Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 32V thermische beveiliging op een 12V boordnet?

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 13:49 #1603269

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Ik ben mijn bij de boot geleverde 'control-box' van een bedradingsschema te voorzien. Nu zie ik dat tussen de accu en de main-switch een thermische beveiliging is geplaatst waar op staat: "ST-1 30A 32VDC".

Het geval wil dat ik een Victron smart lithium accu heb van 12.8V/100Ah. De maximale stroomsterkte van alle apparaten samen achter de hoofdswitch is maximaal 15,5A.

Is dit wel de goede thermische beveiliging?

Bijgevoegd plaatje van het 'accu-laad deel' wat ik in kaart heb gebracht.
Bijlagen:
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 14:05 #1603271

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
Beveiligd tegen een hogere spanning dan 32 volt gelijkstroom en een grotere stroomsterkte dan 30 ampère.
Laatst bewerkt: 23 dec 2024 14:15 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 15:04 #1603284

Dat eerste madoc is niet waar: het betekent dat deze tot 32 VDC geschikt is, niet dat deze bij een hogere spanning tript. Deze zekering heeft een tripwaarde van 30 A. Dat geldt bij 12 VDC maar ook in 24 VDC systemen. Het ding heeft, tot ie getript is, natuurlijk geen idee welk potentiaal ie heeft ;)

Als je meer wilt weten zou ik wat datasheets zien te vinden, is leerzaam!

Die 30 A rating zou gebaseerd moeten zijn op de dunste draad in het circuit dat deze beschermt, tot de eerste (dunnere) aftakking met lichtere zekering.
Laatst bewerkt: 23 dec 2024 15:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 15:08 #1603286

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Zoiets b.v.
www.phoenixcontact.com/nl-nl/p...-tcp-30dc32v-0700030

i.d.d. alleen stroom beveiliging!

De bekabeling moet wél geschikt zijn voor 30A!
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 15:14 #1603288



Die 30 A rating betekent dat de bekabeling van het circuit dat deze zekering beschermt niet lichter mag zijn dan 6 mm2 (of 4 mm2 indien de kabels een hogere temperatuur rating hebben).
Laatst bewerkt: 23 dec 2024 15:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 17:04 #1603303

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Nachtvlinder schreef :
Die 30 A rating betekent dat de bekabeling van het circuit dat deze zekering beschermt niet lichter mag zijn dan 6 mm2 (of 4 mm2 indien de kabels een hogere temperatuur rating hebben).

Ik neem aan dat dit niet voor het hele circuit geldt? Want 6mm2 zit idd wel tussen de accu en de main switch maar niet na de main switch.

Na de main switch ziet het er zo uit:
- 6 mm2 naar de schakelaars van de 'grootverbruikers': 4xUSB plugs, Raymarine instruments en de auto-pilot (aansturing, niet stroomlevering zelf).
- 4mm2 naar de schakelaars van de 'kleinverbruikers': led navigatie verlichting en ankerverlichting

Vanaf deze schakelaars gaat het verder met:
- 0,75mm2 voor Raymarine voedingskabel en
- 4mm2 naar de USB plugs.
- stuurautomaat schakelaar is nog leeg, want heb ik nog niet

Ik ga er even vanuit dat de electricien die de box heeft bekabeld weet wat hij deed. Voor zover ik het begrijp zal deze ST-1 zekering dus niet de individuele apparaten beschermen maar het totaal van de ingeschakelde apparaten. Klopt dat?

In dat geval zal ik zal dus nog een zekering moeten plaatsen tussen Raymarine voedingkabel en de schakelaar. Even uitzoeken hoeveel dat moet worden.
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 17:10 #1603305

Waar een voedingsdraad zich splitst in een of meer lichtere draden hoort een zekering te zijn opgenomen die gebaseerd is op de lichtere draaddiameter. Als je een schema zou tekenen en je een willekeurig punt daarin aanwijst en je daar een kortsluiting voorstelt, moet er altijd een zekering zij die de dunste kabel in het deel waar de kortsluitstroom loopt beveiligd. Dit betekent dat overal waarin een voedingskabel overgaat in een lichtere kabel, een zekering moet zijn opgenomen.

Hier een voorbeeld: als je van een van de accu’s de bedrading richting de verbruikers volgt, zie je dat waar de kabels dunner worden, een steeds lichtere zekering is opgenomen:

Laatst bewerkt: 23 dec 2024 17:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 18:21 #1603318

  • RolfB
  • RolfB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Nachtvlinder schreef :
Waar een voedingsdraad zich splitst in een of meer lichtere draden hoort een zekering te zijn opgenomen die gebaseerd is op de lichtere draaddiameter.

Dank Nachtvlinder! Ik was er al een beetje bang voor. Als ik dan naar de geleverde installatie kijk dan moeten er nog heel wat zekeringen in...
Spanker - Laser Vago - Seascape 18 - Beneteau First 24 SE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 23 dec 2024 20:17 #1603333

Graag gedaan, maar 30 A dekt alles groter dan 2.5 mm2 wel aardig af. En bij volke kortsluiting bij een 1.5 mm2 circuit tript ie ook nog wel (dan ligt wel alles plat daarna natuurlijk). Alleen langdurige overbelasting tegen die 30 A aan door een circuit <2.5 mm2 beveiligd ie niet tegen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

32V thermische beveiliging op een 12V boordnet? 24 dec 2024 07:01 #1603371

Je kunt deze zekering ook vervangen door een lichter exemplaar 15 of 20A, omdat je allermaximaalste stroomverbruik maar 15A is. Dan zijn de 4mm kabels verderop ook beschermd. Alleen nog die 0,75mm heeft dan extra bescherming nodig.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl