij zeer zwakke wind en een ruizige SOG de TWA ruisig kunnen worden. Limietgeval is 1 kn AWS recht van voren en een SOG die random 1 kn aangeeft. TWA is dan ongedefinieerd (want het waait niet)

Als TS netjes het log gebruikt, zet ik in op verschillen in ingestelde demping.
Idd gebruik ik het log. Dempingen staan gelijk. Geen stroming of wat dan ook in de haven.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 09:04 #1559284

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Is stw geen snelheid door water? Ik zal het komend weekend in ieder geval even checken.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 09:08 #1559287

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Hi,
Van alles dat al genoemd is denk ik dat het volgende relevant is:
  • Is bootsnelheid gebaseerd op log (STW) of GPS (SOG)? Bij logsnelheid kan het zijn dat je op stromend water ligt. Bij GPS snelheid geldt dat deze erg ruist in stilstand en dat deze varend met vertraging binnenkomt.
  • Demping. True wind direction heeft een demping van 9 seconden bij B&G. (true wind speed en apparent wind speed hebben beide 2 of 4. De demping van 9 seconden geeft ook een flink tijdsverschil.
Daarnaast kan jij bij B&G, als je een precision-9 hebt, ook correctie voor beweging aanzetten in de berekening voor true wind. Dan gaan ook golfjes etc een rol spelen (of juist niet, afhankelijk hoe je het bekijkt).

Het probleem dat je meldt met sturen op windkoers, zeg maar de afwijking tussen gewenste en daadwerkelijke koers, heb ik ook een tijdje gehad. Het was nu opgelost. Ik weet niet meer of dat met een software update was of door het verhogen van de waarde "reageren op externe verstoringen" oid in de settings van de AP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 09:28 #1559300

Aswin schreef :
Ik weet niet meer of dat met een software update was of door het verhogen van de waarde "reageren op externe verstoringen" oid in de settings van de AP.

Dan zou je de AP moeten kiezen als “True Wind Source” neem ik aan. Mss kan TS het issue isoleren door sowiezo “this unit” als source te kiezen op een van de Triton displays, dan weet hij zeker dat de eenvoudigste berekening wordt gebruikt zonder de correcties die je noemt die een AP (kan) doet…
Laatst bewerkt: 13 mei 2024 09:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil was en tws bij stilliggen b&g 13 mei 2024 19:23 #1559484

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2507
Het niet zo dat ie altijd te hoog stuurt. Meestal doet ie t gewoon goed. Het is dan ook niet dat ie niet kan ofzo, en onder verschillende omstandigheden. Ik vermoed wel steeds dezelfde boeg.
Ik heb negens een demping van 9 seconden. Alles ingesteld op 1 of 2 sec. De optie voor ware wind snelheid over grond gebruiken staat uitgevinkt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl