Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuwe lithium aac

nieuwe lithium aac 16 mei 2024 13:27 #1560208

  • rien071
  • rien071's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
hallo zeilvrienden,
mijn 2 lichtaccus(agm) hebben het begeven en ga ik vervangen door 1 lithiumaccu(200 ah).
als acculader heb ik een iuiulader van mobitronic met laadcapaciteit 40A.
ik heb begrepen dat ik voor de nieuw accu een slimme lader moet hebben??
verder heb ik een gewone startaccu 60ah. systeem is nu , eerst wordt de startaccu geladen en daarna de lichtaccu.
Heb ik iets vergeten? moet er nog een andere scheidings relais tussen de beide accu,s?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lithium aac 16 mei 2024 13:42 #1560212

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4017
Lithium accu hebben een lage weerstand, aangesloten direct op de dynamo geeft een maximale stroom.
Uitgaande van de standaard dynamo.
Je kan er op wachten dat deze verbrand.
Let wel als er geen temperatuur beveiliging op zit.
De mogelijkheid is er om tussen de dynamo en lithium accu een stroom begrenzer te plaatsen met maximaal 20 ampère.
Eigenlijk probleem loos.
voorkeur van mij is een Victron orion smart.
Deze zorgt dat er 120 seconden eerst geladen word naar de start accu ( lood zwavel}
Daarna naar de Orion smart.




www.victronenergy.nl/dc-dc-con...r-smart#pd-nav-image
Laatst bewerkt: 16 mei 2024 13:44 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lithium aac 16 mei 2024 13:43 #1560214

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4462
Welke lader geschikt is hangt af van de LFP accu die je gaat installeren. LFP accu's hebben geen drietraps lader nodig (bulk, absorptie en float), maar als je een slimme 'drop in replacement' Lithium accu gaat gebruiken kun je soms gewoon je bestaande acculader (voor traditionele loodzuur accu's) blijven gebruiken. Zonder verdere informatie is daar weinig zinnigs over te zeggen.

Als je je in wilt lezen over de vragen die je hier stelt, dan kun je het verslag lezen dat ik destijds geschreven heb over de overstap van loodzuur (AGM) naar Lithium (LFP) accu's.

Is wel even lezen, maar daarna heb je een beeld van de opties en aandachtspunten (zoals o.a. het mogelijke overbelasten van de dynamo dat forumlid dehler hierboven al even aanstipt).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 mei 2024 13:52 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lithium aac 16 mei 2024 13:52 #1560217

  • rien071
  • rien071's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
hoi Hans, ga het lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lithium aac 16 mei 2024 14:23 #1560223

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7921
Pas op, je huidige accu lader kan 'te' geavanceerd zijn. Veel drietraps laders voor lood blijven een tijd lang de hoge spannning aan houden in de absorbsie fase. Bij mijn oude victron accu was dat 4 uur en niet instelbaar. Dat is prima voor lood maar killing voor lithium.

Afschakelen of direct terug gaan naar een veel lagere floatspanning als de bulk fase voor bij is, is veel beter voor lithium. Dat is niet perse slimmer maar wel geschikter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lithium aac 16 mei 2024 14:35 #1560229

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27024
Even een los puntje: ik zou de startaccu alleen met de dynamo laden. Als je na elke start de motor pakweg 10 minuten laat draaien, houdt de dynamo de startaccu in prima conditie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lithium aac 18 mei 2024 13:42 #1560613

Lithium (LiFePo4) heeft juist een ultradomme lader nodig. Namelijk een voeding met een vast uitgangsvoltage. Het enige "slimme" is dat als je geen gebruik maakt van een luxueuze en overbodige BMS, de lader zelf beneden een bepaalde stroom uit moet schakelen.

Als je gaat shoppen voor een litiumaccu met ingebouwde tierelantijn om het "sorta" drop-in replacement te maken, dan word het een ander verhaal.

Je zult je relais ten minste moeten vervangen voor een LiFepo4 versie. Die zijn goed verkrijgbaar (Cyrix).

In bepaalde gevallen kán het zo zijn dat je dynamo het zwaar krijgt. Afhankelijk van gebruik, de installatie en de dynamo zelf zou het kunnen voorkomen dat deze oververhit.

Dat is op te lossen door een zwaardere dynamo te plaatsen, een dynamo met een goede temperatuurregeling, óf heel sjiek met een DCDC lader
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl