Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klopt dit plaatje?

Klopt dit plaatje? 18 nov 2024 22:20 #1597252

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
De lood accu’s worden minder en dus ga ik over naar lifepo4. Daar zijn heel veel draadjes van op het forum en nog meer youtube filmpjes. Heel heel veel heb ik er bekeken.
Het elektrisch systeem op de boot is netjes aangelegd, maar complex en op veel plaatsen ver weggewerkt. Er zal rond de accus veel moeten veranderen. Vanaf de verbruiksverdeling blijft het mijns inziens gelijk.

Ik wil jullie niet trakteren op een nieuwe lithium discussie, maar ben wel benieuwd in welke bolus ik dreig te trappen met de tekening van de nieuwe situatie in de bijlage . Kortom, klopt het plaatje van de nieuwe situatie? (pdf bijlage)

Bijlage:

Bestandsnaam: electralit...ekke.pdf
Bestandsgrootte:863 KB


Eerst kort over de huidige situatie:
Er staan nu 3 lood accus va 145 Ah in het bootje. Die worden bewaakt, geladen en gecombineerd door een Vetus BW Battery watch.
Zo leiden deze 3 accus naar 3 plus-strips na een forse meszekering en 'hoofd'schakelaar. De startmotor zit met een korte kabel direct aan de start accu. De Verbruikers zitten via twee Vetus schakelpanelen achter gezekerde schakelaars. Enkele verbruikers die niet snel uitgeschakeld mogen worden lopen via een apart zekering kastje zoals de kachel en de binnenverlichting. De Vetus BW Batery Watch combineert de 3 accus tot 1 parallel bank maar kan ze wel apart meten en laden en uiteraard ook scheiden en uitschakelen bij afwezigheid. Je stuurt het aan via een bedieningspaneeltje.
Een grote omvormer voor gereedschap en waterkoker wordt met een aparte kabel, zekering en hoofdschakelaar apart gevoed. Sommige verbruikers worden geschakeld via een relais zoals de victron computer-omvormer.
Er ligt tot aan de hoofdschakelaars van de plus-strip en voor de min overal 120mm2 kabel, knaltaai en helaas wel allemaal zwart, voor de plus vaak B) voorzien van een rode heatshrink of tape.
De 200Watt zonnepanelen voeden de start accu via een Victron MPPT. Omdat die niet via de Vetus BW mogen lopen maar direct op de accu moeten, zitten er naast de Vetus BW ook Cyrix tussen de accus om alles op peil te houden via de zon. Die Cyrix gaan er straks ook uit.
Alles zit grondig ingetimmerd met kabels achter een paneel en de componenten erop, de kabels verdwijnen door gaten achter het paneel.
Het heeft jaren goed gefunctioneerd. Vanwege de lifepo4 accu zal alles tot de vetus schakelpanelen eruit gaan en opnieuw worden opgebouwd.

Nieuwe situatie:
De start accu blijft nog even de 140 Ah lood accu, die is nog voldoende, gaat ie stuk dan wordt het een eenvoudige kleinere lood start accu.
De twee 140 Ah licht accus worden vervangen door een LiTime 200Ah lifepo4 accu, de simpele zonder verwarming en lowtemp beveiliging (die beveiliging zit al in de laders) maar met bluetooth.
De 50 amp dynamo van de bukh levert aan de start accu en aan een Orion XS DCDC die vervolgens de litime licht-accu vult.
De oude Sterling lader laadt de lood-accu. Een nieuwe 230V lader laadt de lifoPo4 accu direct. Maar is dat wel nodig, want de Sterling voedt toch ook de Orion DCDC en daarmee de LifePo4 accu?
De Victron MPPT voedt de LifePo4 accu. De load-uitgang zou ik (geschakeld want niet geregeld) kunnen gebruiken om de start accu bij te laden indien nodig, ik vermoed niet nodig.
Zowel de Victron DCDC als de MPPT kan ik instellen met lage temperatuur begrenzing.
De Victron Globallink gaat op de LifePo4 accu en verbindt met bluetooth met de andere victron apparaten en lees ik op afstand uit via VRM.
De Vetus schakelpanelen en de zekeringkast met de vebruikers blijven ongewijzigd en verbinden nu met de plus-strip naar de LifePo4 accu. Op de LifePo4 accu zet ik (nog) geen SmartShunt, ik hoop voldoende data via de LiTime app en de Globallink te krijgen. Is dat onvoldoende dan kan dat altijd nog.
De min wordt, net als nu, gedeeld via een aantal centrale punten.
De huidige kabeldikte van 120 mm2 blijft ruim voldoende.

Een tekening van de oude en nieuwe situatie is opgenomen in de bijlage.

- Klopt de tekening van de nieuwe situatie?
- Heb ik een aparte lader voor de LifePo4 accu nodig en gaat dat goed of gaan de twee laders elkaar tegenwerken?
- Wat is de beste oplossing om (zonder walstroom) de startaccu wat meer ‚umph‘ te geven? De load van de mppt, uiteraard geschakeld, want daar wordt niets geregeld voor de verschillende laadfasen.
- De zekeringen rond de start accu zijn rommelig en wellicht onjuist getekend, hoe doe ik dat beter? Doe ik het op andere plaatsen wel goed?

Voor de nieuwe componenten (de litime accu is er al) zal ik denk ik Stroomwinkel opzoeken, die hebben me eerder van advies voorzien en opzet gechecked, fijn bedrijf, maar ik kom er liefst goed beslagen ten ijs met een juiste tekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klopt dit plaatje? 19 nov 2024 00:24 #1597258

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tip:

qelectrotech.org/

Gratis!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 09:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klopt dit plaatje? 19 nov 2024 08:30 #1597279

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 428
Ik zou de start batterij alleen door de motor laten laden en de lader alleen voor de leef batterij. De scheidingsdiode zou ik weghalen. De enige verbinding tussen de start accu en de leef accu is de dc/dc omvormer. Wel 2 batterij monitors gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klopt dit plaatje? 19 nov 2024 12:11 #1597318

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 714
Zekeringen moeten de installatie tegen brand beschermen in geval van kortsluiting. De zekeringwaarde moet daarom afgestemd zijn op draaddikte en totale lengte van de bedrading (inclusief de min leiding). Daarom vallen mij twee dingen op.

De plusleidingen van de lithiumaccu naar de Orion XS DC DC lader en naar de MPPT lader zijn niet gezekerd; die zitten rechtstreeks aan de accu kant van de hoofdzekering. Naar mijn mening moet die bedrading aan de accu kant afgezekerd zijn met een zekering naar rato van de draaddikte naar die twee laders en retour.

Tot de hoofdschakelaars lopen er hele dikke kabels. Daarna ook? Dat schreef je niet.
Als de hoofdzekering van de serviceinstallatie te zwaar is voor de draaddikte van de drie plus draden naar de schakel-/zekeringpanelen verdient dat om dezelfde reden aandacht. Misschien per kabel een extra zekering. (Tenzij hoofdschakelaar en die drie panelen bij elkaar gemonteerd zijn met korte bedrading en alle bedrading goed vast is gezet / er geen enkel schavielrisico is.)

De functie van de twee plus strips aan de service kant tussen hoofdschakelaar en schakelpanelen is mij niet duidelijk.
Groet, Ambro
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 13:03 door Minim. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klopt dit plaatje? 19 nov 2024 15:15 #1597352

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Dat is mooi op tijd Cailidris :-) handig tooltje, scheelt weer een hoop getier wanneer alles weer verschuift. Dankjewel
Laatst bewerkt: 19 nov 2024 15:15 door Ekke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klopt dit plaatje? 19 nov 2024 15:32 #1597358

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Minim schreef :
Zekeringen moeten de installatie tegen brand beschermen in geval van kortsluiting. De zekeringwaarde moet daarom afgestemd zijn op draaddikte en totale lengte van de bedrading (inclusief de min leiding). Daarom vallen mij twee dingen op.

De plusleidingen van de lithiumaccu naar de Orion XS DC DC lader en naar de MPPT lader zijn niet gezekerd; die zitten rechtstreeks aan de accu kant van de hoofdzekering. Naar mijn mening moet die bedrading aan de accu kant afgezekerd zijn met een zekering naar rato van de draaddikte naar die twee laders en retour.

Daar twijfelde ik ook aan. Ik zie het op de victron voorbeelden ook niet. Dat zou dan betekenen een aparte zekering voor de + naar mppt, apart naar orion en apart naar verbruikers, dan zo dicht mogelijk tegen de accu aan is lastig, ik zet ze liever op het paneel, hoger en weg bij de kajuitingang.
Minim schreef :
Tot de hoofdschakelaars lopen er hele dikke kabels. Daarna ook? Dat schreef je niet.
Als de hoofdzekering van de serviceinstallatie te zwaar is voor de draaddikte van de drie plus draden naar de schakel-/zekeringpanelen verdient dat om dezelfde reden aandacht. Misschien per kabel een extra zekering. (Tenzij hoofdschakelaar en die drie panelen bij elkaar gemonteerd zijn met korte bedrading en alle bedrading goed vast is gezet / er geen enkel schavielrisico is.)

Ja vanaf de hoofdschakelaar naar de verdeelstrip is het dezelfde dikke kabel. Naar elk paneel een wat dunnere overeenkomend met (nog steeds) ruim de max van de verbruikers op het paneel. Voor elke verbruiker afgestemd op het verbruik van elke onderdeel.(muv de omvormer, die stuurt alleen relais aan).
Minim schreef :
De functie van de twee plus strips aan de service kant tussen hoofdschakelaar en schakelpanelen is mij niet duidelijk.

Inderdaad, zo zit het nu en ze zijn grotendeels ongebruikt, dat is overbodig.
Net als de geprinte labeltjes, die bijna allemaal van de adres zijn gevallen. De enige die nog plakken zijn de zelf beschreven tapejes, die zijn verbleekt. grrr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klopt dit plaatje? 19 nov 2024 15:35 #1597359

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Zeerover schreef :
Ik zou de start batterij alleen door de motor laten laden en de lader alleen voor de leef batterij. De scheidingsdiode zou ik weghalen. De enige verbinding tussen de start accu en de leef accu is de dc/dc omvormer. Wel 2 batterij monitors gebruiken.
De Battery watch gaat er inderdaad uit.
De start accu alleen door de dynamo en sterling acculader laten laden en niet door de Orion, begrijp ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl