Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jefa autopilot transmission drive unit

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 19:24 #1601154

Vraagje, mijn boordspanning is 24 volt. Van Jefa moet ik nog de transmission drive unit (motor) aanschaffen. Daar is het stuursysteem op voorbereid.

200Nm 12 volt motor voor 30'-60'
of
300Nm 24 volt motor voor 40'-90'

24 volt lijkt de logisch keuze maar is een kleine € 1.500,-- duurder dan de 12 volt versie :(
Ook lijkt de 12 volt versie een fractie sneller te zijn.

Volgens mij is die 24V erg overkill.

Wat is er op tegen om de 12V versie achter een 24>12V converter te zetten ?
(ik snap dat daarmee het stroomverbruik ietsje hoger wordt)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 19:31 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 19:31 #1601156

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13691
stroom is niet gigantisch;

Lower power consumption (1.4 Amp. at 12 Volt, 0.7 Amp at 24 Volt)

maar lineaire regelaar ipv DC, zal 12x 1,4W verstoken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 19:43 #1601163

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 576
Een extra component dat kan falen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 19:45 #1601165

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Ik neem aan dat een Farrier 39 aanzienlijk lichter is dan een 39 monohull.
Dan zit je aan de onderkant van de 30-60’ toepassing.
Er zijn vast wel bestemmingen voor de resterende €1400 te bedenken.

Kan je, nu je een dc-dc neerzet nog meer andere apparatuur bedenken die goedkoper is op 12V dan 10-14,5V of het dubbele in jouw geval?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 19:47 #1601166

sy helios schreef :
stroom is niet gigantisch;

Lower power consumption (1.4 Amp. at 12 Volt, 0.7 Amp at 24 Volt)

maar lineaire regelaar ipv DC, zal 12x 1,4W verstoken

Dat is de cluch :lol: Zie tabel onderaan voor het opgenomen vermogen onder belasting…

Desanniettemin zou ik voor de 12 V versie kiezen achter een DCDC converter.

Mooi spul trouwens!
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 19:54 #1601168

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13691
Nachtvlinder schreef :
sy helios schreef :
stroom is niet gigantisch;

Lower power consumption (1.4 Amp. at 12 Volt, 0.7 Amp at 24 Volt)

maar lineaire regelaar ipv DC, zal 12x 1,4W verstoken

Dat is de cluch :lol: Zie tabel onderaan voor het opgenomen vermogen onder belasting…

Desanniettemin zou ik voor de 12 V versie kiezen achter een DCDC converter.

Mooi spul trouwens!

idd, zover niet gelezen , dan dus DC converter...
wel krap aan lijkt me 2mm2 en dan max 21Amp
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 09 dec 2024 22:57 #1601191

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
Wel héle goede garantieafspraken laten vastleggen...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 10 dec 2024 00:19 #1601196

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Rommel.
Te traag (factor 3)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 10 dec 2024 07:20 #1601200

De meeste grote stuurautomaatdrives worden PWM aangestuurd, met korte pulsen. Ben benieuwd hoe een 12V converter daarmee omgaat.

Ik neem aan dat het hele autopiloot systeem op 12V gaat draaien? Dus ook de computer en aansturing? Dan kun je de converter ontlasten met een kleine accu of flinke condensator.

Als alleen de motor 12V is dan wordt het ingewikkeld ivm het ompolen voor de draairichting.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 10 dec 2024 07:24 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 10 dec 2024 07:25 #1601201

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Zou de 24v versie voor proffesionele toepassingen zijn en daardoor betere materialen.
B.v. metalen planeet wielen ipv kunststof?

Gokje...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 10 dec 2024 07:28 #1601202

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Aquaplanning schreef :
De meeste grote stuurautomaatdrives worden PWM aangestuurd, met korte pulsen. Ben benieuwd hoe een 12V converter daarmee omgaat.

Ik neem aan dat het hele autopiloot systeem op 12V gaat draaien? Dus ook de computer en aansturing? Dan kun je de converter ontlasten met een kleine accu of flinke condensator.

Als alleen de motor 12V is dan wordt het ingewikkeld ivm het ompolen voor de draairichting.

Goede punten, dacht ik ook al direct.
Ik heb ook al een grote condensator bij de piloot aansluiting tegen de stroompulsen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 10 dec 2024 07:31 #1601204

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Ronaldl schreef :
Rommel.
Te traag (factor 3)

Uit de tabel blijkt een enorme belastings afhankelijkheid. Duidt op te lichte motor.
Uit de praktijk blijkt dat boord naar boord 10-20sec. Onder last fijn is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 10:09 #1602871

Een extra component dat kan falen?

Inderdaad. Het is daarom toch de 24V versie geworden, voorzien van interne roerstandgever voor Garmin en NKE.



Eenvoudige montage met slechts 4 boutjes :)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 10:22 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 11:36 #1602885

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2602
Mooi ding!
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 13:03 #1602897

Noballast schreef :
Een extra component dat kan falen?

Inderdaad. Het is daarom toch de 24V versie geworden, voorzien van interne roerstandgever voor Garmin en NKE.

[...]

Eenvoudige montage met slechts 4 boutjes :)

[...]

Mooi integrale oplossing. Als ik het goed heb dan een Jefa BG11-AP and BG14-AP bevel gearbox?



Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 13:05 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 14:06 #1602907

Orange Sunset schreef :

Mooi integrale oplossing.

Inderdaad en je vind er niets van terug in het interieur (of daaronder/achter).
Het volledig lijstje:



Mocht je meer willen lezen volg dan deze link.


Edit: Oeps, zie nu dat mijn website nog flink geupdated moet worden. Daar heb ik maar weinig aandacht voor gehad de laatste tijd :blush:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 14:10 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 14:52 #1602912

Goede keuze gemaakt met de 24V uitvoering. Dc-DC converter zou niet goed gewerkt hebben. Tijdens het aansturen loopt de spanning geleidelijk op van 2 volt tot 25 volt en ook weer omgekeerd, een converter is aan of uit. Dat geeft een enorme schokbelasting op het systeem en dan krijg je haarscheuren in het aluminium.
ilCigno schreef :
Wel héle goede garantieafspraken laten vastleggen...
Je kunt iedere afspraak maken met ze die je wilt, ze komen het niet na. Ik had op schrift vaststaan dat iets onder coulance gerepareerd zou worden. Kreeg ik een rekening die bijna gelijk was aan de kosten van een nieuwe motor. Die heb ik (uiteraard) niet betaald en ik heb de motor ook nooit terug gekregen, die hebben ze dus feitelijk van mij gestolen.
Eerdere garantie gevallen is alijd mijn schuld geweest zeggen ze. Ze hebben twee standaard antwoorden
1, Beschuldigd van verkeerde zuinigheid en daar alles opgeschuiven. Dat terwijl zij het systeem hebben ontworpen en ik gezegd heb dat geld geen rol speelt; ik moest het beste wat ze konden maken.
2. Nou, daar hebben we nu nog nooit van gehoord, dan zul je wel wat fout gedaan hebben want andere klanten hebben het probleem niet.
Vergelijkbare verhalen heb ik van een hoop wereldzeilers gehoord. Garantie van ze kun je echt niet op rekenen, ook niet als je het op schrift hebt staan.
Ronaldl schreef :
Rommel.
Te traag (factor 3)
Juist niet, deze zijn zo snel dat ze schade aan het stuursysteem geven door het enorme koppel van de motor als je de instellingen niet wat terug draaid in je AP computer.

Henny, als je nog de kans hebt, pas dan nog de leverarmpjes aan zodat ze een vorkeinde hebben. De koppen van de stuurstang kan dan in de 'bek' van de leverarm zodat je geen kantellend moment op de verbindingsbout hebt. Dat is echt een superzwak punt in het Jefa ontwerp en moest ik iedere 10.000 mijl weer vernieuwen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 15:24 #1602915

Ja, ik weet van jouw negatieve ervaringen. Dat was nadat ik voor Jefa gekozen had op basis van juist positieve berichten. Elke installatie is anders. Ik heb het idee dat wat ik gemaakt heb bomvrij en foolproof is. De componenten zien en voelen er ook zo uit. De boot stuurt als een veertje en heb het idee dat mijn installatie daarom ook zwaar overkill is. De koppeling in de levers is rond 16mm. en er wordt recht aan getrokken cq. geduwd. N.a.v jouw opmerking zal ik nog wel de M16 tapbout in het helmstokje van het roer vervangen door een deeldraad bout. Voorlopig ga ik het ermee doen en zullen wel zien hoe dat afloopt. Vooralsnog geen zorgen.


Edit: wel zaak dus om de stuurautomaat goed af te stellen zodat die stopt voor de stop. Die stop is bij mij de romp zelf.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 15:45 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 15:55 #1602927

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2602
En bij de inbedrijfstelling niet bak en stuurboord omdraaien, dan kraakt het....
Hoe ik dat weet?
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 15:55 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 16:22 #1602930

Noballast schreef :
Elke installatie is anders. Ik heb het idee dat wat ik gemaakt heb bomvrij en foolproof is. De componenten zien en voelen er ook zo uit. De boot stuurt als een veertje en heb het idee dat mijn installatie daarom ook zwaar overkill is.
Dat dacht ik indertijd ook, maar het viel zwaar tegen. Onze boten hebben ongeveer hetzelfde richtende moment, dus de stuurkrachten tijdens de vaart zullen wel redelijk vergelijkbaar zijn. Ik hoop oprecht dat het heel blijft!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 19:08 #1602950

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1676
Erik schreef:
Ronaldl schreef :
Rommel.
Te traag (factor 3)
Juist niet, deze zijn zo snel dat ze schade aan het stuursysteem geven door het enorme koppel van de motor als je de instellingen niet wat terug draaid in je AP computer.


Hmm.
Volgens mij wordt het actuele koppel slechts bepaald door het langsstromend water langs het roerblad.
Een bepaalde grootte roerblad, snelheid door het water en dan nog wat als gebalanceerd of niet, bepaald het benodigd koppel om het blad te draaien.
Meer koppel zal niet kunnen optreden.
( ik laat het aanlopen van kwadrant tegen de eindstand hier buiten beschouwing)

Als het maximale koppel van de jefa kleiner is dan het max benodigd koppel zal de jefa overbelast worden ofwel het roer niet meer willen draaien.

Als het max jefa koppel groter is dan max benodigd, dan zal de jefa nooit max hoeven te werken, niks aan de hand.

Ik had het over snelheid. En dus over vermogen want vermogen is snelheid maal koppel.

Voor zover ik uit de jefa spec kon destilleren is de snelheid 2 tot 3x trager dan ik zou willen.
Prima voor op IJsselmeer die jefa, maar niet voor op de oceaan.

Ieder moet dat maar gewoon voor zich zelf vaststellen.

Kijk eerst naar roerblad en watersnelheid. Dan weet je benodigd koppel.
Kijk dan naar units die dat koppel ook kunnen leveren.
Bepaal dan voor jezelf de HOH aantal seconden dat je nog acceptabel vindt, dan weet je het max benodigd vermogen.
En dan kies je de unit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 22:04 #1602978

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Noballast schreef :
Vraagje, mijn boordspanning is 24 volt. Van Jefa moet ik nog de transmission drive unit (motor) aanschaffen. Daar is het stuursysteem op voorbereid.

200Nm 12 volt motor voor 30'-60'
of
300Nm 24 volt motor voor 40'-90'

24 volt lijkt de logisch keuze maar is een kleine € 1.500,-- duurder dan de 12 volt versie :(
Ook lijkt de 12 volt versie een fractie sneller te zijn.

Volgens mij is die 24V erg overkill.

Wat is er op tegen om de 12V versie achter een 24>12V converter te zetten ?
(ik snap dat daarmee het stroomverbruik ietsje hoger wordt)

Waggeffies!

Het idee is om de uitgang van de computer naar een DCDC converter te sturen en dan naar de drive?

Dat werkt niet: die is te langzaam. Er zit een hele dikke tijdsconstante in voedingsachtige dingen. Ook vinden ze vaak aan en uit schakelen vaak niet leuk.

Dus: ergens voor de AP computer 12V maken, en dat aanbieden aan de AP computer.

Maar....

Er zal toch meer op 12V draaien aan boord, neem ik aan?
En waarom 24V?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 20 dec 2024 22:11 #1602979

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248


Je beseft dat je roerstand gever nu iets heel anders doet dan je roer?

Zet maar eens per 10 graden roeruitslag uit waar de sensor heen gaat.

Dan zie je dat de gain van de sensor sterk afhankelijk is van de hoek.

Dat geeft mogelijk 2 problemen:

De gain van de regelkring hangt af van de hoek van het roer. Dat betekent dat je de gain van de regelaar niet optimaal kunt zetten, omdat hij in een ander gebied instabiel kan worden.

De computer weet nog immer niet waar het roer uithangt.

De hefbomen moeten even lang zijn en in dezelfde richting draaien!
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 22:12 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 21 dec 2024 08:41 #1602989

Joop66 schreef :

Waggeffies!

Het idee is om de uitgang van de computer naar een DCDC converter te sturen en dan naar de drive?

Dat werkt niet: die is te langzaam. Er zit een hele dikke tijdsconstante in voedingsachtige dingen. Ook vinden ze vaak aan en uit schakelen vaak niet leuk.

Dus: ergens voor de AP computer 12V maken, en dat aanbieden aan de AP computer.

Maar....

Er zal toch meer op 12V draaien aan boord, neem ik aan?
En waarom 24V?

Nope, dat is een gepasseerd station. De drive is 24V geworden. Mijn boordsysteem is 24V om een aantal goede redenen. De belangrijkste, de motor van de Jettruster, die trekt zo’n 500A maar ook de anker- en schootlieren zijn er blij mee.

Het stuurt allemaal prima en super licht. De installatie van de automaat en de reactie op de interne roerstandgever kent nog een groot aantal variabelen. We gaan het zien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 dec 2024 08:45 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl