Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:19 #1559886

Ik vaar sinds kort als (vrijwillig) schipper op een open rondvaartboot die met meer dan 12 passagiers vaart. Volgens de wetgeving dus een passagiersschip en dus een groot schip volgens het BPR. We varen met een gele ruit als dagteken en de boten hebben een Europanummer en een Certificaat van Onderzoek.

We varen ook af en toe in het donker en tot nu toe gaat er dan een kort mastje op met een driekleurentoplicht (zeilbootverlichting dus). Dat voldoet natuurlijk op geen enkele wijze aan de regelgeving (het is een motorboot), dus een collega-vrijwilliger wil er nu een rondschijnend toplicht en een gecombineerde rood-groen lantaarn op zetten, zodat het voldoet aan de eisen van een klein motorschip (BPR art 3.13 lid 1 sub b.). Maar volgens mij klopt dat niet, want het is een groot schip en zou dus moeten voldoen aan BPR 3.08 lid 1: toplicht, boordlichten (niet gecombineerd) en heklicht, met het toplicht minstens 4 m boven de boordlichten. Dat laatste is overigens lastig te realiseren op een platte rondvaartboot.

Overigens worden de boten iedere 5 jaar gekeurd voor het CVO en zijn ze nooit afgekeurd op het 3-kleuren toplichtje. Ik vermoed dat daar helemaal niet naar gekeken wordt. In de eisen volgens de Binnenvaartregeling hoofdstuk 3 vind ik ook niks over navigatieverlichting.

Is iemand (beter) bekend met de regels voor navigatieverlichting voor (al of niet zeilende) passagiersschepen en hoe daarop gehandhaafd wordt? Ik weet dat de meeste zeilschepen die met een gele ruit varen overdag ook rood boven groen voeren 's nachts en dat is ook wel zo logisch.
Wordt er bij een CVO keuring gekeken naar navigatieverlichting, voor zover aanwezig?
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 08:20 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:23 #1559888

Hoe lang is de boot , dat bepaalt "groot" of "klein" schip . Van daaruit kijk je wat de eisen voor de verlichting zijn .

Meer dan 12 pax zegt niet zoveel in deze volgens mij .

Gezien het feit dat jullie een gele ruit voeren ben je een schip met meer dan 12 pax MAAR korter dan 20 meter .
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 08:25 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:28 #1559889

Jeroen-Pion schreef :
Hoe lang is de boot , dat bepaalt "groot" of "klein" schip . Van daaruit kijk je wat de eisen voor de verlichting zijn .

Meer dan 12 pax zegt niet zoveel in deze volgens mij .

Boten zijn iets van 12 meter. Maar in het BPR is passagiersschip duidelijk omschreven als een schip dat meer dan 12 passagiers kan en mag vervoeren. En dat geldt ook als een groot schip. Anders hadden we ook geen Europanummer en een CVO. Skûtsjes korter dan 20 meter die met meer dan 12 gasten varen vallen hier bijvoorbeeld ook onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:28 #1559890

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8104
Volgens mij heeft een passagiersschip (meer dan 12 personen) geen andere navigatieverlichting dan een ander groot motorschip.
Dat een groot zeilschip rood boven groen voert is logisch. Dat geldt uiteraard niet voor een motorschip en heeft niets te maken met de gele ruit. Die gele ruit is volgens mij ook alleen maar om duidelijk te maken dat het ondanks de lengte wel een groot schip is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:40 #1559893

De te voeren navigatieverlichting van een klein vs. groot motorschip is gelijk inderdaad. Voor zover ik kan vinden is het niet verboden een tweede toplicht te voeren (verplicht > 110 m), maar ik zie dit de binnenvaart nooit doen.
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 08:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:49 #1559896

Smooth Operator schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Hoe lang is de boot , dat bepaalt "groot" of "klein" schip . Van daaruit kijk je wat de eisen voor de verlichting zijn .

Meer dan 12 pax zegt niet zoveel in deze volgens mij .

Boten zijn iets van 12 meter. Maar in het BPR is passagiersschip duidelijk omschreven als een schip dat meer dan 12 passagiers kan en mag vervoeren. En dat geldt ook als een groot schip. Anders hadden we ook geen Europanummer en een CVO. Skûtsjes korter dan 20 meter die met meer dan 12 gasten varen vallen hier bijvoorbeeld ook onder.

Klopt , 12 meter en meer dan 12 pax = gele ruit is groot schip .

hier vind je een overzichtelijk overzicht in verlichting en dag tekens klikker de klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:49 #1559897

Nachtvlinder schreef :
De te voeren navigatieverlichting van een klein vs. groot motorschip is gelijk inderdaad. Voor zover ik kan vinden is het niet verboden een tweede toplicht te voeren (verplicht > 110 m), maar ik zie dit de binnenvaart nooit doen.

Je eerste zin klopt niet helemaal. Zo mag een klein motorschip een gecombineerde rood-groen lantaarn voeren aan de boeg en een rondschijnend licht als combinatie van hek- en toplicht. Bij een groot motorschip mag dat niet. En daar ging de discussie nou net over...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 08:54 #1559899

Inderdaad. Mijn punt was dat je met het tweede toplicht het duidelijkste onderscheid kunt maken, zonder dat mag een klein motorschip dezelfde verlichting voeren als een groot motorschip:





Ziet er zónder tweede toplicht gelijk uit als in de tweede hieronder genoemde optie:



In de binnenvaart <110 m zie ik echter nooit voor dat tweede toplicht gekozen worden. Ik heb wel een idee waaróm, maar dat is een mening. Die horen in dit draadje niet thuis.
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 09:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 09:01 #1559900

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 09:16 #1559904

Jeroen-Pion schreef :
Hoe lang is de boot , dat bepaalt "groot" of "klein" schip . Van daaruit kijk je wat de eisen voor de verlichting zijn.
Volgens het BPR is een passagiersschip geen "klein" schip.
Een "groot" schip, is een schip niet zijnde een klein schip.
Daarom is een passagiersschip een "groot" schip.
.
Smooth Operator schreef :
.... het is een groot schip en zou dus moeten voldoen aan BPR 3.08 lid 1: toplicht, boordlichten (niet gecombineerd) en heklicht, met het toplicht minstens 4 m boven de boordlichten. Dat laatste is overigens lastig te realiseren op een platte rondvaartboot.
Verlichting moet voldoen aan BPR 3.08:
  • 1a: Een toplicht op minimaal 4m hoogte
  • 1b: Boordlichten minstens één meter lager dan toplicht en niet meer dan 1 m binnen de buitenzijden van het schip.
  • 1c: Een heklicht op het achterschip

  • Je hebt nu ook al een mast waar het toplicht op kan. De hoogte hoeft niet 4m boven de boordlichten te zijn, maar op 4m hoogte (boven waterlijn).

    Ik zou zorgen dat de verlichting aan de eisen voldoet, voor je zichtbaarheid in het donker, en ook om moeilijkheden met de verzekering te voorkomen bij een eventueel ongeval.

    Edit: Ondertussen zijn er al gelijksoortige antwoorden gekomen.
    Feeling 326DI
    Laatst bewerkt: 15 mei 2024 09:20 door Willem-vdV.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 11:54 #1559945

    Dank voor jullie reacties tot nu toe. Volgens mij zijn we het eens :) .

    Dit is de oplossing die mijn collega heeft gemaakt. Dit is een mastje van ca. 1 meter met daarop een rondschijnend licht (als combinatie hek/toplicht) en een gecombineerd boordlicht rood-groen, vlak onder elkaar. Mastje staat aan bakboord op achterschip.

    Volgens mij voldoet dit op geen enkele manier aan de regels want:
    - Voldoet niet aan eisen voor groot motorschip (rondschijnend licht en gecombineerde boordlichten niet toegestaan).

    - Voldoet ook niet aan eisen voor klein motorschip want:
    * Gecombineerd boordlicht moet in as van boot en aan/bij de boeg gemonteerd zijn.
    * Er moet minstens een meter zitten tussen boordlichten en toplicht (in dit geval gecombineerd met heklicht in rondschijnend licht).
    De wetgever heeft daar natuurlijk een bedoeling mee: als je ze vlakbij elkaar zet dan zie je op enige afstand geen twee afzonderlijke lichten meer, maar een blur van groen met wit of rood-wit en dan weet je nog niet of er een zeil- of motorboot aankomt.

    Wat vinden jullie hiervan?
    Bijlagen:
    Laatst bewerkt: 15 mei 2024 11:55 door Smooth Operator.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 13:53 #1559972

    Zoals je zelf al geconcludeerd hebt klopt de huidige oplossing niet.
    - Verlichting voldoet niet aan de eisen van het BPR.
    - Zichtbaarheid voor andere boten is slecht door gecombineerd licht.

    Trouwens een gecombineerd SB/BB boordlicht is bij een groot schip niet toegestaan, want boordlicht moet binnen 1 meter vanaf buitenzijde schip geplaatst zijn. Of schip moet smaller dan 2 meter zijn.
    Feeling 326DI
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 15 mei 2024 18:52 #1560039

    • Calidris
    • Calidris's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 28542
    CVO plichtige schepen moeten voldoen aan het ES-trin.

    Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen
    editie 2021/1

    Van kracht 1-12-2009

    Artikel 7.05, lid 1
    Navigatielantaarns, evenals hun behuizing en toebehoren, dragen het keurmerk dat is bepaald
    in de gewijzigde Richtlijn 2014/90/EU1.

    Navigatielantaarns, evenals hun behuizing, toebehoren en lichtbronnen

    Termijn en voorwaarden
    Navigatielantaarns, evenals hun behuizing, toebehoren en lichtbronnen die voldoen aan de eisen van de op 30 november 2009 geldende voorschriften omtrent de kleur en de sterkte van de lichten, alsmede omtrent de goedkeuring van de navigatielantaarns in de Rijnvaart, kunnen nog steeds worden gebruikt.

    www.cesni.eu/wp-content/upload.../ES_TRIN_2021_nl.pdf
    ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
    Laatst bewerkt: 15 mei 2024 18:57 door Calidris.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 06:20 #1560107

    • rooiedirk
    • rooiedirk's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 6666
    Als je groot schip bent dan moet je ook als groot schip herkenbaar zijn. Overdag heb je daarvoor je gele ruit, s'nachts moet je dus gewoon grote schepen verlichting voeren.
    Dus geen jachten speeltjes, maar het echte grote mensen spul. En ook geplaatst zoals het moet op grote schepen.

    Als je enkel op de grachten rondvaart zou je kunnen aanvoeren dat je volgens goed zeemanschap de lichten wat minder helder maakt zodat je medevaarders niet/minder gaat verblinden. Maar dat is juristen voer.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 06:58 #1560111

    Ik heb nog nooit gezien dat die grachtengordel bootjes met >40 pax het in orde hadden zoals een gele ruit . En steken ook gewoon het IJ over etc .

    Boordlichten zitten lijkt het wel aardig en denk dat het top licht er net 1 meter boven staat .


    Laatst bewerkt: 16 mei 2024 06:58 door Jeroen-Pion.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 07:10 #1560114

    Jeroen-Pion schreef :
    Boordlichten zitten lijkt het wel aardig en denk dat het top licht er net 1 meter boven staat .

    Da’s niet OK dus: toplicht moet minimaal 4 m hoog staan, boordlichten max. 3 m hoog:
    Laatst bewerkt: 16 mei 2024 07:11 door Nachtvlinder.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 07:14 #1560116

    Dat snap ik !

    wat ik ook weet is dat geen enkele boog over de grachten 4 meter hoog is .

    Wat ik ook nog nooit heb gezien is de gele ruit .

    Ze rommelen dus maar wat aan met een berg toeristen bootjes . Kennelijk mag dat .
    Laatst bewerkt: 16 mei 2024 07:17 door Jeroen-Pion.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 07:22 #1560119

    Inderdaad
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 07:35 #1560122

    Tot er op er op “een hele donkere dag” een vrachtschip overheen walst :whistle: :whistle:

    Dan is NL weer te klein .

    Dit is dus een mooi voorbeeld waarvan iedereen weet ; het klopt niet maar omwille van de praktische uitvoerbaarheid, vinden we het prima . Totdat er een ernstig incident plaatsvind ……
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 08:52 #1560136

    Jeroen-Pion schreef :
    Tot er op er op “een hele donkere dag” een vrachtschip overheen walst :whistle: :whistle:

    Dan is NL weer te klein .

    Dit is dus een mooi voorbeeld waarvan iedereen weet ; het klopt niet maar omwille van de praktische uitvoerbaarheid, vinden we het prima . Totdat er een ernstig incident plaatsvind ……

    Psies. Dat probeer ik de organisatie waarvoor ik vaar ook duidelijk te maken. De kans dat er op de navigatieverlichting wordt gehandhaafd acht ik klein, maar als er 's avonds iemand per ongeluk over een onverlicht bootje heenvaart met schade en letsel tot gevolg, dan heb je de poppen aan het dansen... Dan wordt er opeens wel geroepen dat je niet de juiste verlichting voert.
    Overigens varen wij wel met een gele ruit. Waarvan je het praktisch nut moet betwijfelen, want niemand weet wat dat ding betekent. Voorrang opeisen als groot schip is dus niet heel verstandig.
    Maar overdag een gele ruit, dan 's nachts de juiste lampjes.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 08:54 #1560138

    Jeroen-Pion schreef :
    Ik heb nog nooit gezien dat die grachtengordel bootjes met >40 pax het in orde hadden zoals een gele ruit . En steken ook gewoon het IJ over etc .

    Boordlichten zitten lijkt het wel aardig en denk dat het top licht er net 1 meter boven staat .


    Gele ruit is alleen voor passagiersschepen korter dan 20 meter (waarbij de status van groot schip dus onduidelijk is). Ik weet niet hoe lang deze Amsterdamse toeristenschuivers zijn.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 08:59 #1560141

    @Smooth Operator, Goed dat je dit als vrijwilliger aankaart want het is duidelijk een onveilige situatie voor passagiers. Als de verantwoordelijke organisatie de verlichting niet in orde brengt / wil brengen dan zou je dit moeten melden en ervoor zorgen dat varen met passagiers niet toegestaan wordt. Verzekering is bijzaak, wat primair van belang is moet de veiligheid van de passagiers zijn die op je vertrouwen.

    Voor zichtbaarheid zeker als je de verantwoordelijkheid hebt over passagiers is naast juiste verlichting ook een AIS transponder heel nuttig (misschien zelfs verplicht?).
    Laatst bewerkt: 16 mei 2024 09:03 door dehler31abc.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 09:10 #1560144

    Smooth Operator schreef :
    Jeroen-Pion schreef :
    Ik heb nog nooit gezien dat die grachtengordel bootjes met >40 pax het in orde hadden zoals een gele ruit . En steken ook gewoon het IJ over etc .

    Boordlichten zitten lijkt het wel aardig en denk dat het top licht er net 1 meter boven staat .


    Gele ruit is alleen voor passagiersschepen korter dan 20 meter (waarbij de status van groot schip dus onduidelijk is). Ik weet niet hoe lang deze Amsterdamse toeristenschuivers zijn.

    Dat is vrij eenvoudig "recherche werk"

    Ik ben bij 1 van de grootste aanbieders gaan kijken welke schepen ze hebben en met welk ENI nummer

    Ik heb er 1 gepakt ;





    Nu even zoeken naar de scheepsgegeven op basis van het ENI nummer dan krijg je dit ;





    Dan meteen een mooie foto , dat ze dus niet alleen op de grachten varen .

    Dat een reactant niet snapt wat de gele ruit is , tja kan zijn , stukje voor verbetering om te weten wat er op het water zoal nodig is aan kennis , ook handig als je wilt weten wat de noodlichten van een pontje zijn en wie eerst mag jij of de pont .....

    Maar ook de "grote" schepen vol met toeristen doen dus maar wat ......... En zoals gezegd tot er eens wat serieus gebeurt . Tot vandaag voelt niemand kennelijk de behoefte om er alvast tegen op te treden , wat heel normaal is , we doen het al jaren zo , en of dat een watertaxi is in Rotterdam is die de bocht afsnijd etc of in mist op het wad hard vaart etc .

    Je ziet ook dat er nog wel eens veranderd wordt als je goed kijkt 44pax naar 60pax of omgekeerd , zelfde boot , zelfde bouwjaar foto .
    Laatst bewerkt: 16 mei 2024 09:15 door Jeroen-Pion.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 09:13 #1560146

    dehler31abc schreef :
    @Smooth Operator, Goed dat je dit als vrijwilliger aankaart want het is duidelijk een onveilige situatie voor passagiers. Als de verantwoordelijke organisatie de verlichting niet in orde brengt / wil brengen dan zou je dit moeten melden en ervoor zorgen dat varen met passagiers niet toegestaan wordt. Verzekering is bijzaak, wat primair van belang is moet de veiligheid van de passagiers zijn die op je vertrouwen.

    Voor zichtbaarheid zeker als je de verantwoordelijkheid hebt over passagiers is naast juiste verlichting ook een AIS transponder heel nuttig (misschien zelfs verplicht?).

    Ik vaar zelf in ieder geval niet in het donker, dat heb ik aangegeven. Open rondvaartboten (waar ik op vaar) vormen een aparte categorie binnen de wet- en regelgeving, net als de Amsterdamse rondvaartboten overigens. Voor zover ik weet hoeven wij geen AIS en marifoon te hebben. En ook geen groot vaarbewijs (wel een klein vaarbewijs), volgens het zogenaamde Giethoorn arrest. Voor Amsterdamse rondvaartboten is zelfs een apart vaarbewijs in het leven geroepen, iets tussen groot en klein vaarbewijs in. Die uitzonderingen zijn wel gekoppeld aan specifieke vaargebieden. Zo mogen die Amsterdamse jongens met dat speciale vaarbewijs niet op het IJ komen, wel op de grachten.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Navigatieverlichting passagiersschip onder 20 m 16 mei 2024 13:11 #1560202

    Smooth Operator schreef :
    ....... En ook geen groot vaarbewijs (wel een klein vaarbewijs), volgens het zogenaamde Giethoorn arrest.

    Het Giethoorn arrest is niet meer geldig, maar jullie vallen onder de Binnenvaartregeling. Daarin wordt een "open rondvaartboot" gedefinieerd als een passagiersschip met een lengte op de waterlijn van minder dan 20 meter en dat:
    a.is ingericht en bestemd uitsluitend voor rondvaarten met een niet-onderbroken vaarduur van ten hoogste twee uren,
    b.geen gesloten opbouw heeft,
    c.geen doorlopend dek heeft, en
    d.is bestemd voor gebruik op de binnenwateren van zones 3 of 4;

    Daar wordt bij artikel 7.5 aangegeven dat een klein vaarbewijs voldoende is als je in zone 4 vaart.

    Wat betreft technische eisen, moet de open rondvaartboot voldoen aan bijlage 3.4 van de Binnenvaartregeling. Hier staat niets genoemd over de navigatieverlichting, wel dat je in het donker een waterdichte elektrische lantaarn aan boord moet hebben.

    In de Binnenvaartregeling zie ik geen uitzondering wat betreft navigatieverlichting, dus (IMHO) moet een open rondvaartboot voldoen aan de eisen voor een groot schip.
    Feeling 326DI
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl