Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluitschema

Aansluitschema 03 feb 2025 14:03 #1610204

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8

Bijlage:

Bestandsnaam: Aansluitschema.pdf
Bestandsgrootte:234 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: Aansluitschema.pdf
Bestandsgrootte:234 KB

Goedendag allen,
De kogel is door de kerk, mijn electra gaat een upgrade krijgen.
Spullen zijn grotendeels al besteld en een aansluitschema is in wording en zo goed als af (denk ik).
Graag laat ik de tekening aan jullie zien en hoor ik graag jullie opmerkingen, wijzigingen en tips.

De aparatuur:
- 12V AGM accu 90Ah (Start)
- 12V LiFePo accu 300Ah (Service)
- Laadaparaat vanaf walstroom voor Service accu
- DC-DC convertor 12-12-30 (Victron)
- Smartshunt (Victron)
- Solarpanelen met MPPT 75|15 (Victron)
- Omvormer 12V-22oV (ouwe Victron Multiplus) waarvan het laadgedeelte is uitgeschakeld

De wensen:
Solar opladen moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
Opladen via walstroom oplader moet mogelijk zijn als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.

De vragen:
- Blijft op deze wijze dynamo de service accu bijladen via de DC-DC converter (met de laadsensor op de startaccu)?
- Mis ik enkele zekeringen of gaat het zo goed?
- Is er geen lekstroom via AARDE (A1 in de tekening)
- Wordt op deze wijze de monitoring van de SERVICEaccu via de smartshunt goed bijgehouden (ivm AARDE A1)
- Kan ik AARDE A1 weglaten, of is dit een verplichting?
- Wat zijn de minimale AARDE aansluitingen?

Tot slot:
Ja, ik heb de kabels dik genoeg gehouden (geen discussie daarover dus) en ik zal proberen de kabels + en - gelijk in lengte te houden.

Zoals gezegd, tips zijn zeer welkom!
Ben benieuwd.

Al vast bedankt!
Mvrgr
Jacco
Laatst bewerkt: 03 feb 2025 14:44 door BolleJan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 03 feb 2025 14:07 #1610205

Het schema zelf mist nog.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 03 feb 2025 21:23 #1610263

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Als je met 230V aan boord werkt, met walstroom of met een omvormer zal je voor de veiligheid wel aarde nodig hebben. Anders zullen aardlekschakelaars b.v. na de omvormer niet gaan werken.
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 07:42 #1610294

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6892
Je 12V systeem hoef je niet extra te aarden. Sterker nog liever helemaal niet, een zwevend systeem is prima en je voorkomt galvanische corrosie door lekstromen.
Afhankelijk van je DC-DC converter(isolated/non-isolated) hangt het boordnet wel/niet aan aarde.
Is je boordnet zwevend dan moet je extra aandacht besteden aan de marifoon antenne. Je wilt niet dat je hele net alsnog geaard wordt via de antenne.

E.a. geld alleen voor je 12V boordnet. 230V is een heel ander verhaal en systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:23 #1610298

Als ik het goed zie: zoals je het nu getekend hebt, trekken je verbruikers de startaccu leeg als de serviceaccu middels de hoofdschakelaar afgeschakeld is.

Een zwevend net is heel gebruikelijk. Echter, hoe zit het dan met de aarding via de motor-schroefas?

Als ik het goed heb dien je, als je het helemaal netjes wilt doen, wel iets van aardlek+zekering achter je omvormer (230v-circuit) te hebben. (Heb ik niet, maar heb de omvormer in drie jaar tijd alleen een keer gebruikt om te testen. Dus staat niet op mijn prioriteitenlijst.)
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 04 feb 2025 08:34 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:25 #1610300

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 605
Ik begrijp de druk schakelaar van je zonnepaneel niet. Volgens mij is dit zeer slecht om de stroom te onderbreken, kijk dit nog maar eens na
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:35 #1610301

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik ontkom helaas niet aan het NIET aarden. De -/- en AARDE op dynamo en motor is niet zomaar bereikbaar om los te sleutelen en ergens zwevend aan te sluiten. De DC-DC is wel Isolated, maar wordt hier dus niet echt benut. Ik neem aan dat A1 dus blijft bestaan. Begrijp ik goed dat de walstroom aarde ook aan de huid van de boot (staal) ge-aard moet worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:36 #1610302

Wat is de functie van de schakelaar aan de 12v-kant van de lader?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:37 #1610303

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik wil een mogelijkheid creeren om de zonnepanelen uit te kunnen zetten om het gehele systeem stroomvrij te kunnen maken. De schakelaar zal dus nauwelijks gebruikt gaan worden. Om de schakelaar NA de MPPT te zetten leek mij geen goede oplossing omdat dan de MPPT altijd onder stroom blijft staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:40 #1610305

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
De gadachte was dat dit ter voorkoming van lekstroom naar de lader was op het moment dat er alleen via de MPPT geladen wordt. Indien dit onzin is, dan gaat de schakelaar niet geinstalleerd worden. Zeg het maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:44 #1610306

BolleJan schreef :
Ik ontkom helaas niet aan het NIET aarden. De -/- en AARDE op dynamo en motor is niet zomaar bereikbaar om los te sleutelen en ergens zwevend aan te sluiten. De DC-DC is wel Isolated, maar wordt hier dus niet echt benut. Ik neem aan dat A1 dus blijft bestaan. Begrijp ik goed dat de walstroom aarde ook aan de huid van de boot (staal) ge-aard moet worden?

Is de aarding van motor via schroefas of via de romp? Alle min-kabels achter de dc-dc-lader staan permanent met elkaar in verbinding, en er is geen verbinding met de min van de startaccu, dan is dat deel van je boordnet zwevend; tenzij je dus die A1 aansluit.

Dat je een stalen romp hebt, maakt het wat ingewikkelder, denk ik.

Ik zie dat je geen aparte min-kabel hebt van dynamo/motor naar startaccu. Betekent dit dat de scheepsromp als min-verbinding dient? Waarmee dit deel van het systeem dus ook meteen een aarde heeft.

De lader loskoppelen van de accu is volgens mij niet zinvol. En mogelijks is het zelfs handig (afhankelijk van je apparatuur) dat lader en mppt elkaar zien.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 04 feb 2025 09:10 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 08:55 #1610311

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ja, ik denk dat je het goed ziet. Daar moet ik nog een oplossing voor komen. In dit geval zou het ontkoppelen van de 60A zekering direct na de startaccu een tijdelijke oplossing zijn, maar dat is geen blijvertje...

De omvormer zal ook bij mij niet/nauwelijks gebruikt gaan worden, maar als de tijd er is, zal ik de mogelijkheden bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 09:03 #1610315

Doorgaans wordt op het forum bij dit soort vragen verwezen naar
www.victronenergy.nl/upload/do...Unlimited-pdf-nl.pdf
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 04 feb 2025 09:16 #1610318

De dc-dc is om de serviceaccu op te laden als de motor loopt. Ik denk dat het handiger is een accuscheider (b.v. Argofet) te gebruiken. Vanuit de dynamo gaat de plus dan naar de argofet (niet naar het contact op de startmotor, zoals je het nu hebt getekend). Vanuit de argofet een kabel naar elke accu.
Dan kunnen ze elkaar niet meer leegtrekken. Dc-dc-lader niet meer nodig.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 04 feb 2025 09:17 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 05 feb 2025 07:42 #1610425

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Is hier dan rekening gehouden met dat de startaccu AGM en de serviceaccu LiFePo4 is? Rechtstreeks opladen van de serviceaccu zou volgens mij problemen opleveren met oververhitting van de dynamo, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 05 feb 2025 07:50 #1610426

Goede opmerking! Van LifePo4 weet ik niets af. Dus houd ik me maar even koest. ;)
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 05 feb 2025 08:26 #1610435

Ik ben bezig met een vergelijkbare opzet. Volgens mij is die Dc-DC controller wel nodig om de dynamo te beschermen voor te grote laadstromen richting lifepo4 accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 05 feb 2025 15:50 #1610505

Ik begrijp de druk schakelaar van je zonnepaneel niet. Volgens mij is dit zeer slecht om de stroom te onderbreken, kijk dit nog maar eens na.

De regelaar onderbreekt toch zelf de stroom wanneer de accu vol is?
Begrijp ik iets niet goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 05 feb 2025 21:05 #1610556

  • BolleJan
  • BolleJan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Saeftinghe schreef :
Ik begrijp de druk schakelaar van je zonnepaneel niet. Volgens mij is dit zeer slecht om de stroom te onderbreken, kijk dit nog maar eens na.

De regelaar onderbreekt toch zelf de stroom wanneer de accu vol is?
Begrijp ik iets niet goed?

Deze drukschakelaar zal alleen gebruikt worden als het systeem volledig stroomloos gemaakt moet worden. (1x per jaar in de winter in een loods)
Maar wat is er mis / kan er misgaan om solarpanels op deze wijze (beide polen) af te sluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluitschema 06 feb 2025 14:33 #1610640

Bolle Jan; Alleen de onderste regel is van mij, het boveste deel is van iemand anders.



Wat iemand al eerder geschreven heeft: Gelijk spanning parallel, gelijke stroom serie is normaal.

Panelen met gelijke spanning maar verschillend vermogen bestijden elkaar, wanneer het verschil in vermogen groot genoeg is levert alleen het grootste paneel.
Is het verschil in vermogen gering, dan leveren de panelen verschillende stromen, het verschil afhankelijk van het vermogen.
Laatst bewerkt: 06 feb 2025 14:37 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl