Dat is dan mooi de zwakste schakel. Bekabeling erachter lijken 2,5mm2 uit de thuisvoorraad. die kunnen zeker bij geringe lengte veel meer aan dan 16A.
De automaat gaat er bij 17,5A ook niet altijd direct uit. Zo "dun" wordt het allemaal niet gefileerd.
"Als het bedoeld is als smeltzekering cq smeltindicatie dan heeft het zeker gewerkt. Ik zou dan een aparte stekker per ader kiezen.........".
Voor mij is dit geen stekker voor achter 16A aan een 2,5mm2 ader.
Massieve ader is sowieso niet bedoeld voor stekkers. Die moet je vooral trillingsvrij beugelen.
Wil je dit vernieuwen neem dan een 10A automaat (de test met 16A automaat heb je al gedaan en het resultaat is bekend).
Alternatief is stekker weglaten (heb je al gedaan. Wat niet los hoeft (en vast gemonteerd zit; massieve kabel...), hoeft/mag ook geen stekker: dan wel een schakelaar!).
In alle gevallen de kabel vervangen.
Bij hernieuwde montage: maak het vrije einde van de aardedraad langer dan de nul en de nul langer dan de fase.
De fase neemt alle trillingen en breekt als eerste. Je verbruiker gaat uit en jij gaat op zoek waarom.
En niet toevallig sluiting intern naar aarde terwijl de aarde als eerste gebroken is (daar merk je normaal niet direct wat van).
kanttekening: het is een boot en daar zit historie in en niet alles is "pico bello volgens de norm", maar zorg er wel voor dat vooral alles wat verdekt zit intrinsiek veilig is, opdat je dat daadwerkelijk mag vergeten.
PS: Calidris was sneller en korter.