Doejong schreef :
Wie weet kan de fabrikant er iets meer over vertellen. Er zullen misschien meer mensen een DuoGen voor LFP willen gebruiken.
Maar wat ik daarover bedacht: zou je de regelaar van de DuoGen niet kunnen gebruiken als voeding van een DC-DC-lader die geschikt is voor LFP?
Ik heb me vroeger wel eens verdiept in de DuoGen, maar ik heb hem niet nodig. Maar ik meen te weten dat die regelaar altijd een accu (ik neem aan de loodaccu) wil zien. Nog even opgezocht en de handleiding lijkt dat te bevestigen. Je zou hem alleen op de startaccu kunnen aansluiten en de DC-DC omvormer tussen de startaccu en de dienstaccu zorgt voor de rest. De DuoGen stil zetten als alles vol is, anders staat hij alleen maar de dump weerstanden gloeiend heet te stoken.
DuoGen Regulator Manual
Het is dus een shunt regelaar: alles wat teveel is wordt in weerstanden opgestookt (gedumpt). Aan de batterijkant blijft dus een maximum spanning staan die zelf in te regelen is.
Dat de regelaar geen "tail current" heeft maar een keiharde spanning aanhoud is geen bezwaar voor LFP en volgens de overlevering hier op ZF heeft een spanning van max 13,40V geen nadelige gevolgen.
Alleen de puriteinen zullen bij hoog en laag volhouden dat het niet geschikt is: dat is het dus wel.
dergelijke regelaars kan je gebruiken voor windmolens, schroefas dynamo's met permanent magneten, solar panelen, maakt niet uit. Enige nadeel is dat de overtollige energie in warmte omgezet wordt.