Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel?

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 02 juni 2024 19:31 #1563941

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
De koelcapaciteit van onze ijskast loopt wat terug. Aan de verdamper te zien zit er te weinig koelmiddel in: er treedt alleen ijsvorming op rond het punt waar de vloeistof de verdamper in komt in plaats van over de hele verdamper. Ik vermoed dat er door de jaren heen een heel klein beetje lekt uit bijvoorbeeld de Isotherm leidingconnectoren.

Ik zou dus wat vloeistof willen bijvullen. Bedrijven die ik heb benaderd doen/willen/kunnen dit niet om verschillende redenen (te druk, te duur, niet op locatie etc). Ik zou het dus eigenlijk zelf willen proberen.

In ons systeem zit R134A als koelmiddel. Op internet veel setjes verkrijgbaar voor het (bij)vullen. Ik weet dat ik op moet passen dat ik zuivere vloeistof koop, zonder additieven als olie of dichtmiddel die voor airco's bedoeld zijn. Maar als je de aangeboden flesjes goed leest zit daar nooit R134A in maar een "vervanger" van R134A. Weet iemand of ik ons systeem straffeloos kan bijvullen met zo'n "vervanger"? Of gaat dat mis als dat mixed? Ik kan daar geen duidelijkheid over vinden.
Laatst bewerkt: 02 juni 2024 21:49 door Skadi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 03 juni 2024 03:17 #1563961

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Persoonlijk denk ik dat dat niet gaat lukken, je zal naar mijn mening het systeem eerst moeten vacumeren alvorens het bij te kunnen vullen maar ik ken het systeem niet. Succes !!
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 03 juni 2024 06:25 #1563968

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3653
svalk schreef :
Persoonlijk denk ik dat dat niet gaat lukken, je zal naar mijn mening het systeem eerst moeten vacumeren alvorens het bij te kunnen vullen maar ik ken het systeem niet. Succes !!
vacumeren hoeft alleen als er gerepareerd is aan het systeem en het helemaal leeg is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 03 juni 2024 11:12 #1563992

Maar om het systeem te vullen met de juiste hoeveelheid, zul je het eerst leeg moeten halen.
En dan is het wel handig om het systeem daarna te vacumeren, dat vult makkelijker. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 03 juni 2024 14:02 #1564009

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Niemand weer de juiste hoeveelheid ondat niemand de exacte inhoud in liters weet van het hele systeem.
Hoeft ook niet.
Voor bijvullen zorg je er voor dat de koelkast draait en koud is.
Dan meet je de temperaturen van de leidingen heen en retour. Dan vul je bij tot de juiste tenperaturen bereikt zijn. Die temperaturen hangen namelijk af van de druk van het koelmiddel ofwel van de hoeveelheid.
De vul-specialist weet dat.
Laatst bewerkt: 03 juni 2024 14:03 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 05 juni 2024 12:21 #1564309

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Volgens de gebruiksaanwijzing voor vergelijkbare navulkits voor auto airco's is dat mengen van R134a en het vervangende middel kennelijk geen probleem. Zo te lezen vul je af op de juiste druk, volume hoef je dus niet te weten.
easyklima.nl/gebruiksaanwijzing/

Bijvullen met hetzelfde R134a mag alleen gedaan worden door monteurs met STEK erkend F-gassen certificaat. In dat geval ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een geheel nieuw systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 06 juni 2024 08:53 #1564456

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
nicos schreef :
Volgens de gebruiksaanwijzing voor vergelijkbare navulkits voor auto airco's is dat mengen van R134a en het vervangende middel kennelijk geen probleem. Zo te lezen vul je af op de juiste druk, volume hoef je dus niet te weten.
easyklima.nl/gebruiksaanwijzing/

Ja, goed voorbeeld. Er wordt gesproken over bijvullen maar er wordt niet expliciet gezegd waar het dan bij mag. Op het busje staat duidelijk "replacement" en dat voor zowel R134a als voor R12. Het is 170 gram en "equivalent aan" 453 gram R134a. Het is dus duidelijk wat anders dan R134a zelf. En als je wat verder kijkt dan staat er ook nog dat er een kleurmiddel in zit om lekkages op te sporen. Of je dat in je koelkastsysteem wilt hebben weet ik ook niet. Ik ben hier dus huiverig voor.

Sowieso is een autoairco wel ietsje anders dan een koelkast. In de gebruiksaanwijzing wordt bijvoorbeeld gezegd dat een druk aan de zuigkant tussen 25 en 55 psi goed is, als de airco vol in gebruik is. Bij een koelkast is dat heel anders begreep ik: daar is dat rond de 6 psi, zie bijvoorbeeld:

www.sailmagazine.com/diy/recharge-your-refrigerator-2
nicos schreef :
Bijvullen met hetzelfde R134a mag alleen gedaan worden door monteurs met STEK erkend F-gassen certificaat. In dat geval ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een geheel nieuw systeem.

Klopt. Ik ga het dus ook niet echt zelf doen maar virtueel. Ik heb ondertussen een leverancier van dit soort busjes benaderd met dezelfde vraag en die beweert dat hun product gewoon gemengd kan worden met het bestaande R134a in ons koelsysteem. Heb dus zo'n busje besteld, virtueel dan hè, en ga de gok wagen, ook virtueel natuurlijk.

Ik zou natuurlijk ook de compressor er uit kunnen halen en mee kunnen nemen naar een airco/koelingsbedrijf om hem opnieuw te laten vullen (ik heb koppelingen die zelfsluitend zijn, als ze dat nog zijn tenminste). Er staat immers op hoe veel er in moet. Probleem is alleen dat ik een systeem heb met, naast de normale luchtgekoelde condensor, ook een SP condensor (watergekoeld geïntegreerd in een huiddoorvoer). Die komen nieuw ook pre-charged met koelmiddel. En die kan ik er niet effe uitslopen om te laten vullen. En ik weet niet hoe veel koelmiddel er in die condensor (en de verdamper) achter blijft als ik de compressor er tussenuit haal, dus weet ik ook niet de juiste hoeveelheid om de compressor dan mee te vullen.

De enige (officiele) opties zijn dus ofwel aan boord opnieuw laten vullen ofwel een heel nieuw syteem er in bouwen.

Wordt (virtueel) vervolgd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 01 juli 2024 11:24 #1569565

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Zoals beloofd, nog een vervolg. Alles virtueel en heeft niet in het echt plaatsgevonden...

Na ontvangst koelmiddel ook nog wat aansluitingen bij Ali besteld om de airco-snelaansluiting zoals die op de slang van het geleverde busje zit aan te kunnen sluiten op de 1/4" schräder valve van de compressor. Heb er hierbij voor gezorgd dat er ook een kraantje op de schräder valve zit zodat ik die ook gecontroleerd open en dicht kan doen.


Eerst de boel aangesloten zonder dat de koelkast gedraaid had. Je kunt dan aan de druk in het systeem zien of er nog wel vloeibaar koelmiddel in het systeem zit of alleen nog maar gas. De dampdruk van R134a bij de omgevingstemperatuur. Zit de druk onder die temperatuur dan is er alleen nog maar gas aanwezig.

Daarna de koelkast aangezet. Zonder bijgevuld te hebben meende ik te horen dat er enkel nog gas door de verdamper ging: allen maar een sisgeluid. Daarna beetje bij beetje gas toegevoegd en al snel klonk er weer geborrel uit de verdamper zoals het hoort. Met wat geduld (steeds weer even wachten tussen vulbeurten tot de boel gestabiliseerd was) en voelen aan de verdamper heb ik zo veel gas toegevoegd tot (vrijwel) de hele condensor ijs aan het oppervlak kreeg maar de retourleiding niet (!).


Afgelopen weekend met de boot op stap geweest en de koelkast nromaal gebruikt. Het resultaat is vooralsnog prima. Lekker koud bier zonder torenhoog stroomverbruik. De koelkast werd veel sneller koud nadat deze aangezet was en éénmaal op de juiste temperatuur kon hij hem daar ook veel beter houden. Als hij aansloeg was hij met een minuut of 3-4 weer afgekoeld (ik heb een STC-1000 afgesteld op 7 graden met een halve graad hysterese). Voor het bijvullen was hij hier zeker 3 keer zo lang mee bezig (en het initieel terugkoelen duurde ontiegelijk lang). Al met al staat de koelkast nu zo'n 10 minuten per uur aan.

Nu nog even afwachten hoe dit zich gaat houden maar vooralsnog lijkt het prima gelukt zonder vervelende bijverschijnselen.

Nog een paar tips:
  • Ik heb er dus op gelet dat ik koelmiddel gekocht heb waar geen toevoegingen in zitten (voor zo ver ik dat kan bepalen natuurlijk)
  • Helaas was de drukmeter die op de bijvulslang zat nogal grondstoffelijk. Niet bedoeld voor koelkasten en niet erg nauwkeurig. Daarom kon ik de druk niet goed aflezen en al helemaal niet in het drukbereik van de aanzuig waarop koelkasten klaarblijkelijk werken (rond de 10 psi). Er zijn natuurlijk nauwkeuriger drukmeters te krijgen, ook bij de bijvulsets.
  • De aansluitingen van Ali was ook even opletten: daar zat nog wel wat rolmmel in dat je niet in je leidingen wil blazen. Eerst even goed doorblazen dus.
  • Ook goed opletten dat je geen lucht maar alleen keolmiddel in je systeem stopt. Bij het aansluiten dus goed de leidingen etc vullen met koelgas voor het aandraaien om alle lucht er uit te verwijderen.
  • Ik heb het busje rechtop gehouden bij het vullen om er voor te zorgen dat er alleen gas en geen vloeistof ingebracht wordt. Als er vloeistof in de compressor komt gaat het fout: hij kan dit niet comprimeren. De handleiding bij de set gaf juist aan dat de fles op zijn kop gehouden moest worden. Geen idee waarom maar wellicht is dit voor Airco's anders.
  • Het is dus ook belangrijk het systeem niet te ver te vullen! Als je dat doet komt er ook vloestof bij de compressor en gaat de boel stuk.
  • Ik heb geen idee hoe veel gas ik nou ingebracht heb. Ik had de fles wel van te voren gewogen maar dat was voordat ik de vulslang aansloot en eenmaal aangesloten kan die er niet meer af dus kon ik geen tussendoor of eindmeting doen :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 01 juli 2024 12:39 #1569585

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Skadi schreef :
Zoals beloofd, nog een vervolg. Alles virtueel en heeft niet in het echt plaatsgevonden...

Hoe moeten we die laatste zin opvatten? Is dat ironie of sarcasme?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 01 juli 2024 14:03 #1569612

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Wadloper schreef :
Skadi schreef :
Zoals beloofd, nog een vervolg. Alles virtueel en heeft niet in het echt plaatsgevonden...

Hoe moeten we die laatste zin opvatten? Is dat ironie of sarcasme?
Ik denk iets anders. Werken met deze gassen is niet toegestaan voor normale gebruikers. Door het als virtueel weer te spiegelen, doe je geen bekentenis... :whistle:
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 01 juli 2024 18:59 #1569669

Dit verslag is waarschijnlijk geschreven door AI, op basis van de duizenden youtubers en internetters die die gegevens op internet hebben gezet.

Zal dus een realistische voorspelling zijn :blink:
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelsysteem bijvullen: juiste koelmiddel? 01 juli 2024 19:14 #1569677

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
:laugh: Had gekund maar Koezt zit er dichter bij B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl