Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Controle walaansluiting

Controle walaansluiting 27 jan 2025 13:32 #1608916

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Verder geen vraag. Ik was eens aan het kijken was hoe het er achter het schakelpaneel uitziet op de voor ons nieuwe boot. Mijn oog viel op een wat bruinig uitgeslagen stekker en toen ik aan de draden voelde waren deze handwarm. Bij het uit elkaar halen van de aansluiting van de walaansluiting was dit het resultaat.



Het zat allemaal goed aangedrukt en ik kreeg het alleen met geweld uit elkaar, geen idee waarom dit zo is gebeurt, maar ik ben wel blij dat ik het gezien heb voordat het nog erger kon worden. Regelmatig even kijken loont.
Laatst bewerkt: 27 jan 2025 13:32 door K-NO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 17:00 #1608976

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 616
Oei. Overbelasting of kortsluiting zonder rondaarde oid? Hoe zwaar is het afgezekerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 17:07 #1608979

RickVis2 schreef :
Oei. Overbelasting of kortsluiting zonder rondaarde oid? Hoe zwaar is het afgezekerd?

Nee, een slecht contact, grote overgangsweerstand dus, dus veel warmteontwikkeling.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 17:23 #1608984

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4285
Dat je het niet los krijgt is te begrijpen, zit volledig vast gelast.

Eén van de oorzaken kan zijn dat er een vlamboog is onstaan door een
slecht contact.
Zie dit met enige regelmaat op mijn werk waar nogal ruig wordt omgegaan met
380V blokken.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 19:44 #1609016

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3763
RickVis2 schreef :
kortsluiting zonder rondaarde oid?

Wat zou die randaarde voor rol moeten spelen in het geval van een kortsluiting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 19:59 #1609022

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 616
Daar heb je een punt. Ik bedoelde dat iemand een optater zou moeten hebben gehad van een slecht geaard apparaat. Maar dat zou dan niet op deze plek tot dit moeten leiden…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 21:56 #1609038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
Menno schreef :
RickVis2 schreef :kortsluiting zonder rondaarde oid?
Wat zou die randaarde voor rol moeten spelen in het geval van een kortsluiting?

In geval van sluiting: niets.
In geval geleiding door verkoold kunststof: aardlek eruit, als die er is en werkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 27 jan 2025 22:15 #1609042

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Ik mocht 3 jaar geleden mijn eigen schip strippen. Wat ik aantrof in het 220V deel waren netsnoeren met 3 aders van 1 1/2 mm2. In het snoer tussen de walstroomaansluiting en het 220V verdeelpaneel (en waar de zekeringen zaten) was duidelijk te zien dat deze warmer is geweest dan dat ooit de bedoeling is geweest. Volgens het handboek hadden er 3 maal 2 1/2 mm2 aders geïnstalleerd moeten worden. Niet dus.

Nu is alles wel 3 maal 2 1/2 mm2 en zit er direct achter de walstroomaansluiting een 16A zekering met een aardlek beveiliging.
Laatst bewerkt: 27 jan 2025 22:15 door Dolphin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 05:33 #1609050

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
Bij ons zit het ook nog met 3x 1,5.mm2. Gewoon een 6 of 10A zekering er in wat bij 1,5mm2 past.
Het zwaarste is een boiler van 1200 watt, 6A net genoeg. Of waterkoker 800W.
Maar geen 16A dus.
En goed controleren of alle schroefjes overal vast zitten. Ik gebruik geen insteek contacten.

In een goeie bui zou ik het in de toekomst kunnen vervangen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 10:33 #1609092

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Dit was dus de aansluiting vanaf de achterkant van de boot naar de 16A aardlekautomaat. Voor de zekering dus.

Ik heb verder geen geschiedenis, maar de connector zat op het oog op de juiste manier ingeschoven en ook vergrendeld. Het lijkt me dat de connector zelf gefaald heeft. Nu heb ik de connector omzeild en de kabel direct op de automaat aangesloten. Scheelt weer een plek waar het (weer) mis zou kunnen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 12:00 #1609108

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
K-NO schreef :
Dit was dus de aansluiting vanaf de achterkant van de boot naar de 16A aardlekautomaat. Voor de zekering dus.

Ik heb verder geen geschiedenis, maar de connector zat op het oog op de juiste manier ingeschoven en ook vergrendeld. Het lijkt me dat de connector zelf gefaald heeft. Nu heb ik de connector omzeild en de kabel direct op de automaat aangesloten. Scheelt weer een plek waar het (weer) mis zou kunnen gaan.

Ik zie op de foto voornamelijk fantasierijk gebruik van b.v. verlichtingsstekkers. Mogelijk nooit bedoeld om volcontinue 16 te verwerken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 12:10 #1609110

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17039
Of een inductie kookplaat aan boord met boiler en expressomachien

Edit: plus elektrisch kacheltje ;)
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 12:25 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 12:11 #1609112

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Calidris schreef :
Ik zie op de foto voornamelijk fantasierijk gebruik van b.v. verlichtingsstekkers. Mogelijk nooit bedoeld om volcontinue 16 te verwerken?

Dat zou heel goed kunnen, ze zullen 25 jaar geleden vast wel gedacht hebben dat het 'goed genoeg' zou zijn. Gelukkig heb ik 16A continue ook niet nodig. Mijn grootste continue verbruiker zal het kacheltje van 1000W zijn. Met een waterkokertje erbij zullen de pieken wat hoger liggen, maar dat zal zo'n probleem niet moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 12:28 #1609113

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
K-NO schreef :
Calidris schreef :
Ik zie op de foto voornamelijk fantasierijk gebruik van b.v. verlichtingsstekkers. Mogelijk nooit bedoeld om volcontinue 16 te verwerken?

Dat zou heel goed kunnen, ze zullen 25 jaar geleden vast wel gedacht hebben dat het 'goed genoeg' zou zijn. Gelukkig heb ik 16A continue ook niet nodig. Mijn grootste continue verbruiker zal het kacheltje van 1000W zijn. Met een waterkokertje erbij zullen de pieken wat hoger liggen, maar dat zal zo'n probleem niet moeten zijn.

Kennelijk dus wél een probleem.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 12:38 #1609116

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Calidris schreef :
K-NO schreef :
Calidris schreef :
Ik zie op de foto voornamelijk fantasierijk gebruik van b.v. verlichtingsstekkers. Mogelijk nooit bedoeld om volcontinue 16 te verwerken?

Dat zou heel goed kunnen, ze zullen 25 jaar geleden vast wel gedacht hebben dat het 'goed genoeg' zou zijn. Gelukkig heb ik 16A continue ook niet nodig. Mijn grootste continue verbruiker zal het kacheltje van 1000W zijn. Met een waterkokertje erbij zullen de pieken wat hoger liggen, maar dat zal zo'n probleem niet moeten zijn.

Kennelijk dus wél een probleem.....

Vooralsnog ga ik er vanuit dat het bij de vorige eigenaren ontstaan is. Daarnaast heb ik de hele connector nu overgeslagen door direct op de automaat aan te sluiten.

Maar ik heb wel even verder gezocht, het gaat blijkbaar om een TE Universal Mate N Lok connector ( nl.rs-online.com/web/p/wire-ho...s-plugs/0514833?gb=s ) en als ik het goed zie zou deze drievoudige variant met de juiste bekabeling 17,5A kunnen verdragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 13:51 #1609125

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
K-NO schreef :
Vooralsnog ga ik er vanuit dat het bij de vorige eigenaren ontstaan is. Daarnaast heb ik de hele connector nu overgeslagen door direct op de automaat aan te sluiten.

Maar ik heb wel even verder gezocht, het gaat blijkbaar om een TE Universal Mate N Lok connector ( nl.rs-online.com/web/p/wire-ho...s-plugs/0514833?gb=s ) en als ik het goed zie zou deze drievoudige variant met de juiste bekabeling 17,5A kunnen verdragen.

Prima dat je het nu opgelost hebt.

Ik zie in de documentatie dat ze max 2mm2 kunnen hebben en dan maar 10A. Ik zal wel nietgoed kijken.
Vaak is de persing niet goed genoeg en ontstaat daar de warmte.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 13:54 #1609126

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1795
Dat is dan mooi de zwakste schakel. Bekabeling erachter lijken 2,5mm2 uit de thuisvoorraad. die kunnen zeker bij geringe lengte veel meer aan dan 16A.
De automaat gaat er bij 17,5A ook niet altijd direct uit. Zo "dun" wordt het allemaal niet gefileerd.

:laugh: "Als het bedoeld is als smeltzekering cq smeltindicatie dan heeft het zeker gewerkt. Ik zou dan een aparte stekker per ader kiezen.........". :laugh:

Voor mij is dit geen stekker voor achter 16A aan een 2,5mm2 ader.
Massieve ader is sowieso niet bedoeld voor stekkers. Die moet je vooral trillingsvrij beugelen.

Wil je dit vernieuwen neem dan een 10A automaat (de test met 16A automaat heb je al gedaan en het resultaat is bekend).
Alternatief is stekker weglaten (heb je al gedaan. Wat niet los hoeft (en vast gemonteerd zit; massieve kabel...), hoeft/mag ook geen stekker: dan wel een schakelaar!).

In alle gevallen de kabel vervangen.

Bij hernieuwde montage: maak het vrije einde van de aardedraad langer dan de nul en de nul langer dan de fase.
De fase neemt alle trillingen en breekt als eerste. Je verbruiker gaat uit en jij gaat op zoek waarom.
En niet toevallig sluiting intern naar aarde terwijl de aarde als eerste gebroken is (daar merk je normaal niet direct wat van).

kanttekening: het is een boot en daar zit historie in en niet alles is "pico bello volgens de norm", maar zorg er wel voor dat vooral alles wat verdekt zit intrinsiek veilig is, opdat je dat daadwerkelijk mag vergeten.

PS: Calidris was sneller en korter.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 28 jan 2025 13:56 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 15:12 #1609138

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Booty24 schreef :
Bekabeling erachter lijken 2,5mm2 uit de thuisvoorraad. die kunnen zeker bij geringe lengte veel meer aan dan 16A.
De automaat gaat er bij 17,5A ook niet altijd direct uit. Zo "dun" wordt het allemaal niet gefileerd.

Voor mij is dit geen stekker voor achter 16A aan een 2,5mm2 ader.
Massieve ader is sowieso niet bedoeld voor stekkers. Die moet je vooral trillingsvrij beugelen.

Het zijn flexibele aders, nu wel aangesloten met ader eindhuls.

Booty24 schreef :
Bij hernieuwde montage: maak het vrije einde van de aardedraad langer dan de nul en de nul langer dan de fase.
De fase neemt alle trillingen en breekt als eerste. Je verbruiker gaat uit en jij gaat op zoek waarom.
En niet toevallig sluiting intern naar aarde terwijl de aarde als eerste gebroken is (daar merk je normaal niet direct wat van).

Nu het rechtstreeks aangesloten is loopt de aarde niet meer direct hetzelfde pad als de stroom voerende aders. Verder loopt nu de kabel rechts van de automaat en is er niet veel keuze in welke ader nu langer wordt. Ik hoop dat dat geen issue zal zijn?

Volgens mij zijn er ook wat draadjes op het forum waarin te vinden is dat je op je boot niet altijd de keuze hebt welke ader nu de fase zal zijn en welke de nul.

Die opmerking over de automaat houd ik wel in mijn achterhoofd..... Zo duur zijn ze nou ook weer niet.... Of een dikkere kabel, want volgens mij haalt die de 2,5mm2 niet... Ben ff vergeten welke maat het hulsje had (het was rood ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 28 jan 2025 20:55 #1609175

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1795
Zorg dat je aarde en je nul richting wal goed zitten.

Onderweg heb ik geen 230V meer (vorige boot wel). 230V ligt daarom geheel los van de boot als een soort verlengsnoer met een dubbelpolige automaat ertussen. Moet misschien ook weer eens nadenken waar de aarde aan moet als de wal "niet thuis" geeft. Dank voor de reminder.

Als je alles met 12V "autostekkers" (alternatief Anderson pluggen), USB-C (PD) en USB doet heb je onderweg niet veel meer nodig. Met LFP heb ik altijd genoeg; zelfs op een lichtgewicht 24ft.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 29 jan 2025 07:02 #1609206

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
Booty24 schreef :
Zorg dat je aarde en je nul richting wal goed zitten.

Onderweg heb ik geen 230V meer (vorige boot wel). 230V ligt daarom geheel los van de boot als een soort verlengsnoer met een dubbelpolige automaat ertussen. Moet misschien ook weer eens nadenken waar de aarde aan moet als de wal "niet thuis" geeft. Dank voor de reminder.

Als je alles met 12V "autostekkers" (alternatief Anderson pluggen), USB-C (PD) en USB doet heb je onderweg niet veel meer nodig. Met LFP heb ik altijd genoeg; zelfs op een lichtgewicht 24ft.

Hier net zo, onderweg geen 230 nodig of in gebruik en alles 12V en USB. Minder points-of-failure.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 29 jan 2025 07:10 #1609208

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1248
Calidris schreef :
Bij ons zit het ook nog met 3x 1,5.mm2. Gewoon een 6 of 10A zekering er in wat bij 1,5mm2 past.
Het zwaarste is een boiler van 1200 watt, 6A net genoeg. Of waterkoker 800W.
Maar geen 16A dus.
En goed controleren of alle schroefjes overal vast zitten. Ik gebruik geen insteek contacten.

In een goeie bui zou ik het in de toekomst kunnen vervangen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


bij 1,5mm2 is max 16A toegestaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 29 jan 2025 07:51 #1609213

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29627
CMO schreef :
Calidris schreef :
Bij ons zit het ook nog met 3x 1,5.mm2. Gewoon een 6 of 10A zekering er in wat bij 1,5mm2 past.
Het zwaarste is een boiler van 1200 watt, 6A net genoeg. Of waterkoker 800W.
Maar geen 16A dus.
En goed controleren of alle schroefjes overal vast zitten. Ik gebruik geen insteek contacten.

In een goeie bui zou ik het in de toekomst kunnen vervangen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


bij 1,5mm2 is max 16A toegestaan

Ja, in de kale draad en temp verhoging. Maar wil je dat?
1e Ik gebruik geen serieus zware apparatuur op 230V
2e De contact overgangsweerstand blijkt vaak een oorzaak van ellende
3e Beter safe dan sorry.

In 2,5mm2 mag ook 21A lopen, maar ik stop toch liever bij 16A. Zelfs dan zie je de draad al opwarmen met infrarood.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 29 jan 2025 08:52 #1609221

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7715
Mijn 2 cents.

Ook bij mij een aantal keren vastgesteld dat de walaansluiting problemen gag.
Dan in eerste plaats bij de aansluiting van de walstroomkabel op het stopcontact op de wal.
Deze waren wel Eurostekkers, dus zou goed moeten zijn.
Toch blijken deze ook, en misschien voornamelijk doordat ik op zout water lig, aangetast te worden door de zoute omgeving. Oxidatie van de contacten, zowel van de walstopcontacten als van mijn stekker. De walstopcontacten kan ik niet herstellen, mijn walstroomkabel wel.

Dat is dus voor mij een vast lenteklusje geworden. Gewoon stekker uiteen halen en de contactpennen en de aansluiting controleren en eventueel poetsen.
Lijkt me verstandig dat iedereen daar in de volgende periode ook even naar kijkt, vooral wie op zout water ligt of er regelmatig komt zou er baat bij kunnen hebben.

De oxidatie van de contacten kan al snel vervelend worden, vonkvorming of extra warmte is niet goed voor je kabel, en vonkvorming kan nadelig zijn voor je acculader wegens snel wisselende ingangsspanning. Moet er allemaal wel tegen kunnen maar toch.

De vijzen van de behuizing van eurostekker ook even met vaseline of ander vet een heel dun laagje geven voorkomt dat ze roesten, en dat scheelt voor het demonteren.
Een reserve eurostekker kost ook niet veel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 29 jan 2025 09:57 #1609240

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 167
Tony2920 schreef :
Mijn 2 cents.

Dat is dus voor mij een vast lenteklusje geworden. Gewoon stekker uiteen halen en de contactpennen en de aansluiting controleren en eventueel poetsen.

En aan dat klusje heb ik nu dus ook een inspectie achter het schakelpaneel aan toegevoegd.

Wat betreft het gebruik van 230V aan boord denk ik dat ik dat juist ga opwaarderen. Minder gas, meer elektra.
Hmmm.. is eigenlijk ook meteen een antwoord op mijn eerdere vraag. Geen kleinere automaat, maar de kabel opwaarderen... Jippie :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controle walaansluiting 29 jan 2025 10:42 #1609247

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1757
Kreeg gisteren de "corrosion resistance" test specificatie voor maritieme elektronica (nav. verlichting, plotters, marifoons, ais etc.) onder ogen.

Ongeacht waar op het schip de apparatuur geplaatst is moet de volgende test doorstaan worden:
- 4x de volgende twee stappen
- 2 uur in een "salt mist" van 5% NaCl
- 7 dagen rusten bij 40°C en 90-95% relatieve vochtigheid

Een jaarlijkse controle van walaansluiting, schakelpaneel en de rest van de installatie lijkt me geen overbodige luxe.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl