Beste ZF-ers.
a/b van de Slartibartfast hebben we een Raymarine EV-100 stuurautomaat aangevuld met een PC Nautic Tillerdrive. Dit deden we omdat de PCNautic een roerstandaanwijzer kent die de RM drive niet heeft.
Deze setup deed het vorig jaar prima, maar sinds een SW update van RM heeft hij kuren. De roerstand aanwijzer wordt in stand-by stand niet vastgezet op de laatste uitslag, maar gaat terug naar 0. Dat betekent dat als je de tillerdrive met een uitslag van een paar graden op stand-by hebt gezet, hij de volgende keer dat je hem inhaakt bij 0 begint, waardoor de afwijking steeds groter wordt.
Uiteindelijk werkt het niet meer waardoor de boot onverwacht overstag gaat of scherp afvalt. Bijzonder vervelend als je shorthanded vaart.
De PC Nautic leverancier Onno, wijt dit aan de nieuwe settings en raadt aan de boel opnieuw te calibreren. Zo gezegd zo gedaan, maar helaas werkt dat niet. In die initiatiefase pikt de automaat de roerstand niet op en pakt dus een instelling van de" hard over time" op. Ook na het terugzetten van de fabrieksinstellingen is dit het geval.
Ook RM geeft aan dat hij het gewoon zou moeten herkennen; als je tenminste tijdens de power-on de stuurautomaat aangesloten hebt (al niet handig met een teller drive) ook dit geprobeerd, maar helaas blijft het probleem.
Als de tillerdrive aan staat geeft hij wel gewoon een roeruitslag door.
Heeft de verzamelde intelligentie (wisdom of the crowd) van het zeilersforum hier nog ideeën over?