Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 14:00 #1560219

Wat ik mis in dit verhaal is dat de schipper verantwoordelijk is voor het aan boord hebben van de juiste uitrusting en de correcte werking daarvan. M.a.w. als je als passagiersscheepje aangevaren of overvaren wordt en het blijkt dat je niet de juiste verlichting voerde dan ben je als schipper aansprakelijk. Net zoals de vrachtwagenchauffeur aansprakelijk is voor het rijden op gladde banden of met defecte verlichting.

Over het feit dat er geen marifoon aan boord hoeft te zijn daar zou ik niet meer zo zeker van zijn. In Rotterdam is een paar jaar geleden een sloep overvaren door een speedboat en daarbij zijn dodelijke slachtoffers gevallen. De schipper van de sloep had geen marifoon tot zijn beschikking. Ik herinner me niet meer of hij daar wel of geen certificaat voor had.
Maar goed, hij is naderhand mede aansprakelijk gesteld voor het ongeval omdat hij geen marifoon had.
Het leek iedereen de wereld op zijn kop, maar toch luidde het vonnis zo.

Je bent er tegenwoordig niet meer met het verschuilen achter de minimaal wettelijke vereisten. Als de veiligheid gediend is met extra uitrusting die niet wettelijk is voorgeschreven dan zal je daar toch in moeten voorzien.

In het geval er sprake is van passagiers zou ik mij tegenwoordig niet meer op durven werpen als vrijwilliger alvorens ik mij ervan vergewist zou hebben dat alles aan boord aan de voorschriften voldoet en de exploitant alle maatregelen heeft genomen die misschien strikt wettelijk niet vereist zijn, maar die wel als een belangrijke aanbeveling bestaan. Zo'n vonnis van de zaak in Rotterdam kan daar een belangrijke onderbouwing van zijn.

Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 14:27 #1560224

Klopt en terecht. Op groter open water (Nieuwe Waterweg/Maas, het IJ enz )zou iedereen een marifoon moeten willen. Binnenvaart is twee a drie keer zo snel als wij, hebben een flinke rem/stopweg en leveren flink wat zuiging.

Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 14:38 #1560232

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29020
Willem-vdV schreef :
Smooth Operator schreef :
....... En ook geen groot vaarbewijs (wel een klein vaarbewijs), volgens het zogenaamde Giethoorn arrest.

Het Giethoorn arrest is niet meer geldig, maar jullie vallen onder de Binnenvaartregeling. Daarin wordt een "open rondvaartboot" gedefinieerd als een passagiersschip met een lengte op de waterlijn van minder dan 20 meter en dat:
a.is ingericht en bestemd uitsluitend voor rondvaarten met een niet-onderbroken vaarduur van ten hoogste twee uren,
b.geen gesloten opbouw heeft,
c.geen doorlopend dek heeft, en
d.is bestemd voor gebruik op de binnenwateren van zones 3 of 4;

Daar wordt bij artikel 7.5 aangegeven dat een klein vaarbewijs voldoende is als je in zone 4 vaart.

Wat betreft technische eisen, moet de open rondvaartboot voldoen aan bijlage 3.4 van de Binnenvaartregeling. Hier staat niets genoemd over de navigatieverlichting, wel dat je in het donker een waterdichte elektrische lantaarn aan boord moet hebben.

In de Binnenvaartregeling zie ik geen uitzondering wat betreft navigatieverlichting, dus (IMHO) moet een open rondvaartboot voldoen aan de eisen voor een groot schip.

De Binnenvaartregeling is een vernederlandste versie van het ES-trin. Het cesni / Es-trin geldt voor de hele EU en prevaleert. Het hangt er wel vanaf over welke vaarweg klasse we het hier hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 mei 2024 14:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 17 mei 2024 06:58 #1560368

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 519
Met goede navigatie verlichting ben je ook nog eens veel beter herkenbaar in het donker. In Amsterdam waar ik regelmatig vaar is het daarmee over het algemeen heel droevig gesteld. Een overschijning van de boordlichten van 40 graden is er helaas geen uitzondering. Dat maakt het in het donker soms lastig om te duiden wat de koers van de ander is.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 17 mei 2024 08:25 #1560388

Willem-vdV schreef :

Het Giethoorn arrest is niet meer geldig, maar jullie vallen onder de Binnenvaartregeling. Daarin wordt een "open rondvaartboot" gedefinieerd als een passagiersschip met een lengte op de waterlijn van minder dan 20 meter en dat:
a.is ingericht en bestemd uitsluitend voor rondvaarten met een niet-onderbroken vaarduur van ten hoogste twee uren,
b.geen gesloten opbouw heeft,
c.geen doorlopend dek heeft, en
d.is bestemd voor gebruik op de binnenwateren van zones 3 of 4;

Daar wordt bij artikel 7.5 aangegeven dat een klein vaarbewijs voldoende is als je in zone 4 vaart.

Wat betreft technische eisen, moet de open rondvaartboot voldoen aan bijlage 3.4 van de Binnenvaartregeling. Hier staat niets genoemd over de navigatieverlichting, wel dat je in het donker een waterdichte elektrische lantaarn aan boord moet hebben.

In de Binnenvaartregeling zie ik geen uitzondering wat betreft navigatieverlichting, dus (IMHO) moet een open rondvaartboot voldoen aan de eisen voor een groot schip.

Klopt, dit had ik zelf ook al gevonden. Die artikelen in de Binnenvaartregeling zijn toch gewoon de formalisering van de uitzondering wat in de volksmond het Giethoorn arrest is gaan heten? Wat overigens helemaal geen arrest is/was. Overigens voldoen wij niet helemaal aan de definitie in de Binnenvaartregeling, onze vaartochten zijn ook geregeld langer dan 2 uur. Waarbij je kunt discussiƫren wat "ingericht en bestemd voor" precies betekent...
Laatst bewerkt: 17 mei 2024 08:26 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl