Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 11:50 #1589488

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Jammer dat je één van 105 Ah accu's slechts als startaccu gebruikt.
Een dergelijk capaciteit voor een startaccu in een jacht met een motor van minder dan 150 pk is zwaar overdreven. Misschien heb je een zware motor, maar als het een motor van veel minder vermogen is, bijvoorbeeld 25 pk, is de helft (50 Ah, en dan een specifieke startaccu, geen huishoudaccu) meer dan voldoende.

Persoonlijk zou ik de twee 105 Ah's parallel zetten (als ze even oud zijn, tenminste) en puur als huishoudaccu's gebruiken en er een aparte startaccu bij zetten die alleen door de motor wordt geladen en buiten het huishoudcircuit blijft. Heb je ook geen argofet nodig, die kan op marktplaats.

Die acculader kan elke acculader met een intelligente laadcyclus en voldoende capaciteit (max. 20 A) zijn.

Die victron monitor lijkt me prima. Eén shunt is genoeg, als je doet wat ik aanbeveel.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 11:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 12:19 #1589491

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Ipv de BMV712 kan je ook kijken naar SmartShunt 300A of SmartShunt 300A IP65 afhankelijk hoe vochtig het is op de plaats van montage.

Geen klokje en geen relais en alleen uit te lezen via BlueTooth en VictronConnect App

De startaccu kan je dan alleen de spanning in de gaten houden. Voor de huishoud accu heb je de Spanning Stroom en laadtoestand.
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 12:32 door pbu. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 12:46 #1589492

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 13:18 #1589496

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
pbu schreef :
Ipv de BMV712 kan je ook kijken naar SmartShunt 300A of SmartShunt 300A IP65 afhankelijk hoe vochtig het is op de plaats van montage.

Geen klokje en geen relais en alleen uit te lezen via BlueTooth en VictronConnect App

De startaccu kan je dan alleen de spanning in de gaten houden. Voor de huishoud accu heb je de Spanning Stroom en laadtoestand.

Precies wat ik ook in gedachte had!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 13:32 #1589498

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
Niet een scheidingsrelais tussen de accus? Of las ik erover heen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 13:59 #1589505

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
JB-NL schreef :
Niet een scheidingsrelais tussen de accus? Of las ik erover heen?
Das de argofet.

Koop een acculader met twee (of 3) uitgangen en hang die rechtstreeks aan de accu’s. Hoewel een startaccu zelden leeg raakt omdat meteen na het starten weer geladen wordt heb ik toch de voorkeur voor een lader op de startaccu. Een lader maakt na het laden via de dynamo het proces echt af.
Een kleinere startaccu kan inderdaad wel, maar een beetje vermogen over is ook niet verkeerd. Zelf een 90Ah startaccu waar 60 voldoende zou zijn.

Qua monitoring zou ik ook gaan voor de smartversie zonder display. Veel lekkerder kijken op je telefoon en geen draadjes en gaatjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 14:03 #1589506

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
koko schreef :
JB-NL schreef :
Niet een scheidingsrelais tussen de accus? Of las ik erover heen?
Das de argofet.
.
Idd over heen gelezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 15:14 #1589525

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
koko schreef :
Hoewel een startaccu zelden leeg raakt omdat meteen na het starten weer geladen wordt heb ik toch de voorkeur voor een lader op de startaccu. Een lader maakt na het laden via de dynamo het proces echt af.

Het is een beetje van de situatie en het motorgebruik van TS afhankelijk of bovenstaande hout snijdt.
Veel motoren in zeilboten bereiken voortijdig het einde van hun nuttige leven , of zijn versneld aan revisie toe, omdat ze slecht gebruikt worden. Een motor moet niet worden uitgezet voordat ie echt warm gedraaid is, bijvoorbeeld. In de praktijk is daar zo'n 10 - 15 minuten voor nodig.
Wie zijn boot direct aan ruim water heeft liggen, zal geneigd zijn na het verlaten van de haven en het zetten van de zeilen de motor zo snel mogelijk uit te zetten. Maar be advised; de motor blijft langer in goede conditie als je hem na elke start tenminste 10 minuten laat draaien, en dan wèl onder enige belasting, dus met de schroef in het werk.
Als de motor vlot start (de startmotor hoeft dus niet meer dan enkele seconden z'n werk te doen) dan is de bij de start verbruikte capaciteit na die 10 minuten weer ruimschoots aangevuld. Een auto die nooit kortere ritjes maakt dan 10 minuten hoeft ook nooit aan de lader.
Er is dus meer dan één reden om de motor na de start tenminste 10 minuten te late later draaien. Er verzameld zich geen condensvocht in motor, de olie verzuurt minder snel, maar de accu blijft ook op peil.
Een kleinere startaccu kan inderdaad wel, maar een beetje vermogen over is ook niet verkeerd. Zelf een 90Ah startaccu waar 60 voldoende zou zijn.

"Niet verkeerd" is geen argument.
Zelf heb ik al meer dan 10 jaar een startaccu van 44 Ah bij een motor van 25 pk. Die startaccu zit aan geen enkele lader, behalve de alternator die op de motor zit. Tot op heden geen enkel probleem.

Vanzelfsprekend beslist TS zèlf wat hem te doen staat in zijn geval. Maar het leek me nuttig om argumenten als "een lader maakt na het laden via de dynamo het proces echt af" en "niet verkeerd" even te ontzenuwen. Het zijn van die typische "meer is altijd beter dan genoeg"-argumenten waar hele volksstammen in geloven, maar die eigenlijk onzin zijn.
Sorry Koko, maar ik moet het even zeggen zoals het is..
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 15:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 15:54 #1589531

Mooi dat er een alwetende is.
Heb een 5A druppellader voor de start accu, ook eentje voor die van de boegschroef.
Nooit gedoe met lege accu’s.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 16:19 #1589533

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
helmsman 38 schreef :
Mooi dat er een alwetende is.
Heb een 5A druppellader voor de start accu, ook eentje voor die van de boegschroef.
Nooit gedoe met lege accu’s.

Onze IWAB heeft best wel zinvolle punten en in de afgelopen 20-25 jaar veel bijgeleerd. Globaal weet hij best veel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 17:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 16:43 #1589538

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
IWAB :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 18:32 #1589562

Ik leer van bovenstaande berichten weer een hoop bij. Dank voor alle goede ideeën. Ik realiseerde me dat ik vergat te melden dat ik ook een boegschroef heb. Ik weet niet hoe deze is aangesloten. (Ik heb het schip pas net gekocht).
Een kleine nieuwe startaccu neerzetten lijkt me nu de beste optie. De twee grote accu's kunnen dan samen huishoudaccu worden, met monitoring. Ik ga eerst eens kijken of ik die kleine accu kwijt kan door een kartonnen doosje op die maat te maken en te passen. Ik laat van me horen!
Taling 32 en Saga 20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 18:35 #1589564

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
dan zijn het dikke kabels naar de boegschroef,
of er zit voorin nog een accu verstopt...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 18:47 #1589567

Ben ik hier de enige die accumonitors overbodig vindt?

Ik heb er diverse gemonteerd op verzoek van klanten, en op mijn nieuwe ouwe boot zat er al eentje toen ik hem kocht. Maar ik heb er niks mee.
Zo'n ding is duur, vereist flink wat kabeltjes en connectortjes, en geeft een uitlezing van de (ont)ladingstoestand die heel nauwkeurig lijkt is maar toch niets meer is dan elektronisch giswerk op basis van wat instellingen en metingen. Vooral die instellingen maken het onbetrouwbaar.

Een eenvoudige enigszins nauwkeurige spanningmeter vind ik veel betrouwbaarder. Gebruikt nog minder stroom ook, zeker als je hem uitschakelbaar maakt.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 19:46 #1589581

Berghout-2 : Lang met accu's doen vereist op tijd laden. Voor voorspelbare dagtripjes en met accu's die groot genoeg zijn is een accumonitor een prettige luxe.

Ga je langer op stap dan is een accumonitor verstandig. Ladingstoestand met spanningsmeting is alleen nuttig als je accu's regelmatig (vrijwel) in rust zijn. Daar ben ik niet gedisciplineerd genoeg voor.

Gelukkig zijn we, en varen we, allemaal anders.

On topic:
je kunt via de Argofet laden, maar dat heeft als nadeel dat beide accu's hetzelfde programma krijgen te verwerken.
Daarom is de Victron oplossing met een 4A uitgang voor de startaccu en een zwaardere geregelde uitgang zo prettig. Startaccu = blij want altijd op gemak volgeladen. Huishoudbank = blij want geladen met meertrapslader.

Daarnaast: eens met opmerkingen hierboven, grote huishoudbank gaat veel langer mee want minder diep ontladen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 19:49 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 20:46 #1589594

Oprecht fijn, deze meningen weer. In mijn hoofd wissel ik steeds tussen 'lean and mean' en: "Ik wil alles weten!"
Ik heb ook nog een Ctek multi XS 7000 lader die een mooi programma kan draaien. Maar als ik 'het internet' (inclusief dit forum) zo lees is 7A te weinig voor zo'n grote accu. Laat staan 2 van die dingen. Ik post hier ook nog even een fotocompilatie van de accu's.
Bijlagen:
Taling 32 en Saga 20
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 20:47 door Jbeekmann100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 20:49 #1589596

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Berghout-2 schreef :
Ben ik hier de enige die accumonitors overbodig vindt?

Ja....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 21:07 #1589601

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Wadloper schreef :
Zelf heb ik al meer dan 10 jaar een startaccu van 44 Ah bij een motor van 25 pk. Die startaccu zit aan geen enkele lader, behalve de alternator die op de motor zit. Tot op heden geen enkel probleem.

Wordt bij jou de huishoudaccu dan nooit door de dynamo geladen? Of is er nog een overloopje van start naar huishoud?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 21:26 #1589602

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Johan22 schreef :
Wordt bij jou de huishoudaccu dan nooit door de dynamo geladen? Of is er nog een overloopje van start naar huishoud?

De 2x100 Ah huishoudaccu's worden geladen door 2x75 Wp zonnepanelen. Ik laad nooit op walstroom. Kan desgewenst deze accu's ook laden met de dynamo op de motor, met de accuschakelaar in een bepaalde stand. Maar dat is nooit nodig.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 21:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 06 okt 2024 21:35 #1589603

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
Jbeekmann100 schreef :
Ik post hier ook nog even een fotocompilatie van de accu's.

Deze twee accu's parallel schakelen is waarschijnlijk geen goed idee. Om dat op de langere termijn goed te laten gaan, moeten de accu's van hetzelfde fabrikaat en type zijn en ook dezelfde conditie hebben en, bijvoorbeeld, dus niet van verschillende leeftijden zijn.
Laatst bewerkt: 06 okt 2024 21:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 07 okt 2024 19:18 #1589804

Jbeekmann100 schreef :
Oprecht fijn, deze meningen weer. In mijn hoofd wissel ik steeds tussen 'lean and mean' en: "Ik wil alles weten!"
Ik heb ook nog een Ctek multi XS 7000 lader die een mooi programma kan draaien. Maar als ik 'het internet' (inclusief dit forum) zo lees is 7A te weinig voor zo'n grote accu. Laat staan 2 van die dingen. Ik post hier ook nog even een fotocompilatie van de accu's.

Die overbekende vuistregel is erop gebaseerd dat je in één nacht aan de walstroom half lege accu's weer kunt opladen + een beetje eigen gebruik.
Lig je langer aan de walstroom dan is 7A prima.
Behalve bij natte lood-zuur-accu's, die vinden een beetje borrelen tijdens het laden wel fijn om het zuur goed te mengen.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 23 nov 2024 14:34 #1598085

Wadloper schreef :
Jbeekmann100 schreef :
Ik post hier ook nog even een fotocompilatie van de accu's.

Deze twee accu's parallel schakelen is waarschijnlijk geen goed idee. Om dat op de langere termijn goed te laten gaan, moeten de accu's van hetzelfde fabrikaat en type zijn en ook dezelfde conditie hebben en, bijvoorbeeld, dus niet van verschillende leeftijden zijn.
Dit vroeg ik me nog wel af inderdaad. Maargoed, stel dat ze hierdoor sneller verouderen en capaciteit verliezen dan is dat ten eerste niet een groot probleem en ten tweede zal ik ze dan dus vervangen door 2 dezelfde waarmee het probleem is opgelost.
Taling 32 en Saga 20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 23 nov 2024 16:02 #1598101

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Die BMV712 heb ik ook naar gekeken maar voorzover ik begrijp kun je van een 2de accu(bank) alleen spanning aflezen (bv van startaccu) en zit er 1 shunt op. Ik gebruik nu een Talamex digitale voltmeter als accumonitor. Ik heb 2 maal een 75ah loodzuur accu met aan beide accu's een aparte 230v lader. Via dynamo worden beide accu's geladen (mbv accuscheider). Ik ga huishoud accu omzetten naar LiFePO4
Laatst bewerkt: 23 nov 2024 16:08 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 23 nov 2024 21:35 #1598148

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Aquaplanning schreef :
Jbeekmann100 schreef :
Oprecht fijn, deze meningen weer. In mijn hoofd wissel ik steeds tussen 'lean and mean' en: "Ik wil alles weten!"
Ik heb ook nog een Ctek multi XS 7000 lader die een mooi programma kan draaien. Maar als ik 'het internet' (inclusief dit forum) zo lees is 7A te weinig voor zo'n grote accu. Laat staan 2 van die dingen. Ik post hier ook nog even een fotocompilatie van de accu's.

Die overbekende vuistregel is erop gebaseerd dat je in één nacht aan de walstroom half lege accu's weer kunt opladen + een beetje eigen gebruik.
Lig je langer aan de walstroom dan is 7A prima.
Behalve bij natte lood-zuur-accu's, die vinden een beetje borrelen tijdens het laden wel fijn om het zuur goed te mengen.

De oude vuistregel is dat je bij het laden van accu's een stroom moet kunnen leveren die gelijk is aan 1/10de van de capaciteit van de accu ( of accubank ).
2 accu's parallel ( dus accubank) van 2X105 of 210 Ah dan zou je een stroom van minimaal 20 A moeten kunnen leveren. Kan je dat met de huidige installatie ?
De opgegeven lader kan dit niet.
Dus zul je moeten kiezen, andere lader of accu's niet parallel schakelen.
(Let wel je moet die stroom wel enkele uren kunnen aanhouden, maar niet de hele periode )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lader en monitoring aanleggen, advies gevraagd 23 nov 2024 22:01 #1598154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
De BMV is de beste investering die ik gedaan heb in een lange tijd. Het geeft rust om te weten hoe t echt gaat met je accu.

Mbt de lader: je wilt er een ZONDER fans. Dus een IP 68 uitvoering. De herrie is niet fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl