nicos schreef :
Volgens de gebruiksaanwijzing voor vergelijkbare navulkits voor auto airco's is dat mengen van R134a en het vervangende middel kennelijk geen probleem. Zo te lezen vul je af op de juiste druk, volume hoef je dus niet te weten.
easyklima.nl/gebruiksaanwijzing/
Ja, goed voorbeeld. Er wordt gesproken over bijvullen maar er wordt niet expliciet gezegd waar het dan bij mag. Op het busje staat duidelijk "replacement" en dat voor zowel R134a als voor R12. Het is 170 gram en "equivalent aan" 453 gram R134a. Het is dus duidelijk wat anders dan R134a zelf. En als je wat verder kijkt dan staat er ook nog dat er een kleurmiddel in zit om lekkages op te sporen. Of je dat in je koelkastsysteem wilt hebben weet ik ook niet. Ik ben hier dus huiverig voor.
Sowieso is een autoairco wel ietsje anders dan een koelkast. In de gebruiksaanwijzing wordt bijvoorbeeld gezegd dat een druk aan de zuigkant tussen 25 en 55 psi goed is,
als de airco vol in gebruik is. Bij een koelkast is dat heel anders begreep ik: daar is dat rond de 6 psi, zie bijvoorbeeld:
www.sailmagazine.com/diy/recharge-your-refrigerator-2
nicos schreef :
Bijvullen met hetzelfde R134a mag alleen gedaan worden door monteurs met STEK erkend F-gassen certificaat. In dat geval ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een geheel nieuw systeem.
Klopt. Ik ga het dus ook niet echt zelf doen maar virtueel. Ik heb ondertussen een leverancier van dit soort busjes benaderd met dezelfde vraag en die beweert dat hun product gewoon gemengd kan worden met het bestaande R134a in ons koelsysteem. Heb dus zo'n busje besteld, virtueel dan hè, en ga de gok wagen, ook virtueel natuurlijk.
Ik zou natuurlijk ook de compressor er uit kunnen halen en mee kunnen nemen naar een airco/koelingsbedrijf om hem opnieuw te laten vullen (ik heb koppelingen die zelfsluitend zijn, als ze dat nog zijn tenminste). Er staat immers op hoe veel er in moet. Probleem is alleen dat ik een systeem heb met, naast de normale luchtgekoelde condensor, ook een SP condensor (watergekoeld geïntegreerd in een huiddoorvoer). Die komen nieuw ook pre-charged met koelmiddel. En die kan ik er niet effe uitslopen om te laten vullen. En ik weet niet hoe veel koelmiddel er in die condensor (en de verdamper) achter blijft als ik de compressor er tussenuit haal, dus weet ik ook niet de juiste hoeveelheid om de compressor dan mee te vullen.
De enige (officiele) opties zijn dus ofwel aan boord opnieuw laten vullen ofwel een heel nieuw syteem er in bouwen.
Wordt (virtueel) vervolgd....