Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De AC kant van de MultiPlus

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 11:43 #1588511

  • mafkees
  • mafkees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Dit heb ik geinstalleerd vorig jaar en bij Elektramat gehaald:

Kastje waterdicht. Wel wat aan grote kant, maar altijd handig voor latere uitbreiding indien nodig. www.elektramat.nl/schneider-el...-modules-leeg-13976/

*ik heb dus alle 3 de 'kastjes' in jouw victron schema gewoon in 1 kast gedaan, maar wel met 3 verschillende automaten uiteraard:


Aardlekautomaat 16a. www.elektramat.nl/emat-aardlek...c-kar-30ma-85006005/
Komt walstroom in.

Aardlekautomaat 25a. www.elektramat.nl/emat-aardlek...c-kar-30ma-85006009/
Gaat AC1-out in van Multiplus
Deze heb ik 25a gedaan omdat ik in theorie 16a uit walstroom en nog wel 6a uit mijn batterij kan trekken met power assist. Maar je kan dit ook gewoon 16a nemen is vast genoeg.

Aardlekautomaat 16a. www.elektramat.nl/emat-aardlek...c-kar-30ma-85006005/
Gaat AC2-out in van Multiplus (al heb ik deze niet verder gebruikt dus niks momenteel op AC2-out aangesloten).

Ik lees net dat je met 10a wilt afzekeren, dan kun je zelfde soort automaten nemen maar dan met lager A
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 11:45 door mafkees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 11:52 #1588514

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Idd, waarom zou je de ac2 uitgang gebruiken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 12:21 #1588523

XanderB schreef :
Volgens het schema van Victron zou ik aan de walstroomkant een MCB moeten plaatsen. Dat is voor zover ik begrijp een installatieautomaat. Waarom schrijft Victron daar niet ook een aardlekschakelaar voor?

MCB = Main Circuit Breaker = installatieautomaat
RCD = Residual Current Device = verschilstroom schakelaar (=aardlekschakelaar in de volksmond)

Tijdens eilandbedrijf is een RCD op die plek sowiezo niet nodig, en wanneer de walstroom aangesloten is, is de MP het enige en vast(!) aangesloten apparaat (in dit schema althans) dat geaard is via de walstroom. Ik heb zelf overigens wel een aardlekautomaat op die plaats toegevoegd; ook omdat ik de MP voedt met een stekker die ik in het walstroom stopcontact stop - theoretisch kan ik daar ook andere verbruikers op aansluiten.


XanderB schreef :
Aan de uitgaande kant zou een MCB/RCD moeten komen. Is dat een aardlekautomaat?

Ja
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 12:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 12:31 #1588526

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Ok, tot zover begrijp ik het dus nog. Maar dan de sicussie over 1P + N vs 2P op dit forum. Ik meen te hebben begrepen dat er geen 2P aardlekautomaat bestaat. Moet ik dan op zoek naar een 2P aardlekschakelaar met daarnaast een 1P +N installatieautomaat? Of net andersom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 13:05 #1588537

Als je geen geïntegreerde 2P kunt vinden zul je een losse 2P installatieautomaat en 2P aardlekschakelaar in serie moeten zetten. Beide geleiders moeten onderbroken worden (zowel L and N) bij een overbelasting resp. aardfout.

www.electromaterial.com/RCD-2-...-25-A-x-30-mA-WERDEN

Bestaat vast ook voor kleinere stromen!
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 13:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 14:15 #1588552

holtere schreef :
Idd, waarom zou je de ac2 uitgang gebruiken?[/quote

Door AC1, AC uit of AC2 te gebruiken kun je belastingen met de omvormer blijven voeden of juist uitschakelen als de walstroom (onverwacht) uitvalt. Bijvoorbeeld de elektrische boiler en orco uit, maar belangrijke systemen blijven gevoed.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 14:27 #1588555

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Aquaplanning schreef :
holtere schreef :
Idd, waarom zou je de ac2 uitgang gebruiken?[/quote

Door AC1, AC uit of AC2 te gebruiken kun je belastingen met de omvormer blijven voeden of juist uitschakelen als de walstroom (onverwacht) uitvalt. Bijvoorbeeld de elektrische boiler en orco uit, maar belangrijke systemen blijven gevoed.

Ok, idd een slim gebruik van de ac2!
Maar is dat niet wat dubbelop, je kunt die functies ook aansluiten parallel aan de mp?
Geen idee of de multiplus ook de ac2 aanvult bij weinig vermogen van de wal?
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 14:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 14:40 #1588564

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Ok, ik heb een 2-polige automaat gevonden. Klopt het dat ik klaar ben als ik deze zowel bij de AC-in als AC-out1 en 2 toepas?

www.groepenkast-stunter.nl/a-2...-b-30ma/#description

Ik zie overigens ook niet wat de toegevoegde waarde is van AC-out2. Power-Assist werkt alleen op out1
Je kunt denk ik net zo goed 2 WCD’s maken aan de walstroomzijde na de aardlekautomaat, waarbij WCD1 is voedend voor MultiPlus en WCD2 voor boiler.
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 14:41 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 14:52 #1588568

  • mafkees
  • mafkees's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Ik heb de aarde draad van zowel walstroom, ac1 en ac2 allemaal aan elkaar gesloten gewoon via een wago klem. Heb alleen in de 3 automaten fase en nuldraad apart. Neem aan dat dat goed is haha, anders heb ik het ook fout ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 15:06 #1588576

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
mafkees schreef :
Ik heb de aarde draad van zowel walstroom, ac1 en ac2 allemaal aan elkaar gesloten gewoon via een wago klem. Heb alleen in de 3 automaten fase en nuldraad apart. Neem aan dat dat goed is haha, anders heb ik het ook fout ;)

Dat lijkt me heel erg fout omdat de MultiPlus het contact met de aarde verbreekt zodra er geen walstroom beschikbaar is.

Zie deze tekst uit de handleiding:
Bij een mobiele installatie (bijvoorbeeld met een walstroomcontactstop) zal het onderbreken van de walstroom verbinding tegelijkertijd de aardingsverbinding verbreken. In dat geval moet de behuizing worden aangesloten op het chassis (van het voertuig) of op de romp of aardingsplaat (van de boot).
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 15:07 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 15:27 #1588588

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
XanderB schreef :
Ok, ik heb een 2-polige automaat gevonden. Klopt het dat ik klaar ben als ik deze zowel bij de AC-in als AC-out1 en 2 toepas?

www.groepenkast-stunter.nl/a-2...-b-30ma/#description

Ik zie overigens ook niet wat de toegevoegde waarde is van AC-out2. Power-Assist werkt alleen op out1
Je kunt denk ik net zo goed 2 WCD’s maken aan de walstroomzijde na de aardlekautomaat, waarbij WCD1 is voedend voor MultiPlus en WCD2 voor boiler.
Als je die boiler niet via de ac out 2 laat lopen kan de combinatie multiplus boiler je net overbelasten als de boiler via A-C out twee loopt kan je de maximale Walstroom afname regelen via de multiplus
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 16:43 #1588602

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Aardlek schakelaar na een gescheiden net (boten) zoals transformatoren en of geïsoleerde voedingen met 230 volt werkt niet en is zodanig voor mobiele installaties niet toegestaan.

Dan komt de isolatie bewaker of wachter daar voor in de plaats.


Het plaatsen van een aardbeveiliging is verplicht bij rijdende en verplaatsbare eenheden voorzien
van een wisselstroomopwekker (Omvormer/ generator) welke bedrijfsmatig gebruikt worden. Denk
hierbij aan mobiele werkplaatsen, schaftketen, brandweervoertuigen etc. Voor overige mobiele
toepassingen (bijvoorbeeld Campers)en boten geldt deze verplichting niet terwijl het gevaar natuurlijk precies
hetzelfde blijft.

Hoe werkt een isolatiebewakingsrelais?

Een isolatiebewaker controleert en bewaakt permanent en onder alle omstandigheden de 230V en
grijpt in zodra een fout of dreigend onveilige situatie gedetecteerd wordt. De stroomtoevoer wordt
onmiddellijk afgeschakeld. Één kastje vervangt alle overige aardlekbeveiligingen.

De aanschafprijs is pittig rond de € 400 a 500.--
stroomwinkel.nl/bev-schak/bev-...tiebewaker-imd3.html
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 16:44 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 16:53 #1588604

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
dehler schreef :
Aardlek schakelaar na een gescheiden net (boten) zoals transformatoren en of geïsoleerde voedingen met 230 volt werkt niet en is zodanig voor mobiele installaties niet toegestaan.
Volgens mij werkt dit prima, zolang je maar geen zwevend net heb, maar een geaard net.
Wij (professionele installateur in de scheepvaart) passen veelvuldig aardlekschakelaars toe aan boord van schepen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 18:13 #1588614

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hoe beveilig je dan een generator aan boord met 400/600 volt?
Word de aarde verlegd naar de stalen wand van het schip?
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 18:15 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 19:47 #1588627

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75


hier nog een mooi filmpje die het een en ander verduidelijkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 01 okt 2024 20:04 #1588635

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
dehler schreef :
Hoe beveilig je dan een generator aan boord met 400/600 volt?
Word de aarde verlegd naar de stalen wand van het schip?
Een aardlek werkt op het principe dat de som van de stromen door alle geleiders ongelijk is aan nul.
Er is dan een 'aardlek' stroom.
Om de deze stroom mogelijk te maken moet er dus een 'pad' voor de stroom buiten de aardlekschakelasr zijn terug naar de bron.
Of de bron een inverter, trafo, of generator is maakt niet uit.
Bij een enkel fasig systeem heb je dus drie geleiders.
Fase (L), nul(N) en aarde(PE).
De aarde en de nul zijn voor de aardlek, aan de voedingszijde met elkaar verbonden.
Bij een stalen schip wordt de aarde ook op 1 punt aan het schip bevestigd.

Bij een 3 fase systeem moet je een generator of trafo hebben in ster configuratie.
Het sterpunt, meestal ook gebruikt als nul, moet dan met de aarde (pe) geleider worden verbonden.

Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 01 okt 2024 20:06 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 07:05 #1588670

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
PvO schreef :
dehler schreef :
Aardlek schakelaar na een gescheiden net (boten) zoals transformatoren en of geïsoleerde voedingen met 230 volt werkt niet en is zodanig voor mobiele installaties niet toegestaan.
Volgens mij werkt dit prima, zolang je maar geen zwevend net heb, maar een geaard net.
Wij (professionele installateur in de scheepvaart) passen veelvuldig aardlekschakelaars toe aan boord van schepen.

Kun je dan bevestigen dat ik klaar ben als ik zowel op AC-In als op AC-Out (1+2) deze 2-polige aardlekautomaat plaats en verder niets?

www.groepenkast-stunter.nl/a-2...-b-30ma/#description
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:10 #1588693

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Hugy schreef :


hier nog een mooi filmpje die het een en ander verduidelijkt

Voor zowel de Europese ISO normen m.b.t. elektische installaties op kleine vaartuigen als ook de Amerikaanse ABYC normen MOET de AC aarde op één punt aan de aarde van het schip verbonden zijn.
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:15 #1588696

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Een aardlekautomaat doet 2 dingen, aardlek beveiliging én stroom beveiliging (zekering). Als de automaat afschakelt ben je nog niet zeker waarom dit was en moet je als nog op onderzoek uit waarom hij afgeschakeld is, teveel stroom of een aardlek. Met een aparte aardlekschakelaar én een dubbelpolige zekeringautomaat heb je dat probleem niet
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:26 #1588698

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een omvormer die van 12 volt naar 230 volt gaat en zich bevind een polyester boot en een zwevend net maakt.
Deze is niet te beveiligen met een aardpunt en zal als het goed wil doen uitgerust worden met een isolatie bewaker.
Deze zet een signaal op de geleiders (fase en nul) als 1 van deze afwijkt word de installatie afgeschakeld.
Meerderheid heeft een polyester schip.
In de grotere jachtbouw word eerder staal en aluminium gebruikt en is een aardlek schakelaar toepasbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:40 #1588704

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
dehler schreef :
Een omvormer die van 12 volt naar 230 volt gaat en zich bevind een polyester boot en een zwevend net maakt.
Deze is niet te beveiligen met een aardpunt en zal als het goed wil doen uitgerust worden met een isolatie bewaker.
Deze zet een signaal op de geleiders (fase en nul) als 1 van deze afwijkt word de installatie afgeschakeld.
Meerderheid heeft een polyester schip.
In de grotere jachtbouw word eerder staal en aluminium gebruikt en is een aardlek schakelaar toepasbaar.
Deze stelling is onjuist, hierboven al proberen uit te leggen waarom.

Aanvulling, voor een aardlek heb je een 'aarde' nodig om te functioneren (zie uitleg hierboven).
Voor een isolatie bewaker heb je een 'aarde' / referentie nodig om de weerstand te kunnen meten.
Juist op een polyester schip is deze referentie eigenlijk niet aanwezig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 02 okt 2024 09:50 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:46 #1588707

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
XanderB schreef :
PvO schreef :
dehler schreef :
Aardlek schakelaar na een gescheiden net (boten) zoals transformatoren en of geïsoleerde voedingen met 230 volt werkt niet en is zodanig voor mobiele installaties niet toegestaan.
Volgens mij werkt dit prima, zolang je maar geen zwevend net heb, maar een geaard net.
Wij (professionele installateur in de scheepvaart) passen veelvuldig aardlekschakelaars toe aan boord van schepen.

Kun je dan bevestigen dat ik klaar ben als ik zowel op AC-In als op AC-Out (1+2) deze 2-polige aardlekautomaat plaats en verder niets?

www.groepenkast-stunter.nl/a-2...-b-30ma/#description
Nee, sorry dat kan ik niet.
Uit de documentatie achter de genoemde link is het mij niet duidelijk geworden of de automaat uitschakelt én meet op beide stroomvoerende geleiders (ik vermoed van niet) zeker voor de ingang is dit wel verstandig.
Aan de uitgang van de omvormer moet de aarde met de nul worden verbonden als dit al niet intern in de omvormer is gedaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:48 #1588709

PvO schreef :
Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?


Ja, op een polyester schip is geen echte "aarde", slechts de PE die in de inverter (dus vóór de aardlekschakelaar) met de N verbonden is. Als je jouw lichaam plaatst tussen de L en een (via de PE) geaarde metalen behuizing van een apparaat zal de ALS trippen. Prima toch?

Pak je de L vast terwijl te géén via de PE geaarde behuizing aanraakt, dan verschuif je het potentiaal van het hele zwevende net.

Als je de PE óók met de DC-negatief doorvervindt kunnen er "interessante dingen" gebeuren. Praatplaatje:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 09:54 #1588712

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?


Ja, op een polyester schip is geen echte "aarde", slechts de PE die in de inverter (dus vóór de aardlekschakelaar) met de N verbonden is. Als je jouw lichaam plaatst tussen de L en een (via de PE) geaarde metalen behuizing van een apparaat zal de ALS trippen. Prima toch?

Pak je de L vast terwijl te géén via de PE geaarde behuizing aanraakt, dan verschuif je het potentiaal van het hele zwevende net.
Idd, maar als de PE verbonden is met bijvoorbeeld de kiel zal er in de praktijk al snel een stroom ontstaan groot genoeg om de ALS te laten trippen.
Als je de PE óók met de DC-negatief doorvervindt kunnen er "interessante dingen" gebeuren. Praatplaatje:

Idd, dit is voor mij dé reden om mijn startaccu, waarvan de min is verbonden met de saildrive (via de motor), volledig galvanisch te scheiden van de service accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De AC kant van de MultiPlus 02 okt 2024 10:17 #1588718

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
PvO schreef :
Nachtvlinder schreef :
PvO schreef :
Op een polyester schip is het gebruik van een isolatie bewaking juist een 'uitdaging'. Een isolatie bewaker meet de weerstand tussen de stroomgeleiders en de 'aarde'. Op een stalenschip, geen probleem, maar wat gebruik je als aarde op een polyster schip?


Ja, op een polyester schip is geen echte "aarde", slechts de PE die in de inverter (dus vóór de aardlekschakelaar) met de N verbonden is. Als je jouw lichaam plaatst tussen de L en een (via de PE) geaarde metalen behuizing van een apparaat zal de ALS trippen. Prima toch?

Pak je de L vast terwijl te géén via de PE geaarde behuizing aanraakt, dan verschuif je het potentiaal van het hele zwevende net.
Idd, maar als de PE verbonden is met bijvoorbeeld de kiel zal er in de praktijk al snel een stroom ontstaan groot genoeg om de ALS te laten trippen.
Als je de PE óók met de DC-negatief doorvervindt kunnen er "interessante dingen" gebeuren. Praatplaatje:

Idd, dit is voor mij dé reden om mijn startaccu, waarvan de min is verbonden met de saildrive (via de motor), volledig galvanisch te scheiden van de service accu.

Het is altijd de vraag of het verstandig is om de 230V PE aarde te verbinden met de 12V MIN. Sommige (aluminium) schepen hebben een volledig zwevend DC net. En er zijn ook motoren en dynamo's en startmotoren die de min niet aan "massa" hebben liggen.
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl