Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Omgekeerde polariteit huh?

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:16 #1584307

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Twee weken terug was ik op de Kaag.
De haven had alle stopcontacten uitgegeven dus die waren bezet of op slot.
Behoorlijk ver weg waren er wel vrije gratis aansluitingen.
Om zover te komen gebruikte ik ook een normaal "huishoud" verlengsnoer met verlopen naar de blauwe haven stekkers in mijn walaansluiting.
Een klein (!) motorbootje vond de enige vrije plek in een grote box, daar was de aansluiting gewoon beschikbaar.
Grote schrik want de polariteit was omgekeerd, zijn acculader gaf dat aan en hem was gezegd dat dat de accu's (geen idee wat voor) zou beschadigen.
Geen probleem, ik heb een blauwe dubbelstekker daar kon hij op.
Polariteit nog steeds verkeerd! Geen probleem want ik draai de stekker van het gewone" huishoud" snoer om en de man was helemaal gelukkig geen rode lampjes meer op zijn lader.

Mijn vraag is nu wat is het probleem als in zo'n haveninstallatie de polariteit verkeerd is aangesloten?
Omdat het zonder huishoudsnoer verkeerd was op meerdere aansluitingen is het de hele steiger/ hele haven zo?
Mijn Victron Multiplus ziet en regelt alles zelf hoop ik.
Maar thuis steken we toch ook alle stekkers willekeurig in?
In buitenland wel eens stopcontacten met een pin, dan kan je maar op een manier insteken.
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 19:19 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:25 #1584313

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Dat is heel gek. Wisselspanning hoort geen polariteit te kennen. De nul en de fase van een apparaat horen geisoleerd te zijn van de uitgangen, om precies deze reden.

Ik zou die acculader eens diep in de ogen kijken!

Gedachte: is dat ding Amerikaans of zo? Daar werkt het systeem net wat anders. Hoe precies weet ik ook niet.
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 19:26 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:26 #1584314

Bij mij hetzelfde fenomeen.
De blauwe is de nul en de bruine de plus, dus onderscheid is er wel degelijk.
Maar verder dan dat ben ik ook nooit gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:28 #1584315

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Thunderhorse schreef :
Bij mij hetzelfde fenomeen.
De blauwe is de nul en de bruine de plus, dus onderscheid is er wel degelijk.
Maar verder dan dat ben ik ook nooit gekomen.

Nou... Hij is 50 keer seconde plus. En 50 keer per seconde min.

Dat is het idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:32 #1584317

Zou ik ook zeggen, maar kennelijk denkt mijn schakelbord daar anders over. Ik heb toch echt de blauwe en de bruine moeten omwisselen in de stekker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:32 #1584318

Dit fenomeen heb ik tijdens de vakantie ook meerdere malen meegemaakt.
Dan gaat de walzekering er uit.
In mijn stekker de bruine en blauwe ff omsteken en geen probleem meer.

Dus leg mij het maar eens uit dan???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:33 #1584319

Ik heb ook 2 controle leds hiervoor aan boord. "Polarity correct" en "Polarity incorrect". Deze zitten niet in mijn acculader maar zijn in het centrale schakelbord gebouwd. Van de week lag ik toevallig ook in een haven waar de incorrect led ging branden. Maar aangezien ik mijn CE-stekker niet kon veranderen heb ik het maar zo gelaten. Maar ik heb verder niks gemerkt. Alles wat het moest doen deed het gewoon.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:34 #1584321

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Geen idee.

Yugo?

Shit. Dit was er een voor Roos!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:34 #1584323

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Joop66 schreef :
Thunderhorse schreef :
Bij mij hetzelfde fenomeen.
De blauwe is de nul en de bruine de plus, dus onderscheid is er wel degelijk.
Maar verder dan dat ben ik ook nooit gekomen.

Nou... Hij is 50 keer seconde plus. En 50 keer per seconde min.

Dat is het idee.
Ten opzichte van de nul ja.
Bij verwisselde polariteit staat op de nul draad spanning en op fase draad niet.
Normaal gesproken heeft de nul dezelfde polariteit als de aarde draad.
Zolang beide polen (fase en nul) zijn beveiligd met een zekering kan het verwisselen geen kwaad.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:38 #1584325

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Sommige apparaten meten de spanning tussen de nul en de (rand)aarde. Is deze te hoog dan krijg je een alarm/storing melding. Waarom je dit zou doen is mij ook niet duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 19:47 #1584328

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
rooiedirk schreef :
Sommige apparaten meten de spanning tussen de nul en de (rand)aarde. Is deze te hoog dan krijg je een alarm/storing melding. Waarom je dit zou doen is mij ook niet duidelijk.

Was dat niet meer iets van vrúger, toen je buizen apparaten had, waarbij het frame gewoon aan de 220 hing? Hopelijk de nul dus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 20:06 #1584336

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Deze aardige (!) kleine (!) motorbootvaarder maakte zich alleen zorgen om de accu's, "s morgens kreeg ik mijn dubbelstekker aangereikt en hij ging het koffieapparaat benutten op de aansluiting met verkeerde polariteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 20:21 #1584341

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Misschien een wat lang verhaal, maar hier staan alle walstroom situaties in beschreven.


Bijlage:

Bestandsnaam: Technical-...epen.pdf
Bestandsgrootte:1,187 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: info_20m-3...38-2.pdf
Bestandsgrootte:1,542 KB
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 20:25 door pbu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 20:22 #1584342

Ik heb in de jachthaven van Yerseke een vergelijkbaar probleem gehad. Mijn Mastervolt acculader gaf daar ook een storing. Namelijk verkeerde ingangsspanning. Aan de steiger wist men te vertellen dat dit aan een verkeerde polariteit zou liggen.
Alles geprobeerd ook de 0 en fase draad omdraaien, maar niks wilde werken. Bijna de acculader er uit gesloopt en overboord gegooid.
Toch maar even gewacht of het in andere havens ook een probleem was. Gelukkig is het probleem nooit meer voorgekomen. Kennelijk was ook daar iets niet pluis in de haveninstallatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 20:48 #1584349

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 22:29 #1584362

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ik beschouw het als een hoog gehalte broodje aap. Dat hele verhaal.

Leuk dat er een fase indicatie "ergens" aan boord zit, maar de fase gevoeligheid mag niets uitmaken voor de werking, tenzij....

Tenzij er aan boord met opzet fase en nul gemaakt wordt door 1 fase keihard aan nul te verbinden. Dat zelfde gebeurd exact zo in de meterkast. Dat mag dan zeer zeker nooit aan boord geburen, dat moet bepaald worden bij de bron.

Alle schepen waar een fase-nul indicatie in zit, zijn in principe verdacht van een zeer twijfelachtige installatie. Je maakt aan boord, zonder scheidingstrafo, nooit eigenhandig fase en null.
Op je generator aan boord (=bron) doe je dat wel.

Alle schepen waar de wal zekering er uit gaat bij verkeerde fase-nul stekker zijn onjuist gemaakt. Er is geen toestel waarbij dat uit mag maken aan boord.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 22:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 22:32 #1584363

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Nachtvlinder schreef :

Wat een kolder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 09 sept 2024 22:48 #1584364

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
walspanning aan boord is gewoon een 2 leider systeem waarbij dus bij de bron (= op de wal) bepaald wordt welke leider de nul is. Dat betekend dat beide stroomleiders aan boord nergens aan aarde liggen. De (Veiligheids)aarde loopt mee vanaf de wal en mag aan boord niet onderbroken worden.

Er is dus nergens een toestel wat het ook maar iets uitmaakt hoe om de fase-nul aangesloten is. Is er wel zo'n toestel aan boord, dan is het defect en zal lekstroom tonen.

Bij een generator wordt altijd dubbelpolig geschakeld tussen wal en generator. Dat betekend dat de fase-nul van de generator nooit verkeerd verbonden kan worden met de fase-nul van de walspanning.

Nu weet ik dat Victron hiermee heiligschennis doet door zelf aan boord te willen bepalen wat de nul leider wordt. Ik weet niet wanneer het relais in de rode cirkel sluit, maar ik hoop toch niet dat dat tijdens walspanning is.




Tijdens zuiver omvormer bedrijf, zonder wal- of generator spanning mag dat relais wel dicht.

Alleen achter een scheidingstrafo bepaal je zelf keihard wat fase en nul is.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 sept 2024 22:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:08 #1584418

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Nooit zag ik een beter argument om geen netspanning aan boord te voeren.
Tot 42V wisselspanning is veilig, tot 60V gelijkspanning is veilig. Aard het boordnet niet. (is ook niet zinvol bij lage spanningen, met één uitzondering: er is een operatiekamer voor cardiochirurgie aan boord) Gebruik alleen een 'radio-aarde'.
Voor de scheidingstransformator in de acculader is geen fase detectie nodig (is dubbel geïsoleerd of zelfs 'Cardiac Floating').
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:13 #1584420

Calidris schreef :
Ik beschouw het als een hoog gehalte broodje aap....

Tenzij er aan boord met opzet fase en nul gemaakt wordt door 1 fase keihard aan nul te verbinden. Dat zelfde gebeurd exact zo in de meterkast. Dat mag dan zeer zeker nooit aan boord geburen, dat moet bepaald worden bij de bron.


Dat is het scenario ook dat in het filmpje genoemd wordt:
As I mentioned before, in some cases there is a connection between the Earth and Neutral bus bars. If the Active and Neutral conductors are now switch, not only is your Neutral bus Active but so too is your Earth bar. This earth bar connects to all your metal frames and items on your AC systems. Making them Live. This can create a dangerous touch potential and is very serious

Het gevaar zou dan alléén optreden bij een opeenstapeling van 2 fouten:
A-verkeerd aangelegde installatie
B-reverse polarity shore power

Zo'n lampje (waarbij een schakeling dan óók voorkomt dat een relais sluit!) moet dan waarschuwen dat er sprare is van ( B ).

JE kunt, in plaats van die schakeling te installeren, natuurlijk beter je installatie nalopen om (A) te voorkomen...
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 09:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:18 #1584421

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14995
In een aantal EU landen is het gebruikelijk om eenpolige zekering automaten te gebruiken. Die wil je echt in de fase hebben niet in de nul.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:32 #1584428

Dat lijkt mij een veel realistischer reden inderdaad. Ook wanneer je een enkelvoudige (hoofd)schakelaar af schakelt, blijven systemen waar je aan wilt werken onder spanning bij een enkelpolige schakelaar en omgepoold L en N.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:38 #1584430

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
3Noreen schreef :
In een aantal EU landen is het gebruikelijk om eenpolige zekering automaten te gebruiken. Die wil je echt in de fase hebben niet in de nul.

Ja, in die situaties komt de complete beunhazerij van de jachtbouw naar voren, voort komend uit onwetendheid en verkeerde besparing.

"If you think education is expensive, try ignorance."
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:43 #1584432

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Nachtvlinder schreef :
Het gevaar zou dan alléén optreden bij een opeenstapeling van 2 fouten:
A-verkeerd aangelegde installatie
B-reverse polarity shore power


2x Waar gebeurd bij klanten:

- PVC aansluitkabel van de CV ketel, door gesmolten tegen de schoorsteen. 1 ader aan aarde.

- Neopreen kabel los door de machine kamer, kabel doorgesleten op de flens van schroefas-koppeling. Soms was de fout er wel, soms was die er niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 sept 2024 09:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omgekeerde polariteit huh? 10 sept 2024 09:49 #1584437

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14995
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
In een aantal EU landen is het gebruikelijk om eenpolige zekering automaten te gebruiken. Die wil je echt in de fase hebben niet in de nul.

Ja, in die situaties komt de complete beunhazerij van de jachtbouw naar voren, voort komend uit onwetendheid en verkeerde besparing.

"If you think education is expensive, try ignorance."

Mijn persoonlijke mening en ook ergernis is het niet uit te roeien geloof in 100% veiligheid. Hoe stom moet je zijn om daarin te geloven ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl