Vorig jaar deze fijne Personal Locator aangeschaft. Vooral omdat hij zowel via 406 (SAT) als AIS alarmering kan doen in geval van nood. In de wat warrige manual las ik dat het een best practice is om eenmaal per halfjaar het apparaat te testen, dus dat heb ik afgelopen weekend eens gedaan. Wat zaken die mij opvielen en waarvan ik benieuwd ben naar mogelijke andere ervaringen.
Om de tests te runnen staat in de manual dat je deze altijd moet doen met de antenne uitgeklapt. Die kun je niet anders uitklappen dan door het apparaat te activeren. Lock eraf en de slider naar links of rechts duwen. Wat er dan zou MOETEN gebeuren is dat de slider de ON knop triggert en hij opstart om de alarmering te kunnen doen. Dit gebeurt echter niet. Ook na herhaald proberen gaat het apparaat niet aan door de slider te bewegen; die geeft simpelweg te weinig druk op de ON knop om het alarm in te schakelen. Blijkbaar twijfelt Ocean Signal hier zelf ook over, aangezien de manual schrijft dat ALS het apparaat ingeschakeld wordt bij deze actie, je hem binnen 30s zonder gevolgen weer kunt uitzetten. Misser, want deze functie is juist bedoeld om de PLB in het reddingsvest te monteren, zodat het apparaat activeert bij een activatie van het reddingsvest. De opgeblazen longen zorgen er dan middels een bandje voor dat de slider opzij schuift. Lang verhaal kort; van automatisch activeren is geen sprake. Wat me dan gelijk bij het volgende punt brengt; ik vind het nogal uitdagend om de ON knop en de Test knop in te drukken. Die zijn dermate klein en solide dat je daar nogal serieus op moet drukken. In ijskoude omstandigheden met ook nog eens zeilhandschoenen aan lijkt het me bijna uitgesloten dat je het apparaat makkelijk activeert. Waarvan akte.
Verder vind ik de manual niet zo helder in wat je nou exact kunt afleiden uit het aantal knippertjes van de ledjes bij de testprocedure. Sterker nog; na een (1) GNSS test lijkt dit zelfs onjuist (zie filmpje). Het ledje groen knippert afwisselend met het branden van de rode led, maar van het afleiden van de resterende hoeveelheid tests en het inderdaad hebben van een GPS lock lijkt qua ledjes geen sprake te zijn. Hij heeft het echter wel en ook loepzuiver. Fijn om op de plotter te zien dat het ding na zo'n 30s inderdaad een supersteady GPS lock heeft. De plotter geeft gelijk een MOB test alarm obv wat de PLB3 uitstuurt en de positie is sharp as a knife. Chapeau daarvoor. Ook voor de mooie statusrapportjes die daarna via NFC met de telefoonapp gegenereerd kunnen worden. Da's fraai.
Over een paar maanden de test nog maar eens herhalen en proberen te begrijpen wat de manual zegt over knippercoderingen van de led. Wellicht dat ik na veel zelfstudie die coderingen nog eens ga begrijpen:-) If not ga ik de manual voor ze herschrijven . Anyway; meer ervaringen met dit apparaat hier?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Ervaringen Ocean Signal PLB 3
04 juni 2024 20:19 #1564237
Is wat je in het filmpje laat zien wat er gebeurt na starten van de GNSS test? Bij mij werkte dat zoals in de handleiding stond, met de snelle groene flitsen na de lang aangehouden rode LED. Dit zou ongeveer moeten gebeuren op het moment dat je de camera op de plotter richt.
Zoals ik het begrijp krijg je groene flitsen als de test van de GPS geslaagd is en rode als hij mislukt is. Het aantal flitsen zegt hoeveel GNSS testen er nog over zijn van de maximaal 60.
Ik heb onlangs zo'n ding in mijn reddingvest geknutseld en bij mij werkte de activatie wel. Verschillende malen geprobeerd en dan weer snel uit gezet. Ook eens geprobeerd door het reddingvest op te blazen (met een pomp) en dat werkte ook. Het was wel een heel gedoe om het correct te monteren met dat lintje dat hem moet activeren. De volgende keer zal ik de handleiding weer moeten lezen om weer te leren hoe het moet.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Ervaringen Ocean Signal PLB 3
04 juni 2024 21:06 #1564250
Tip:
Ik heb bij mijn MOB1 het antenne-opwind hulpstukje vast gemaakt aan het activatietouwtje.
Als je dit namelijk volgend jaar (of ooit) weer test, herinner dan maar eens op welke bijzondere plek je dit hulpstukje “o zo makkelijk vindbaar” hebt opgeborgen.
Vraag:
Is de registratie van de PLB3 op de boot (mmsi van de boot en alleen voor maritiem gebruik) of persoonlijk (andere mmsi en aparte registratie en afdracht)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Ervaringen Ocean Signal PLB 3
05 juni 2024 09:17 #1564286
De PLB3 heeft een eigen, vaste MMSI die je registreert bij RDI. Hiervoor betaal je ook een jaarlijkse fee. Een Epirb heeft wel een programmeerbare MMSFI die je aan je boot koppelt. Booty24 schreef :
Tip:
Ik heb bij mijn MOB1 het antenne-opwind hulpstukje vast gemaakt aan het activatietouwtje.
Als je dit namelijk volgend jaar (of ooit) weer test, herinner dan maar eens op welke bijzondere plek je dit hulpstukje “o zo makkelijk vindbaar” hebt opgeborgen.
Vraag:
Is de registratie van de PLB3 op de boot (mmsi van de boot en alleen voor maritiem gebruik) of persoonlijk (andere mmsi en aparte registratie en afdracht)?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Ervaringen Ocean Signal PLB 3
05 juni 2024 09:20 #1564287
Opvallend dat de slider bij jou wel activeert. 2 mogelijkheden m.i.; jouw slider heeft een iets andere vorm/uitstulping aan de onderkant die de ON knop beter raakt en/of jouw ON knop gaat met veel minder druk aan. Hoeveel kracht moet jij bv uitoefenen op de TEST knop? Doejong schreef :
Is wat je in het filmpje laat zien wat er gebeurt na starten van de GNSS test? Bij mij werkte dat zoals in de handleiding stond, met de snelle groene flitsen na de lang aangehouden rode LED. Dit zou ongeveer moeten gebeuren op het moment dat je de camera op de plotter richt.
Zoals ik het begrijp krijg je groene flitsen als de test van de GPS geslaagd is en rode als hij mislukt is. Het aantal flitsen zegt hoeveel GNSS testen er nog over zijn van de maximaal 60.
Ik heb onlangs zo'n ding in mijn reddingvest geknutseld en bij mij werkte de activatie wel. Verschillende malen geprobeerd en dan weer snel uit gezet. Ook eens geprobeerd door het reddingvest op te blazen (met een pomp) en dat werkte ook. Het was wel een heel gedoe om het correct te monteren met dat lintje dat hem moet activeren. De volgende keer zal ik de handleiding weer moeten lezen om weer te leren hoe het moet.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Ervaringen Ocean Signal PLB 3
05 juni 2024 19:39 #1564394
Goh, ik kan me niet herinneren dat ik hard moest duwen op die knopjes. Hij zit nu in dat vest en daar ga ik hem voorlopig laten zitten. Maar binnenkort zal ik die van mijn vrouw ook in haar vest doen (die van mij had wat meer haast wegens een tochtje over zee) en dan zal ik die ook weer testen.
Als het bij jou echt niet goed werkt lijkt me dat een defect: hij hoort aan te gaan als je dat schuifje eruit trekt. Er is garantie op de goede werking, lijkt me. Terug naar de leverancier?