Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe werkt zo’n Victron Argofet?

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 26 juli 2024 20:47 #1574264

Ik heb zo’n 3 output Victron Argofet in de boot zitten voor het laden vanaf de dynamo en het scheiden van de verschillende accu’s. Maar hoe werkt zo’n apparaat nu eigenlijk? En dan bedoel ik in Jip en Janneke taal. Als de accu aangesloten op output 1 vol is dan gaat de stroom naar de volgende output? Net zo lang totdat alle accu’s vol zijn? Of wordt de input stroom gewoon verdeeld over de 3 uitgangen? Suggesties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 27 juli 2024 06:25 #1574299

Bijna.
Stel: accu 1 = 10V
accu 2 = 11V
accu 3 = 12V

Je begint te laden. Alle laadstroom gaat nu naar accu 1. Die spanning stijgt door het laden en zodra de spanning 11V is gaat er ook stroom naar accu 2. Hoeveel stroomt hangt af van de afmetingen van de accu, hoe dik de kabels zijn en hoe oud de accu is.
Na een tijdje laden zijn accu 1 en accu 2 op 12V. Nu wordt ook accu 3 opgeladen.

Het laadvermogen zoekt de makkelijkste weg. Dat is in eerste instantie de accu met de laagste spanning. Zodra de spanningen gelijk zijn zal de stroom naar de makkelijkst te laden accu gaan. Dus de grootste / jongste / met de dikste kabels aangesloten accubank.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 27 juli 2024 06:45 #1574304

Aquaplanning schreef :
Bijna.
Stel: accu 1 = 10V
accu 2 = 11V
accu 3 = 12V

Je begint te laden. Alle laadstroom gaat nu naar accu 1. Die spanning stijgt door het laden en zodra de spanning 11V is gaat er ook stroom naar accu 2. Hoeveel stroomt hangt af van de afmetingen van de accu, hoe dik de kabels zijn en hoe oud de accu is.
Na een tijdje laden zijn accu 1 en accu 2 op 12V. Nu wordt ook accu 3 opgeladen.

Het laadvermogen zoekt de makkelijkste weg. Dat is in eerste instantie de accu met de laagste spanning. Zodra de spanningen gelijk zijn zal de stroom naar de makkelijkst te laden accu gaan. Dus de grootste / jongste / met de dikste kabels aangesloten accubank.

Top. Dank je wel. Klinkt logisch. Hier kan ik wat mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 27 juli 2024 08:12 #1574315

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Kan nog simpeler hoor: stel de Argofet voor als drie terugslagklepjes, en de accu's als drukvaatjes.
De dynamo is dan natuurlijk een compressortje.
Laatst bewerkt: 27 juli 2024 08:13 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 27 juli 2024 12:46 #1574380

Aad77 schreef :
Kan nog simpeler hoor: stel de Argofet voor als drie terugslagklepjes, en de accu's als drukvaatjes.
De dynamo is dan natuurlijk een compressortje.

Ook een heldere uitleg.

Ik alleen nog te twijfelen en te bedenken waar ik mijn Orion XS accu scheider voor het Ladin van de lithium accu het beste kan plaatsen? Parallel op de input van de Argofet of op de uitgang waar voorheen ook de service bank accu van geladen werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 12:55 #1576181

Kwa spanningen, was zou er op de input/output van de Argofet moeten staan wanneer 1) de motor uit staat, geen dynamo stroom leveringen en 2) wanneer de motor waan staat en de dynamo stroom levert?

Wanneer de motor uit staat, verwacht ik 0V op de ingang en wanneer de motor aan staat, verwacht ik 14.xV. Is mijn verwachting correct?

Hoe kan het dat er in situatie 1 ik een spanning van iets van 8 volt (weet het getal niet meer uit mijn hoofd, maar ruim hoger dan 0V)) meet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 13:02 #1576185

Is een rest-spanninkje. Zet er maar een lampje op, dan is dat beetje spanning gelijk weg.
Als je je spanningsmeter een tijdje aangesloten laat dan zie je die spanning waarschijnlijk langzaam zakken.

Er staat wel spanning, maar er loopt geen noemenswaardige stroom. Dus als je heel even een spanning aansluit op die draad dan zal de spanning vrijwel gelijk 0V worden.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 13:14 #1576187

Aquaplanning schreef :
Is een rest-spanninkje. Zet er maar een lampje op, dan is dat beetje spanning gelijk weg.
Als je je spanningsmeter een tijdje aangesloten laat dan zie je die spanning waarschijnlijk langzaam zakken.

Er staat wel spanning, maar er loopt geen noemenswaardige stroom. Dus als je heel even een spanning aansluit op die draad dan zal de spanning vrijwel gelijk 0V worden.

Dank voor de snelle reactie. Ook als de motor niet recentelijk heeft gelopen? Maw, komt de rest spanning van de input doordat de motor heeft aangestaan of ......... ergens anders vandaag?

Het doel van een Argofet is scheiden van accu's, dus de accu spanning van een aangesloten accu kan niet de oorzaak zijn waarom ik op input een spanning meet? Correct?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 17:28 #1576233

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15728
Ik heb dat eens nagevraagd. Uitleg was dat je wel spanning kunt meten op de ingang, maar dat er geen stroom kan gaan lopen. Vergelijkbaar met de druk kunnen zien op de terugslagklepjes, maar de lucht niet langs het terugslagklepje komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 20:40 #1576258

koko schreef :
Ik heb dat eens nagevraagd. Uitleg was dat je wel spanning kunt meten op de ingang, maar dat er geen stroom kan gaan lopen. Vergelijkbaar met de druk kunnen zien op de terugslagklepjes, maar de lucht niet langs het terugslagklepje komt.

Dank voor de terug koppeling. Ik ga nog eens meten en onderzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 20:59 #1576260

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2279
zeilbootje schreef :
Aad77 schreef :
Kan nog simpeler hoor: stel de Argofet voor als drie terugslagklepjes, en de accu's als drukvaatjes.
De dynamo is dan natuurlijk een compressortje.

Ook een heldere uitleg.

Ik alleen nog te twijfelen en te bedenken waar ik mijn Orion XS accu scheider voor het Ladin van de lithium accu het beste kan plaatsen? Parallel op de input van de Argofet of op de uitgang waar voorheen ook de service bank accu van geladen werd.

Kun je meer over je setup vertellen? Als je een LFP met een Orion XS gaat laden heb je afhankelijk van je setup die argofet waarschijnlijk niet meer nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 05 aug 2024 21:39 #1576267

XanderB schreef :
zeilbootje schreef :
Aad77 schreef :
Kan nog simpeler hoor: stel de Argofet voor als drie terugslagklepjes, en de accu's als drukvaatjes.
De dynamo is dan natuurlijk een compressortje.

Ook een heldere uitleg.

Ik alleen nog te twijfelen en te bedenken waar ik mijn Orion XS accu scheider voor het Ladin van de lithium accu het beste kan plaatsen? Parallel op de input van de Argofet of op de uitgang waar voorheen ook de service bank accu van geladen werd.

Kun je meer over je setup vertellen? Als je een LFP met een Orion XS gaat laden heb je afhankelijk van je setup die argofet waarschijnlijk niet meer nodig

Je hebt gelijk wanneer er 1 start accu en 1 lithium (lIfePO4) accu aanwezig is. Heb de Victron schema’s gezien en bestudeerd. Echter ik heb ook nog 2 boegschroef accu’s in de boot staan, dan heb ik zo’n Argofet scheider nodig. De huidige opstelling zit de Orion XS op de uitgang 2 van de Argofet (uitgang 1 start accu, uitgang 3 de boegschroef accu’s). Op dit moment, in een eerste test lijkt dit te werken, de Orion detecteert dat de motor aangaat en gaat stroom trekken van de Dynamo. Moet nog verdere tests gaan uitvoeren om te kijken of het echt allemaal goed werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 06 aug 2024 02:55 #1576271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14518
zeilbootje schreef :
Ik heb zo’n 3 output Victron Argofet in de boot zitten voor het laden vanaf de dynamo en het scheiden van de verschillende accu’s. Maar hoe werkt zo’n apparaat nu eigenlijk? En dan bedoel ik in Jip en Janneke taal. Als de accu aangesloten op output 1 vol is dan gaat de stroom naar de volgende output? Net zo lang totdat alle accu’s vol zijn? Of wordt de input stroom gewoon verdeeld over de 3 uitgangen? Suggesties?

Als er een Orion XS op aangesloten is en deze "aan" is gaat de stroom in eerste instantie naar de Orion. Wat er dan aan stroom overblijft gaat naar de andere aansluitingen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 06 aug 2024 06:07 #1576273

3Noreen schreef :
zeilbootje schreef :
Ik heb zo’n 3 output Victron Argofet in de boot zitten voor het laden vanaf de dynamo en het scheiden van de verschillende accu’s. Maar hoe werkt zo’n apparaat nu eigenlijk? En dan bedoel ik in Jip en Janneke taal. Als de accu aangesloten op output 1 vol is dan gaat de stroom naar de volgende output? Net zo lang totdat alle accu’s vol zijn? Of wordt de input stroom gewoon verdeeld over de 3 uitgangen? Suggesties?

Als er een Orion XS op aangesloten is en deze "aan" is gaat de stroom in eerste instantie naar de Orion. Wat er dan aan stroom overblijft gaat naar de andere aansluitingen.

Op basis van de andere uitleg, de stroom volgt de weg van de minste weerstand ben ik het hier mee eens. Als ik de Orion output op, laten we zeggen, 20A zet en de dynamo kan 60A leveren, dan zouden de andere accu's toch ook opgeladen worden, toch? Klopt mijn beredenatie?

Ik zou dan denk ik, moet ik nog even in de Orion specs kijken, ook de inschakeling later kunnen ingaan, zodat eerste de andere accu's geladen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 06 aug 2024 06:24 #1576274

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14518
zeilbootje schreef :
Op basis van de andere uitleg, de stroom volgt de weg van de minste weerstand ben ik het hier mee eens. Als ik de Orion output op, laten we zeggen, 20A zet en de dynamo kan 60A leveren, dan zouden de andere accu's toch ook opgeladen worden, toch? Klopt mijn beredenatie?

Voor de duidelijkheid, ik heb zo'n ding niet. Dus wat ik schijf is theoretisch. Het liefst zou je de theorie willen bevestigen door te meten.
Als je de Orion op 20A afstelt en de dynamo kan 60A leveren is er 40A beschikbaar voor de andere accu's mits de spanning hoog genoeg is zodat die stroom ook daadwerkelijk naar de andere accu's gaat. Loodaccu's hebben een relatief hoge spanning nodig om daadwerkelijk ook efficiënt te laden. Ergens in de buurt van 14,2 volt. Afhankelijk van ht type accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 06 aug 2024 06:34 #1576276

3Noreen schreef :
zeilbootje schreef :
Op basis van de andere uitleg, de stroom volgt de weg van de minste weerstand ben ik het hier mee eens. Als ik de Orion output op, laten we zeggen, 20A zet en de dynamo kan 60A leveren, dan zouden de andere accu's toch ook opgeladen worden, toch? Klopt mijn beredenatie?

Voor de duidelijkheid, ik heb zo'n ding niet. Dus wat ik schijf is theoretisch. Het liefst zou je de theorie willen bevestigen door te meten.
Als je de Orion op 20A afstelt en de dynamo kan 60A leveren is er 40A beschikbaar voor de andere accu's mits de spanning hoog genoeg is zodat die stroom ook daadwerkelijk naar de andere accu's gaat. Loodaccu's hebben een relatief hoge spanning nodig om daadwerkelijk ook efficiënt te laden. Ergens in de buurt van 14,2 volt. Afhankelijk van ht type accu.

Meten doen we zeker en heb ik ook gedaan. Ben ook nog niet klaar met meten. De eerst meet ronde gaf idd 14.1V op de Argofet ingang en uitgangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 06 aug 2024 07:26 #1576283

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
De beide loodaccu’s moeten achter de argofet dat is duidelijk.
Voor de Orion XS kan je nu 1 van de 3 aansluitingen kiezen en kiezen welk signaal de Orion XS laat starten.

Ik heb geen Orion XS, maar vanuit mijn begrip zou ik ervoor kiezen de Orion aan te sluiten aan dezelfde polen als de boegschroefaccu.
Als de startaccu de laagste spanning heeft krijgt deze altijd voorrang.
De Orion staat parallel aan de boegschroef accu. Je kan middels het voltage op die accu kiezen wanneer de Orion mag starten. Je kan ook kiezen voor starten obv “motor loopt”. De boegschroefaccu komt veel minder nauw. Die is er vooral om de lange kabel naar de dynamo te compenseren (en de opstartstroom te leveren) en is eerder een buffer dan een aparte voeding. De boegschroef gebruik je bijna uitsluitend als de motor loopt. Lang continue mag een boegschroef sowieso niet draaien.

Er blijft dan 1 aansluiting op de argofet vrij.
Je past dus het Victron schema toe met de boegschroefaccu in plaatst van de startaccu.
Het lijntje om met een bmv een tweede accu te meten kan dan nog steeds naar de startaccu.
Laatst bewerkt: 06 aug 2024 07:26 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt zo’n Victron Argofet? 06 aug 2024 07:34 #1576286

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14518
Een argofet zijn geen diodes ! Het zijn (mos)fet's. Zo'n ding werkt als een schakelaar, geen ventiel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl