yellowrebel schreef :
Ik heb al jaren een goed werkende marifoon met een antenne in de mast (stalen schip/ alu-mast). Nu wil ik een AIS gaan koppelen (Raymarine AIS700). In de handleiding staat uitdrukkelijk dat er een verbinding moet worden gelegd van de antenne-aansluiting op het apparaat naar de min van je accu. Dit gaat dan over de mantel van de aansluiting. Zie quote uit de handleiding hieronder.
Eerst maar eens gemeten aan de bestaande antenne of die misschien al contact heeft met massa.
Wat blijkt niet de mantel maar wel de kerndraad van de kabel die uit de mast komt ligt aan de massa.
Voor mij met zeer beperkte kennis roept dit grote vraagtekens op.
1. wat kan de reden zijn van deze 'aarding'? kan dit opzettelijk zijn gedaan?
2. wat zijn de risico's? aardlus? blikseminslag?
3. wat als ik de handleiding volg en ook de mantel aan de massa leg?
Hier op ZF gezocht naar aarding van marifoon antennes maar daar kom ik niet verder mee. Raymarine haalt in ieder geval massa en aarde door elkaar zover ben ik nu wel.
Iemand een advies?
quote uit de handleiding:
Waarschuwing: Aardingspunt
Energie die wordt gegenereerd door blikseminslag in de
buurt (Near-Lightning Strikes, NLS) en opgebouwde statische
energie in de atmosfeer kunnen via de VHF-antenne door het
product worden geleid. Om ervoor te zorgen dat deze energie
veilig wordt afgevoerd, MOET het aardingspunt op het product
(via de meegeleverde aardingsband) worden verbonden met
de negatieve pool van de accu van het schip (0 V).
Wanneer het aardingspunt niet is verbonden met de negatieve
pool van de accu van het schip (0 V), kan dit ernstige schade
veroorzaken aan uw product en kan de garantie van uw
product komen te vervallen.
hmm, ik heb dit niet gedaan. Ik vraag me ook echt af, of het gaat helpen bij blikseminslag.
Verder is inderdaad de AIS-unit zelf al aan de min aangesloten. Mijn boot heeft een aparte bliksembeveiliging (plaat in de romp), maar geen idee of de marifoonantenne daar mee verbonden is. Maar ik laat me graag voorlichten door mensen hier op ZF met meer electronicakennis.